• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala wystartuje w Trójmieście 15 grudnia

Maciej Korolczuk
27 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (513)
Oficjalny start systemu Fala nastąpi 15 grudnia - poinformował w czwartek Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica. Oficjalny start systemu Fala nastąpi 15 grudnia - poinformował w czwartek Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica.

System Fala w Trójmieście ruszy w połowie grudnia - poinformowała w czwartek spółka InnoBaltica. Wcześniej, bo już we wrześniu, z pierwszych funkcji skorzystają pasażerowie w Lęborku, a następnie Pucku, Władysławowie, Chojnicach i Słupsku. - System będzie ruszać stopniowo począwszy od mniejszych ośrodków, byśmy mieli czas na naukę i wyciąganie wniosków - tłumaczy Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak oceniasz wprowadzanie systemu Fala etapami?

Nie dekretem i na siłę, lecz z zachętą i otwartością - tak ma wyglądać inauguracja systemu Fala na Pomorzu. W czwartek harmonogram startu systemu, który ma rozkręcać się stopniowo przez kilka miesięcy, zaprezentowały nowe władze spółki InnoBaltica.

- Ruszamy we wrześniu w Lęborku, a potem stopniowo system będzie pojawiać się w kolejnych miastach - tłumaczy Radomir Matczak, nowy prezes spółki InnoBaltica. - To nie przypadek. Celowo wdrażamy system małymi krokami, by uczyć się, poprawiać i wyciągać wnioski, tak aby jak najlepiej przygotować się do najtrudniejszego zadania, a więc wdrożenia Fali w Trójmieście i na kolei, co ma nastąpić 15 grudnia.


Połowa grudnia to cel spółki i wykonawcy systemu, ale mówił w czwartek dziennikarzom prezes Matczak, wcale nie oznacza, że to termin ostateczny i pewny.

- Nadgoniliśmy pięć miesięcy, które nam uciekły na etapie przedłużającego się przetargu. Zostało nam pięć kolejnych. Testowałem system na żywym organizmie w Lęborku i wiem, że to działa. Wierzę, że nam się uda.
Jak przyznają przedstawiciele spółki InnoBaltica najtrudniejszym etapem będzie start systemu w Trójmieście i na kolei. Jak przyznają przedstawiciele spółki InnoBaltica najtrudniejszym etapem będzie start systemu w Trójmieście i na kolei.

W Trójmieście system ruszy 15 grudnia



Co to oznacza dla pasażerów korzystających z transportu publicznego w Trójmieście?

Od 25 sierpnia będą oni mogli założyć konto w portalu Fali i zamówić specjalną kartę. Aplikacja i planer podróży ma ruszyć tak jak cały system w połowie grudnia. Od tego czasu mamy wybór - możemy odbijać kartę Fali, kartę płatniczą lub skanować kod QR w pojeździe, albo korzystać z komunikacji na dotychczasowych zasadach np. na podstawie karty miejskiej. W tym drugim przypadku musimy jednak uwzględnić fakt, że za podróż (bez odbijania karty) zapłacimy więcej.

Na razie szczegóły nowej przystankowej taryfy, przygotowanej i zaprezentowanej na początku roku nie są jednak znane. Po krytyce pomysłu władze Gdańska zawiesiły pomysł na kołku. Szczegółów nie zna też spółka InnoBaltica.



- Jesteśmy gotowi za zaimplementowania dowolnej taryfy. Na razie nie ma o tym rozmów z organizatorami przewozów. Do stołu planujemy usiąść po 9 sierpnia - usłyszeliśmy na czwartkowej konferencji.
Już po spotkaniu z dziennikarzami Matczak doprecywał, że rozmowy z poszczególnymi organizatorami prowadzone są od dawna. Zarówno w kwestiach generalnych, jak i indywidualnych z danym organizatorem. W tym są zagadnienia taryfowe. Najwięksi z organizatorów są też w Komitecie Sterującym projektu.

- W dniu 9 sierpnia pogłębiamy jeszcze współpracę w trybie nowo powołanego Zespołu Koordynacyjnego z udziałem wszystkich organizatorów. Będzie to jego pierwsze posiedzenie - dodał.

Co się stanie, jeśli terminu nie uda się dotrzymać?



Co się stanie, jeśli grudniowego terminu - podobnie jak wszystkich poprzednich - nie uda się utrzymać?

- To czarny sen - wskazuje Matczak. - Pewnie trafimy wówczas na listę trudnych projektów, ale ewentualny zwrot unijnej dotacji nam nie grozi - zapewnia.

Zanim ruszy wspólny bilet, kup sobie bilet do kina. Repertuar kin w Trójmieście

16:38 21 SIERPNIA 23

To kiedy będzie ta Fala? (19 opinii)

Jadę właśnie SKM i jakiś turysta w aplikacji stara się kupić bilet na całe trójmiasto kolej i komunikacja miejska. Kilka lokalsów próbuje mu w tym pomóc, ale nikt tych biletów nie rozumie.
Jadę właśnie SKM i jakiś turysta w aplikacji stara się kupić bilet na całe trójmiasto kolej i komunikacja miejska. Kilka lokalsów próbuje mu w tym pomóc, ale nikt tych biletów nie rozumie.

Miejsca

Opinie (513) ponad 10 zablokowanych

  • Fala

    W grudniu !!!! Będzie po wyborach zwalimy na następną ekipę

    • 18 0

  • Pewnie trafimy wówczas na listę trudnych projektów, ale ewentualny zwrot unijnej dotacji nam nie grozi (3)

    To jedno zdanie pokazuje o co w tym wszystkim chodzi.Wymyślono system,który nie działa wzięto dofinansowanie,które nie trzeba oddawać będziemy testować jakiś kit ludziom wciśniemy i jakoś będzie.

    • 164 0

    • Przepalanie unijnej kasy i tworzenie projektów pod piniondze z Unii w Gdańsku? Nowe, nie znałem! :)

      • 3 0

    • (1)

      Jeszcze trzeba będzie dokupić kilka autobusów promujących falę, te kilka to za mało.

      • 3 0

      • Fala będzie takim sukcesem, że Miasto wraz ze spółką chwalić się będą w całym basenie morza bałtyckiego.

        Na wizyty w Sztokholmie przydałby się jakiś Gulfstream albo Learjet. No nie to, że tylko do promocji by służył. (D)ulka mogłaby z niego korzystać latając po kraju z odczytami Testamentu. W sumie, żeby nie było, że tylko jednej partii służy to mógłby nim Wielce Szanowny Pan Dyrektor Horała latać do pracy na lotnisko swego imienia. Oczywiście z Gdyni, żeby nie było. Lotnisko z terminalem za 180 baniek są i czekają.

        • 0 0

  • Fala Tczewska (31)

    Mieszkańcy Tczewa od września będą testować nowy system fala darmowych przejazdów komunikacją miejską . Koszty wdrożenia dla samych mieszkańców spadły z 5zł do 0zł co przekroczyło spełnia oczekiwania mieszkańców . Jednak znalazło się grono mieszkańców którzy są niezadowoleni z proponowanego rozwiązania i jednak chcieli by płacić za komunikację miejską

    • 173 15

    • W Trójmieście się nie da (4)

      Zbyt duża część hydry urzędniczej od organizowania, integrowania, optymalizowania, analizowania i rozliczania musiałaby sobie poszukać innego zajęcia.

      • 61 5

      • No ba. A hydrę trzeba dokarmiać i dbać, żeby była bierna, mierna, ale wierna!

        • 33 3

      • Fala kosztowała już 150 milionów złotych (2)

        Czy ktoś za to odpowie???

        • 17 2

        • (1)

          Nie twoja kasa to co się przejmujesz

          • 0 14

          • No właśnie moja

            I twoja. I innych podatników

            • 12 0

    • No cóż... ludzie świadomi wiedzą że nie ma nic za darmo (24)

      Kto zapłaci za "darmową" komunikację.... żadna tajemnica, zapłacą mieszkańcy, oczywiście kosztem innych inwestycji w mieście

      • 19 30

      • A teraz kto finansuje komunikację w Trójmieście (10)

        I kto stawia darmowe przejazdy nastolatkom?

        • 53 3

        • (9)

          Żeby tylko nastolatkom... dzieci do 24 roku życia wożą d. za darmo! I generalnie ci wszyscy z przywilejami wiecznie okupują wszelkie miejsca siedzące, a osoby płacące za przejazd (nieliczna grupa, może 1/4 jadących) może tylko pomarzyć o siedzeniu i jest najbardziej narażona w przypadku ostrego hamowania, wypadku, itd. Skandal.

          • 41 10

          • (3)

            Płacisz za przejazd, nie za miejsce siedzące.

            • 10 27

            • Nie musisz mi tego tłumaczyć. Pytam jedynie czy uważasz za normalne i sprawiedliwe, żeby ludziom fundować przejazdy i żeby blokowali masowo miejsca nic nie płacąc za przejazd, a ludzie płacący tłoczą się na stojąco. No chyba coś jest tutaj nie tak i to grubo. Tak jak i to, że dzieci i młodzież, a także np. duże rodziny - pobierając kupę kasy z 500+/800+ nie płacą nawet biletu ulgowego. To jak ten system ma się utrzymać?

              • 29 9

            • (1)

              Płacę za godny przejazd, a nie na jednej nodze. Na jednej nodze niech jadą ci co nie płacą.

              • 3 1

              • ja dodatkowo jestem za segregacją rasowo-narodowościową

                powinny wrócić do łask przyczepy osobowe, które kiedyś jeździły podczepione do ogórów. Możnaby je teraz wyposażyć w napisy "Nur fur schwartz" i dodatkowo pomalować je w niebiesko-zółte barwy. Żeby na wejściu było wiadomo, kto gdzie...

                • 1 1

          • Czyli nie stać Gdyni na bezpłatną komunikację dla tej 1/4 mieszkańców? (4)

            • 5 1

            • (3)

              Nie stać. Gdynię stać tylko na lotniska i przerabianie parków na parki za 100 baniek.

              • 13 0

              • I lampy po 20 tys, drzewka po x, które usychają, przysiadaki po x, na których nikt nie przysiada itp itd itp. (2)

                • 13 0

              • I plastikowe delfinki.

                • 1 0

              • z przysiadakami jest taki problem, że nie wszyscy są w nastrojach przysiadalnych

                niektórzy wolą przycupnąć...

                • 0 0

      • i tak płacą (6)

        70% pasażerów komunikacji miejskiej to ci, którzy mają bilety za darmo.
        Ci, którzy za nich płacą w podatkach, muszą drugi raz płacić za bilety, dlatego wybierają samochód.

        • 39 3

        • Dlatego nie rozumiem nazywania gapowiczów zlodziejami (5)

          Skoro nie płacą za bilet a i tak płacą podatki, to przecież i tak utrzymują KM, w dodatku nie tylko linie, którymi podróżują ale także inne oraz wynagrodzenia dla oficjeli itp.

          • 9 6

          • (4)

            Złodziejem to jest głównie firma, która za 1 przystanek chce 6zł. I nie pisać, że 1 przystanek mam iść pieszo bo nie każdy może z różnych względów oraz nie zawsze i nie wszędzie 1 przystanek to jest odległość spacerowa. Jakaś totalna aberracja, żeby nie było zasr*nego biletu czasowego powiedzmy 10 czy 20 min. za np. 3zł lub nawet mniej. Wystarczyłoby po prostu zrobić zasadę, że jak ktoś jedzie te 20 min. to płaci bilet ulgowy i tyle.

            Jak jadę 1-2 przystanki to zawsze na gapę. I nie nazywam tego przejazdem tylko podjazdem. Dajcie tani bilet na takie podjazdy to zarobicie. A jak nie to się walcie.

            • 17 0

            • Powinno być naliczanie minutowe. Wtedy by było uczciwie i przejrzyście (2)

              Skoro już będzie trzeba kartę odbijać się na wejściu i wyjściu, to można wprowadzić taryfę 10 groszy za minutę.

              • 5 1

              • No dokładnie. I są miasta w Polsce, które tak mają, taryfa progresywna uzależniona od czasu przejazdu. I nie jest to żadna Fala i nikt tego przez 10 lat z rozgłosem nie próbował wprowadzać za setki milionów. Są też takie miasta gdzie pierwszy przystanek kosztuje chyba 1zł, potem następne po 50gr, jakoś tak. Można? Można.

                • 8 0

              • Zdecydowanie lepsze byłoby sekundowe.

                • 2 0

            • Bilet 30 min. 3zł, bilet 75 min. 6zł, bilet 120 min. 9zł, bilet 360 min. 18zł. Proste? Można? To dałoby zyski o wiele większe niż dojenie na chama każdego grosza z jednego nominału. Niestety tego niedasię w 3-city z tą KOmuszą ekipą, która po prostu ciśnie na Falę bo chcą się dorwać do 20 baniek miesięcznie na utrzymanie systemu i KOlejnych ciepłych stołków.

              • 7 0

      • Bzdura. Cały czas płacą i to grubo za utrzymanie tego molocha. Taki ruch pozwoli znacząco obniżyć te koszty i pozbyć się raka przeżerającego pieniądze publiczne.

        • 14 3

      • Ale czemu mamy płacić dwa razy? (2)

        To wszystko i tak z naszych pieniędzy

        • 11 1

        • (1)

          Po co budować drogi ze wspólnych pieniędzy jeśli każdy mógłby zamiast tego kupić 4x4. Bez sensu

          • 2 8

          • Twój bełkot jest w tym kontekście zupełnie bez sensu

            • 5 0

      • (1)

        Przecież komunikacja jeżdżą biedni i zgarnięto od nich podatki i są w swoim mieście. Chyba nie chcecie zarobić na kilku zabłąkanych przypadkowych ludziach co zawitają na ten koniec świata!

        • 2 3

        • Wiadomo, bogole jeżdżą blachosmrodami i muszą to na każdym kroku wyartykułować. Zwłaszcza tacy, co pierwszy rok w mieście.

          • 0 1

    • Tczew komunikacja

      Oby tylko rozkłady się poprawiły bo do części miasta autobusy jeżdżą w kompletnie niezrozumiały

      • 0 0

  • Na 100% nie ruszy... (2)

    Kto naiwny niech wierzy, że będzie inaczej

    • 20 0

    • Nie ma prawa ruszyć.

      • 5 0

    • Nie wiem czy ruszy ale na pewno nie będzie działać

      • 4 0

  • Ta FALA to będzie ŚKUP bis.

    ŚKUP mają na Śląsku pożegnać i kzk gop przygotowało kampanię promocyjną. Myślę, że hasła z tamtej kampanii trzeba zapisać, zapamiętać i wykorzystać za kilka lat przy likwidacji FALI:
    "FALA. Rozstanie, którego nie będziesz żałować."
    "FALA. Nie będziemy za nią tęsknić."
    Tutaj mój ulubiony fragment z opisu na portalu slazag.pl: "Czy o karcie ŚKUP można powiedzieć coś dobrego? Na pewno była trendsetterką. Kiedy weszła do obiegu w 2015 roku, autobusy i tramwaje były pełne ludzi, którzy dumnie nosili swoje karty zawieszone na smyczach. Stało się to całkiem przypadkowo elementem miejskiej mody, a było związane m.in. z faktem, że karta ŚKUP od samego początku była całkowicie niefunkcjonalna. Nagle bilety miesięczne, zazwyczaj schowane w portfelach, trzeba było odbijać na wejściu i wyjściu, więc pojawiły się smycze, aby robić to szybciej i wygodniej. Z tego rozwiązania kzk gop wycofał się dopiero po kilku latach."
    FALA powiela te same błędy tylko ponad 8 lat później... No ale cóż, dotację trzeba skonsumować.

    • 29 0

  • Nie mam zamiaru korzystać z tej absurdalnej fali.

    • 19 0

  • Rozumiem, ze jak Zenek jeździ codziennie od punktu A do B, (1)

    to jak jakiegoś dnia zachoruje i nie pójdzie, to system FALA to wykryje i automatycznie wyśle do Zenka lekarza lub od razu leki na e-recepte zamówi?

    • 30 0

    • zrobi Zenkowi

      lewatywę :)

      • 6 0

  • To jest największy bubel jaki w historii wyprodukowano.

    Jeszcze te d**ilne podbijanie tych śmiesznych kart.
    To jest chore.
    Zamiast doprowadzić do tego że wszystko można załatwić jednym kliknięciem z telefonie i masz bilet w pdf na to co trzeba. Kto chce lub nie chce to ma kartę i tyle. No ale ktoś musi zarobić na tym.

    • 29 0

  • Czy ktoś wogóle liczy się ze zdaniem mieszkańców ?? (3)

    My nie chcemy żadnej fali !!!
    Precz z tym !!

    • 33 0

    • Nikt się nie liczy - dlatego ty się z nimi policz przy wyborach

      • 6 0

    • To dlatego że mieszkańcy Trójmiasta mają syndrom sztokholmski

      Więc po co się mają z wami liczyć?

      • 6 0

    • Nie.

      • 4 0

  • 24 grudnia

    Brzmi lepiej

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane