• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak zmienia się ul. Starowiejska w Gdyni

Piotr Weltrowski
18 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dodatkowe prace na Starowiejskiej za 600 tys. zł

Remont ul. Starowiejskiej w Śródmieściu Gdyni. Sprawdzamy postęp prac

Remont ul. StarowiejskiejMapka w Gdyni trwa już od ponad miesiąca. Choć na razie prace obejmują tylko odcinek od ul. DworcowejMapka do ul. 3 MajaMapka, to już widać, jak zmieni się jedna z reprezentacyjnych ulic miasta. Odwiedziliśmy ją z kamerą.



Przypomnijmy:

  • Przebudowa ul. StarowiejskiejMapkaAbrahamaMapka w Gdyni będzie kosztowała 10 mln zł.
  • 5 mln zł pochodzi z rządowego programu Polski Ład.
  • Po zakończeniu prac na Starowiejskiej mają dominować siedziska i ogródki gastronomiczne.
  • Zniknie część miejsc parkingowych.
  • Remont obejmie też ul. Abrahama, która zostanie zawężona, a parkować będzie można tylko po jej wschodniej stronie.

Prace rozpoczęły się ponad miesiąc temu. Na razie obejmują odcinek ulicy najbliższy dworcowi PKP. Do tej pory udało się już ułożyć część nowych - wreszcie prostych - chodników. Na jezdni trwają prace w obrębie skrzyżowania Starowiejskiej z ul. 3 Maja.

Prace w obrębie jezdni prowadzone są na przecinającej Starowiejską ul. 3 Maja. Prace w obrębie jezdni prowadzone są na przecinającej Starowiejską ul. 3 Maja.
Warto tu zresztą zaznaczyć, że ze względu na historyczny charakter całego układu urbanistycznego nowe elementy nie mogą naruszać istniejących nawierzchni jezdni i części ulicy, a zastosowane materiały będą nawiązywać do pomnika historii - Śródmieścia Gdyni.

Jakie zmiany zostaną docelowo wprowadzone na ul. Starowiejskiej w Gdyni?

  • Pojawią się dwa wyniesione skrzyżowania - z ul. 3 MajaMapkaWładysława IVMapka,
  • prędkość do 30 km/h mają ograniczać ogródki gastronomiczne i siedziska,
  • ulicą nadal pojedziemy samochodem w jedną stronę, pasem o szerokości 4,1 m,
  • ruch rowerowy będzie możliwy w obu kierunkach,
  • rowerzystów od kierowców oddzielą słupki,
  • miejsca postojowe mają wydzielać i ograniczać parklety,
  • na chodniku pojawią się betonowe płyty 20 x 20 cm,
  • oprócz skrzyżowań z 3 Maja i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych,
  • pojawi się za to nowe oświetlenie umożliwiające m.in. montaż iluminacji świetlnych.

Odcinek ul. Starowiejskiej na wysokości pomnika Gdynian WysiedlonychMapka, od strony północnej zostanie wyłączony dla ruchu kołowego - z dostępem tylko dla pojazdów służb i mieszkańców.

Miasto: Starowiejska miejscem do złapania oddechu



  • Tak ul. Starowiejska ma wyglądać po zmianach.
Miasto od samego początku zapowiada, że Starowiejska po remoncie ma przejść istną metamorfozę i zamienić się w ulicę zdecydowanie przyjaźniejszą pieszym i rowerzystom.

- Zależy nam na zachowaniu tradycji tej części Gdyni, jednak zastosowane w projekcie rozwiązania sprawią, iż będzie to miejsce atrakcyjne do złapania oddechu, chwili wytchnienia na świeżym powietrzu czy odpoczynku przy kawie, w działających tam punktach gastronomicznych - mówił nam jeszcze przed rozpoczęciem remontu Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Społecznicy: estetyzacja, nie metamorfoza



Nie da się jednak zarazem ukryć, że sama inwestycja budzi też kontrowersje. Gdyńscy społecznicy, którzy przez wiele lat walczyli o remont najstarszej ulicy w mieście, zarzucają miastu, że pierwotny projekt zmian znacznie okrojono, a cała "metamorfoza" to głównie ułożenie nowych chodników oraz posadzenia trawników między drzewami.

Co się na razie zmieniło? Cóż, w końcu na najstarszej ulicy Gdyni mamy prosty chodnik. Co się na razie zmieniło? Cóż, w końcu na najstarszej ulicy Gdyni mamy prosty chodnik.
Jeden z nich, Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego, odniósł się zresztą ostatnio do inwestycji w mediach społecznościowych.

- Pierwsze efekty estetyzacji Starowiejskiej. Nie "przebudowy", nie "metamorfozy", a estetyzacji. Główna zmiana jakościowa - prosty chodnik. Dojdzie do tego jeszcze oświetlenie - stwierdził, demonstrując zdjęcie nowego chodnika.
Która ze stron ma rację, dowiemy się dopiero za kilka miesięcy, gdyż cały remont ul. Starowiejskiej potrwa ok. 30 tygodni. Na razie widać efekty raptem pięciu tygodni prac.

Opinie (234) ponad 10 zablokowanych

  • Śmieszne pomysly (5)

    Miasto pustoszeje ,z jednej strony zabudowuje się każdą tzw.plombe a z drugiej likwiduje się miejsca postojowe dla jakiś pseudo ogródków. Zmienia się klimat Gdyni. Z miasta pełnego przestrzeni i zieleni w betonową pustynię z kieszonkowymi ogródkami przypominającymi sztuczną trawę bo one są w swym stylu sztuczne i na siłę. Parkiem centralnym i tymi pozal się boże ogródkami nie zastąpi cię przestrzeni która się zawsze Gdynia szczyciła.

    • 48 6

    • likwidacja nadmiaru miejsc do parkowania (4)

      poprawia jakość przestrzeni miejskiej.

      • 1 6

      • Gdzie w Gdyni masz nadmiar miejsc do parkowania głąbie? (3)

        • 4 3

        • w pobliżu centrum Gdyni oraz w pobliżu stacji SKM w Gdyni (2)

          pozorny brak miejsc do parkowania jest wynikiem nadmiaru samochodów

          • 0 4

          • W pobliżu których stacji SKM w Gdyni?

            Nie, parkingi przy centrach handlowych się nie liczą.

            • 2 0

          • Bzdura.

            • 1 0

  • Skromny budżet, skromny remont. (2)

    Nie trzeba czekać i patrzyć na efekty. Za 10 milionów na całą Starowiejską i dolny odcinek Abrahama nie ma cudów. Co najwyżej, lifting ulicy.

    • 20 6

    • Bardziej przypudrowanie trupa.Sam remont gornej 150 metrowej Abrahama kosztował 10 baniek i to jak wszystko było trzy razy tańsze.

      • 3 3

    • Niech Szczurek pożyczy resztę na lotnisku w Rumi

      • 3 0

  • Aha. Czyli kolejne miliony na kierowczykow

    A kiedy choć grosze dla pieszych? Czyli dizle pomiędzy kawiarniami? Oj, lobby samochodziarzykow naciska, nie pozwoli zrobić deptaków w żadnym miejscu. Będzie walczyć o każdy metr ulicy.

    • 6 26

  • Jest mi to zupełnie obojętne. (3)

    Przestałem spędzać czas w Gdyni odkąd nie mam tu jak zaparkować. Zlikwidowano większość miejsc parkingowych i wprowadzono złodziejskie stawki za parkowanie. Miasto stało się niefunkcjonalne. Jeżdżę odtąd w inne, ciekawsze, bardziej przyjazne miejsca.

    • 40 8

    • Mam tak samo .

      • 4 3

    • Centrum Gdyni zaczyna się i kończy na Rivierze, taka prawda.

      • 4 2

    • dzięki temu relacje między ludźmi w Gdyni ulegają poprawie

      tzw. wku*w drogowy występuje bez Twojego udziału

      • 0 5

  • To pomysł Piesiewicza. Jego myślenie życzeniowe. (7)

    Utrudnić życie większości mieszkańców używających samochodu, bo w jego snach powstanie deptak i w ogródkach kawiarnianych będą przebywać tabuny ludzi (pieszych i rowerkofców) delektujących się latte. Otóż nie będą. Nikt nie będzie siedział na ławeczkach i spacerował w mieście, w którym przez dziesięć miesięcy w roku jest pogoda jak w październiku. To nie południowa Francja tylko Gdynia. Inny klimat, inne położenie geograficzne. Nad Bałtykiem pada przez trzysta dni w roku, wieje i jest pochmurno. Na tym remoncie stracą tylko kierowcy i ludzie prowadzący biznesy w okolicy. I oczywiście gdyński podatnik, który zapłaci za te fanaberie.

    • 37 6

    • większość mieszkańców korzysta z różnych sposobów poruszania się po mieście (4)

      największa większość to piesi. Uwalnianie kolejnych ulic i placów miasta od nadmiaru samochodów poprawia warunki ruchu tej większości - pieszych.

      • 3 7

      • Nie kłam, to brzydko (2)

        "Udział samochodów osobowych w realizacji podróży miejskich (bez taxi) wynosi 48,9%, (...) Podróże piesze powyżej
        500 m stanowią 11,4%."

        • 2 4

        • większość podróży w mieście odbywa się na odległość mniejszą niż 5 km (1)

          w podróżach na odległość do 1 km dominują podróże piesze. Ergo: większość podróży odbywa się jednak pieszo.

          • 0 2

          • Lubię wstręt raktywistów do danych statystycznych

            Choćbyś się skichał kota ogonem nie wykręcisz. Liczby nie kłamią.

            • 0 0

      • "Największa większość" buahahahahaha!

        Tak może pisać tylko przegryw-cyklogłupek po czterech klasach podstawówki. Ofiara nauczania zdalnego.

        • 2 0

    • Aleś gupi kup se rower może mózg ci się przewietrzy (1)

      • 1 4

      • Mam rower. Kiedyś nawet dużo jeździłem. Dziś stoi nieużywany, bo wstyd mi jest utożsamiać się z tymi cyklogłupkami.

        • 6 0

  • Ta ulica ma drzewa mało bo mało !!! zobaczymy betonoza po remoncie!? Tam nawet nie ma ławeczki żeby usiąść!!! Oby było zielono i nie betonowe donice tylko normalna bujna zieleń!!! Ta ulica na to zasługuje, najładniejsza ulica w Gdyni

    • 15 0

  • (2)

    Gdzie zieleń w planach? Znowu samochody i rowerzyści!!! Utrapienie , teraz to tam będzie parkowanie i hulajnóg w bród, masakra

    • 10 3

    • im mniej miejsc do parkowania i im mniej zaparkowanych samochodów tym więcej szans poszerzania terenów zielonych (1)

      • 1 8

      • Przy żadnej z ostatnich fal likwidacji miejsc parkingowych w Gdyni nie zastąpiło żadne poszerzanie terenów zielonych.

        • 6 2

  • (4)

    Przecież tam nie ma miejsca na ulice plus słupki plus droga dla rowerzystów? Czy chodnik będzie odgrodzony od tych wariatów na rowerze i hulajnóg? A gdzie zieleń i ławeczki dla spacerujących i robiących zakupy? Co sue dzieje z ta Gdynia?

    • 37 17

    • Chodnik będzie odgrodzony od samochodów.

      • 5 0

    • nie będzie słupków, redakcja nie zbadała sprawy

      • 2 0

    • A co ty chcialeś, za 10 baniek w tych czasach to kosmetyka nie remont.

      • 4 1

    • Oczywiście, że jest miejsce

      aktualnie masz szeroką jezdnię i dwa pasy do parkowania samochodów po obu stronach. Jezdnia ma w tej chwili szerokość 9m! Po zwężeniu poszerzą się chodniki, zwęzi jezdnia. Do tego dojdą pasy rowerowe w obu kierunkach.

      Przeczytałeś w ogóle artykuł, czy od razu piszesz takie durne komentarze?

      • 3 2

  • (3)

    Rowerzyści powinni być oddzieleni od pieszych!!! Strasznie dużo wypadków człowiek nie może iść spokojnie ulica bo albo musi uważać na rower albo hulajnoga przejeżdża obok ciebie cicho i szybko albo samochód na ciebie najedzie. Pieszy już nie ma żadnych praw!!!

    • 12 4

    • piszesz nieprawdę (2)

      największym osiągnięciem lobby samochodowego jest przekonanie wielu ludzi, że ruch pieszych i rowerzystów nie może się odbywać bezpiecznie na współdzielonej przestrzeni miejskiej. W Gdańsku jest wiele chodników / stref pieszych z dopuszczonym ruchem rowerowym i nie ma żadnych problemów, nawet w tych częściach miasta, w których ruch pieszych nie ma charakteru kropelkowego (por. np. Hucisko lub rejon Bramy Wyżynnej i ulica Długa.

      • 2 6

      • Rowerowa zaraza przenosi się drogą kropelkową?

        • 1 0

      • Przestan klamać!

        Zestarzejesz się i będziesz chodził wolniej. Wówczas zobaczysz, jak Cię obleci strach, gdy będzisz próbował schować się przed jadącym nie po ścieżce, a przez przejście dla pieszych rowerzystą.

        • 3 0

  • Gdynianka (2)

    Dlaczego władza Gdyni się wydaje, że ulica służy do przesiadywania na ławeczkach? Jakies chore te pomysly.

    • 22 6

    • Gdynianko - ulica w mieście, a zwłaszcza w jego centrum ma wiele funkcji (1)

      Dla ludzi w podeszłym wieku możliwość przysiadania na ławeczkach jest ważnym wyznacznikiem komfortu korzystania z ulicy

      • 2 8

      • Najlepiej na przysiadakach

        • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane