• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Podwale Przedmiejskie bez estakady

Maciej Naskręt
3 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji. Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji.

Nasz poprzedni artykuł o przebudowie Podwala Przedmiejskiego - m.in. wytyczaniu przejść dla pieszych, zasypywaniu tuneli i wyburzeniu estakady - wzbudził wiele emocji. Choć większość naszych czytelników uznała go za niedorzeczny, planiści miejscy przekonują, że to właściwy kierunek rozwoju.



W minionym tygodniu opisaliśmy pomysł wytyczenia przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska oraz wyburzenia estakady, znajdującej się nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Te wizje zostały skrytykowane przez sporą liczbę naszych czytelników.

Postanowiliśmy zapytać o zdanie specjalistów od kreowania przestrzenni miejskiej, co sądzą o zmianach na ulicy, która zdaniem wielu tnie miejską tkankę Śródmieścia, a według innych jest niezbędna.

Za zmianami na Podwalu Przedmiejskim są miejscy planiści. Wypowiadają się jednak ostrożnie.

- Dokumenty planistyczne nie uniemożliwiają likwidacji przejść podziemnych, zwężenia jezdni ani wyburzenia estakady - podkreśla Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Będzie to zależeć od bieżących potrzeb i decyzji. Z pewnością powyższe działania utrudnią ruch kołowy, jednak mogą mieć pozytywny wpływ na aspekt przestrzenno-funkcjonalny tej części miasta - dodaje.

Podobne plany dla Podwala Przedmiejskiego lobbowane są przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska.

- Po otwarciu Węzła Lipce i połączeniu Trasy Sucharskiego z Południową Obwodnica Gdańska, właśnie na ul. Podwale Przedmiejskie powinien zostać wprowadzony buspas w kierunku ul. Elbląskiej. Ponadto, w miejscach, gdzie jest już to możliwe [m.in. na wysokości ul. Chmielnej - red.], należy wytyczyć przejścia dla pieszych - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

- Z upływem czasu powinny być zasypywane kolejne tunele dla pieszych, a w ich miejsce należy wytyczać przejścia w poziomie jezdni. Już po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą należy rozważyć rozebranie estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - dodaje Karol Spieglanin.

Wizualizacje koncepcyjne w ramach strategii przekształceń obszaru ul. Podwale Przedmiejskie w Gdańsku opracowane zostały przez studentów studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej. Projekt nie tylko ukazuje zwężoną ulicę, ale też obszar wokół budynku delegatury ABW pozbawiony estakady. W jej miejsce autorzy proponują budynek nazwany roboczo Bramą Zachodnią. Wszystko, łącznie z przebudową ulicy i budową parkingów podziemnych, powinno zostać sfinansowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Część osób uważa, że do tak radykalnego posunięcia, jakim jest zburzenie estakady i wytyczenie przejść podziemnych, należy poczekać na otwarcie małej obwodnicy Gdańska, czyli ul. Nowej Wałowej i ul. Nowej Sandomierskiej, oplatającej Stare, Główne i Dolne Miasto. Władze FRAG nie zgadzają się z tą tezą.

- Nie należy czekać z tym pomysłem do czasu powstania tych dwóch ulic - podkreśla Karol Spieglanin.

Nieco odmienne zdanie mają w tej kwestii władze Biura Rozwoju Gdańska.

- Prognozy ruchu sporządzone w BRG dla stanu po uruchomieniu Obwodnicy Południowej przewidują spadek potoku pojazdów na Podwalu Przedmiejskim, ale nie tak wielki, by uzasadniał zwężenie przekroju do dwóch jezdni po dwa pasy. Dalszy spadek potoku pojazdów nastąpi zapewne po wybudowaniu właśnie tzw. Nowej Wałowej - uważa dyrektor BRG Marek Piskorski i dodaje: - Prognoza ta będzie weryfikowana w przyszłym roku po całkowitym ukończeniu Obwodnicy i przyzwyczajeniu się kierowców do nowej trasy.

Wielu osobom wydaje się też, że estakada na Węźle Unii Europejskiej została wybudowana po wsze czasy. Nic bardziej mylnego. Obiekt wymaga ciągłych nakładów finansowych. Dużą przebudowę przeprowadzono w minionej dekadzie. Materiały, które zostały zastosowane do jej budowy w 1977 r. są dużo słabsze od stosowanych obecnie.

Które przedsięwzięcie wywołałoby największe korki na Podwalu Przedmiejskim?

W najbliższych latach może się okazać, że remont obiektu mostowego w centrum Gdańska będzie kosztować nas tyle samo , ile jego rozbiórka wraz z wybudowaniem w jej miejsce nowego skrzyżowania. Argument ekonomiczny raczej więc odpada. Pozostaje rozpatrzyć przepustowość drogi i jej estetyką oraz rolą miastotwórczą, a raczej jej brak.

Z tym problemem kilka lat temu mierzyło się kilka europejskich miast. Tam estakady po konsultacjach najczęściej znikały. Teraz temu wyzwaniu musi sprostać miasto Chorzów, gdzie wśród mieszkańców trwa gorąca dyskusja nad tym czy wyremontować, a może zburzyć mocno wyeksploatowaną estakadę z lat 60. - nazywaną "pomnikiem lat minionych". Ceny obu tych przedsięwzięć są porównywalne z tym, że w ramach opcji z burzeniem mieszkańcy dostaną alternatywną nową drogę i odzyskają przestrzeń rynku, nad którym teraz estakada przechodzi.

A jakie są plany komisji rewitalizacji wobec Podwala Przedmiejskiego? - Na razie czekamy na analizę ekonomiczną wprowadzenia m.in. przejść dla pieszych, montażu sygnalizacji. Sprawdzimy też czy finansowo bardziej korzystny będzie remont tuneli, czy ich zasypanie. Dokument ma być gotowy po Nowym Roku. W zamówionej analizie nie ma jednak kwestii wyburzenia estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - mówi Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Miejsca

Opinie (620) 10 zablokowanych

  • To wsztstko jest robione (2)

    pod nowo budowane centrum handlowe .

    • 29 2

    • Super argument!

      Bo nowe centrum handlowe nie chce żeby ludzie do niego dojeżdżali, dlatego mają zwęzić ulice i zrobić buspasy?

      • 2 0

    • i wszystko JASNE!

      • 1 0

  • (1)

    co za cymbał wymyśla takie chore plany, może estakada nie wygląda za ładnie ale jest za to bardzo potrzebna, jakie by były korki gdyby ludzie musieli czekac na lewoskręt ,gdyby jej nie było.

    • 32 4

    • jakie? jak jadą od wrzeszcza to pojadą przez tunel pod wisłą, jak jadą z sopoto to mogąjechać obwodnicą aż do POG, jak jadą AK to mogą wjechać na Trakt aż do POG, jak mieszkają na dolnym to mają blisko mase połączeń komunikacji miejskiej więc o co chodzi? kto tam ma jeździć bo ja nie wiem!! pełno stoczniowców po jedna osobę w jednym samochodzie! maniacy!

      • 3 11

  • Panie Macieju

    Skoro Pan tak optuje za likwidacją estakady,ja nie wątpienie że jest grono ludzi którzy pana popierają, ale zróbmy w gdańsku referendum.

    wnet się okaże co lud chce

    • 29 2

  • pewnie artykuł sponsorowany, tylko kto jest sponsorem

    a druga sprawa skoro redaktorek tak się nakręcił to trzeba zlikwidować do jednego pasa Armii Krajowej, Grunwaldzką i Nową Słowackiego, najlepiej przeorać wszystko i będziemy jeździć duktami konnymi

    • 36 4

  • Ja bym wpierw naprawił nawierzchnię zaraz za wiaduktem.

    Studzienki, muldy...

    I najważniejsze - łączenia na mostach.

    Rewitalizacja - dobre :D

    • 18 2

  • Kolejna ściema bo chcą sprzedać grunt w centrum deweloperom aby zasilić budżet (2)

    NIE NIE NIE i jESZCZE WIELE RAZY NIE DLA POCZYNAŃ ADAMOWICZA I PO FAMILY.
    Wasze żądy to smród z Szadółek hałda fosfogipsów zdrowa woda wywołująca nowotwory nerek układu pokarmowego oraz spalarnia odpadów na westerplatte na to nawet niemcy nie wpadli podczas okupacji.

    • 45 6

    • akurat hałda istnieje dłużej niż PO rządzi

      • 0 0

    • Bla bla bla

      Chrzanisz jak stary ramol. Nic nie kumasz.

      • 0 1

  • Jakie to lewackie, jakie to wasze

    "Efekt zlikwidowania estakady w Bostonie" - typowa dla lewaków manipulacja.

    • 24 3

  • Panie Maćku...

    Daj Pan spokój, wody się napij, jakiegoś napoju gazowanego, a impreza piątkowa przejdzie do historii :)

    Jak czytam te plany to mi science fiction z lat 80-tych przypomina.

    • 40 2

  • BOSTON

    Jak zwykle zdawkowa informacja. W Bostonie ruch naziemny został przeniesiony pod ziemię. Przebudowa trwała 10 lat, budżet został przekroczony dwukrotnie.

    • 37 0

  • heheh

    zapomnieli domalować korki:)

    • 33 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane