• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybciej w stronę Szczecina. Zmodernizują 50 km linii kolejowej

Krzysztof Koprowski
28 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Modernizacja linii pozwoli na skrócenie czasu przejazdu nie tylko do Słupska, ale także dalej na zachód, m.in. do Koszalina czy Szczecina. Prace będą prowadzone w latach 2022-2026. Modernizacja linii pozwoli na skrócenie czasu przejazdu nie tylko do Słupska, ale także dalej na zachód, m.in. do Koszalina czy Szczecina. Prace będą prowadzone w latach 2022-2026.

Dodatkowy - drugi tor - powstanie w ciągu najbliższych czterech lat na odcinku Lębork - Słupsk. Inwestycja ta, połączona z kompleksową modernizacją całej infrastruktury kolejowej, znacznie usprawni ruch pociągów. Dla mieszkańców Trójmiasta oznacza to także skrócenie czasu przejazdu w dłuższych relacjach np. do Szczecina.



Co jest dla ciebie najważniejszym czynnikiem wyboru pociągu dalekobieżnego?

Obecnie na odcinku Lębork - Słupsk ruch pociągów odbywa się po jednym torze z mijankami, co znacznie ograniczona przepustowość szlaku, po którym poruszają się pociągi regionalne, dalekobieżne oraz towarowe.

Ogłoszony przez PKP Polskie Linie Kolejowe przetarg przewiduje przede wszystkim ułożenie drugiego toru. Dodatkowo modernizacji ulegnie cała infrastruktura: m.in. istniejący tor, sieć trakcyjna oraz system sterowania ruchem.

Na odcinku objętym pracami przewidziano realizację ośmiu bezkolizyjnych przejść dla pieszych oraz przebudowę prawie 80 obiektów inżynieryjnych. Zmodernizowane zostaną także lokalne przystanki kolejowe oraz powstaną trzy nowe: w Runowie, Łebieniu oraz Siemianicach (odbudowa przystanku).

W osobnym postępowaniu przetargowym poszukiwany jest wykonawca kompleksowej przebudowy stacji w Słupsku.

Wyszukiwarka połączeń i rozkład jazdy PKP


160 km/h, a w przyszłości nawet 200 km/h



Po zakończeniu wszystkich prac maksymalna prędkość przejazdu pociągów wyniesie:
  • pasażerskich do 160 km/h (obecnie 120 km/h),
  • towarowych do 120 km/h (obecnie 70 km/h).

Inwestycja uwzględnia możliwość rozbudowy w przyszłości linii do prędkości 200 km/h.

- Ogłoszony przetarg na prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Lębork - Słupsk, na ważnej kolejowej trasie Trójmiasto - Szczecin, to kolejny krok w kierunku budowania nowoczesnej, dostępnej i bezpiecznej kolei. Konsekwentnie modernizujemy polską kolej, pamiętając w obecnej sytuacji geopolitycznej, że ma ona również istotne znaczenie militarne - powiedział podczas konferencji prasowej Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
- Przetarg na prace na linii z Lęborka do Słupska to kolejny przetarg ogłaszany przez PKP Polskie Linie Kolejowe na terenie województwa pomorskiego. W styczniu ogłosiliśmy postępowanie na modernizację stacji Słupsk. Inwestycje realizowane przez PKP PLK poprawią warunki na stacjach i przystankach oraz linii Trójmiasto - Szczecin, ważnej w skali miejscowości, regionu i połączeń dalekobieżnych. W 2022 r. PKP PLK ogłosiły już przetargi o wartości 12 mld zł - dodaje Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Prace budowlane w ciągu czterech najbliższych lat



Realizacja inwestycji planowana jest w latach 2022-2026, a jej szacunkowy koszt to ok. 1,6 mld zł. Po zakończeniu robót pociągi ok. 51-kilometrowy dystans między Lęborkiem a Słupskiem pokonają ok. 10 minut szybciej niż obecnie.

Obowiązujący rozkład na przejazd pomiędzy tymi stacjami przewiduje od ok. 30 minut (pociągi dalekobieżne) do prawie 60 minut (pociągi regionalne z postojem na każdym przystanku pośrednim).

Czytaj też artykuł z 2019 r.

Pociągiem z Trójmiasta w Polskę. Które linie kolejowe doczekają się remontu?



Zobacz lokomotywownię Gdynia-Grabówek

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Lokomotywownia wachlarzowa na Grabówku



Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Opinie (60) 1 zablokowana

  • Tak naprawde to bedzie odbudowa toru rozebranego w 1945 roku. (3)

    A z Rumi do Leborka bedzie dalej waskie gardlo bo Niemcy nie zdazyli przygotowac nasypow... Prace beda tam gdzie najlatwiej... PLK powinna tez odbudowac rozebrany drugi tor z Koszalina do Runowa. Nasypy i wiekszosc obiektow inzynieryjnych przeciez istnieje .

    • 12 1

    • Właściwie wąskie gardło zaczyna się już od Chylonii

      Jednak tu całe szczęście można wspomagać się torami skm(501 i 502). Dalej od Rumi co prawda są tory w obydwu kierunkach, ale za to obciążone przez pociągi skm. Za Wejherowem to już wiadomo, jeden tor i mijanki.

      • 1 0

    • co byśmy bez tych Niemców (1)

      zrobili?!

      Przede wszystkim, Niemcy planowali zbudować zachodnie podejście/połączenie kolejowe (drogowe też) do portu w Gdyni. Gdyby to zrobili, byłaby to obecnie duuuża różnica. A kolejowe zawijasy w Gdyni nie miałyby racji bytu.

      Dlatego też to torowisko między Lęborkiem a Gdynią, to nie prosta sprawa.

      • 3 1

      • bo "węglówka" obecnie powinna iść przez Lębork

        a nie starym śladem, który obecnie nie ma racji bytu.

        • 1 0

  • Wybory w przyszłym roku... (2)

    Rzecznik rządu a zarazem poseł jest ze Słupska. To tłumaczy, skąd to zainteresowanie koleją w Słupsku, choć to jednotorowy odcinek Wejherowo - Lębork jest jednym z najbardziej obciążonych w kraju.

    • 6 4

    • raczej Słupsk bardziej docenia kolej

      I Słupsk ma sprawniejszych managerów, dbających o interesy miasta.
      Mają własne ścieżki komunikacji i wiedzą, czego można spodziewać się po gdańsko-pomorskiej "metropolii". A raczej czego się nie spodziewać. Nie mają złudzeń...

      Należy przypuszczać, że S6 i kolej prędzej połączy Słupsk z Koszalinem, niż z Trójmiastem.

      • 2 0

    • "Wybory w przyszłym roku"

      No i chyba tak powinno być?
      Tylko "wybrańcy" zapominają, że kampanię wyborczą rozpoczyna się następnego dnia po wyborze... Jednak zaczynają "obiecywać" potrzebne rzeczy a nie wydumane fantasmagorie...
      Więc może jeszcze 50 lat wyrzucania i wyborczych batów, a dostrzegą, że "obiecane - dotrzymane" się liczy... I to obiecane publicznie, wyborcom, a nie kolegom od chodzenia na skróty...

      • 2 0

  • Czy to prawda że po modernizacji...

    ... podniosą maksymalna prędkość na linii do 600km/u i pociąg jak ruszy z Lęborka to nie da rady zatrzymać się w Słupsku i zatrzyma się dopiero w Koszalinie?

    • 2 5

  • Opinia wyróżniona

    mała rzecz, a cieszy...

    Od czegoś trzeba zacząć...

    Oby tempo modernizacji było większe niż na linii 201 czy w Nadwiślu...

    • 24 1

  • Czy wprowadzą szybkość V 160 km/h

    We wrześniu 2021 na stacji Trzebinia w trakcie uroczystego zakończenia modernizacji linii Kraków - Mysłowice (Katowice) minister infrastruktury Adamczyk i Prezes PLK Ireneusz Merchel deklarowali, że od grudnia 2021 (w nowym rozkładzie jazdy 2021/22) pociągi na tej linii pojadą z szybkością V 160 km/h. Tej szybkości nie ma do dzisiaj a w opublikowanych przez PLK materiałach na nowy rozkład jazdy 2022/3 szybkość pozostanie nadal nie zwiększona. Czy w takim tempie będzie realizowana modernizacja odcinka Lębork - Słupsk. Dodam, że przed wojną linia ta była dwutorowa. Docelowa szybkość V 200 km/h to fanaberie geniuszy z PLK. Jeżeli wprowadzą to tylko na bardzo krótkich odcinkach.

    • 5 1

  • Letarg

    Nareszcie !

    • 4 0

  • Docelowy kształt odcinka Lębork - Słupsk

    Mam nadzieję, że decyzje o budowie (modernizacji) stacji z określeniem ilości dodatkowych torów, typów rozjazdów oraz punktów ładunkowych czy budowie posterunków odgałęźnych będą decydować fachowcy od prowadzenia ruchu pociągów a nie dyletanci jak miało to miejsce na modernizowanej linii Warszawa - Gdańsk, gdzie takie decyzje podejmowały osoby nie mające pojęcia o eksploatacji a decydowały tylko wskaźniki wskazujące na koszty przebudowy, co spowodowało, że zmodernizowana linia za ogromne pieniądze jest niedostatecznie wyposażona, bez możliwości zwiększenia ruchu lokalnego i towarowego ze względu na zagęszczenie pociągami kategorii EIP i EIC.

    • 6 0

  • dopiero teraz?

    Gdy budują Trasę Kaszubską która ułatwi jazdę samochodem do Trójmiasta kolejarze budzą się linią kolejową...Kolejność powinna być odwrotna

    • 11 6

  • No to się wyrwał z tym militarnym znaczeniem!!

    Głupiej nie mógł powiedzieć, bo przecież Ukraińcy skutecznie wyeliminowali Rosjanom kolej z dostaw wojennych.

    • 3 4

  • Rzymianie szybciej drogi budowali niż ci chcą jeden tor położyć..

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane