• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybsze przejazdy dzięki buspasom w Gdyni

Patryk Szczerba
19 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej. Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej.

Buspasy na ul. Morskiej w Gdyni przyczyniły się do tego, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w godzinach szczytu zmniejszyły się o około 5 minut - wynika z wyrywkowych obserwacji pracowników ZKM Gdynia. Dzięki nim udało się zachować niezmienioną liczbę kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.



Czy powinno przybywać buspasów?

Przypomnijmy:

  1. Budowa buspasów na Morskiej rozpoczęła się w kwietniu zeszłego roku.
  2. Wykonawcą wartych 21 mln zł prac była firma Eurovia.
  3. Prace miały skończyć się na przełomie roku, ale trwały do kwietnia, zaś odbiory zakończyły się w połowie maja.
  4. Powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi.


Buspasy na Morskiej gotowe


Kompleksową, systemową analizę zmian czasów jazdy autobusów i trolejbusów po uruchomieniu buspasów Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni zamierza przeprowadzić dwuetapowo - do końca roku.

Już teraz wiadomo jednak, że czas przejazdu trolejbusów i autobusów skrócił się, a buspasy na ul. Morskiej spełniają swoją rolę.

Buspasy na Morskiej: przejazd krótszy o 5 minut



- Z wyrywkowych obserwacji wynika, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w porach największych zatorów drogowych zmniejszyły się o około 5 minut w stosunku do stanu sprzed budowy buspasów. To bardzo znacząca korzyść - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Rozkład jazdy Gdynia



Przedstawiciele ZKM wskazują też na inną korzyść. Uruchomienie buspasów umożliwiło zachowanie niezmienionej liczby kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.

Kto może korzystać z buspasów?


- Zbliżaliśmy się bowiem do sytuacji, w której zaplanowane blisko 20-minutowe postoje wyrównawcze na pętlach w północnej części Gdyni, zaczęły być już niewystarczające - nie zapewniały kierowcom minimum przerw socjalnych i nie gwarantowały punktualnego odjazdu z pętli w przeciwnym kierunku w kolejnym kursie - opowiada Marcin Gromadzki.

ZKM: dzięki buspasom potrzeba mniej autobusów



Gdyby nie nowe buspasy, to do obsługi linii trolejbusowych: 22, 25, 26, 27 i 30 oraz autobusowych: S, 109 i 141, konieczne byłoby skierowanie po jednym pojeździe więcej dla zapewnienia wymaganej długości postojów i punktualności.

- Nastąpiłby więc wymierny wzrost kosztów, który nie wiązałby się z poprawą oferty dla pasażerów, czyli np. wzrostem liczby wykonywanych kursów - wskazuje Gromadzki.
Na razie nie było wniosków do służb związanych z kontrolą tego, kto jeździ po buspasie.

- Zarówno ZDiZ, jak i ZKM nie zwracały się do policji z prośbą o wzmożone kontrole wykorzystania buspasów na ul. Morskiej przez pojazdy nieuprawnione. Natomiast jeszcze przed formalnym uruchomieniem buspasów ZKM poprosił przedstawicieli policji i straży miejskiej o zwrócenie uwagi na samochody ciężarowe (lawety) parkujące na nich w celu załadunku/rozładunku - informuje Wojciech Folejewski zastępca Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Miejsca

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • Kiedy ścieżka rowerowa od dworca wzdłuż Śląskiej. Ulicą strach jechać (wypadek śmiertelny pół roku temu) jedyna alternatywa to jazda ul Warszawską

    • 7 0

  • 5 minut!!!!! Szaleństwo, a ile korków przez to było, ile kasy wydano.
    Totalna porażka.

    • 16 3

  • Już studzienki się zapadają na tej "nowej" drodze

    Gdynia i MTM pozdrawia swoich mieszkańców.

    • 13 1

  • (2)

    Czyli moje ciężko wypracowane pieniądze idą na to,żeby autobusy jeździły oficjalnie 5 minut szybciej? Z tego co slyszalszem wielu pasażerów nie widzi w ogóle różnicy w czasie . Może czas zadbać ogólnie o drogi i poprawić infrastrukturę ? Samochodów przybywa a nie ubywa ,Panie Szczureczku!! Miejsc parkingowych zaraz nie będzie ,a korki są prawie w każdym możliwym miejscu . Na Abrahama remont ,a po remoncie wpierniczyliscie koperty dla zaopatrzenia i zostanie z 6 miejsc do parkowania. To jest normalne ? Naprawdę trzeba wyjeżdżać z tego kraju. Z moich podatków są jakieś durne inwestycje ,jakieś 500+ a ja od tego państwa nie dostaje nic + jeszcze wszystko drożeje i muszę płacić więcej . To jest normalne? Ile ja wydaje na drogie paliwo które powinno kosztować chociaż 40% mniej przy obecnych płacach . I co? I nawet nie mam dobrych dróg,darmowej autostrady czy miejsca żeby zaparkować pod domem .

    • 10 8

    • To niech przestanie przybywać, a po to właśnie się robi takie inwestycje, żeby zmusić do myślenia takiego roszczeniowego tłuka jak Ty. Może widząc gdy stoisz w korku (a tak naprawdę go tworząc) mijające Cię buspasem kolejne trajtki - zrozumiesz, że w cywilizowanym mieście się jeździ komunikacją, a nie wozi d*pę samochodem.

      • 2 0

    • mniej parkingów

      Oczywiście, że to jest normalne, że redukuje się miejsca parkingowe na chodnikach, ulicach...to jest właśnie poprawa infrastruktury i przede wszystkim estetyki miasta.

      • 0 0

  • Jakie ulice jutro zamknięte? (1)

    Jakieś biegi? Przejazdy rowerowe?

    • 10 4

    • Skończ już myslec, że samochody mają monopol na używanie ulic

      Będzie ci łatwiej przywyknąć do nadchodzących zmian.

      • 0 1

  • CUD

    Bus pas przyspieszył ruch komunikacji miejskiej o 5 minut, a ruch samochodów przyspieszył się o 30-45 minut. A powód jest prosty przestaliście tam ryć.

    • 13 1

  • Ocena obiektywna (3)

    Szanowni, zanim ogłosicie sukces, to zważcie całościowe koszty przedsięwzięcia i ich globalny bilans.
    Fajnie, że komunikacja zyskuje 5 min, ale przez rok tysiące ludzi, dzień w dzień traciła kilkadziesiąt min na stanie w korku, spalono tysiące litrów dodatkowego paliwa, do atmosfery poszło ogromne zanieczyszczenie. Jeśli pomnożymy te tysiące ludzi x cały rok x czas, który stracili (również Ci co stali w komunikacji miejskiej) to nie wiem, czy bilans jest taki dodatni? Fakt jest taki, że remont był bardzo dotkliwy, koszty społeczne ogromne, organizacja fatalna. Może to się dopiero zacznie zwracać za parę lat, a do tego czasu i tak będą wymagane kolejne remonty. Apeluję o to abyście w tym UM dla odmiany zaczęli myśleć długofalowo, a nie doraźnie.

    • 15 3

    • Teraz ludzie mają wybór. Mogą albo stać w korku albo nie (1)

      Kiedys nie było wyjscia, wszyscy musieli kwitnąć w korku. I to jest myslenie długofalowe, bo aut przybywa z roku na rok. 1/3 przestrzeni drogi zapewnia płynny przejazd większej liczbie ludzi niż pozostałe 2/3. Dla mnie fair

      • 3 0

      • Tylko nie zapewnia

        Komunikacja miejska nie zapewnia dojazdu większej liczbie ludzi, niż pozostałe środki transportu. Sprawdzić to jest bardzo łatwo i nie trzeba powielać mitów. Proszę bardzo, pierwsze z brzegu, informacje z gdyńskiego zkm.
        https://zkmgdynia.pl/wiadomosc/preferencje-i-zachowania-komunikacyjne-mieszkancow-gdyni-raport-z-badan-marketingowych-z-2018-r

        • 0 0

    • przelicz ile miejsca zajmuje na ulicy srednio jeden kierowca samochodu

      i ten sam kierowca, który jedzie autobusem

      uwzględnij także że w autobusie jest np. 30 kierowców i przemnóż to razy średnia długość samochodu osobowego

      • 3 0

  • 5 minut kosztem kierowców? To jest chore. Może budowa dróg, przebudowa skrzyżowań, zatoczki dla komunikacji miejskiej i tak można wymieniać bez końca. Najłatwiej zabrać jeden pas, biała farba i 5 minut zysku.

    • 8 4

  • 5 min

    za 21 milionów złotych. Brawo Brawoo Brawoooo

    • 9 0

  • Proszę o buspasy na Hutniczej i Janka Wiśniewskiego

    Skoro to takie dobre rozwiązanie to na innych trasach też by się przydało, mam tu na myśli szczególnie główne drogi, które w godzinach szczytu mega się korkują.
    W trójmieście nie jest tajemnicą, że Hutnicza i Janka Wiśniewskiego są mocno przeciążone.
    Dla potwierdzenia proszę sprawdzić na mapach google natężenie ruchu - tam bardzo łatwo da się określić gdzie są korki albo inaczej z jaką prędkością poruszają się pojazdy

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane