• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Podwale Przedmiejskie bez estakady

Maciej Naskręt
3 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji. Podwale Przedmiejskie bez estakady nad Węzłem Unii Europejskiej i o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy. Na drugim planie widać dawny Dom Studencki "Hilton" i budynek policji.

Nasz poprzedni artykuł o przebudowie Podwala Przedmiejskiego - m.in. wytyczaniu przejść dla pieszych, zasypywaniu tuneli i wyburzeniu estakady - wzbudził wiele emocji. Choć większość naszych czytelników uznała go za niedorzeczny, planiści miejscy przekonują, że to właściwy kierunek rozwoju.



W minionym tygodniu opisaliśmy pomysł wytyczenia przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska oraz wyburzenia estakady, znajdującej się nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Te wizje zostały skrytykowane przez sporą liczbę naszych czytelników.

Postanowiliśmy zapytać o zdanie specjalistów od kreowania przestrzenni miejskiej, co sądzą o zmianach na ulicy, która zdaniem wielu tnie miejską tkankę Śródmieścia, a według innych jest niezbędna.

Za zmianami na Podwalu Przedmiejskim są miejscy planiści. Wypowiadają się jednak ostrożnie.

- Dokumenty planistyczne nie uniemożliwiają likwidacji przejść podziemnych, zwężenia jezdni ani wyburzenia estakady - podkreśla Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Będzie to zależeć od bieżących potrzeb i decyzji. Z pewnością powyższe działania utrudnią ruch kołowy, jednak mogą mieć pozytywny wpływ na aspekt przestrzenno-funkcjonalny tej części miasta - dodaje.

Podobne plany dla Podwala Przedmiejskiego lobbowane są przez Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańska.

- Po otwarciu Węzła Lipce i połączeniu Trasy Sucharskiego z Południową Obwodnica Gdańska, właśnie na ul. Podwale Przedmiejskie powinien zostać wprowadzony buspas w kierunku ul. Elbląskiej. Ponadto, w miejscach, gdzie jest już to możliwe [m.in. na wysokości ul. Chmielnej - red.], należy wytyczyć przejścia dla pieszych - mówi Karol Spieglanin, prezes FRAG.

- Z upływem czasu powinny być zasypywane kolejne tunele dla pieszych, a w ich miejsce należy wytyczać przejścia w poziomie jezdni. Już po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą należy rozważyć rozebranie estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - dodaje Karol Spieglanin.

Wizualizacje koncepcyjne w ramach strategii przekształceń obszaru ul. Podwale Przedmiejskie w Gdańsku opracowane zostały przez studentów studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej. Projekt nie tylko ukazuje zwężoną ulicę, ale też obszar wokół budynku delegatury ABW pozbawiony estakady. W jej miejsce autorzy proponują budynek nazwany roboczo Bramą Zachodnią. Wszystko, łącznie z przebudową ulicy i budową parkingów podziemnych, powinno zostać sfinansowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Część osób uważa, że do tak radykalnego posunięcia, jakim jest zburzenie estakady i wytyczenie przejść podziemnych, należy poczekać na otwarcie małej obwodnicy Gdańska, czyli ul. Nowej Wałowej i ul. Nowej Sandomierskiej, oplatającej Stare, Główne i Dolne Miasto. Władze FRAG nie zgadzają się z tą tezą.

- Nie należy czekać z tym pomysłem do czasu powstania tych dwóch ulic - podkreśla Karol Spieglanin.

Nieco odmienne zdanie mają w tej kwestii władze Biura Rozwoju Gdańska.

- Prognozy ruchu sporządzone w BRG dla stanu po uruchomieniu Obwodnicy Południowej przewidują spadek potoku pojazdów na Podwalu Przedmiejskim, ale nie tak wielki, by uzasadniał zwężenie przekroju do dwóch jezdni po dwa pasy. Dalszy spadek potoku pojazdów nastąpi zapewne po wybudowaniu właśnie tzw. Nowej Wałowej - uważa dyrektor BRG Marek Piskorski i dodaje: - Prognoza ta będzie weryfikowana w przyszłym roku po całkowitym ukończeniu Obwodnicy i przyzwyczajeniu się kierowców do nowej trasy.

Wielu osobom wydaje się też, że estakada na Węźle Unii Europejskiej została wybudowana po wsze czasy. Nic bardziej mylnego. Obiekt wymaga ciągłych nakładów finansowych. Dużą przebudowę przeprowadzono w minionej dekadzie. Materiały, które zostały zastosowane do jej budowy w 1977 r. są dużo słabsze od stosowanych obecnie.

Które przedsięwzięcie wywołałoby największe korki na Podwalu Przedmiejskim?

W najbliższych latach może się okazać, że remont obiektu mostowego w centrum Gdańska będzie kosztować nas tyle samo , ile jego rozbiórka wraz z wybudowaniem w jej miejsce nowego skrzyżowania. Argument ekonomiczny raczej więc odpada. Pozostaje rozpatrzyć przepustowość drogi i jej estetyką oraz rolą miastotwórczą, a raczej jej brak.

Z tym problemem kilka lat temu mierzyło się kilka europejskich miast. Tam estakady po konsultacjach najczęściej znikały. Teraz temu wyzwaniu musi sprostać miasto Chorzów, gdzie wśród mieszkańców trwa gorąca dyskusja nad tym czy wyremontować, a może zburzyć mocno wyeksploatowaną estakadę z lat 60. - nazywaną "pomnikiem lat minionych". Ceny obu tych przedsięwzięć są porównywalne z tym, że w ramach opcji z burzeniem mieszkańcy dostaną alternatywną nową drogę i odzyskają przestrzeń rynku, nad którym teraz estakada przechodzi.

A jakie są plany komisji rewitalizacji wobec Podwala Przedmiejskiego? - Na razie czekamy na analizę ekonomiczną wprowadzenia m.in. przejść dla pieszych, montażu sygnalizacji. Sprawdzimy też czy finansowo bardziej korzystny będzie remont tuneli, czy ich zasypanie. Dokument ma być gotowy po Nowym Roku. W zamówionej analizie nie ma jednak kwestii wyburzenia estakady nad Węzłem Unii Europejskiej - mówi Dariusz Słodkowski, radny PO, przewodniczący komisji rewitalizacji.

Miejsca

Opinie (620) 10 zablokowanych

  • Łikiend jest

    najarany na skręcie wizualizuje swoje filmy z imprezy

    • 19 2

  • tunelu na zdjęciu bostonu to już wodzowie z POrtalu nie dostrzegają
    za to w likwidowniu dróg są doskonali

    • 7 1

  • Pomysł z zasypaniem tuneli tez chyba nie trafiony. (1)

    W tej chwili piesi przechodzą "bezkolizyjnie". A po zasypaniu tunelu przejscie bedzie co najmniej 2 etapowe. Oprócz dwóch kierónkówą jeszcze tory tramwajowe. Tunel nie jest chyba aż tak dużym kosztem utrzymania ?

    • 23 2

    • Po co zasypywać, zrobić w nim jakiś magazyn na składowanie Encyklopedii Gdańska.

      • 7 2

  • Przez panów Naskręta i Słodkowskiego runie PO w Gdańsku z hukiem!

    Jeszcze kilka takich artykulików i ludzie zaczną rzucać kamieniami w urząd miejski i siedziby PO...

    • 12 2

  • Gdańsk to nie Boston, Polska nie USA.

    Mierz siły na zamiary. Kto nie ma miedzi ten w domu siedzi. Długi miasta są gigantyczne. Kto to spłaci?

    • 17 2

  • nie ma nic zabawniejszego niż weekendowe artykuły Naskręta

    ciekaw jestem co on jara w piątkowo-sobotnie wieczory że ma takie filmy

    • 26 3

  • a kto placi za te bzdurne plany?

    widac kasy za duzo w Gdansku

    • 12 2

  • Jeśli zburzą estakadę

    to już prawie wcale nie będzie można wyjechać z Gdańska centrum w kierunku Warszawy i z Armii Krajowej do centrum Gdańska. Będą jeszcze większe korki niż teraz ale za to będzie nieco ładniej.

    • 12 3

  • To jest raczej manewr lobbistów! (1)

    Konkretniej mówiąc chodzi o wizualne i praktyczne połączenie Dolnego Miasta ze Starym Miastem. Z pewnością największą korzyść odniosą budujący mieszkania na Dolnym Mieście. Czy to źle? Niekoniecznie ale nie powinno się kłamać wmawiając ludziom, że nie pogorszy się komunikacja. Oczywiście, że się pogorszy (jedyny niewielki, pozytywny efekt to polepszenie komunikacji pieszej bo węższa jezdnia do przejścia). Nie ma aktualnie dróg alternatywnych I NIE BĘDZIE! To, że powstanie tunel pod Martwą Wisłą, Nowa Wałowa i skończona będzie Obwodnica Południowa nie zmniejszy ruchu pojazdów bezpośrednio jadących do centrum miasta. Jak się zwęzi jezdnie powstaną nowe możliwości zabudowy i TYLKO O TO CHODZI. DEVELOPERZY I UZALEŻNIONE OD NICH WŁADZE MAJĄ W TYM BIZNES. TYLE!

    • 19 3

    • Nastepny spyskowiec. Duzo ich i trudno ich wytrzymac w takich ilosciach

      • 0 0

  • na pewno planiści nie byliby tacy szybcy (3)

    gdyby ktoś im powiedział, że jak pomysł się nie sprawdzi, to zapłacą głową. Kretyńskie pomysły nie powinny zwalniać od odpowiedzialności. Co do zdjęć:
    1. Ciekawe gdzie się podziały te samochody w Bostonie -ano wygląda na to, że w tunelu jak ktoś tu wcześniej zauważył.
    2. Ze zdjęcia Chorzowa wynika, że ruch jest tam mniejszy, niż u nas, a ponadto po zlikwidowaniu estakady ilość pasów na jezdni tam nie spadnie, a chyba nawet wzrośnie.
    Poza tym ile osób tam zginie na jezdni. Również już od dawna jest rano mega korek na dole Armii Krajowej, a jaki będzie bez estakady ?!!! (gratuluję przy okazji argumentacji braku estakady Havla - Łostowicka, żeby nie przenosić korka niżej) To może zlikwidujmy jeszcze trasę W-Z to korek będzie wszędzie równomierny.
    Moja propozycja to WYMIANA GDAŃSKICH PLANISTÓW.

    • 21 4

    • poczytaj na temat skali redukcji ruchu samochodów (2)

      wynikającej ze zmiany kierunków polityki przestrzennej i transportowej w wielu miastach świata, to się dowiesz, że można myśleć inaczej. Po mieście naprawdę nie jeżdżą tylko kierowcy w samochodach, jest wiele różnych opcji.

      • 1 12

      • Maciuś daj juz sobie spokój. Piszesz same zbdury w artykule i jeszcze sam sobie bzdurne opinie????

        • 10 1

      • Komsomolski bełkot.

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane