- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (429 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (49 opinii)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (258 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (164 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (86 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
Tak powstaje największe rondo w Polsce
Zobacz jak przebiegają prace na budowie trzypoziomowego skrzyżowania ul. Marynarki Polskiej i Trasy Słowackiego w Gdańsku.
Zwiedziliśmy budowę największego w Polsce ronda, które powstaje w rejonie splotu ul. Uczniowskiej i ul. Marynarki Polskiej. w Gdańsku.
Powstający węzeł będzie miał 130 metrów średnicy i trzy poziomy. Najwyżej, czyli w poziomie terenu znajdzie się rondo i ul. Marynarki Polskiej. Na poziom -1 będą musieli zejść piesi, którzy będą chcieli przejść na drugą stronę Trasy Słowackiego lub ul. Marynarki Polskiej, a także do przystanków tramwajowych. Najniżej, bo na poziomie -2, pobiegnie Trasa Słowackiego. Ulica Marynarki Polskiej i Trasa Słowackiego będą połączone bezkolizyjnymi zjazdami.
Na nowym węźle powstanie siedem obiektów inżynierskich: dwa tunele pieszo-rowerowe w ciągu ul. Marynarki Polskiej nad Trasą Słowackiego, dwa wiadukty drogowe, dwa wiadukty techniczne dla instalacji, jeden wiadukt tramwajowy.
Zacznijmy od informacji dla osób korzystających z komunikacji tramwajowej w ciągu ul. Marynarki Polskiej, która z powodu budowy ronda została wstrzymana. Ruch tramwajów w Letnicy zostanie wznowiony jesienią. Właśnie ruszyła budowa wiaduktu dla tramwajów w centralnej części planowanego splotu dróg przy PGE Arenie. Trwa wykonywanie zbrojeń, a kolejny etap prac - betonowanie obiektu - ma rozpocząć się w ciągu najbliższych dwóch tygodni.
Przy węźle trwa budowa długich na 90 metrów przystanków. Formowane są już betonowane podstawy, do których zostaną zamontowane podpory wiaty, nawiązującej do faktury i koloru fasady sąsiedniego stadionu. Przystanki zaprojektowali architekci Katarzyna Schulz i Błażej Bącalski, którzy w 2009 r., jeszcze jako studenci PG, wygrali konkurs organizowany przez miasto.
Wykonawca do dzisiaj zdołał zbudować dwa wiadukty technologiczne, jeden tunel dla pieszych, a także wiadukt drogowy w kształcie łuku od strony Martwej Wisły. Widać także zarys betonowych zjazdów z ul. Marynarki Polskiej w kierunku Trasy Słowackiego.
Prawdopodobnie w sierpniu ruch drogowy zostanie przełożony na przeciwną stronę budowy ronda - dzisiaj przejazd wiedzie od strony stadionu. Kierowcy pojadą wtedy wspomnianym wcześniej obiektem po łuku. Trwa przygotowywanie docelowego dojazdu do niego. Zmiana organizacji ruchu umożliwi budowę dalszych obiektów: wiaduktu drogowego w relacji do centrum Gdańska i tunelu pieszo-rowerowego w świetle obecnego objazdu placu budowy.
Obecnie spod wykonanych już obiektów usuwany jest grunt tak, by pod obiektami mogła pobiec Trasa Słowackiego do tunelu. Ponadto na całej długości wykopu - po jego obu stronach - wzmacniane są dotychczasowe mury oporowe. Ich grubość ma wynieść nawet dwa metry.
Jest szansa, że jeszcze w tym roku pojedziemy z Drogi Zielonej aż do ul. Marynarki Polskiej. Do tego czasu węzeł ma być praktycznie gotowy. Mobilizacja ze strony wykonawcy - firmy OHL - jest ogromna, bowiem za każdy dzień kursowania komunikacji zastępczej w Letnicy musi on płacić miastu 8 tys. zł.
Na budowie pracuje ok. 300 osób, głównie przy pracach zbrojarskich. Oprócz tego na placu jest kilkunastu operatorów koparek i żurawi. Wrażenie robi ogromna liczba pomp wodnych, które nieustannie wypompowują wody gruntowe z drenaży i przesyłają ją do kanalizacji deszczowej.
W przyszłą środę, 29 maja, na terenie portu, przy ul. Ku Ujściu - na wschód od Martwej Wisły - rozpocznie się drążenie podwodnego tunelu maszyną TBM. Jak dokładnie będą wyglądać pierwsze minuty po uruchomieniu ważącej prawie 2,2 tys. ton maszyny opisaliśmy w osobnym artykule.
Na plac budowy tunelu docierają kolejne tubbingi, czyli betonowe elementy, które wytwarzane są w firmie budowlanej w Kokoszkach. Z tubbingów w trakcie wiercenia wykonywana będzie okrągła ściana tunelu. Przesuwająca się do przodu maszyna TBM ułoży je za sobą. Każdy z pierścieni będzie złożony z siedmiu elementów: sześciu podstawowych i siódmego, tzw. "klina".
Prace przy tunelu mają zakończyć się w październiku 2014 r. Dwa tygodnie temu w ankiecie zadaliśmy pytanie: czy wykonawca zdąży z budową tunelu przed październikiem 2014 r.? Zagłosowały 662 osoby. 48 proc. ankietowanych uznało, że 1,5 roku to za mało, by zakończyć inwestycję. Z kolei 34 proc. głosujących uznało, że wciąż po październiku 2014 r. na budowie będą toczyć się prace, ale będą one miały charakter kosmetyczny. Pozostałe 17 proc. przekonane jest, że budowa zakończy się w terminie.
Miejsca
Opinie (226) ponad 50 zablokowanych
-
2013-05-25 08:47
A można było podobnie na Świętokrzyskiej/Havla
Gdyby podobne rozwiązanie zastosowano na skrzyżowaniu Świętokrzyskiej i Havla, duże porządne rondo - a miejsca było od cholery i ciut ciut, tramwaj przejeżdżający w tunelu, który niewiele różniłby się od tego na pętli Zaspa tym bardziej, że konfiguracja terenu na to pozwalała. I już byłoby płynniej i swobodniej, a tak mamy knot ze światłami przytykający się przez pół dnia.Trzeba myśleć na 20 lat do przodu, przecież te tereny to Żabianka,Przymorze i Zaspa razem wzięte. Jeżeli będzie się stosowało rozwiązania chwilowe to >>>> wiadomo co!
- 2 1
-
2013-05-25 09:02
paula Q (1)
cuz pan prezyddent chyba jest sledpy zamiast spacerowa poszerzyc to buduje roda ktore nic ieda i takie masywny oprzsystanki gdansk najbiedniesze miasto w poolsce
- 1 3
-
2013-05-25 16:27
Sie znasz jak ......
- 1 1
-
2013-05-25 12:48
to nie jest rondo... - to jest RONDO
shanghai lujiazui albo nanpu bridge znajdz sobie. Bo z tego wynika,ze polacy to cieniasy a piesi, rowerzysci i babcie z wozkami jak zwykle po macoszemu przykre ... bardzo przykre
- 0 2
-
2013-05-25 14:45
bałagan i tyle !
- 1 2
-
2013-05-26 02:25
(1)
oczywiście to piesi a nie samochody i tramwaje schodzą pod ziemię. norma.
- 1 0
-
2013-10-31 21:38
Bo pieszy jest gościem na mieście, czyli gdy tylko wyjdzie z domu
tak usłyszałem od "mądrego" pana policjanta. Pieszy ma uważać na samochody a samochody są święte. Pan policjant oczywiście grzał d*psko w samochodzie, ja szedłem piechotą do pracy i się wk***iłem staniem 2 minuty na czerwonym. Pier***lę, przesiadam się na samochód i będę powiększał korki, nie chcę być intruzem, chcę być na prawie a prawo podobno dyktuje policja - mandatami
- 0 0
-
2013-05-27 08:59
Polska w budowie
Brawo Prezydent Gdańska! Brawo Platforma! Niedługo nasze miasto będzie miało najlepszą sieć drogową w Polsce! A tunel pod rzeką??? Tego nie ma nigdzie!
- 1 1
-
2013-08-25 18:50
kiedy w koncu pojada tramwaje??????
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.