• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sześć nowych "elektryków" w Gdyni

Patryk Szczerba
7 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Na razie pewne jest, że nowe pojazdy trafią do Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Na razie pewne jest, że nowe pojazdy trafią do Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.

Sześć nowych pojazdów z napędem elektrycznym wyjedzie na ulice Gdyni do końca przyszłego roku. Prawdopodobnie będą to trolejbusy, które oficjalnie mogą być określane jako "autobusy zeroemisyjne". Będą kosztowały ok. 15,5 mln zł. 5 mln zł z tej kwoty będzie pochodziło z Ministerstwa Środowiska w ramach programu Gepard.



Warto inwestować w napęd elektryczny w komunikacji?

Przypomnijmy: o uzupełnienie taboru w ramach programu Gepard Gdynia starała się od września 2017 r. Miasto deklarowało, że chce kupić sześć pojazdów. Kilka dni temu urzędnicy podpisali z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę o dofinansowanie projektu pod nazwą: "Obniżenie zużycia energii i paliw w transporcie publicznym w Gdyni poprzez zakup bezemisyjnego taboru z napędem elektrycznym".

Czytaj również: Gdynia kupuje używane trolejbusy. Chce też elektryczne pojazdy

Według oficjalnego komunikatu na stronie miasta mają to być pojazdy wyposażone w baterie typu LTO o obniżonej pojemności i szybszym ładowaniu - mają być napełniane w ruchu podczas jazdy.

Ładowanie z sieci trakcyjnej i podczas hamowania



- Będą poruszać się w obrębie sieci trolejbusowej, dzięki której bateria będzie ładować się za pomocą zainstalowanych na dachach pantografów - informują urzędnicy.
W pojazdach ma się też znaleźć system rekuperacji - czyli odzyskiwania - energii z hamowania, którą można wykorzystać do zasilania układu napędowego. Według zapowiedzi płynących z miasta, nie będzie potrzeby inwestowania w sieć ładującą akumulatory poza obrębem sieci trolejbusowej.

Opis w większości pasuje do wymienianych przez władze miasta zalet nowoczesnych trolejbusów, których 30 niebawem trafi do Gdyni po tym, jak podpisano umowę ze zwycięzcą przetargu - firmą Solaris.

I choć nie uzyskaliśmy oficjalnej deklaracji, Gdynia prawdopodobnie przygotowuje się do zakupu kolejnych trolejbusów z bateriami pozwalającymi na przejazd bez trakcji kilkudziesięciu kilometrów.

Autobusy elektryczne wymagałyby bowiem budowy dodatkowych stacji ładowania. Technologia co prawda pozwala na zakup autobusów elektrycznych z pantografami na dachach, jednak jest ona w odwrocie.

Nowa ustawa o elektromobilności



Co istotne, po wejściu w życie na początku roku nowej ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych zrównującej w znaczeniu pojazdu elektrycznego autobus zeroemisyjny z trolejbusem takie rozwiązanie jest możliwe. W toku prac legislacyjnych o takich zapis zabiegała zresztą m.in. mocno Gdynia.

Dlatego jak można usłyszeć od osób związanych z gdyńską komunikacją, we wniosku nie określono ściśle, czy ma to być autobus czy trolejbus, a użyto szerszego pojęcia - pojazd zeroemisyjny.

- Nowoczesne, bezemisyjne pojazdy z napędem elektrycznym, to kolejny krok na drodze zrównoważonego rozwoju naszego miasta - podkreśla Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Cały gdyński projekt będzie kosztował 15,5 mln zł. Narodowy Fundusz Gospodarki i Ochrony Środowiska wyłoży 5 mln zł. Resztę trzeba znaleźć w budżecie. Projekt ma trwać do końca 2019 roku.

Czytaj też: Gdynia chce tankować autobusy wodorem

Trolejbusy bez szelek na skwerze Kościuszki jeżdżą już od dawna


Testy autobusu elektrycznego w Gdańsku

Miejsca

Opinie (126) 2 zablokowane

  • Zróbcie coś z tą Morską, do diabła! (2)

    Jak można drogę przelotową z Gdyni, tuż przed sezonem zablokować durnym remontem. Po wtłoczeniu buspasa nie zmieni się kompletnie nic, jezdnie z czasów Gierka się nie poszerzą. Naprawdę to jest jakaś dywersja.

    • 15 1

    • Niech ktoś mi przypomni (1)

      ile miała trwać przebudowa Morska- Mireckiego, 3-4 tygodnie?

      • 6 3

      • A robi się 2 miesiące a gdzie Kalksztajnow i Grabowo gdzie w stronę Rumi jak nic do zimy zleci

        • 4 0

  • (1)

    Ja bym wolał autobusy elektryczne, bo pojadą wszędzie a stacje ładowania są na petlach i mogą no. wyprzedzić inny autobus, są mobilniejsze. A Gdynia lobbowała tylko dlatego, żeby pojazdy trafily do PKT, a wygrał Solaris. A dlaczego nie mogłyby trafić do PKM Many elektryczne? Tylko ciągle te trolejbusy :-/

    • 13 9

    • Trolejbusy elektryczne też mogą przejechać kilkadziesiąt km bez ładowania

      • 4 5

  • żeby nie było niczego

    A kiedy się doczekamy biletomatów na przystankach i w pojazdach ZKM?!
    A kiedy bilety metropolitalne?!
    A kiedy system P+R??!

    • 12 3

  • W naszym kraju...

    Niestety czytanie ze zrozumieniem kuleje - widać jak na dłoni, że 6 pojazdów to zamówienie dodatkowe, a o pozostałych kilkudziesięciu jest wzmianka nawet w artykule :)
    Natomiast pragnę tu przywołać największą zaletę ZKM Gdynia przy GAiT - jeżdżą :)

    • 13 1

  • komunikacja w Gdyni jest świetna

    • 9 7

  • komunikacja w Gdyni jest świetna (1)

    czego nie można powiedzieć o komunikacji gdańskiej, gdzie chcąc dojechać gdziekolwiek trzeba się przesiadać, często 2-3-krotnie. Wiele można zarzucić Szczurkowi - brak inwestycji, dziurawe drogi, brak zakładów pracy, zniszcenie portu, stoczni, lotnisko, szkołę filmową, nepotyzm w UM ale akurat komunikacja miejska się sprawdza

    • 12 8

    • Osoby które minusuja chyba nie próbowały skorzystać z gdańskiej komunikacji. W Gdyni to jako tako funkcjonuje, w Gdańsku jest totalny paraliż bo większość połączeń wymaga przesiadek, a przy aktualnej degrengoladzie, braku kierowców i awaryjnościa autobusów i spowodowana tym niepunktualnoscia, system ten po prostu nie działa.

      • 5 1

  • Da sie? Da sie (1)

    Niech naczelnyk elektryk Gdanska podjedzie komunikacja miejska do Gdyni i zobaczy jak tam to robia.

    Najlepiej autobusem :)

    • 9 6

    • ale podwarunkiem ze wynajmie od Gdynie elektryczny bo niechcemy by zatruwał Gdynie dieslem

      • 2 3

  • Ale pan reporter się wysilil .przepisał cały artykuł z portalu infobus

    • 5 3

  • Testy autobusu elektrycznego w Gdańsku ,niestety Budyń wybrał przestarzałe trujace diesle z Turcji dla Gdańsczan!!

    Które w całej europie zachodniej są wycofywane i zastępowane właśnie takimi elektrycznymi ewentualnie wodorowymi czy na gaz CNG.
    Ale dzieki Budyniowi bedziemy mieli najbardzie trująca i przestarzała komunikacje nie tylko w europie ale i Polsce!

    • 9 1

  • Brawo :)

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane