- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (438 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (142 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (273 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Tak może zmienić się otoczenie Ergo Areny: budynki, parkingi oraz szerokie drogi
Nowe budynki, plac z wejściem pomiędzy blokami osiedla Wejhera, powrót do pomysłu budowy szerokiej Drogi Zielonej i ponad 700 dodatkowych miejsc dla aut - tak może wyglądać przestrzeń wokół Ergo Areny, zgodnie z nowymi planami zagospodarowania przestrzennego.
Wbrew pierwotnym założeniom nie udało się jednak jednocześnie zgrać procedury planistycznej w obu miastach. W Sopocie prace wstrzymane zostały przez konieczność uzgodnień z konserwatorem zabytków. Gdańsk natomiast wyłożył plan zagospodarowania swojej części terenu do publicznego wglądu.
Dwa projekty planów w oparciu o jedną wspólną wizję zmian
Należy przy tym podkreślić, że gdański plan w pełni uwzględnia rozwiązania przestrzenne proponowane przez sąsiedni Sopot - zarówno w zakresie nowej zabudowy, jak i założeń transportowych. Podobne podejście prezentują także sopoccy urbaniści, którzy bazują na wspólnej wizji zmian.
Przy pracach nad dokumentami korzystano z analizy transportowej przygotowanej przez zespół pod kierownictwem dra hab. inż. Kazimierza Jamroza, prof. PG, na zamówienie spółki Hala Gdańsk - Sopot, zarządzającej Ergo Areną.
Zabudowa usługowa zamiast parkingów naziemnych
Najważniejszym założeniem - zawartym w projektach planów obu miast - jest zabudowanie terenów dzisiejszego parkingu przed Ergo Areną. W ich miejsce pojawić się mają hotele, biura, sklepy, restauracje, usługi sportu i rekreacji.
W Gdańsku wysokość maksymalną zdefiniowano na poziomie 20 m na terenie istniejącego parkingu i 30 m w bezpośrednim sąsiedztwie hali.
Plac z wejściem pomiędzy blokami osiedla Wejhera
Pomiędzy nową zabudową przewidziano ogólnodostępny plac, z infrastrukturą rekreacyjno-sportową. Może to być np. zespół boisk albo siłowni plenerowych.
Plac zlokalizowano jednak w nietypowym miejscu. Dojście zaprojektowano w rejonie bloku Gospody 25
Zdaniem urbanistów z Biura Rozwoju Gdańska kompozycja placu podyktowana jest m.in.
- chęcią pozostawienia "przedpola" ekspozycji przed Ergo Areną,
- potrzebą rozbicia brył planowanych budynków,
- wykorzystania kładki nad Drogą Zieloną jako połączenia z terenami po stronie hali.
Pracownicy BRG zwracają ponadto uwagę, że potencjalna lokalizacja placu w bezpośrednim sąsiedztwie ronda, gdzie w sposób naturalny kumuluje się ruch pieszy, jest sprzeczna z dokumentami planistycznymi Sopotu.
Dodatkowy parking piętrowy
- Na prezentowaną koncepcję zagospodarowania należy patrzeć całościowo, w tym również na dokumenty nadrzędne strategiczne. W granicach Sopotu, na zachód od planowanego placu [tj. w kierunku ronda - dop. red.], w studium zawarty jest ogólnodostępny parking kubaturowy. Jest on niezbędny dla zbilansowania miejsc postojowych do obsługi tej okolicy - przekonywała podczas dyskusji publicznej Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
Większa liczba miejsc parkingowych dla wygody kierowców
Pozostając w temacie parkingów: przewidywane jest znaczne zwiększenie liczby miejsc postojowych. Dziś jest tu ich ok. 1 tys., ale plany zakładają, że będzie ich ok. 1750.
Zdecydowana większość z nich zajdzie się w parkingach kubaturowych, choć po stronie Sopotu, na wysokości ogrodów działkowych, dopuszczone są też miejsca naziemne.
- W ramach analizy transportowej została wykonana inwentaryzacja zaparkowanych pojazdów w trakcie trwania wydarzeń w Ergo Arenie. W związku z tym zostały wypracowane zapisy pozwalające na złagodzenie niedoboru miejsc postojowych - tłumaczy Tomasz Budziszewski, p.o. kierownika Zespołu Analiz Transportowych w BRG.
![Nowe narzędzie planistyczne dla poprawy komunikacji miejskiej w Gdańsku](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3272/150x100/3272533__c_43_79_877_633__kr.webp)
Większe parkingi wymagają rozbudowy układu drogowego
Miejscy urbaniści nie kryją, że celem jest zapewnienie wygody kierowców.
- Analiza transportowa wskazała, że przy wielkości wydarzeń, które najczęściej odbywają się w hali, potrzebnych jest 1145 miejsc postojowych oraz 200 dla obsługi technicznej wydarzenia. Dla nowych funkcji jest natomiast potrzebnych ok. 400 miejsc postojowych, przy czym część miejsc będzie "wymienna" w zależności od aktualnego wykorzystania wszystkich obiektów w danym momencie - informuje Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu BRG.
Oprócz parkingów silny nacisk położono także na model transportowy zorientowany na dojazd autem. W granicach planu oraz w bezpośrednim sąsiedztwie przewiduje się m.in.:
- budowę ul. Nowej Bursztynowej, łączącej Drogę Zieloną przy hali z ul. Bitwy Pod Płowcami (tuż przy granicy z Gdańskiem
),
- budowę jednej nitki Drogi Zielonej do ul. Pomorskiej
,
- docelowo realizację układu Drogi Zielonej w przekroju czterech pasów za skrzyżowanie z ul. Pomorską.
Powrót szerokiej Drogi Zielonej przez pas nadmorski
Ostatnie rozwiązanie dobitnie pokazuje, że BRG nie wycofuje się z realizacji szerokiej arterii przez pas nadmorski. Takie założenia są jednak sprzeczne z wizją "Zielonego Bulwaru" i wcześniej prezentowanymi przez miejskich urzędników wizualizacjami, które sugerowały węższą i bardziej miejską drogę.
Biuro Rozwoju Gdańska obecnie tłumaczy, że cztery pasy ruchu to tylko jeden z wariantów rozbudowy układu drogowego, a zewnętrzne pasy można wykorzystać pod buspasy lub... kolejne miejsca parkingowe.
![[Artykuł z 2016 r.] Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1590/150x100/1590350__c_276_61_1754_1266__kr.webp)
Może będzie tramwaj do hali, a może go nie będzie
W zakresie transportu zbiorowego miejscy urbaniści nie dostrzegają już takiej potrzeby wprowadzania udogodnień, a co najwyżej zwrócili uwagę na potrzebę lepszego oznakowania dojścia do przystanków.
Wprawdzie rozważana jest budowa odnogi tramwaju do przystanku SKM Gdańsk Żabianka-AWFiS
Uwagi do projektu planu w granicach Gdańska do 3 października
Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów składać można do 3 października.
Należy pamiętać, że BRG proceduje projekt planu wyłącznie w granicach administracyjnych Gdańska, więc uwagi dotyczące bezpośrednio Sopotu mogą zostać odrzucone jako wykraczające poza zakres dokumentacji urbanistycznej.
Kalendarz imprez w Ergo Arenie
![Koncertowe Trójmiasto](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2748/405x405/2748158__kr.webp)
Koncertowe Trójmiasto
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (121) 7 zablokowanych
-
2022-09-28 12:38
Nie mają litości z tymi autkami. Tramwaj powinien jechać przez Gospody od Chłopskiej (2)
Potem przy ERGO rozwidlać się w lewo do Grunwaldzkiej, żeby skomunikować się z SKM i w prawo w tą planowaną drogę zieloną
- 79 13
-
2022-09-28 21:23
Dokładnie tak. Powiem więcej, w lewo w Rybacką i Subisława
A potem wjazd na osobny peron SKM, by umożliwić szybką przesiadkę. Dałoby się to zrobić, ale wymaga myślenia i planowania zawczasu.
- 2 3
-
2022-09-29 09:15
BRG? Oni by chcieli najlepiej 6-cio pasmówki pośrodku jakichś wygonów trawy, nic innego nie potrafią. Psuje!
- 2 0
-
2022-09-28 12:39
takie rzeczy tylko w Gdańsku, hala na wydarzenia masowe bez dostępu tramwajem (4)
kolejką ani bez planu linii autobusowych. Za to z parkingiem na 1700 aut.
- 15 3
-
2022-09-28 12:50
Parking za 30 zł komletny odlot.
- 1 2
-
2022-09-28 12:54
Co ciekawe popiera to portal
Opinie o tym, że Jamroż zatrzymał się w latach 60. ze swoim myśleniem są kasowane
- 2 2
-
2022-09-28 13:13
Tramwaj jest raptem kilkaset metrów dalej .Pieć minut spacerem
- 3 2
-
2022-09-28 21:52
Dokładnie tak Wiwat PO.
- 0 0
-
2022-09-28 12:46
Tra la lala
Plany , plany , plany a głupiemu radość.
- 5 3
-
2022-09-28 12:51
(1)
Miał być zielony bulwar z tramwajem, a teraz znowu autostrada przez park Regana!?! Co tam się dzieje?
- 19 1
-
2022-09-28 21:52
Tak myślą w PO.
- 0 0
-
2022-09-28 12:54
Słowo klucz...
"może".W wizualizacjach i bramiu za nie kasy zawsze byliśmy dobrzy...
- 8 0
-
2022-09-28 12:55
hale i stadiony buduje się na obrzeżach miast (1)
tutaj mamy wycięty las i środek miasta
- 16 3
-
2022-09-28 14:03
Ta hala jest właśnie na obrzeżu dwóch miast
- 1 6
-
2022-09-28 12:58
jeszcze czego
brakuje tylko tam wysokich bloków które zasłonią cały widok i tabunów samochodów. Masakra
- 16 1
-
2022-09-28 13:01
Pomysły interesujące (1)
ale nic się nie zmieni, nic nie powstanie, bo niby za co? Kto za to zapłaci?
- 1 6
-
2022-09-28 13:48
Unia chętnie dopłaci.
- 1 1
-
2022-09-28 13:06
Skandaliczne
Znowu atak lobby samochodowego na miasto. Oby pomysł kolejnej autostrady w środku miasta został uwalony jak najszybciej!
- 14 26
-
2022-09-28 13:09
Serdeczne gratulacje dla planistow, dojazd miedzy blokami, pod oknami mieszkancow i brak dobrych rozwiazan dla ruchu pieszego i komunikacji zbiorowej, to jest to. BrawoBRG
- 20 17
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.