• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala wystartuje w Trójmieście 15 grudnia

Maciej Korolczuk
27 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (513)
Oficjalny start systemu Fala nastąpi 15 grudnia - poinformował w czwartek Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica. Oficjalny start systemu Fala nastąpi 15 grudnia - poinformował w czwartek Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica.

System Fala w Trójmieście ruszy w połowie grudnia - poinformowała w czwartek spółka InnoBaltica. Wcześniej, bo już we wrześniu, z pierwszych funkcji skorzystają pasażerowie w Lęborku, a następnie Pucku, Władysławowie, Chojnicach i Słupsku. - System będzie ruszać stopniowo począwszy od mniejszych ośrodków, byśmy mieli czas na naukę i wyciąganie wniosków - tłumaczy Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak oceniasz wprowadzanie systemu Fala etapami?

Nie dekretem i na siłę, lecz z zachętą i otwartością - tak ma wyglądać inauguracja systemu Fala na Pomorzu. W czwartek harmonogram startu systemu, który ma rozkręcać się stopniowo przez kilka miesięcy, zaprezentowały nowe władze spółki InnoBaltica.

- Ruszamy we wrześniu w Lęborku, a potem stopniowo system będzie pojawiać się w kolejnych miastach - tłumaczy Radomir Matczak, nowy prezes spółki InnoBaltica. - To nie przypadek. Celowo wdrażamy system małymi krokami, by uczyć się, poprawiać i wyciągać wnioski, tak aby jak najlepiej przygotować się do najtrudniejszego zadania, a więc wdrożenia Fali w Trójmieście i na kolei, co ma nastąpić 15 grudnia.


Połowa grudnia to cel spółki i wykonawcy systemu, ale mówił w czwartek dziennikarzom prezes Matczak, wcale nie oznacza, że to termin ostateczny i pewny.

- Nadgoniliśmy pięć miesięcy, które nam uciekły na etapie przedłużającego się przetargu. Zostało nam pięć kolejnych. Testowałem system na żywym organizmie w Lęborku i wiem, że to działa. Wierzę, że nam się uda.
Jak przyznają przedstawiciele spółki InnoBaltica najtrudniejszym etapem będzie start systemu w Trójmieście i na kolei. Jak przyznają przedstawiciele spółki InnoBaltica najtrudniejszym etapem będzie start systemu w Trójmieście i na kolei.

W Trójmieście system ruszy 15 grudnia



Co to oznacza dla pasażerów korzystających z transportu publicznego w Trójmieście?

Od 25 sierpnia będą oni mogli założyć konto w portalu Fali i zamówić specjalną kartę. Aplikacja i planer podróży ma ruszyć tak jak cały system w połowie grudnia. Od tego czasu mamy wybór - możemy odbijać kartę Fali, kartę płatniczą lub skanować kod QR w pojeździe, albo korzystać z komunikacji na dotychczasowych zasadach np. na podstawie karty miejskiej. W tym drugim przypadku musimy jednak uwzględnić fakt, że za podróż (bez odbijania karty) zapłacimy więcej.

Na razie szczegóły nowej przystankowej taryfy, przygotowanej i zaprezentowanej na początku roku nie są jednak znane. Po krytyce pomysłu władze Gdańska zawiesiły pomysł na kołku. Szczegółów nie zna też spółka InnoBaltica.



- Jesteśmy gotowi za zaimplementowania dowolnej taryfy. Na razie nie ma o tym rozmów z organizatorami przewozów. Do stołu planujemy usiąść po 9 sierpnia - usłyszeliśmy na czwartkowej konferencji.
Już po spotkaniu z dziennikarzami Matczak doprecywał, że rozmowy z poszczególnymi organizatorami prowadzone są od dawna. Zarówno w kwestiach generalnych, jak i indywidualnych z danym organizatorem. W tym są zagadnienia taryfowe. Najwięksi z organizatorów są też w Komitecie Sterującym projektu.

- W dniu 9 sierpnia pogłębiamy jeszcze współpracę w trybie nowo powołanego Zespołu Koordynacyjnego z udziałem wszystkich organizatorów. Będzie to jego pierwsze posiedzenie - dodał.

Co się stanie, jeśli terminu nie uda się dotrzymać?



Co się stanie, jeśli grudniowego terminu - podobnie jak wszystkich poprzednich - nie uda się utrzymać?

- To czarny sen - wskazuje Matczak. - Pewnie trafimy wówczas na listę trudnych projektów, ale ewentualny zwrot unijnej dotacji nam nie grozi - zapewnia.

Zanim ruszy wspólny bilet, kup sobie bilet do kina. Repertuar kin w Trójmieście

16:38 21 SIERPNIA 23

To kiedy będzie ta Fala? (19 opinii)

Jadę właśnie SKM i jakiś turysta w aplikacji stara się kupić bilet na całe trójmiasto kolej i komunikacja miejska. Kilka lokalsów próbuje mu w tym pomóc, ale nikt tych biletów nie rozumie.
Jadę właśnie SKM i jakiś turysta w aplikacji stara się kupić bilet na całe trójmiasto kolej i komunikacja miejska. Kilka lokalsów próbuje mu w tym pomóc, ale nikt tych biletów nie rozumie.

Miejsca

Opinie (513) ponad 10 zablokowanych

  • Jakie prawo pozwala robić droższe bilety, gdy nie korzysta się z jakiejś karty?

    Skutecznie i regularnie namawiacie mnie do jeżdżenia samochodem wszędzie gdzie się da. Przed pandemią korzystałem z komunikacji, teraz - po waszych podwyżkach i wprowadzaniu niezrozumiałych rozwiązań - nie jechałem autobusem ani SKM od dwóch lat.

    • 33 0

  • Bilet miesięczny w Pradze kosztuje 60 zł (przy kupnie z góry na rok). (9)

    Mozemy nim jezdzic wszystkimi srodkami transportu publicznego w Pradze (czyli metro, tramwaje, autobusy, promy, pociagi, funicular)
    W trojmiescie mamy kilku przewozników, skomplikowany system taryf, drogie bilety, psujace sie wiecznie tramwaje, nieustannie spozniające sie SKMki czy PKM jezdzacy raz na godzinę.
    Trojmiasto aspiruje do miana metropolii a nie potrafi poradzic sobie z najwazniejszym aspektem jej funkcjonowania czyli z tanią, sprawną i dostepną komunikacją.
    Pod pozorem nowoczesnosci probuje sie wprowadzic drogi, nienowoczesny i tak na prawdę nic nie zmieniajacy na plus system poboru opłat za bilety Fala, który nie dajac nic dobrego generuje tylko koszty i tworzy dodatkowe komplikacje dla pasazera
    Brakuje przede wszystkim jednego taniego biletu miesiecznego dla całej metropolii - nie kazdy pracuje i mieszka w tym samym miescie a podróz z Gdanska do Gdyni czesto wymaga
    kupna 3 osobnych biletów. Koszt miesięcznego na całe trojmiasto to 240 zl (4x drozej niz w Pradze).
    Trudno sie dziwic ze ludzie wola jeździc samochodem - nawet jezeli nie zawsze jest taniej.

    • 50 0

    • I Praga ma prawie 1,5 mln mieszkańców. (3)

      Gdańsk to wiocha, a sołtysowa i dwór nie radzą sobie kompletnie z niczym.

      • 9 1

      • Praga i obszar duzego trojmiasta sa bardzo zblizone do siebie pod wzgledem powierzchni i liczby mieszkancow. (2)

        • 3 3

        • Jakie to ma znaczenie dla tematu? (1)

          dlatego musi być 3 razy drożej?

          • 4 2

          • No wlasnie nie musi a jest

            • 9 0

    • (1)

      I ma być tak jak w Pradze! Paliwo, sprzęt, energia el. i ludzka praca wszędzie kosztuje podobnie, przynajmniej w naszej części Europy. Skoro tam się da w takiej cenie to tutaj też się da, a jak jest niedasizm i ceny w kosmos to już wiadomo, że jakieś grube wały lecą. Można sobie wyobrazić jak grube porównując ceny komunikacji w Pradze i tutaj. Nawet W-wa ma taniej i to o wiele! Dlatego może już czas na jakiś mały protest? Parę tysięcy ludzi pod urzędem powinno wysadzić tę ekipę z siodła. I domagajmy się zarządu komisarycznego w mieście jak najszybciej.

      • 4 0

      • I w tym miejscu zrobiło się dziwnie cichutko.

        • 1 0

    • Praga

      Po Pradze jeździłem metrem i tramwajami, płaciłem w kasie gotóweczką na Hlavni Nadraźdi, i chwalę sobie!

      • 4 0

    • Warto dodać, że system biletowy Pragi obejmuje też gminy wokół miasta. Zresztą po co szukać przykładów w Czechach, skoro taki system świetnie działa w aglomeracji warszawskiej. Do tego w samej Warszawie bez problemu można kupić bilet w licznych biletomatach.

      • 4 0

    • Gdynua wyklucza komunikacyjne całe dzielnice, likwidując linie i układając złe rozkłady jazdy. Trzeba najpierw to wyeliminować,

      • 1 0

  • To jest maga wałek.

    Kompletna kpina za grube miliony.

    • 29 0

  • Fala niech wystartuje u dulkiewicz i grzelaka...

    ...inni fali nie potrzebują i tyle.

    • 18 0

  • "System będzie ruszać stopniowo począwszy od mniejszych ośrodków, byśmy mieli czas na naukę i wyciąganie wniosków"

    Czyli z powyzszego wynika, ze system nie jest przetestowany a pasazerowie mniejszych miast beda darmowymi beta-testerami, tak by wylapac wieksze bledy i uniknac paralizu i kompletnej kompromitacji przy wprowadzeni systemu do trojmiasta...

    • 30 0

  • Zakład, że jednak nie?

    • 20 0

  • Uczyć się to trzeba w szkole -

    za Falę bierzecie duże (i dużo za duże) pieniądze, więc nie opowiadajcie bzdur o uczeniu się. Albo też idźcie sie nauczyć i niech to robi kto inny (pomijając bezsens całej tej hucpy).

    • 26 0

  • Skończy jak mevo

    Jeden wielki przewał.

    • 28 0

  • Fala tralala

    Ja już dawno temu stwierdziłem, że się z KM pierdzielić nie będę bo ani to punktualne, ani dostępne ani tanie - jeżdżę samochodem gdzie chce i kiedy chce i nikt mi się nie wpiernicza. Jak paliwo to tylko LPG.

    • 17 0

  • Najfajniejsze w fali jest to ze nie będę z tego korzystał.

    • 25 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane