• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak powstaje tunel pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
12 lipca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Sprawdź co dzieje się na tunelowym odcinku Trasy Słowackiego.


Sezon budowlany w pełni. Dlatego sprawdziliśmy postęp prac na najdroższej miejskiej inwestycji w Gdańsku - budowie tunelu pod Martwą Wisłą w gdańskim porcie. Budowlańcy brną w ziemi.



Trwa lipiec, choć część osób korzysta z urlopów, nie widać tego na budowie czwartego odcinka Trasy Słowackiego - tunelu pod Martwą Wisłą. Robotnicy uwijają się tam jak w ukropie. Trwają roboty przygotowawcze do montażu i wykonania wiercenia podziemnej przeprawy z użyciem maszyny-kreta - TBM.

Plac budowy przy ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska zajmują ogromne maszyny - chwytaki. Urządzenia przypominające nieco dźwig umożliwiają wykonanie szczelin o szerokości ok. 1 metra i kilkudziesięciu metrów w głąb ziemi. Długość szczelin wyniesie ok. 400 metrów. Praca chwytaków odbywa się na odcinku od miejsca, w którym maszyna TBM zakończy drążenie zobacz na mapie Gdańska (głębokość wykopu wynosi tam 31 m), do wysokości ul. Sielskiej (gdzie szczelina ma mieć 13 m głębokości).

Podłużne wykopy wykonywane są równolegle na obu granicach pasa drogowego. Do nich zostanie wpompowany beton. Po jego związaniu i utworzeniu muru oporowego, rozpoczną się roboty przy wydobywaniu i wywożeniu gruntu zalegającego między murami oporowymi. Nastąpi wtedy także formowanie wykopu z użyciem betonu w kształt wanny. Na jej dnie zostanie wykonana jezdnia do i z tunelu.

Pierwsze prace przy budowie właśnie wanny zaczęły się na wysokości stadionu PGE Arena. Wykonano zaledwie 30 metrów konstrukcji. Betonowa wanna została przytwierdzona do gruntu potężnymi prefabrykowanymi palami. Wszystko po to, by wysoki poziom wód gruntowych jej nie wypchnął w górę.

Maszyny TBM jeszcze nie ma na placu budowy. Wiadomo jednak jak będzie ona pracować pod Martwą Wisłą. Montaż kreta nie powinien trwać dłużej niż trzy miesiące i zaplanowany został po wschodniej stronie brzegu Martwej Wisły - obok ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Drążenie ma rozpocząć się na przełomie 2012 i 2013 r.

Zgodnie z projektem maszyna-kret najpierw wydrąży północną nitkę tunelu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana jej tarcza i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Natomiast pozostała cześć - m.in. napęd - zostanie wyciągnięty wydrążonym chwilę wcześniej tunelem. Tarcza zostanie wtedy zamontowana ponownie na wschodnim brzegiem Martwej Wisły i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Czy często będziesz podróżował tunelem po jego otwarciu?

Wykonawca - konsorcjum firm: OHL i Hydrobudowa - a także inwestor, czyli miejska spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne oszacowały, że roboty ziemne pochłoną prawie 200 mln zł. Całość przedsięwzięcia to wydatek dla miasta rzędu 885 mln zł.

Niebawem w ramach gdańskiej inwestycji rozpocznie się także budowa największego w północnej Europie skrzyżowania - przecięcia ul. Marynarki Polskiej z Trasą Słowackiego. Pierwsze utrudnienia w ruchu pojawią się w ciągu kilku najbliższych tygodni. Skrzyżowanie o średnicy 130 metrów będzie posiadać trzy poziomy. Najniżej, bo w wykopie, będzie położona Trasa Słowackiego w kierunku tunelu. Na drugim poziomie zaplanowano przejścia dla pieszych nad Trasą Słowackiego wiodące po kładkach. Najwyższy poziom to skrzyżowanie z ruchem okrężnym i z wiodącymi do niego ulicami: Marynarki Polskiej, Uczniowską, Wielopole i nowymi zjazdami z Trasy Słowackiego.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (224) ponad 10 zablokowanych

  • Zgadza się jeszcze stadion, Euro za nami dzieje się w Gdańsku !!

    • 5 0

  • jak zwykle ankieta wymiata!!!

    • 1 2

  • (1)

    no i poświecić go trzeba

    • 2 3

    • O to się nie martw, na pewno wpadnę na uroczystość

      • 1 0

  • Ze stadionem wyszło jak wyszło, to trzeba Budyniakom (5)

    podnieść morale obiecując nowe gruszki na wierzbie??

    • 3 10

    • Ze stadionem wyszło to przedewszystkim, że płacić za niego to dopiero będziemy.

      No i na utrzymanie co rocznie też trzeba będzie zapłacić. Jeszcze będziemy pomstować za to całe euro itp... czyli od pierwszego stycznia woda i podatki w górę.

      • 2 4

    • gruszki to macie w gryzonlandi

      18 mln rocznie na ogłupianie plus 6 mln extra na "infogłup" z kontenerów
      Gdańskie fakty vs gdyńskie bajki

      • 7 1

    • ze stadionem to narazie wyszlo tak ze ... (2)

      7 mln rocznie za naming rights od PGE wplywa, co pokrywa jakies 60% utrzymania stadionu. Przy w miare dobrym zarzadzaniu jest spora szansa ze za 2-3 lata PGE Arena bedzie rentowna, a mysle ze po przejeciu stadionu przez investGDA w takim kierunku idziemy. Z drugiej strony to kredyt zaciagniety na budowe stadionu jednak bedzie musilabyc splacony pewnie z kasy budzetu Gdanska.

      • 6 1

      • że 5mln/rok = 60% utrzymania to taka prawda jak to, że (1)

        Budyńland jest zadłużony na 43% bo 400 mln spłaci niejaki
        Tyrosko z prywatnej firmy BIEG 2012.

        Ale oczywiście Budyniakom można każdy kit wcisnąć. Legendarnie niekumate

        • 1 7

        • A1 zajmij się swoją Gdynią

          Gdańsk bez ciebie i bez niej sobie poradzi.

          • 5 1

  • Idziemy na rekord ... z ilością rzeczników !!!

    Przodują tu oczywiście wszystkie ciała powołane przez samorząd...

    • 2 5

  • Na bank i tak tej budowy nie skończą

    A jak może kiedyś za 5 lat skończą, to od razu będzie do remontu i poprawek. Tak jak ze wszystkim u nas, co buduje państwo albo samorząd.

    • 6 7

  • Trzy poziomy to ma skrzyżowanie Podwale Przedmiejskie - Okopowa (2)

    ... i co jest, każdy widzi ... :-P

    • 1 3

    • zaraz za nim jest skrzyżowanie w jednym poziomie (1)

      • 0 0

      • jest czym sie chwalic

        trzypoziome skrzyzowanie i UWAGA kolizyjne. jest to ewenement na skale swiatowa i dobrze pokazuje komunistyczna mysl techniczna.
        poza tym niech skorpka nie pitoli o najwiekszym skrzyzowaniu w europie bo to typowy PR (rozwijajac skrot propaganda). najwiekszy wezel w polsce jest na poludniu (splot dwoch autostrad i jednej drogi krajowej - wykonywca JP AVAX)

        • 0 0

  • Maly koszt a wielkie usprawnienia drogowe - na co wladze czekaja (2)

    Polaczyc Trase Slowackiego (ul Uczniowska) z Al JAna PAwla II zrobic most nad Koleja , zrobic rado na Al Grunwaldziej i Al Wojska Polskiego oraz zrobic rondo w Oliwie z Al Wojska Polskiego i Opata Jacka Rybinskiego - to usprawni komunikacje z Osowej Oliwy na i Elblag Warszawe Nowy Dwor A1 itp

    • 0 4

    • Mały koszt ? Tzn. ile, konkretnie ? (1)

      • 3 0

      • w PLN czy EURO

        • 1 0

  • Obwodnica Polnocna Aglomeracji Trojmiejskiej - OPAT - czeka 60 lat na budowe - dlaczego jest cicho i nic nie piszecie (1)

    Budujcie OPAT.
    Budyjcie OPAT.
    Budujcie OPAT.

    • 5 6

    • opat nie będzie nikomu potrzebne, jeżeli zostanie zbudowana Trasa Kaszubska

      może ewentualnie na jej brak narzekać będa pasazerowie lotniska Kosakowo ;)

      • 0 0

  • to juz europa blisko. (1)

    tylko sie cieszyc ze wbrew zyczeniu pewnej partii - koniec euro koniec inwestycji- nic takiego sie nie stalo . Co na to glowni mentorzy pisu czy solidarnej Poski wcale mnie nie interesuje.

    • 6 0

    • " koniec euro koniec inwestycji- nic takiego sie nie stalo" Jak to nie?

      "Wykonawca - konsorcjum firm: OHL i Hydrobudowa" - uważasz, że bankrut zbuduje tunel??? Najpierw niech dokończy Słowackiego.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane