• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szykuje się podwyżka cen biletów jednorazowych

Katarzyna Moritz
27 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Nie tylko droższe paliwo, ale też wyższe stawki amortyzacyjne i koszt wozo-kilometra nowego taboru ma wpływ na planowaną podwyżkę biletów. Nie tylko droższe paliwo, ale też wyższe stawki amortyzacyjne i koszt wozo-kilometra nowego taboru ma wpływ na planowaną podwyżkę biletów.

Z powodu m.in. wzrostu cen paliw, od maja, a najpóźniej od czerwca planowana jest podwyżka cen jednorazowych biletów komunikacji miejskiej o 20 gr. Muszą to jeszcze uchwalić radni gmin zrzeszonych w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej.



Gdy radni gmin zrzeszonych w w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej podejmą uchwały, podwyżka cen biletów wejdzie w maju lub czerwcu. Gdy radni gmin zrzeszonych w w Metropolitalnym Związku Komunikacyjnym Zatoki Gdańskiej podejmą uchwały, podwyżka cen biletów wejdzie w maju lub czerwcu.

Czy często kupujesz bilety jednorazowe?

Propozycja podwyżek biletów jednorazowych padła w minioną środę, gdy doszło do spotkania przedstawicieli 13 gmin zrzeszonym w MZKZG.

- Zarekomendowaliśmy podwyżki już teraz, by we wszystkich gminach mogły być wprowadzone jednocześnie w określonym czasie. To czy tak się ostatecznie stanie będzie zależało od radnych. Przedtem jest jeszcze długa procedura, propozycję muszą zyskać akceptacje w poszczególnych komisjach - wyjaśnia Hubert Kołodziejski, przewodniczący MZKZG.

Jeżeli procedowanie pójdzie sprawnie to podwyżki wejdą w życie już 1 maja, ostatecznie 1 czerwca 2012. Wzrosnąć mają głównie bilety jednorazowe średnio o 5 do 8 proc. I tak bilet jednoprzejazdowy kosztujący 2,80 wzrośnie do 3 zł, bilet godzinny z 3,40 do 3,60 zł. Wyjątkiem będą bilety 24 godzinne gdzie podwyżka wyniesie 1 zł i z obecnych 11 zł wzrośnie do 12 zł. O 20 gr wzrosną też ceny biletów nocnych.

- Podwyżki, które zaproponowaliśmy to głównie efekt wzrostu cen paliw. Ponadto nowy tabor powoduje wzrost stawki amortyzacyjnej, wzrastają w związku z tym koszty wozo-kilometra. Gdybyśmy poczekali z podwyżkami do przyszłego roku, byłby to większy szok cenowy. Obecna podwyżka choć częściowo wspomoże budżet gmin, dotknie głównie osób, które sporadycznie korzystają z komunikacji miejskiej - wyjaśnia przewodniczący.

Podwyżek w tym roku nie powinni się spodziewać posiadacze biletów okresowych, a ci stanowią główną grupę klientów korzystających z komunikacji miejskiej codziennie.

- Mimo tego jest to niezgodne z polityką Gdyni, która zachęca do korzystania z komunikacji publicznej. Przecież m.in. z tego powodu powstała strefa płatnego parkowania w Śródmieściu. Gmina powinna wziąć wzrost kosztów na własne barki, bo podwyżka nie jest duża i budżet spokojnie by to wytrzymał. Wtedy byłaby to zachęta do korzystania z transportu publicznego - podkreśla radny PO w Gdyni Łukasz Cichowski.

Choć w poszczególnych gminach jest duże zróżnicowanie wśród osób korzystających z biletów okresowych okazuje się, że najmniej bo zaledwie 25 proc. pasażerów korzysta z nich w Wejherowie. Tam aż 75 proc. kasuje głównie bilety jednorazowe. Najwięcej biletów okresowych mają mieszkańcy Gdyni - 60 proc. W Gdańsku te proporcje są rozłożone po połowie. W grodzie nad Motławą znaczną grupą, która kupuje bilety jednorazowe są turyści.

- Ta propozycja podwyżek przynajmniej dziwi. Chwilowe podwyżki cen paliw czy stawki wynikające z wozo-kilometra, nie powinny obciążać pasażerów. Gminy powinny zwiększyć dopłaty do komunikacji miejskiej, tym bardziej w dobie kryzysu. Komunikacja przestanie być konkurencyjna, liczba pasażerów zamiast wzrastać obawiam się, że znaczenie zmaleje - komentuje plany podwyżek Kazimierz Koralewski gdański radny z Prawa i Sprawiedliwości.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (653) 7 zablokowanych

  • brawo (1)

    a może panom wymyślającym podwyżki zabrac samochody słuzbowe i prywatne i niech kupuja codziennie bilecik!

    • 9 0

    • brawo

      hahha takk ,taksowka pojada:)

      • 1 0

  • Żenada

    Skoro podwyżka jest spowodowana ceną paliwa to najlepiej niech zrobią cenę biletu równą cenie 1 litra paliwa i ludzie będą jezdzić samochodami lub Ci co nie posiadają auta zainwestują w rowery, w końcu taniej wyjdzie.

    • 0 1

  • NIE zdążom do maja ludzie wyjdą na ulice i będzie koniec tej żenady.

    • 4 1

  • ;)

    Proponowałabym ,aby zaczęto pobierać opłaty za czytanie ,myślenie oraz pisanie .
    Bo jeszcze tylko za to się nie zapłaci

    • 1 1

  • (5)

    nie kumam tu czegoś, litr paliwa kosztuje 6 zł, autobus przegubowy pali ok. 30 litrów na 100 km, czyli ok 180 na 100km, jak w autobusie jest 50 osób, a w przegubie nawet do 70 średnio dochodzi. załóżmy każdy jeździ średnio 5-7 przystanków czyli 3-10, ja przyjme że 10 km, to 100/10=10 < wymian wszystkich pasarzerów
    50%/50% ulgowe/normarne to 2.8*25+1,4*25= 105 zł
    105*10=1050 zł czyli tyle autobus zarabia na 100 km, czyli ok. 3 kursy 210, albo 5 kółek autobusu 384(wałowa- morena-wałowa) 1050-180=870
    płyny różne do autobusów 50 zł na 100km(duzo przesadzielem) 870-50=820
    stawka na h dla kierowcy (niewiem ile wynosi ale załóżmy że 15) 15*5=75
    820-75=745

    • 3 2

    • nie tylko kierowca podbiera pensje

      przelicz to jeszcz raz

      • 0 0

    • autobus przegubowy (18 m.) pali spokojnie 40l/km

      22-24 pali autobus zwykly (12 metrów) z silnikiem euro III. pozdrawiam

      • 0 0

    • To nie wszystkie koszty

      Brak w tych wyliczankach pozycji - kwota odtworzenia pojazdu. Środek transportu z każdym kilometrem zuzywa się fizycznie. Ponadto po okresie gwaranyjnym pojazd wymagać będzie płatnych napraw, wymiany części zamiennych. A co będzie jeśli wandale wybiją szyby, lub potną tapicerkę? Trzeba będzie uzupełnić/naprawić. Jest jeszcze wynagrodzenie dla kierowcy i inne koszty ogólne np. drukowanie i dystrybucja biletów, koszty zarządu itp.

      • 0 0

    • 50%/50% ulgowe/normarne

      Dowcipny.
      Okresowe bilety MZKZG sprzedawane są np. w proporcji 75% ULG, 25% NOR

      Pomijasz też zupełnie kwestię moherów z jazdą za free i bilety miesięczne

      • 0 0

    • dolicz jeszcze OC i AC na cały rok jak w mercedesach conecto najnowszy tabor zkm

      • 1 0

  • wszyscy do posredniaka po zaswiadczenia na bezplatny przejazd (1)

    • 3 1

    • żeby mieć bezpłatne przejazdy

      trzeba spełnić kilka warunków-np. być po szkoleniu albo warsztatach, i ten "bilet" darmowy obowiązuje tylko przez 2 miesiące!

      • 0 0

  • wszystko w górę wybierajcie ich dalej

    • 2 1

  • 50-70 osób to w szczycie (2)

    czyli 6 godzin dziennie. Komunikacja jeździ prze 19 godzin plus nocne. Autobus przegubowy pali w zależności od marki 38-50 l/100km. 15 zł/h stawka wynagrodzenie kierowcy? Chyba netto i bez składek ZUS i chorobowej. Jak sobie poprawisz swój rachunek to może skumasz w czym rzecz

    • 2 1

    • stawka kierowcy w Gdańsku 13 zł brutto/godz. plus dodatki kolorowo nie jest

      • 1 0

    • jerry nie 15złh a 11,50złh brutto

      A autobus krótki pali 45 na 100 przegubowy 50 do 70 na 100

      • 0 0

  • Zgroza... (1)

    No nie znowu? Przecież bilety już teraz są koszmarnie drogie. Na krótkich dystansach, nie warto korzystać z komunikacji i lepiej chodzić pieszo.

    • 4 0

    • ale z Wrzeszcza do Gdańska

      idzie się gdzieś godzinę, a tramwaj jedzie 10 minut...brakuje mi tych jednorazowych biletów na 10 minut.

      • 1 1

  • No nareszcie !

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane