• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Podwale Przedmiejskie bez estakady

Maciej Naskręt
3 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji. Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji.

Nasz poprzedni artykuł o przebudowie Podwala Przedmiejskiego - m.in. wytyczaniu przejść dla pieszych, zasypywaniu tuneli i wyburzeniu estakady - wzbudził wiele emocji. Choć większość naszych czytelników uznała go za niedorzeczny, planiści miejscy przekonują, że to właściwy kierunek rozwoju.



W minionym tygodniu opisaliśmy pomysł wytyczenia przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska oraz wyburzenia estakady, znajdującej się nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Te wizje zostały skrytykowane przez sporą liczbę naszych czytelników.

Postanowiliśmy zapytać o zdanie specjalistów od kreowania przestrzenni miejskiej, co sądzą o zmianach na ulicy, która zdaniem wielu tnie miejską tkankę Śródmieścia, a według innych jest niezbędna.

Za zmianami na Podwalu Przedmiejskim są miejscy planiści. Wypowiadają się jednak ostrożnie.

- Dokumenty planistyczne nie uniemożliwiają likwidacji przejść podziemnych, zwężenia jezdni ani wyburzenia estakady - podkreśla Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Będzie to zależeć od bieżących potrzeb i decyzji. Z pewnością powyższe działania utrudnią ruch kołowy, jednak mogą mieć pozytywny wpływ na aspekt przestrzenno-funkcjonalny tej części miasta - dodaje.

Podobne plany dla Podwala Przedmiejskiego lobbowane są przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska.

- Po otwarciu Węzła Lipce i połączeniu Trasy Sucharskiego z Południową Obwodnica Gdańska, właśnie na ul. Podwale Przedmiejskie powinien zostać wprowadzony buspas w kierunku ul. Elbląskiej. Ponadto, w miejscach, gdzie jest już to możliwe [m.in. na wysokości ul. Chmielnej - red.], należy wytyczyć przejścia dla pieszych - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

- Z upływem czasu powinny być zasypywane kolejne tunele dla pieszych, a w ich miejsce należy wytyczać przejścia w poziomie jezdni. Już po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą należy rozważyć rozebranie estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - dodaje Karol Spieglanin.

Wizualizacje koncepcyjne w ramach strategii przekształceń obszaru ul. Podwale Przedmiejskie w Gdańsku opracowane zostały przez studentów studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej. Projekt nie tylko ukazuje zwężoną ulicę, ale też obszar wokół budynku delegatury ABW pozbawiony estakady. W jej miejsce autorzy proponują budynek nazwany roboczo Bramą Zachodnią. Wszystko, łącznie z przebudową ulicy i budową parkingów podziemnych, powinno zostać sfinansowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Część osób uważa, że do tak radykalnego posunięcia, jakim jest zburzenie estakady i wytyczenie przejść podziemnych, należy poczekać na otwarcie małej obwodnicy Gdańska, czyli ul. Nowej Wałowej i ul. Nowej Sandomierskiej, oplatającej Stare, Główne i Dolne Miasto. Władze FRAG nie zgadzają się z tą tezą.

- Nie należy czekać z tym pomysłem do czasu powstania tych dwóch ulic - podkreśla Karol Spieglanin.

Nieco odmienne zdanie mają w tej kwestii władze Biura Rozwoju Gdańska.

- Prognozy ruchu sporządzone w BRG dla stanu po uruchomieniu Obwodnicy Południowej przewidują spadek potoku pojazdów na Podwalu Przedmiejskim, ale nie tak wielki, by uzasadniał zwężenie przekroju do dwóch jezdni po dwa pasy. Dalszy spadek potoku pojazdów nastąpi zapewne po wybudowaniu właśnie tzw. Nowej Wałowej - uważa dyrektor BRG Marek Piskorski i dodaje: - Prognoza ta będzie weryfikowana w przyszłym roku po całkowitym ukończeniu Obwodnicy i przyzwyczajeniu się kierowców do nowej trasy.

Wielu osobom wydaje się też, że estakada na Węźle Unii Europejskiej została wybudowana po wsze czasy. Nic bardziej mylnego. Obiekt wymaga ciągłych nakładów finansowych. Dużą przebudowę przeprowadzono w minionej dekadzie. Materiały, które zostały zastosowane do jej budowy w 1977 r. są dużo słabsze od stosowanych obecnie.

Które przedsięwzięcie wywołałoby największe korki na Podwalu Przedmiejskim?

W najbliższych latach może się okazać, że remont obiektu mostowego w centrum Gdańska będzie kosztować nas tyle samo , ile jego rozbiórka wraz z wybudowaniem w jej miejsce nowego skrzyżowania. Argument ekonomiczny raczej więc odpada. Pozostaje rozpatrzyć przepustowość drogi i jej estetyką oraz rolą miastotwórczą, a raczej jej brak.

Z tym problemem kilka lat temu mierzyło się kilka europejskich miast. Tam estakady po konsultacjach najczęściej znikały. Teraz temu wyzwaniu musi sprostać miasto Chorzów, gdzie wśród mieszkańców trwa gorąca dyskusja nad tym czy wyremontować, a może zburzyć mocno wyeksploatowaną estakadę z lat 60. - nazywaną "pomnikiem lat minionych". Ceny obu tych przedsięwzięć są porównywalne z tym, że w ramach opcji z burzeniem mieszkańcy dostaną alternatywną nową drogę i odzyskają przestrzeń rynku, nad którym teraz estakada przechodzi.

A jakie są plany komisji rewitalizacji wobec Podwala Przedmiejskiego? - Na razie czekamy na analizę ekonomiczną wprowadzenia m.in. przejść dla pieszych, montażu sygnalizacji. Sprawdzimy też czy finansowo bardziej korzystny będzie remont tuneli, czy ich zasypanie. Dokument ma być gotowy po Nowym Roku. W zamówionej analizie nie ma jednak kwestii wyburzenia estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - mówi Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Miejsca

Opinie (620) 10 zablokowanych

  • planiści (1)

    przekonali mnie bez problemu.
    W końcu Ci specjaliści są w stanie zakorkować nowe skrzyżowania zwykłymi światłami.
    Estakada to nie światła gdzie trochę pokręcimy potencjometrem i ok.
    Po drugie, z całym szacunkiem, wskazujecie na Boston a Wasze doświadczenia to regulacja na polnych drogach.
    Jeśli jednak jesteście pewni swoich racji spiszmy z tymi specjalistami umowę o dzieło, Ich zarobek uzależnimy od efektów a wymierne straty pokryją z własnej kieszeni

    • 72 3

    • nawet na polnych drogach im nie idzie..

      ...w kokoszkach nadal korki :)))

      • 9 2

  • znów się nawciągał czegoś

    Naskręt bierz połowę :)

    • 77 8

  • Jakie to lewackie, jakie to wasze (2)

    Znowu chcą światła i korki, czemu? Jak nie wiadomo o co chodzi, to...

    • 38 12

    • Człowieku ty wiesz chociaż o czym mówisz? (1)

      kto wybudował te wszystkie tunele i estakady w Gdańsku? Piłsudczycy? Popatrz sobie jak Moskwa wygląda, sześciopasmowe ulice i... korek nawet w środku nocy

      • 8 3

      • Wtedy rządzili komuniści (sługusy Moskwy). Zniszczyli gospodarkę, doprowadzili PRL do bankructwa, ale w temacie dróg mieli przynajmniej niezłe wizje rozwoju. Znacznie lepiej im to szło od współczesnych lewaków, postkomunistów, których jedynym zrealizowanym pomysłem jest niedokończona Obwodnica Południowa. A przecież minęło już ponad 20 lat, jak ci lewacy rządzą.

        • 5 3

  • Panie Naskręt (1)

    Daj już spokój tym bzdurom. Nie widzisz że ludzie nie tolerują twoich chorych pomysłów?

    • 93 8

    • N. to słup, nie jego pomysły. Kto za tym stoi?

      • 12 1

  • 3 PYTANIA (1)

    1. Dlaczego w sondzie nie ma jeszcze odpowiedzi "wszystkie jednakowo" ?, bo uważam że każdy pomysł jest tu nie na miejscu.
    2.Dlaczego na wizualizacji nie widać korków, tylko jakiś tramwaj sobie śmiga ?
    3. Jak długo jeszcze będziemy musieli czytać te bzdury i kiedy w końcu odpuścicie z uskutecznianiem tych debilnych pomysłów ?

    • 82 6

    • to nie są debilne pomysły

      takie pomysły wdrożono w wielu miastach, u nas też się może sprawdzić. Wizualizacje są OK.

      • 2 19

  • Żenada,a nie wizualizacja..

    Nie potraficie sobie poradzić z łataniem dziur,czy "wyjącymi" tramwajami we wrzeszczu,czy na twardej świeżo po remoncie torowisk,a zabieracie się za "przewracanie" układu drogowego..
    To tak jak z porywanie się z deską z żaglem na przepłynięcie morza czerwonego-wiadomo jak się skończyło..

    • 67 6

  • Miasto moze wygladac ładnie i z estakadą ale gdy inwestuje sie w bezmyślne projekty a nie w rzeczy majace ułatwic poruszanie i życie w mieście to niiee trzeba wynajdywać jakies bzdurne "kierunki rozwoju" ... może wgl nalepiej ulica dwukierunkowa po jednym pasie w każda strone. Czy ktoś zapytał ludzi o zdanie?

    • 31 2

  • ;)

    Najlepiej sprzedają się słomiane interesy...

    • 35 2

  • komisja ds rewitalizacji ma na celu jedynie umożliwienie wypowiadania się w mediach jej przewodniczącego? (1)

    ostatnio chciał tunele zasypywać i na wiecznie zakorkowanej ulicy budować...przejścia :)

    • 43 7

    • Jak samochody stoją w korku, to piesi mogę przejść przez ulicę!

      Jeżeli ulica jest zawsze za korkowana, to znaczy że samochody stoją. Jeżeli tak naprawdę jest, to piesi mogą w tym czasie przejść na drugą stronę. Czy jedziesz ślimakiem parę metrów, czy stoisz jak ludzie przechodzą przez ulicę i ruszasz żeby dojechać do następnego skrzyżowania 50-tką to nie prowadzi do utraty czasu. Na Alei Zwycięstwa między operą a placem zebrań masz też przejścia dla pieszych np. przy samym placu zebrań, na Chodowieckiego, przy Traugutta i przy operze. Przecież tam też ruch działa.

      • 2 3

  • jak zasypanie przejsc podziemnych ma poprawic bezpieczenstwo pieszych i rozladowac korki ??? (4)

    co do estakady to faktycznie szpetna jest , w jej miejsce proponuje tunel .

    AAAA czy w tej okolicy nie ma powstac przystanek skm ? A co za tym idzie pojawi sie tam wiecej pieszych ?

    • 46 3

    • (3)

      a kto Ci mówi o zmniejszeniu korków! centrum nie dla samochodów . co za ludzie. zmniejszenie korków masz dzięki POG! samochód możesz zostawić przy Auchan na P+R i dalej busem! nosz ku*wa. albo zostawiasz przy SKM w lipcach i skmką wszędzie dojedziesz. mania ludzi żeby pakować się wszędze samochodem. pewnie jeszcze jedziesz sam.

      • 7 16

      • oooo switnie , ze mnie uswiadomiles ;) (1)

        A ile tych skm'ek odjerzdza w ciagu dnia ze stacji Gdansk Lipce w kierunku Gdanska Glownego ?

        ps nie jerzdze samochodem , bo szybciej i sprawniej dojade srodkami transportu publicznego , a te wszystkie dobrodziejstwa za jedyne 186 zl za 30 dni :D

        za sarkazm daje Ci Plusa !
        pzdr

        • 7 3

        • Nie dyskutuj

          z debilem. On żyje w świecie teoretycznych imaginacji. W d.... z takim sarkazmem.

          • 8 2

      • myślę że jesteś tępakiem, któr X raz oblał na prawko i stąd twoja agresja w stosunku do kierowców. gdybyś miał PJ stałbys po stronie większości (zdecydowanej).

        • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane