- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (519 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (254 opinie)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (156 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (22 opinie)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (102 opinie)
- 6 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
System Tristar opóźniony o kolejne pół roku. Pora naliczać kary umowne?
Nie ma szans, by system Tristar zadziałał w grudniu tego roku. Rozruch jego wszystkich elementów nastąpi najpóźniej w maju 2015 r., pod warunkiem, że znowu nie pojawią się okoliczności utrudniające włączenie systemu. Sprawdzamy, czy samorządy w Trójmieście rozpoczną naliczanie kar umownych wykonawcy. Wyliczamy też dotychczasowe wpadki Tristara.
Jak działa system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar?
Wizualizacja systemu Tristar na terenie Gdańska.
Tristar według pierwotnych założeń miał rozwiązywać większość problemów związanych z natężeniem ruchu w naszej aglomeracji. Władze samorządowe zapowiadały, że system przede wszystkim będzie usprawniał poruszanie się po ulicach Trójmiasta - skróci podróże ulicami nawet o 20 proc. Nad wykonaniem tego miało czuwać 60 fotoradarów. W ramach projektu zaplanowano wykonanie systemu informacji parkingowej, który będzie ułatwiał wybór miejsca postojowego w centrach handlowych.
Zapewniano, że mieszkańcy odczują przyspieszenie na trasach komunikacji miejskiej w całym Trójmieście, a dodatkowo otrzymają dokładną informację o sytuacji z systemu informacji pasażerskiej, który ma być częścią Tristara.
Jaki był plan? Tristar miał zadziałać przed Euro 2012 r.
Inwestycja trochę przerosła urzędników. Już wtedy na etapie prac projektowych - m.in. przygotowywania studium wykonalności, pozyskiwania środków UE, a także opracowywania projektów - pojawiały się pierwsze opóźnienia w realizacji. W efekcie przetarg na wykonanie systemu został ogłoszony na początku 2011 r., a w lipcu tamtego roku podpisano umowę wartą 133 mln zł z firmą Qumak.
Przed Euro 2012 inwestycja nie była gotowa nawet w połowie. Dopiero w październiku 2012 r. włączono pierwsze skrzyżowania w Gdańsku - na al. Grunwaldzkiej - do systemu sterowania ruchem. Rozpoczęły się wtedy testy, które tak naprawdę trwają do dziś.
Jaki jest plan teraz? Tristar zadziała w maju 2015 r.
Budowa systemu Tristar to w dużej mierze prace ziemne na skrzyżowaniach. Te praktycznie się zakończyły. System miał być gotowy w grudniu, ale doskonale widać, że wykonawca nie zdoła go uruchomić do końca tego roku.
Nasze przypuszczenia potwierdza zastępca prezydenta Gdańska, Andrzej Bojanowski. - Wszystko wskazuje na to, że projekt zakończy się w maju 2015 r. Problemem jest system informacji pasażerskiej planowany w ramach Tristara. Niemniej Gdańsk występuje tutaj w roli beneficjenta, a wszelkie szczegóły zna zamawiający - władze Gdyni - mówi.
Zwróciliśmy się do wykonawcy, by ujawnił nam plany i zaktualizowany harmonogram prac dotyczących systemu Tristar, ten odmówił odpowiedzi.
- Firma Qumak nie jest uprawniona do udzielania wypowiedzi na temat realizacji kontraktu oraz ustaleń czynionych pomiędzy zamawiającym i wykonawcą. Jedyną stroną władną udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie jest Urząd Miasta Gdynia. Sugeruję zatem kontakt z ich przedstawicielem - mówi Dorota Ryś, rzecznik prasowy firmy Qumak.
Będą kary umowne dla wykonawcy?
Gdynia, która nadzoruje projekt realizacji systemu Tristar w całym Trójmieście, na razie nie otrzymała oficjalnego wniosku o przesunięcie terminu zakończenia realizacji Tristara, ale władze tego miasta przyznają, że problem jest i potwierdzają tym samym słowa zastępcy prezydenta Gdańska.
- System informacji pasażerskiej, powstający w ramach Tristara, działa nie tak, jak zakładaliśmy. W skrócie: system nie pracuje w czasie rzeczywistym - wyjaśnia Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni. - Jeśli wniosek wykonawcy o przesunięcie terminu zakończenia nie będzie dobrze uzasadniony, będzie rozpatrywane nałożenie kar umownych - dodaje.
Przypomnijmy, że latem tego roku Qumak wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał go wtedy pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście im na plac budowy. Przy następnym wniosku ciężko będzie już użyć tego argumentu.
Długi katalog problemów z Tristarem
Projekt systemu inteligentnego sterowania ruchem od czasu rozpoczęcia robót zaliczył kilka wpadek. Pierwszy element Tristara, który nie będzie wykorzystywany w pełni, to fotoradary. Pierwotnie miało być ich 60, ale Generalny Inspektor Transportu Drogowego pozytywnie rozpatrzył tylko sześć wniosków.
Niedozwolony przejazd będzie rejestrowany tylko na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Sopotu zobacz na mapie Sopotu](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Tu zamawiający broni się, że kamery, które miały być użyte jako fotoradary będą służyć do szacowania czasów przejazdu ulicami Trójmiasta.
Z kolei na leśnym odcinku ul. Słowackiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Inny problem? Codziennie kierowcy ZKM w Gdyni zmagają się z problemem, wyjeżdżając z ul. Chylońskiej w kierunku ul. Morskiej
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Tristar nie zadziałał jak lekarstwo na korki na górnym tarasie Gdańska. Pod koniec 2011 r. ul. Łostowicka
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jeszcze innym problemem jest brak możliwości ręcznego sterowania ruchem w nowym systemie. Nie ma możliwości na przykład chwilowego wydłużenia fazy światła zielonego. Zarządzający Tristarem może jedynie zmieniać programy na poszczególnych skrzyżowaniach. To szczególnie odczuwają kierowcy korzystający w godzinach szczytu z al. Żołnierzy Wyklętych.
Spore zamieszanie wywołuje też fakt, że kalibracja systemu odbywa się kosztem tysięcy kierowców. Ustawianie właściwego programu powoduje poważne perturbacje w ruchu na ulicach Gdańska. Tak było chociażby na rondzie im. Jana de La Salle kilka miesięcy temu i na skrzyżowaniu przy Witawie.
Jednak najpoważniejszym mankamentem, z którym przyjdzie się zmierzyć twórcom systemu Tristar jest uruchomienie krajowego systemu sterowania ruchem przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Nie wiadomo, jak Tristar będzie współgrał z projektowanym system, jak będą wymieniać dane o korkach i wypadkach. Jest to o tyle ważne, że wokół Trójmiasta będzie w przyszłości przebiegać wiele dróg ekspresowych właśnie objętych centralnym systemem.
Opinie (279) 5 zablokowanych
-
2014-12-19 22:44
tri star i kasa
ciekawe kaska z eu już się powoli konczy co będzie druga bielarus czy ukraina bo do Europy jakos cały czas daleko i nie pomoga spedy na noworoczne festiwale i tak wyjdzie do d*py (patrz parlament rp i tzw elity którym) eh szkoda pisać bo uzył bym slow niecenzuralnych przy okazji pozdrawiam wszystkich gnoi którzy doprowadzili do tego ze płaca minimalna w Polsce wynosi no wszyscy wiemy ile WESOŁYCH ŚWIĄT
- 0 0
-
2015-04-30 14:32
on gdynia
czytałem ze skrzyżowanie morskiej z obowodnica to ewentualne mandaty tylko w strone centrum jeśli przeskoczę na czerwonym - czy ktoś się orientuje czy jeśli jechałem w strone rumi z obwodnicy to czy dostane mandat jeśli skoczyłem na czerwonym? proszę o odpowiedz jeśli ktoś wie
- 0 0
-
2015-05-06 13:02
To nie zadzała jeszcze długo...
System projektowali ludzie od dróg to kuriozum... jak można zlecać projekt komuś kto nie ma ma pojęcia o informatyce. Projektanci mogli być co najwyżej konsultantami do projektu. Dlatego system nie potrafi prawidłowo zgromadzić danych wejściowych więc na wyjściu jet sieczka:D
- 0 0
-
2015-05-21 21:29
tristar
jedno wielkie g*wno ,które nie działa. prokurator się wam kłania
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.