• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybsze przejazdy dzięki buspasom w Gdyni

Patryk Szczerba
19 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej. Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej.

Buspasy na ul. Morskiej w Gdyni przyczyniły się do tego, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w godzinach szczytu zmniejszyły się o około 5 minut - wynika z wyrywkowych obserwacji pracowników ZKM Gdynia. Dzięki nim udało się zachować niezmienioną liczbę kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.



Czy powinno przybywać buspasów?

Przypomnijmy:

  1. Budowa buspasów na Morskiej rozpoczęła się w kwietniu zeszłego roku.
  2. Wykonawcą wartych 21 mln zł prac była firma Eurovia.
  3. Prace miały skończyć się na przełomie roku, ale trwały do kwietnia, zaś odbiory zakończyły się w połowie maja.
  4. Powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi.


Buspasy na Morskiej gotowe


Kompleksową, systemową analizę zmian czasów jazdy autobusów i trolejbusów po uruchomieniu buspasów Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni zamierza przeprowadzić dwuetapowo - do końca roku.

Już teraz wiadomo jednak, że czas przejazdu trolejbusów i autobusów skrócił się, a buspasy na ul. Morskiej spełniają swoją rolę.

Buspasy na Morskiej: przejazd krótszy o 5 minut



- Z wyrywkowych obserwacji wynika, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w porach największych zatorów drogowych zmniejszyły się o około 5 minut w stosunku do stanu sprzed budowy buspasów. To bardzo znacząca korzyść - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Rozkład jazdy Gdynia



Przedstawiciele ZKM wskazują też na inną korzyść. Uruchomienie buspasów umożliwiło zachowanie niezmienionej liczby kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.

Kto może korzystać z buspasów?


- Zbliżaliśmy się bowiem do sytuacji, w której zaplanowane blisko 20-minutowe postoje wyrównawcze na pętlach w północnej części Gdyni, zaczęły być już niewystarczające - nie zapewniały kierowcom minimum przerw socjalnych i nie gwarantowały punktualnego odjazdu z pętli w przeciwnym kierunku w kolejnym kursie - opowiada Marcin Gromadzki.

ZKM: dzięki buspasom potrzeba mniej autobusów



Gdyby nie nowe buspasy, to do obsługi linii trolejbusowych: 22, 25, 26, 27 i 30 oraz autobusowych: S, 109 i 141, konieczne byłoby skierowanie po jednym pojeździe więcej dla zapewnienia wymaganej długości postojów i punktualności.

- Nastąpiłby więc wymierny wzrost kosztów, który nie wiązałby się z poprawą oferty dla pasażerów, czyli np. wzrostem liczby wykonywanych kursów - wskazuje Gromadzki.
Na razie nie było wniosków do służb związanych z kontrolą tego, kto jeździ po buspasie.

- Zarówno ZDiZ, jak i ZKM nie zwracały się do policji z prośbą o wzmożone kontrole wykorzystania buspasów na ul. Morskiej przez pojazdy nieuprawnione. Natomiast jeszcze przed formalnym uruchomieniem buspasów ZKM poprosił przedstawicieli policji i straży miejskiej o zwrócenie uwagi na samochody ciężarowe (lawety) parkujące na nich w celu załadunku/rozładunku - informuje Wojciech Folejewski zastępca Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Miejsca

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • 5 minut szybciej autobusem, a 40 minut dluzej autem :) władza robi co moze zeby ludzie korzystali z komunikacji miejskiej (kupowali bilety), oczywiscie kosztem kierowcow. jak nie mozna wygrac jakością i ceną, to trzeba ingerować przepisami prawa i zastosowac przymus. taki wlasnie jest ten wstretny socjalizm, w ktorym zyjemy.

    • 9 4

  • stec

    BUS -PAS

    szczyt osiągnęć Gdynskiego magistratu i jego urzędników.

    • 4 0

  • Bus pas tak ale dobudowany

    Bus pas tak ale dobudowany a nie pozyskany kosztem innych uczestników ruchu za pomocą farby i po całości a nie te jak u nas w kawałkach
    Tyle w temacie

    • 12 2

  • (1)

    Jak tak dalej pójdzie to "mądrale" z UM w Gdyni wprowadzą bus pasy na ulicach jednokierunkowych.

    • 9 2

    • w wersji "kontr"

      pewnie... :\

      • 2 1

  • Znowu rządzi hejt (1)

    Jak ktoś nie widzi różnicy w szybkości przejazdu, to albo jest ślepy, albo nie pamięta jak było przedtem. Oczywiście, że zdarzają się różne sytuacje, ale ogólnie te 5 minut mnie nie dziwi. Szkoda tylko, że nie dało rady pociągnąć pasów non stop, bez przerw. Ja rozumiem uwarunkowania, ale szkoda...

    • 3 9

    • stworzyć problem i zaproponować rozwiązanie

      Naprawdę uważasz, że mam być zachwycony, że "koza" którą mi "myślą, mową, uczynkiem i zaniedbaniem" wciśnięto (zaniedbanie systemu komunikacyjnego miasta), zaczęła troszeczkę, tyci-tyci mniej capić?

      Rządzi brak zadowolenia z efektów pracy dobrze opłacanych ludzi.
      I nie nazywaj "hejtem" ekspresji tego stanu.

      • 3 1

  • szczur a widziałeś że studzienki już są zapadniete???

    • 0 0

  • Tylko niestety nie wszyscy kierowcy ZKM chcą z niego korzystać (1)

    Nagminne jest nie zajmowanie BUSpasów przez kierowców autobusów. Estakada Kwiatkowskiego i Morska Przed i za Estakadą w kierunku Chyloni. Więc nie do końca jest to fair wobec innych uczestników ruchu. "Sam nie weźmie drugiemu nie da".

    • 6 1

    • akurat kierowcy ZKM na skrzyżowaniu Morska - Estakada Kwiatkowskiego --> Chylonia/Obłuże próbują zwiększyć przepustowość prawo skrętu!
      Dla "dużego" żadna strata czasowa jakby pociągnął prosto bus pasem jadąc w kierunku Chyloni czekając na zmianę świateł, a zarazem blokując prawo skręt ;p
      Kierowcy Autobusów/Troli wjeżdżając na środkowy upłynniają ruch - inna sprawa, że na ogół cioły właśnie chcące skręcić w prawo widząc lewy kierunek "Dużego" przyśpieszają i go blokują...
      Pogratulować bystrości umysłu takim osobnikom ;p

      • 0 0

  • I Zdanżasz Pan ?

    • 3 0

  • a kiedy na Wielkopolskiej w kierunku Dąbrowy , Karwin powstanie bus pas . To miejsce prosi się o bus pas .

    • 4 5

  • Buspasy trzeba zbudowac a nie niszczyc istniejacy ruch!! (2)

    A ile więcej trzeba stać w korku samochodem po likwidacji jednego pasa ruchu ?!! Buspasy się buduje a nie likwiduje pas ruchu dla smierdzacych autobusów !!

    • 7 4

    • Ten istniejący ruch to jędrne wielki korek. (1)

      Aut przybywa. I tak tam by się korkowało. A przy buspasie da się przejechać. Plus może kierowcy przesiada się do autobusów, wtedy korki zmaleją.

      • 2 0

      • Jako kierowca odpowiadam. Nigdy! Nigdy się nie przesiąde do autobusu czy innego dziadostwa!

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane