• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Podwale Przedmiejskie bez estakady

Maciej Naskręt
3 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji. Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji.

Nasz poprzedni artykuł o przebudowie Podwala Przedmiejskiego - m.in. wytyczaniu przejść dla pieszych, zasypywaniu tuneli i wyburzeniu estakady - wzbudził wiele emocji. Choć większość naszych czytelników uznała go za niedorzeczny, planiści miejscy przekonują, że to właściwy kierunek rozwoju.



W minionym tygodniu opisaliśmy pomysł wytyczenia przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska oraz wyburzenia estakady, znajdującej się nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Te wizje zostały skrytykowane przez sporą liczbę naszych czytelników.

Postanowiliśmy zapytać o zdanie specjalistów od kreowania przestrzenni miejskiej, co sądzą o zmianach na ulicy, która zdaniem wielu tnie miejską tkankę Śródmieścia, a według innych jest niezbędna.

Za zmianami na Podwalu Przedmiejskim są miejscy planiści. Wypowiadają się jednak ostrożnie.

- Dokumenty planistyczne nie uniemożliwiają likwidacji przejść podziemnych, zwężenia jezdni ani wyburzenia estakady - podkreśla Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Będzie to zależeć od bieżących potrzeb i decyzji. Z pewnością powyższe działania utrudnią ruch kołowy, jednak mogą mieć pozytywny wpływ na aspekt przestrzenno-funkcjonalny tej części miasta - dodaje.

Podobne plany dla Podwala Przedmiejskiego lobbowane są przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska.

- Po otwarciu Węzła Lipce i połączeniu Trasy Sucharskiego z Południową Obwodnica Gdańska, właśnie na ul. Podwale Przedmiejskie powinien zostać wprowadzony buspas w kierunku ul. Elbląskiej. Ponadto, w miejscach, gdzie jest już to możliwe [m.in. na wysokości ul. Chmielnej - red.], należy wytyczyć przejścia dla pieszych - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

- Z upływem czasu powinny być zasypywane kolejne tunele dla pieszych, a w ich miejsce należy wytyczać przejścia w poziomie jezdni. Już po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą należy rozważyć rozebranie estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - dodaje Karol Spieglanin.

Wizualizacje koncepcyjne w ramach strategii przekształceń obszaru ul. Podwale Przedmiejskie w Gdańsku opracowane zostały przez studentów studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej. Projekt nie tylko ukazuje zwężoną ulicę, ale też obszar wokół budynku delegatury ABW pozbawiony estakady. W jej miejsce autorzy proponują budynek nazwany roboczo Bramą Zachodnią. Wszystko, łącznie z przebudową ulicy i budową parkingów podziemnych, powinno zostać sfinansowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Część osób uważa, że do tak radykalnego posunięcia, jakim jest zburzenie estakady i wytyczenie przejść podziemnych, należy poczekać na otwarcie małej obwodnicy Gdańska, czyli ul. Nowej Wałowej i ul. Nowej Sandomierskiej, oplatającej Stare, Główne i Dolne Miasto. Władze FRAG nie zgadzają się z tą tezą.

- Nie należy czekać z tym pomysłem do czasu powstania tych dwóch ulic - podkreśla Karol Spieglanin.

Nieco odmienne zdanie mają w tej kwestii władze Biura Rozwoju Gdańska.

- Prognozy ruchu sporządzone w BRG dla stanu po uruchomieniu Obwodnicy Południowej przewidują spadek potoku pojazdów na Podwalu Przedmiejskim, ale nie tak wielki, by uzasadniał zwężenie przekroju do dwóch jezdni po dwa pasy. Dalszy spadek potoku pojazdów nastąpi zapewne po wybudowaniu właśnie tzw. Nowej Wałowej - uważa dyrektor BRG Marek Piskorski i dodaje: - Prognoza ta będzie weryfikowana w przyszłym roku po całkowitym ukończeniu Obwodnicy i przyzwyczajeniu się kierowców do nowej trasy.

Wielu osobom wydaje się też, że estakada na Węźle Unii Europejskiej została wybudowana po wsze czasy. Nic bardziej mylnego. Obiekt wymaga ciągłych nakładów finansowych. Dużą przebudowę przeprowadzono w minionej dekadzie. Materiały, które zostały zastosowane do jej budowy w 1977 r. są dużo słabsze od stosowanych obecnie.

Które przedsięwzięcie wywołałoby największe korki na Podwalu Przedmiejskim?

W najbliższych latach może się okazać, że remont obiektu mostowego w centrum Gdańska będzie kosztować nas tyle samo , ile jego rozbiórka wraz z wybudowaniem w jej miejsce nowego skrzyżowania. Argument ekonomiczny raczej więc odpada. Pozostaje rozpatrzyć przepustowość drogi i jej estetyką oraz rolą miastotwórczą, a raczej jej brak.

Z tym problemem kilka lat temu mierzyło się kilka europejskich miast. Tam estakady po konsultacjach najczęściej znikały. Teraz temu wyzwaniu musi sprostać miasto Chorzów, gdzie wśród mieszkańców trwa gorąca dyskusja nad tym czy wyremontować, a może zburzyć mocno wyeksploatowaną estakadę z lat 60. - nazywaną "pomnikiem lat minionych". Ceny obu tych przedsięwzięć są porównywalne z tym, że w ramach opcji z burzeniem mieszkańcy dostaną alternatywną nową drogę i odzyskają przestrzeń rynku, nad którym teraz estakada przechodzi.

A jakie są plany komisji rewitalizacji wobec Podwala Przedmiejskiego? - Na razie czekamy na analizę ekonomiczną wprowadzenia m.in. przejść dla pieszych, montażu sygnalizacji. Sprawdzimy też czy finansowo bardziej korzystny będzie remont tuneli, czy ich zasypanie. Dokument ma być gotowy po Nowym Roku. W zamówionej analizie nie ma jednak kwestii wyburzenia estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - mówi Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Miejsca

Opinie (620) 10 zablokowanych

  • nie kumam tego tekstu.... (1)

    ,,...W najbliższych latach może się okazać, że remont obiektu mostowego w centrum Gdańska będzie kosztować nas tyle samo , ile jego rozbiórka wraz z wybudowaniem w jej miejsce nowego skrzyżowania. Argument ekonomiczny raczej więc odpada. Pozostaje rozpatrzyć przepustowość drogi i jej estetyką oraz rolą miastotwórczą, a raczej jej brak.."

    • 0 6

    • Nie ma pieniędzy na remont

      estakady, mamy ważniejsze wydatki, trzeba rozwijać kompendium naukowe i wydawanie Encyklopedii. Encyklopedia Gdańska - dzieło (?) zawierające niecałe 4000 haseł , nad którym 200 naukowców pracowało przez 5 lat (śr. 4 hasła rocznie na osobę). Przedsięwzięcie kosztowało 2 mln złotych, głównie z publicznej kasy (budżet miasta i spółki państwowe). Dziś z nauczycieli w Gdańsku robi się akwizytorów, bo nikt nie chce tej encyklopedii kupić...

      • 7 1

  • (2)

    Walnij się w banie naskret - człowieku po politologii !!

    • 20 3

    • chyba po patologii

      • 3 1

    • on jest po administracji

      • 2 0

  • Kopać! (2)

    Jak już TBM jest na miejscu to wykorzystać go dalej i samochody puścić pod miastem, a górą buspasy, chodniki i ścieżki rowerowe, rolkowe.
    Ciekawi mnie ile % powierzchni miast w tym momencie zajmuje infrastruktura drogowa, bo czasami mam wrażenie, że miasta buduje się dla samochodów, nie dla ludzi. To przykre, nasze życie to masmedia, konsumpcjonizm i smrodzące samochody...
    Jak żyć?

    • 3 0

    • po co kopać? najpierw rozważyć możliwość redukcji i uspokojenia ruchu (1)

      to w wielu miastach się udało - w Gdańsku też może się udać.

      • 2 3

      • Środki na uspokojenie? Jak najbardziej, dla wszystkich

        panów wymienionych w artykuliku i jego autora oczywiście również.

        • 2 1

  • paranoja - takie coś mamy przy Manhatttanie

    Piesi tracą parę minut na czekanie na światłach. Za taką "integracę" dziękuję,

    • 18 3

  • cichooo to chory typ, z nim trzeba na spokojnie.

    Będziemy więcej marudzić, to on będzie więcej tych bzdur wypisywał.

    • 21 3

  • Ankieta nadaje się do manipulacji opinią publiczną (1)

    Brakuje istotnych opcji wyboru. Również Wszystkie z w/w

    • 11 1

    • brak opcji - korki mogą zniknąć w wyniku redukcji skali ruchu samochodów

      • 0 3

  • "Materiały, które zostały zastosowane do jej budowy w 1977 r. są dużo słabsze od stosowanych obecnie."

    a to ciekawe, pierwszy lepszy przykład, południowa obwodnica i zapadanie drogi, na pewno teraz stosują lepsze materiały, jak przetargi wygrywa najtańsza firma? nie wciskajcie nam kitu.

    • 25 3

  • Opowiem wam bajeczkę ....

    Dawno, dawno temu... nie to nie tak. Całkiem niedawno właściciel firmy budowlanej jadł kolację w towarzystwie niejakiego Kisiela i zastanawiali się obydwaj jakby tu przytulić nieco grosza. Podumali trochę i wymyślili że trzeba zamknąć tunele i całkowicie przebudować jedną z głównych ulic miasta. Ale jak uzasadnić bzdurną inwestycję zastanawiali się marszcząc czoła. Zadzwonili do Wilczka prawą rękę Kisiela, a ten szybko znalazł rozwiązanie. Trzeba zrobić szum medialny że taka inwestycja jest logiczna, ba absolutnie niezbędna dla miasta.

    Wykonali jeden telefon do redaktora Zakręta który co prawda umiejętności wielkich nie posiada ale za to aspirację przeogromne. Chciałby na przykład zostać rzecznikiem prasowym UM a nie męczyć się w portalu Wielomiasto.

    Jak ustalili tak zrobili, a my dzięki temu możemy o tym regularnie czytać jaki to wspaniały pomysł.

    P.S. Wszelkie podobieństwo do pewnych osób jest zupełnie przypadkowe :)

    • 29 3

  • (1)

    wizualizacje to chyba są z gta :)

    • 12 2

    • i to z pierwszej części

      • 6 1

  • Wpiszcie w google Dariusz Słodkowski (1)

    Zobaczcie ile ten chłopczyk ma lat. Sami pomyślcie jak łatwo takim manipul...
    Panie Tusk czas przewietrzyć szeregi!

    • 12 2

    • Raczej z czego zasłynął :-)

      Piesek na posyłki Schetyny.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane