• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

TBM czeka na tunel pod Pachołkiem?

Maciej Naskręt
8 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz części maszyny TBM pod plandekami w porcie


Przy ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańskaul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska - na terenach portowych - pod plandekami składowane są niemal od dwóch lat części maszyny TBM "Damroka", która drążyła tunel pod Martwą Wisłą. Możliwe, że kret będzie też drążyć tunel pod Pachołkiem.



Czy Gdańsk powinien dalej korzystać z technologii TBM przy budowie kolejnych tuneli?

Przypomnijmy, że maszyna TBM (z ang. Tunnel Boring Machine) przypłynęła do Gdańska w 2013 r. z Niemiec na zamówienie generalnego wykonawcy tunelu pod Martwą Wisłą - hiszpańskiej firmy OHL (Obrascón Huarte Lain). Zakup urządzenia o wadze 2,2 tys. ton, 91 m długości i 12,5 m średnicy pochłonął nieco ponad 80 mln zł.

Zasadą jest, że niemiecki producent maszyn drążących tunele - firma Herrenknecht - odbiera je po zakończeniu pracy. Podzespoły wykorzystywane są przy konstrukcjach innych "kretów". Tak też miało być w przypadku gdańskiego TBM. Firmy budowlane takie jak OHL nie mają wiedzy i technologii, by przebudować kreta i wykorzystać go na innej budowie w Polsce czy Europie.

Jednak po zakończeniu prac pod Martwą Wisłą - w czerwcu 2014 r. - maszyna nie trafiła z powrotem do niemieckiego producenta. Właściciel zmagazynował części TBM-a na terenach stoczniowych przy ul. Wielopole i ul. Ku Ujściu i przykrył je plandekami. Dlaczego?

- Maszyna będzie teraz czekać na drążenie tunelu pod Pachołkiem w Oliwie - powiedział nam jeden z pracowników wyższego szczebla z firmy OHL, który chce pozostać anonimowy.
Wspomniany obiekt ma powstać do 2020 r. razem z Drogą Zieloną i ul. Nową Spacerową w Gdańsku.

  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
  • Elementy maszyny TBM "Damroka" zmagazynowane przy ul. Wielopole.
"Damroka" pasowałaby do nowego tunelu

Przypomnijmy, że tunel pod Pachołkiem ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy w każdą stronę, czyli podobne parametry, co tunel pod Martwą Wisłą. Dlatego wydaje się, że 12,5-metrowa średnica "Damroki" idealnie pasowałaby do stworzenia przejścia pod oliwskim wzniesieniem.

Ponadto badania geologiczne prowadzone w ostatnich latach w obrębie Pachołka przekonują o wysokim stanie wód gruntowych, które spływają tam w kierunku zatoki. Oczywiście siły działające na maszynę TBM byłyby dużo mniejsze niż pod Martwą Wisłą, dlatego częściowo należałoby maszynę zmodernizować.

Kolorem brązowym został oznaczony odcinek tunelowy na Drodze Zielonej - tzw. tunel pod Pachołkiem. Kolorem brązowym został oznaczony odcinek tunelowy na Drodze Zielonej - tzw. tunel pod Pachołkiem.
Gdańsk jednak wydrąży tunel pod Pachołkiem

Gdy rodził się pomysł budowy tunelu pod Pachołkiem urzędnicy nie przesądzali, jaka technologia zostanie tam wykorzystana. Teraz te założenia zaczynają się krystalizować.

- Tunel pod Pachołkiem będziemy na pewno drążyć maszyną TBM. To nowoczesna i tania technologia budowy takich obiektów. Będziemy mieli większe pole manewru niż w przypadku innych technologii, bowiem zaczynamy z powierzchni ziemi, a nie - jak w przypadku tuneli pod Martwą Wisłą - z kilkunastu metrów pod ziemią - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Urzędnicy jednak nie chcą powiedzieć, czy "Damrokę" będzie można wykorzystać do budowy tunelu pod Pachołkiem. Na użycie tej konkretnej maszyny ma wpływ wiele czynników i zalecają poczekać do chwili zakończenia prac projektowych. Wtedy ich wiedza będzie dużo większa.

w czerwcu 2014 r. maszyna TBM zakończyła oficjalnie pracę pod Martwą Wisłą


Co może zrobić OHL?

Jeśli generalny wykonawca tunelu pod Martwą Wisłą nie zwróci maszyny do producenta, bądź w najbliższym czasie jej nie odsprzeda, z pewnością stanie do przetargu na budowę tunelu pod Pachołkiem. Wtedy składowany w Gdańsku TBM może okazać się asem w rękawie OHL-u.

Gdyby jednak nie udało mu się wygrać, maszynę może sprzedać zwycięzcy. Firma może także pracować na budowie przyszłego generalnego wykonawcy jako podwykonawca posiadający zaawansowaną technologię.

Nieoficjalnie ustaliśmy, że dokończenie inwestycji pod Martwą Wisłą już kosztowało Hiszpanów dodatkowe 100 mln zł, ale po podliczeniu wszystkich kosztów na koniec budowy ta kwota może wzrosnąć nawet do 200 mln zł. Utrzymanie maszyny w Gdańsku może być sposobem hiszpańskiej firmy na rekompensatę strat powstałych na budowie tunelu między brzegami Martwej Wisły.

Uroczyste uruchomienie maszyny TBM w maju 2013 r.

Miejsca

Opinie (259) 5 zablokowanych

  • Zakładam Społeczny Komitet Obrony Pachołka

    Nie będzie nam urzędnik robił dziur w naszej górce pod pozorem upłynniania ruchu.
    górka jest nasza, a urzędasy niech sobie tym tbmem dziury w głowach porobią i cudowną substancją zwaną oleum wypełnią puste czaszki. Tylko niech d*py ścisną, żeby za szybko im przez otwór wiadomy nie odpłynęło!

    • 6 11

  • Drążyć póki nie zardzewiała!

    Przyspieszyć prace projektowe i przetargi !

    jak maszyna zardzewieje to za nową zapłaci sie majątek!
    ta jest już zamortyzowana a więc koszt wiercenia będzie niski !

    do pracy urządnicy! Do pracy!
    druga taka szansa się nie nadaży!

    • 10 5

  • 1 kwietnia już był...

    Tydzień temu ;-)

    • 9 3

  • tunel pod Pacholkiem (6)

    Panstwo ,ktorzy hejtuja wszystkich i wszystko jesli nie mieszkacie w Osowej to bardzo prosze nie wypowiadajcie sie tylko po to zeby bzdury pisac ! Tunel naprawde jest potrzebny sprobujcie rano lub w godzinach popoludniowych przejechac ulica Spacerowa.nie rozumiem dlaczego tyle zla i nienawisci wylewacie z siebie ,mysle,ze to chyba jakies kompleksy bo zeby zabierac glos to trzeba znac temat.

    • 11 12

    • (1)

      Jadwiga to po ojcu?

      • 1 1

      • Jadwiniu natychmiast rozwiaz tatusia!

        Za pozno panie Paradys ...;)

        • 1 0

    • Jadwiniu (1)

      posłuchaj Tatusia. Przestań słuchać propagandy, bo Tatuś Ci mówi: Tunel nie rozwiąże korków na Spacerowej, bo zlikwidować je może tylko dokończenie węzła Osowa - bezkolizyjny zjazd w kierunku Łodzi plus bezpośrednie połączenie Spacerowej z Grunwaldzką u zbiegu z Czyżewskiego na granicy Sopotu.

      • 7 1

      • jak Jadwinia ma takie pieniadze, to niech sobie kopie tunel

        • 0 1

    • Poczytaj sobie może zmądrzejesz

      http://osowa.com/index.cgi?action=01show&idn=6417

      • 0 0

    • Te Jadwiga ogol wasa.

      Jeśli myslisz,ze ruch przez Oliwe sie zmniejszy to tylko mowisz ,ze myslisz....Ruch dramatycznie wzrosnie...i gdzie myslisz babo beda jechaly auta jadace przez Pacholek w strone Oliwy/?Wtedy to dopiero sie zacznie....ale coz ta maszyna i to zamowienie....zostalo juz przyrzeczone....Czyz nie?cZY TAKA MASZYNA nie wiercila by gdzies indziej w europie gdyby spolka nia zawiadujaca nie wiedziala ,ze zdobeda to zlecenie/?

      • 6 0

  • Artykul propagandowy

    • 2 5

  • Chyba "Naskretroka"

    • 3 2

  • spawacz

    Pracowalem chwile jeszcze przed nadaniem tej maszynerii nazwy i wtedy juz wiedzialem ,ze Ohl kupil tego kreta a ze nie ma pojecia o tej technologi ...to dluzszy temat. Jezeli ci opierd... z Hiszpanii gdzie smierdzi murgrabia! beda kopac pacholek,to min.2022:)

    • 5 2

  • Rozumiem, że chodzi o jakieś pasmo czy też masyw Pachołka ;-)

    Bo gdzie Pachołek a ta droga. Równie dobrze można powiedzieć, że tunel będzie pod Ogrodem Oliwskim.

    • 6 3

  • Ktoś dostanie niezłą kasę gdy ta maszyna pójdzie na złom. Bo taki los ją czeka. Żadnego tunelu już nie będzie.

    • 6 4

  • Boże jak myśmy zrujnowali ten kraj (1)

    • 5 4

    • Co za światła myśl. Możesz rozwinąć ? Bo nie każdy wie, co autor miał na myśli...

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane