• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może zmienić się otoczenie Ergo Areny: budynki, parkingi oraz szerokie drogi

Krzysztof Koprowski
28 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (121)
Wizualizacja potencjalnej zabudowy wokół Ergo Areny. Choć budynki zaplanowano na dzisiejszych parkingach, łączna liczba miejsc parkingowych w okolicy ma się zwiększyć z 1000 do 1750. Wizualizacja potencjalnej zabudowy wokół Ergo Areny. Choć budynki zaplanowano na dzisiejszych parkingach, łączna liczba miejsc parkingowych w okolicy ma się zwiększyć z 1000 do 1750.

Nowe budynki, plac z wejściem pomiędzy blokami osiedla Wejhera, powrót do pomysłu budowy szerokiej Drogi Zielonej i ponad 700 dodatkowych miejsc dla aut - tak może wyglądać przestrzeń wokół Ergo Areny, zgodnie z nowymi planami zagospodarowania przestrzennego.



Zabudowa terenów wokół Ergo Areny:

Przygotowanie wspólnych planów zagospodarowania dla bezpośredniego otoczenia Ergo Areny to inicjatywa samorządów Gdańska i Sopotu, jeszcze z 2019 r.

Wbrew pierwotnym założeniom nie udało się jednak jednocześnie zgrać procedury planistycznej w obu miastach. W Sopocie prace wstrzymane zostały przez konieczność uzgodnień z konserwatorem zabytków. Gdańsk natomiast wyłożył plan zagospodarowania swojej części terenu do publicznego wglądu.

  • Główne założenia kompozycyjne zawarte w projektach planów w sąsiedztwie Ergo Areny
  • Obszary objęte planami zagospodarowania w Gdańsku i Sopocie
  • Istniejąca sytuacja planistyczna w Gdańsku i Sopocie w rejonie Ergo Areny
  • Struktura własności gruntu w granicach planu w Gdańsku

Dwa projekty planów w oparciu o jedną wspólną wizję zmian



Należy przy tym podkreślić, że gdański plan w pełni uwzględnia rozwiązania przestrzenne proponowane przez sąsiedni Sopot - zarówno w zakresie nowej zabudowy, jak i założeń transportowych. Podobne podejście prezentują także sopoccy urbaniści, którzy bazują na wspólnej wizji zmian.

Przy pracach nad dokumentami korzystano z analizy transportowej przygotowanej przez zespół pod kierownictwem dra hab. inż. Kazimierza Jamroza, prof. PG, na zamówienie spółki Hala Gdańsk - Sopot, zarządzającej Ergo Areną.

Zabudowa usługowa zamiast parkingów naziemnych



Najważniejszym założeniem - zawartym w projektach planów obu miast - jest zabudowanie terenów dzisiejszego parkingu przed Ergo Areną. W ich miejsce pojawić się mają hotele, biura, sklepy, restauracje, usługi sportu i rekreacji.

W Gdańsku wysokość maksymalną zdefiniowano na poziomie 20 m na terenie istniejącego parkingu i 30 m w bezpośrednim sąsiedztwie hali.

  • Ergo Arena wraz z parkingami - obecny stan zagospodarowania
  • Ergo Arena wraz z parkingami - obecny stan zagospodarowania
  • Ergo Arena wraz z parkingami - obecny stan zagospodarowania

Plac z wejściem pomiędzy blokami osiedla Wejhera



Pomiędzy nową zabudową przewidziano ogólnodostępny plac, z infrastrukturą rekreacyjno-sportową. Może to być np. zespół boisk albo siłowni plenerowych.

Plac zlokalizowano jednak w nietypowym miejscu. Dojście zaprojektowano w rejonie bloku Gospody 25Mapka, podczas gdy zdecydowana większość osób pieszo do hali dociera przez ul. Gospody aż do skrzyżowania (ronda) z Drogą Zieloną i ŁokietkaMapka.

Zdaniem urbanistów z Biura Rozwoju Gdańska kompozycja placu podyktowana jest m.in.
  • chęcią pozostawienia "przedpola" ekspozycji przed Ergo Areną,
  • potrzebą rozbicia brył planowanych budynków,
  • wykorzystania kładki nad Drogą Zieloną jako połączenia z terenami po stronie hali.

Pracownicy BRG zwracają ponadto uwagę, że potencjalna lokalizacja placu w bezpośrednim sąsiedztwie ronda, gdzie w sposób naturalny kumuluje się ruch pieszy, jest sprzeczna z dokumentami planistycznymi Sopotu.

Dodatkowy parking piętrowy



- Na prezentowaną koncepcję zagospodarowania należy patrzeć całościowo, w tym również na dokumenty nadrzędne strategiczne. W granicach Sopotu, na zachód od planowanego placu [tj. w kierunku ronda - dop. red.], w studium zawarty jest ogólnodostępny parking kubaturowy. Jest on niezbędny dla zbilansowania miejsc postojowych do obsługi tej okolicy - przekonywała podczas dyskusji publicznej Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG.
  • Głównie ustalenia projektu planu w granicach Gdańska
  • Zapisy dotyczące zieleni i wody w projekcie planu w granicach Gdańska

Większa liczba miejsc parkingowych dla wygody kierowców



Pozostając w temacie parkingów: przewidywane jest znaczne zwiększenie liczby miejsc postojowych. Dziś jest tu ich ok. 1 tys., ale plany zakładają, że będzie ich ok. 1750.

Zdecydowana większość z nich zajdzie się w parkingach kubaturowych, choć po stronie Sopotu, na wysokości ogrodów działkowych, dopuszczone są też miejsca naziemne.

- W ramach analizy transportowej została wykonana inwentaryzacja zaparkowanych pojazdów w trakcie trwania wydarzeń w Ergo Arenie. W związku z tym zostały wypracowane zapisy pozwalające na złagodzenie niedoboru miejsc postojowych - tłumaczy Tomasz Budziszewski, p.o. kierownika Zespołu Analiz Transportowych w BRG.
Nowe narzędzie planistyczne dla poprawy komunikacji miejskiej w Gdańsku Nowe narzędzie planistyczne dla poprawy komunikacji miejskiej w Gdańsku

Wnioski z analizy transportowej wraz z planowaną rozbudową układu drogowego Wnioski z analizy transportowej wraz z planowaną rozbudową układu drogowego

Większe parkingi wymagają rozbudowy układu drogowego



Miejscy urbaniści nie kryją, że celem jest zapewnienie wygody kierowców.

- Analiza transportowa wskazała, że przy wielkości wydarzeń, które najczęściej odbywają się w hali, potrzebnych jest 1145 miejsc postojowych oraz 200 dla obsługi technicznej wydarzenia. Dla nowych funkcji jest natomiast potrzebnych ok. 400 miejsc postojowych, przy czym część miejsc będzie "wymienna" w zależności od aktualnego wykorzystania wszystkich obiektów w danym momencie - informuje Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu BRG.
Oprócz parkingów silny nacisk położono także na model transportowy zorientowany na dojazd autem. W granicach planu oraz w bezpośrednim sąsiedztwie przewiduje się m.in.:
  • budowę ul. Nowej Bursztynowej, łączącej Drogę Zieloną przy hali z ul. Bitwy Pod Płowcami (tuż przy granicy z GdańskiemMapka),
  • budowę jednej nitki Drogi Zielonej do ul. PomorskiejMapka,
  • docelowo realizację układu Drogi Zielonej w przekroju czterech pasów za skrzyżowanie z ul. Pomorską.

  • Jednojezdniowy "Zielony Bulwar" na wysokości Ergo Areny (widoczna po prawej stronie) na wizualizacji z 2016 r. Dzisiaj gdańscy urbaniści dopuszczają już w tym miejscu cztery pasy ruchu.
  • Wizualizacja z 2016 r. jednojezdniowego Zielonego Bulwaru na wysokości Ergo Areny (widoczna bryła hali). Dzisiaj urbaniści akceptują już cztery pasy ruchów.
  • Wizualizacja z 2016 r. jednojezdniowego Zielonego Bulwaru na wysokości ul. Pomorskiej

Powrót szerokiej Drogi Zielonej przez pas nadmorski



Ostatnie rozwiązanie dobitnie pokazuje, że BRG nie wycofuje się z realizacji szerokiej arterii przez pas nadmorski. Takie założenia są jednak sprzeczne z wizją "Zielonego Bulwaru" i wcześniej prezentowanymi przez miejskich urzędników wizualizacjami, które sugerowały węższą i bardziej miejską drogę.

Biuro Rozwoju Gdańska obecnie tłumaczy, że cztery pasy ruchu to tylko jeden z wariantów rozbudowy układu drogowego, a zewnętrzne pasy można wykorzystać pod buspasy lub... kolejne miejsca parkingowe.

[Artykuł z 2016 r.] Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej? [Artykuł z 2016 r.] Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Może będzie tramwaj do hali, a może go nie będzie



W zakresie transportu zbiorowego miejscy urbaniści nie dostrzegają już takiej potrzeby wprowadzania udogodnień, a co najwyżej zwrócili uwagę na potrzebę lepszego oznakowania dojścia do przystanków.

Wprawdzie rozważana jest budowa odnogi tramwaju do przystanku SKM Gdańsk Żabianka-AWFiSMapka lub jednotorowej pętli tramwajowej ulicami Subisława - Rybacka - Gospody, lecz nawet podczas dyskusji pracownicy BRG nie potrafili przedstawić żadnych konkretnych ustaleń.

Planowany docelowy układ drogowy wokół Ergo Areny Planowany docelowy układ drogowy wokół Ergo Areny

Uwagi do projektu planu w granicach Gdańska do 3 października



Projekt planu zagospodarowania wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów składać można do 3 października.

Należy pamiętać, że BRG proceduje projekt planu wyłącznie w granicach administracyjnych Gdańska, więc uwagi dotyczące bezpośrednio Sopotu mogą zostać odrzucone jako wykraczające poza zakres dokumentacji urbanistycznej.


Kalendarz imprez w Ergo Arenie


Quiz Koncertowe Trójmiasto Średni wynik 53%

Koncertowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (121) 7 zablokowanych

  • Zalany Gdańsk (5)

    Według Climate Central w 2050 roku Gdańsk w połowie będzie zalany. Po co więc wydawać pieniądze na coś, co bedzie słuzyło tylko niewielkiej grupie osob? Te pieniadze mozna przeznaczyc np. na budowę w Gdańśku miejsca, gdzie może reszte swego zycia spędzić sredniozamożny emeryt. Teego brakuje bardziej niz kolejnego hotelu i garazu.

    • 7 45

    • Wątpię by tak bez walki odpuszczono sobie ratowanie Gdańska bo gdyby tak było to takiej Holandii i Wenecji już dawno by nie było.

      • 10 1

    • Greta daj spokoj

      • 4 0

    • Na razie to ty jesteś zalana, że piszesz takie głupoty

      • 4 0

    • 2050 to jest jakieś straszenie, ktoś ma w tym biznes.
      Przy obecnych cofkach, na Głównym Mieście poziom 1,8m do góry, raz w roku przynajmniej i nic się nie dzieje.
      Nawet gdyby zmiany przyspieszyły, to zaleje dopiero w 2150-2200.
      Do tego czasu trójmiasto już będzie miało wały lub inne kosztowne zabezpieczenia współfinansowane przez Unię Międzyplanetarną. ;

      • 0 0

    • W 2050 przesuna date nieszczescia na 2100. Zauwazyli jakis trend w zmianach klimatycznych i jada na tym tak jak kaplani tysiace lat temu na odkryciu zacmien slonca. W dokladne daty zalania Gdanska zaczne wierzyc jak ci nowoczesni szamani beda potrafili przewidziec czy na moim osiedlu dokladnie za tydzien bedzie deszcz czy slonce i jaka bedzie temperatura z dokladnoscia do jednego stopnia.

      • 1 1

  • Wiadomo, że to była ściema z tym "zielonym bulwarem" a tak naprawdę pas nadmorski ma zostać zniszczony dla potrzeb lepszego dojazdu dla warszawki.

    • 7 0

  • Po co ?

    Bursztynowa kończy się przy Novotelu. A dalej do plaży jak ? A ni jak. Cała ta droga jest zrobio A tyło po to by Novotelowi otworzyc bezposrednia drogę. Zwykły mieszkaniec, lub turysta zakonczy swoją drogę przed molochem i będzie musiał nadkładać drogi w prawo, lub lewo- by dość do plaży. A same budynki- po co? Nowe paskudy wyrosna i zasłonią co tylko można.

    • 9 1

  • Dojazd i parkingi .

    To już Cyrk więcej nie przyjedzie na występy do hali, bo z braku wolnego terenu nie będzie mógł się rozstawić. A dla widzów i bez Cyrku zostanie ZERO parkingów, więc swoimi brykami rozjadą dzielnice, a mieszkańcy zaparkują dopiero po zakończeniu imprezy.

    • 1 1

  • Tak. Zabetonować wszystko, 5 pasów

    w obie strony, wyciąć las nadmorski, doga do plaży i wzdłuż plaży. Jadąc samochodem z widokiem na zatokę. Park Reagana do likwidacji. Beton i szklo.

    • 7 5

  • Ankieta zmanipulowana!

    Nie ma odpowiedzi: żadnych dróg i betonu więcej!

    • 5 2

  • Póki co to widzę tam

    budynki i beton zamiast istniejącej tam teraz zieleni oraz miejsc parkingowych. Gdańsk - Republika Betonu i Deweloperów. Mieszkanka... i wszystko jasne.

    • 4 2

  • Znowu beton

    Może kiedyś przyjdzie czas że przeczytamy artykuł że miasto planuje stworzyć taki nowojorski central bank, jak na razie wyobrażenie rządzących o rozwoju miasta to betonowanie.

    • 1 1

  • ...

    ilość problemów związanych z halą pokazuje że lepiej byłoby budować przy obwodnicy

    • 3 1

  • wincej dizli, wincej, za mało jeszcze nas trują. wincej.

    wincej z kszub wpuścić do miasta żeby było wincej. Bo wincej dizli to wincej kasy u dealerów. A z kolei wincej u nich kasy znaczy, żeby będą mogli kupić większe dizle niż mieli wcześniej.

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane