• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstaje tunel pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
12 lipca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Sprawdź co dzieje się na tunelowym odcinku Trasy Słowackiego.


Sezon budowlany w pełni. Dlatego sprawdziliśmy postęp prac na najdroższej miejskiej inwestycji w Gdańsku - budowie tunelu pod Martwą Wisłą w gdańskim porcie. Budowlańcy brną w ziemi.



Trwa lipiec, choć część osób korzysta z urlopów, nie widać tego na budowie czwartego odcinka Trasy Słowackiego - tunelu pod Martwą Wisłą. Robotnicy uwijają się tam jak w ukropie. Trwają roboty przygotowawcze do montażu i wykonania wiercenia podziemnej przeprawy z użyciem maszyny-kreta - TBM.

Plac budowy przy ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska zajmują ogromne maszyny - chwytaki. Urządzenia przypominające nieco dźwig umożliwiają wykonanie szczelin o szerokości ok. 1 metra i kilkudziesięciu metrów w głąb ziemi. Długość szczelin wyniesie ok. 400 metrów. Praca chwytaków odbywa się na odcinku od miejsca, w którym maszyna TBM zakończy drążenie zobacz na mapie Gdańska (głębokość wykopu wynosi tam 31 m), do wysokości ul. Sielskiej (gdzie szczelina ma mieć 13 m głębokości).

Podłużne wykopy wykonywane są równolegle na obu granicach pasa drogowego. Do nich zostanie wpompowany beton. Po jego związaniu i utworzeniu muru oporowego, rozpoczną się roboty przy wydobywaniu i wywożeniu gruntu zalegającego między murami oporowymi. Nastąpi wtedy także formowanie wykopu z użyciem betonu w kształt wanny. Na jej dnie zostanie wykonana jezdnia do i z tunelu.

Pierwsze prace przy budowie właśnie wanny zaczęły się na wysokości stadionu PGE Arena. Wykonano zaledwie 30 metrów konstrukcji. Betonowa wanna została przytwierdzona do gruntu potężnymi prefabrykowanymi palami. Wszystko po to, by wysoki poziom wód gruntowych jej nie wypchnął w górę.

Maszyny TBM jeszcze nie ma na placu budowy. Wiadomo jednak jak będzie ona pracować pod Martwą Wisłą. Montaż kreta nie powinien trwać dłużej niż trzy miesiące i zaplanowany został po wschodniej stronie brzegu Martwej Wisły - obok ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Drążenie ma rozpocząć się na przełomie 2012 i 2013 r.

Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana jej tarcza i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Natomiast pozostała cześć - m.in. napęd - zostanie wyciągnięty wydrążonym chwilę wcześniej tunelem. Tarcza zostanie wtedy zamontowana ponownie na wschodnim brzegiem Martwej Wisły i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Czy często będziesz podróżował tunelem po jego otwarciu?

Wykonawca - konsorcjum firm: OHL i Hydrobudowa - a także inwestor, czyli miejska spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne oszacowały, że roboty ziemne pochłoną prawie 200 mln zł. Całość przedsięwzięcia to wydatek dla miasta rzędu 885 mln zł.

Niebawem w ramach gdańskiej inwestycji rozpocznie się także budowa największego w północnej Europie skrzyżowania - przecięcia ul. Marynarki Polskiej z Trasą Słowackiego. Pierwsze utrudnienia w ruchu pojawią się w ciągu kilku najbliższych tygodni. Skrzyżowanie o średnicy 130 metrów będzie posiadać trzy poziomy. Najniżej, bo w wykopie, będzie położona Trasa Słowackiego w kierunku tunelu. Na drugim poziomie zaplanowano przejścia dla pieszych nad Trasą Słowackiego wiodące po kładkach. Najwyższy poziom to skrzyżowanie z ruchem okrężnym i z wiodącymi do niego ulicami: Marynarki Polskiej, Uczniowską, Wielopole i nowymi zjazdami z Trasy Słowackiego.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (224) ponad 10 zablokowanych

  • a co z rowerzystami? (11)

    • 12 11

    • rowerzyści

      do Kolbud z nimi

      • 9 7

    • no jak co? po ulicy! (5)

      Nie ma ścieżki to jedziesz po ulicy! Aż się prosi tam dać mały pas dla rowerów... może być wąski i odgrodzony barierką od samochodów. A jak nie zrobią go to trudno... będziemy jeździć z samochodami - tylko ani dla nas ani dla samochodów żadna to przyjemnośc

      • 5 9

      • (3)

        rowerom nie wolno jeździć w tunelach

        • 12 4

        • jakaś podstawa tej bzdury?! (2)

          • 1 0

          • kodeks drogowy (1)

            • 5 1

            • nie ma takiego artykułu

              jedynie oznakowanie może wyłączyć rowerzystów z odcinka drogi. A dlaczego takie oznakowanie? Tunel miał być częścią Via Hanseatica - międzynarodowej autostrady.

              • 0 0

      • chcesz jeździć rowerem w kilkusetmetrowej rurze pod ziemią?

        Jak lubisz takie atrakcje, kurz, hałas i spaliny to pakuj się na jezdnię (w tunelu będzie zakaz ruchu rowerów) ale nie zmuszaj do tego normalnych ludzi proponując rozwiązanie problemu przez wyznaczenie tam rowerowego pasa.

        Dla pieszych i rowerzystów powinien jeździć przez tunel specjalny autobus albo pływać prom na powierzchni.

        • 1 0

    • Aj tam, aj tam głupie 500 m ścieżki. Akurat tu nie ma ale

      będzie z Moreny aż do Kolbud albo i dalej jak farby wystarczy

      • 1 5

    • Walić ich (2)

      Chcą jeździjc niech jeżdżą po lasach!!

      • 0 3

      • głupiś Jarosławie (1)

        Rower to nie tylko sport czy rekreacja ale również środek transportu a im więcej ludzi z niego korzysta tym mniejsze korki na ulicach i więcej miejsc parkingowych.

        Inna sprawa, że taki tunel to nie miejsce dla rowerów. Chyba, że będą na bagażniku lub w autobusie.

        • 2 0

        • w koncepcji tunelu zatapianego były ściezki i chodniki w obie strony

          konstrukcja rury spowodowała ich wyrzucenie. A wystarczyłoby po prostu ograniczyć prędkość do 50km/h (i tak nikt się tym ograniczeniem nie przejmie) i nie szaleć.

          • 0 0

  • Największe skrzyżowanie w polnocnej Europie w szczerym polu. To jest absurd. (4)

    Lepiej byłoby te pieniądze wydać na tunel we Wrzeszczu od ul. Do Studzienki do dawnego domu towarowego Neptun. Stworzyłoby sie fajne miejsce tylko dla ruchu pieszego + tramwaje. Tak jest w miastach europejskich

    • 10 38

    • idź się leczyć

      z tego ogromu podziemnych sieci za 100 lat by tam nic nie zbudowano

      • 12 5

    • od Do Studzienki do Żaka

      • 0 0

    • Tak a ciężki sprzęt dalej będzie rozjeżdżał centrum oraz smrodził niemiłosiernie, bo ma naokoło do portu

      • 3 0

    • w miastach europejskich nie buduje się nowych tuneli dla pieszych w centrum

      ludzie wolą mieszkać na powierzchni - do tuneli wpuszcza się samochody i szczury, a nie ludzi

      • 1 0

  • a co dalej z aferą związaną z tą inwestycją? Cisza? (4)

    • 12 16

    • Aferę to masz Halewiczu (2)

      w swojej Gdyni, bo tam poważnych inwestycji prawie nie ma. A co to oznacza dla rozwoju miasta Ty jako gdyński przedsiębiorca sam winieneś wiedzieć.

      • 14 5

      • A co ma piernik do wiatraka? Poprzednik nie pisał, że tunel jest niepotrzebny tylko chciałby wiedzieć, jak to jest, że tunel z zatapianego z 3 pasami w każdym kierunku zmienił się w drążony 2 pasmowy i to już po zakończeniu przetargu.

        • 2 2

      • www.trojmiasto.pl wiadomosci Rusza-sledztwo-w-sprawie-tunelu-pod-Martwa-Wisla-Nasze-informacje-potwierdzone-n58524.html

        • 0 0

    • no właśnie, co z przeprojektowaniem tunelu?

      SIWZ wskazywało na inne technologie. Miasto zmieniło przedmiot zamówienia po wyborze wykonawcy. Ale czego oczekiwać po szpecuniach z Gdańska ?

      • 3 2

  • Pani Kaczmarek ... (9)

    Mnie interesuje kiedy skończycie rozgrzebaną trasę Słowackiego i uporządkujecie teren wokół, wykonacie chodniki, posadzicie krzewy, drzewa ... KIEDY !????

    • 25 9

    • i czy trzeci odcinek trasy Słowackiego

      będzie się łączył z czwartym odcinkiem owej trasy.

      Teraz to już wszystkiego można się spodziewać.

      • 8 7

    • Dodam jeszcze ... (6)

      Budowę prowadzi Hydrobudowa, która dla przypomnienia ogłosiła upadłość, zalega ponad 50 000 000 zł podwykonawcom i nie skończyła wrzeszczańskiej części trasy Słowackiego !!! POWODZENIA !

      • 5 8

      • To znaczy gdzie tak na prawdę mieszkasz ? (5)

        • 4 5

        • Przeczysz faktom ? (4)

          Zapraszam w okolice ul. Reymonta (nieprzejezdna) i Nowa Słowackiego bez tunelu dla pieszych, bez chodników, ale za to z jeziorkiem podczas każdej ulewy !!!

          • 4 6

          • Zawsze możesz wyprowadzić się do Gdyni (3)

            np. do Pekinu czy tamtejszego Mexyku

            • 8 6

            • Trudno dyskutować (1)

              z tak durnym argumentem.

              • 3 3

              • twój wcale nie lepszy

                • 2 2

            • W Gdyni nie ma takiego syfu jak w Gdańsku

              Bo w Gdyni nie mają Ryszarda T, tylko ludzi, którzy sie znają na inwestycjach, jak np. Naczelnik Wydziału Panią Teresę Horiszną? Dlatego Gdyni wszystko wychodzi a Gdanskowi nie.

              • 0 4

    • To nie ich wina!

      To nie zależy akurat od Giku, tylko od Hydrobudowy, która nie chce całkowicie zrezygnować z budowy, żeby wpuścić OHL... Gdyby zrezygnowali prace by ruszyły lada dzień pewnie!

      • 5 4

  • kiedy następny splajtuje ?

    i pociągnie za sobą malućkich na grube miliony? taniej........ taniej.... taniej........ taniej, .....taniej......taniej.....

    • 4 7

  • budowa największego w północnej Europie skrzyżowania ul. Marynarki Polskiej z Trasą Słowackiego

    bo gdzie jeszcze można w Europie znaleźć te dwie ulice...

    Dzisiaj każdy może pisać (nie szarżujmy słowem dziennikarz), a word takich błędów nie poprawia...

    • 21 6

  • Budowlańcy brną w ziemi... moja twoja człowiek. Ratunku, kto to pisze?????

    • 13 4

  • najważniejsza inwestycja w Gdańsku od 30 lat! (1)

    już by była dawno jak by nie stadiony, ecsy, stalowe banany...

    • 5 15

    • gdyby nie stadion, to by tej inwestycji jeszcze przez 30 lat nie było

      • 0 0

  • biorac pod uwage to ile robia slowackiego i kosciuszki tunel bedzie gotowy za 40 lat ! (1)

    .

    • 19 18

    • Optymista

      • 3 3

  • pięknie będzie go zalewało po burzy ;)

    hop sa sa

    • 12 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane