• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szybsze przejazdy dzięki buspasom w Gdyni

Patryk Szczerba
19 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej. Buspasy na Morskiej to inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej.

Buspasy na ul. Morskiej w Gdyni przyczyniły się do tego, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w godzinach szczytu zmniejszyły się o około 5 minut - wynika z wyrywkowych obserwacji pracowników ZKM Gdynia. Dzięki nim udało się zachować niezmienioną liczbę kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.



Czy powinno przybywać buspasów?

Przypomnijmy:

  1. Budowa buspasów na Morskiej rozpoczęła się w kwietniu zeszłego roku.
  2. Wykonawcą wartych 21 mln zł prac była firma Eurovia.
  3. Prace miały skończyć się na przełomie roku, ale trwały do kwietnia, zaś odbiory zakończyły się w połowie maja.
  4. Powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi.


Buspasy na Morskiej gotowe


Kompleksową, systemową analizę zmian czasów jazdy autobusów i trolejbusów po uruchomieniu buspasów Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni zamierza przeprowadzić dwuetapowo - do końca roku.

Już teraz wiadomo jednak, że czas przejazdu trolejbusów i autobusów skrócił się, a buspasy na ul. Morskiej spełniają swoją rolę.

Buspasy na Morskiej: przejazd krótszy o 5 minut



- Z wyrywkowych obserwacji wynika, że czasy przejazdów pojazdów komunikacji miejskiej w porach największych zatorów drogowych zmniejszyły się o około 5 minut w stosunku do stanu sprzed budowy buspasów. To bardzo znacząca korzyść - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Rozkład jazdy Gdynia



Przedstawiciele ZKM wskazują też na inną korzyść. Uruchomienie buspasów umożliwiło zachowanie niezmienionej liczby kursów przy tej samej liczbie pojazdów komunikacji miejskiej w ruchu.

Kto może korzystać z buspasów?


- Zbliżaliśmy się bowiem do sytuacji, w której zaplanowane blisko 20-minutowe postoje wyrównawcze na pętlach w północnej części Gdyni, zaczęły być już niewystarczające - nie zapewniały kierowcom minimum przerw socjalnych i nie gwarantowały punktualnego odjazdu z pętli w przeciwnym kierunku w kolejnym kursie - opowiada Marcin Gromadzki.

ZKM: dzięki buspasom potrzeba mniej autobusów



Gdyby nie nowe buspasy, to do obsługi linii trolejbusowych: 22, 25, 26, 27 i 30 oraz autobusowych: S, 109 i 141, konieczne byłoby skierowanie po jednym pojeździe więcej dla zapewnienia wymaganej długości postojów i punktualności.

- Nastąpiłby więc wymierny wzrost kosztów, który nie wiązałby się z poprawą oferty dla pasażerów, czyli np. wzrostem liczby wykonywanych kursów - wskazuje Gromadzki.
Na razie nie było wniosków do służb związanych z kontrolą tego, kto jeździ po buspasie.

- Zarówno ZDiZ, jak i ZKM nie zwracały się do policji z prośbą o wzmożone kontrole wykorzystania buspasów na ul. Morskiej przez pojazdy nieuprawnione. Natomiast jeszcze przed formalnym uruchomieniem buspasów ZKM poprosił przedstawicieli policji i straży miejskiej o zwrócenie uwagi na samochody ciężarowe (lawety) parkujące na nich w celu załadunku/rozładunku - informuje Wojciech Folejewski zastępca Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Miejsca

Opinie (236) ponad 20 zablokowanych

  • Zamiast wydawać 9 mln trzeba było zamknąć Morską dla samochodów. Jeden pas dla trolejbusów drugi dla rowerów. Władze Gdyni niedość radykalnie zwalczają ruch samochodowy

    • 0 4

  • mocarstwo...

    Podobnie jak jesteśmy w czołówce miast z drogami rowerowymi, rozpoczynamy walkę o dominację w konkurencji "buspas". Kryterióm jest oczywiste i wypróbowane własnie na ściezkach rowerowych. Liczy sie ilość a nie jakość i sens ich tworzenia.
    Ścieżki "budowane" są tam gdzie się uda je wcisnąć, najlepiej bezkosztowo. No chyba, że budowana jest "rowerowa estakada" - wtedy to musi kosztować. Sens i użytkowość budowy jest poza oceną i logiką. Dlatego powstają odcinki prowadzące do nikąd, przypominające talerz spagetti czy maznięte farbą. Tam gdzie ich obecność jest logiczną oczywistością, próżno ich szukać. Za to łatwo mozna tam znaleźć Straż Miejską.

    Liczy sie długość i wskaźnik w rankingu. Czyli premia.

    Dlatego należy spodziewać się powstawania "buspass" nawet tam, gdzie autobusu nie uświadczysz. I pewnie w wersji "kontr" również.

    Tak oto w pocie czoła pracują pozbawieni nadzoru urzędnicy, których "kwiat" własnoręcznie wybraliśmy. Ponieważ problemów rozwiązać "nie da się", to wytwarzają protezy. A te przecież nie muszą być doskonałe. Bo "się nie da".

    • 1 0

  • co oni do lawet mają ? przeciez laweta nie parkuje tam 5 minut - zabiera popsuty pojazd i w drogę

    bo gdzie ma ładowac zepsuty samochód ?
    Na drodze ?
    Na chodniku - nie wolno !!! na drodze zrobi korek na pół kilometra.
    Kolega jest laweciarzem i w 5 minut ma padnietaą furę na pace
    A naprawdę trzeba zasuwac i miec wprawę żeby w 5 minut sie zmieścić.
    A żeby auto na lawete wciągnąc to potrzeba ok 20 metrów zająć.

    To sa sytuacje awaryjne i trzeba je umiec zrozumieć
    Ludzie pracujący "na drodze" to rozumieją.
    Inaczej to dopiero byście mieli "przejezdne miasto"

    • 1 1

  • Czas by Hutnicza i Kwiatkowskiego były dwujezdniowe

    .unruga tez powinna byc dwupasmowa jest miejsce a ciagle sie ja zaweża....a na puckiej z umruga nie rondo tylko światła....romda robia korki.....

    • 0 0

  • Hahah bus pasy???? A na rodzie przy sadzie mozna zgubic silnik lub zawieszenie

    Takich nierówności w centrum miasta???? Nie ma żadne miasto w trojmiescie

    • 2 0

  • Bus taxi moto!!!!!!!!!!!!!!

    Moto moto!!!!!!

    • 0 0

  • answer

    a moze tor pas dla pendolino zeby minac skm-ki o szybkosci dylizansu?

    • 0 1

  • Gdynia

    Co samorządowcy zrobili dla nas mieszkańców Gdyni?Lodowiska,baseny(te poza szkoła),parki,przedszkola państwowe,żłobki,parkingu,kina?

    • 0 1

  • Tylko Budowa dróg przelotowych poprawi komunikację ale w Gdyni jest marazm nic się nie robi

    • 0 1

  • Dlaczego taksiarze mogą jeździć po bus pasie? skoro nie jest to ani publiczny środek transportu, ani żadna ze służb miejskich. Przecież to prywatny transport i powinien być traktowany jak każdy samochód osobowy, no chyba że dojeżdżają nimi urzędasy, no to zmienia kolej rzeczy.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane