• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak zmienia się ul. Starowiejska w Gdyni

Piotr Weltrowski
18 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dodatkowe prace na Starowiejskiej za 600 tys. zł

Remont ul. Starowiejskiej w Śródmieściu Gdyni. Sprawdzamy postęp prac

Remont ul. StarowiejskiejMapka w Gdyni trwa już od ponad miesiąca. Choć na razie prace obejmują tylko odcinek od ul. DworcowejMapka do ul. 3 MajaMapka, to już widać, jak zmieni się jedna z reprezentacyjnych ulic miasta. Odwiedziliśmy ją z kamerą.



Przypomnijmy:

  • Przebudowa ul. StarowiejskiejMapkaAbrahamaMapka w Gdyni będzie kosztowała 10 mln zł.
  • 5 mln zł pochodzi z rządowego programu Polski Ład.
  • Po zakończeniu prac na Starowiejskiej mają dominować siedziska i ogródki gastronomiczne.
  • Zniknie część miejsc parkingowych.
  • Remont obejmie też ul. Abrahama, która zostanie zawężona, a parkować będzie można tylko po jej wschodniej stronie.

Prace rozpoczęły się ponad miesiąc temu. Na razie obejmują odcinek ulicy najbliższy dworcowi PKP. Do tej pory udało się już ułożyć część nowych - wreszcie prostych - chodników. Na jezdni trwają prace w obrębie skrzyżowania Starowiejskiej z ul. 3 Maja.

Prace w obrębie jezdni prowadzone są na przecinającej Starowiejską ul. 3 Maja. Prace w obrębie jezdni prowadzone są na przecinającej Starowiejską ul. 3 Maja.
Warto tu zresztą zaznaczyć, że ze względu na historyczny charakter całego układu urbanistycznego nowe elementy nie mogą naruszać istniejących nawierzchni jezdni i części ulicy, a zastosowane materiały będą nawiązywać do pomnika historii - Śródmieścia Gdyni.

Jakie zmiany zostaną docelowo wprowadzone na ul. Starowiejskiej w Gdyni?

  • Pojawią się dwa wyniesione skrzyżowania - z ul. 3 MajaMapkaWładysława IVMapka,
  • prędkość do 30 km/h mają ograniczać ogródki gastronomiczne i siedziska,
  • ulicą nadal pojedziemy samochodem w jedną stronę, pasem o szerokości 4,1 m,
  • ruch rowerowy będzie możliwy w obu kierunkach,
  • rowerzystów od kierowców oddzielą słupki,
  • miejsca postojowe mają wydzielać i ograniczać parklety,
  • na chodniku pojawią się betonowe płyty 20 x 20 cm,
  • oprócz skrzyżowań z 3 Maja i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych,
  • pojawi się za to nowe oświetlenie umożliwiające m.in. montaż iluminacji świetlnych.

Odcinek ul. Starowiejskiej na wysokości pomnika Gdynian WysiedlonychMapka, od strony północnej zostanie wyłączony dla ruchu kołowego - z dostępem tylko dla pojazdów służb i mieszkańców.

Miasto: Starowiejska miejscem do złapania oddechu



  • Tak ul. Starowiejska ma wyglądać po zmianach.
Miasto od samego początku zapowiada, że Starowiejska po remoncie ma przejść istną metamorfozę i zamienić się w ulicę zdecydowanie przyjaźniejszą pieszym i rowerzystom.

- Zależy nam na zachowaniu tradycji tej części Gdyni, jednak zastosowane w projekcie rozwiązania sprawią, iż będzie to miejsce atrakcyjne do złapania oddechu, chwili wytchnienia na świeżym powietrzu czy odpoczynku przy kawie, w działających tam punktach gastronomicznych - mówił nam jeszcze przed rozpoczęciem remontu Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Społecznicy: estetyzacja, nie metamorfoza



Nie da się jednak zarazem ukryć, że sama inwestycja budzi też kontrowersje. Gdyńscy społecznicy, którzy przez wiele lat walczyli o remont najstarszej ulicy w mieście, zarzucają miastu, że pierwotny projekt zmian znacznie okrojono, a cała "metamorfoza" to głównie ułożenie nowych chodników oraz posadzenia trawników między drzewami.

Co się na razie zmieniło? Cóż, w końcu na najstarszej ulicy Gdyni mamy prosty chodnik. Co się na razie zmieniło? Cóż, w końcu na najstarszej ulicy Gdyni mamy prosty chodnik.
Jeden z nich, Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego, odniósł się zresztą ostatnio do inwestycji w mediach społecznościowych.

- Pierwsze efekty estetyzacji Starowiejskiej. Nie "przebudowy", nie "metamorfozy", a estetyzacji. Główna zmiana jakościowa - prosty chodnik. Dojdzie do tego jeszcze oświetlenie - stwierdził, demonstrując zdjęcie nowego chodnika.
Która ze stron ma rację, dowiemy się dopiero za kilka miesięcy, gdyż cały remont ul. Starowiejskiej potrwa ok. 30 tygodni. Na razie widać efekty raptem pięciu tygodni prac.

Opinie (234) ponad 10 zablokowanych

  • Na razie to tylko chodniki. Na ulicę nie starczy kasy i pozostanie biała farba.

    • 6 4

  • a nie miało tam być deptaka?

    Po co tyle kasy na remont ulicy? Nie lepiej zrobić deptak dla ludzi?

    • 4 8

  • Kolejny przekręt Pana prezydenta

    • 12 4

  • Ogólnie Gdynia jest fajna (1)

    Ostatnio byłem na spacerze w Gdyni. Często w niej nie bywam, bo mieszkam w Gdańsku ale jak byłem to Gdynia jest dobrze zaprojektowana. Mam tutaj na myśli szerokie chodniki, ulicę czy też pierzeje zabudowy. Szczerze mówiąc byłem zdziwiony nią i jej przestrzenią dla wszystkich, czyli pieszych, rowerzystów czy kierowców. Jedyny problem to Gdynia jest źle zarządzana. Jakby na stanowiskach urzędników byłyby odpowiednie osoby to mogłaby się równać z Wiedniem czy Genewą.

    • 4 14

    • hahaha.....może od razu porównajmy ją do Barcelony,Rzymu albo Cannes

      • 3 1

  • Starowiejska

    Budujcie parkingi na samochody kiepskie decyzje Problemy trzeba rozwiazywac kompleksowo Panowie z Urzedu

    • 5 4

  • zlikwidowane miejsca do parkowania (42)

    w standardzie dotyczącym naszej Gdyni jest ograniczenie miejsc parkingowych "mam nadzieję", że nie zapomnieli o tym. Chore są te estetyzacje i metamorfozy . Dlaczego przywileje mają tylko piesi i rowerzyści , kierowcy samochodów też płacą podatki do miasta a ich prawa są z każdą "Metamorfozą" ograniczane.

    • 122 58

    • samochody zajmują zdecydowanie zbyt dużą przestrzeń (30)

      to musi się w końcu zmienić

      • 27 23

      • Argument z tyłka. (23)

        Każdy ma prawo korzystać dowolnie z przestrzeni miejskiej, nie tylko piesi i rowerkofcy.

        • 20 24

        • (8)

          Przypominam ciu, że chodnik jak sama nazwa wskazuje jest do chodzenia a nie jest to stojnik, jezdnik

          • 23 10

          • Więc pamiętaj rowerkofcu, że chodnik służy do chodzenia, a nie do jeżdżenia po nim rowerem. (5)

            Parkowanie na chodniku w wielu przypadkach jest dozwolone.

            • 16 14

            • jazda po chodniku też jest w wielu przypadkach dozwolona (3)

              • 9 12

              • Jak masz mniej niż 10 lat ;)

                • 6 3

              • jazda rowerem i hulajnogą po chodniku jest w wielu przypadkach dozwolona (1)

                jazda samochodem po chodniku zdarza się dość często (nie tylko w celu zaparkowania). Liczba potrąceń pieszych przez samochody jeżdżące na chodniku jest statystycznie znacząca, niekiedy nawet wywołuje tragiczne skutki.

                • 3 4

              • Wszystkie ostatnie przypadki potrąceń pieszych na chodniku w Trójmieście

                to potrącenia przez śmieciarki. Myślę, że rozwiązaniem dla strachliwych raktywistów byłoby niewywożenie im śmieci, skoro mają stany lękowe.

                • 4 3

            • może jest i dozwolone, ale jest nadużywane i często pozbawione sensu

              • 1 3

          • Na Starowiejskiej zdecydowana większość miejsc parkingowych wyznaczona jest w jezdni a nie na chodniku.

            • 5 0

          • To ciekawe, bo na chodnikach ostatnio

            królują niemal wyłącznie cykliści i użytkownicy hulajnóg. Czyżby nadszedł czas na zmianę nazwy z chodnika na rowernik?

            • 2 0

        • ale jak ja mam korzystać z tej przestrzeni (4)

          skoro wszystko jest zastawione przez samochody?

          • 14 9

          • samochody są na chodniku i ściezce rowerowej? gdzie? (3)

            • 7 9

            • w bardzo wielu miejscach Gdyni i pozostałych miast aglomeracji trójmiejskiej (1)

              • 7 6

              • Ale mówimy o Starowiejskiej

                A nie o bardzo wielu miejscach Gdyni i pozostałych miast aglomeracji trójmiejskiej

                • 4 3

            • wszędzie tam gdzie nie postawiono jeszcze słupków

              • 9 4

        • każdy - w domyśle każda osoba

          zaparkowany samochód jest zazwyczaj pusty.

          • 2 3

        • korzystanie z samochodu (parkowanie samochodu) (7)

          generuje koszty - koszty zajętej przestrzeni powinni pokrywać użytkownicy samochodów. Piesi i rowerzyści korzystają z kilkanaście/kilkadziesiąt razy mniej terenochłonnych sposobów poruszania się po mieście. Gdyby kierowcy byli obciążani pełnymi kosztami swoich zachowań komunikacyjnych, wielu z nich zdecydowało by się na inny sposób poruszania się po mieście i wszyscy by zyskali.

          • 5 5

          • Czy miasto w swoim statucie ma jakiś zapis mówiący o tym, że jest miastem tylko dla pieszych i rowerzystów? (5)

            Jeśli nie, to należy umożliwić funkcjonowanie w nim wszystkim grupom społecznym. Także kierowcom.

            • 6 6

            • Wyzwaniem dla wyobraźni kierofczyków (3)

              jest zrozumienie, że do poruszania się różnymi środkami lokomocji potrzebne są różne powierzchnie przestrzeni miejskiej. Nieograniczone korzystanie z samochodów ogranicza możliwości poruszania się nie tylko innym samochodom, ale także osobom korzystającym z dużo mniej terenochłonnymi środkami lokomocji. Dlatego w dobrze zarządzanych miastach parkowanie samochodów jest możliwe tylko na płatnych miejscach do parkowania, a parkowanie rowerów jest darmowe. Dzięki temu wszyscy mają więcej miejsca do dyspozycji, a miasto nie wygląda jak komis samochodowy, tylko ma więcej zieleni i innych atrakcyjnych przestrzeni miejskich.

              • 1 5

              • W takim razie ja spędzam wakacje tylko w źle zarządzanych miastach.

                Monaco, Barcelona...

                • 2 2

              • Żadne zlikwidowane w Gdyni miejsce parkingowe (1)

                Nie zostało zamienione w miejską zieleń, więc bez taniego szantażu, proszę.

                • 5 1

              • wiele miejsc do parkowania samochodów w Gdyni i w Gdańsku

                powstało w wyniku zajęcia terenów zieleni przez samochody

                • 0 3

            • Piesi są nękani przez nieprawidłowo poruszających się

              rowerzystów i hulajgonistów.

              • 3 1

          • Ale przecież pokrywają koszty

            Kierowcy są niemiłosiernie kasowani za parkowanie w mieście, często drożej jest na ulicy niż na płatnym parkingu (nawet na lotnisku).
            Trzeba zachować balans i rozsądek, ale u nas to zawsze przegięcie albo w jedną, albo w drugą. Albo "wolna amerykanka" z parkowaniem, albo wycinanie kierowców jak chwasty. Chore to...

            • 1 0

      • Place zabaw też zajmują przestrzeń.

        Niech twoje g*wniaki bawią się na twojej prywatnej posesji.

        • 10 8

      • pod warunkiem, że dla ciebie miejsce zawsze będzie?? (1)

        • 4 0

        • całe szczęście, że gdy poruszam się pieszo to jeszcze miejsce na to znajduję

          • 0 5

      • Zarob na auto - Kup auto - przestań zazdrośnicy i narzucać komuś (2)

        Swoje ch zdanie

        • 5 3

        • samochodoza przejawia się m.in. w postaci uznawania osób korzystających z innych niż samochód środków lokomocji (1)

          za osoby, które nie mają dochodów umożliwiających kupno samochodu. Inne postacie samochodozy to przekonanie, że osoba jadąca rowerem nie ma dostępu do samochodu w swoim gospodarstwie domowym, podczas gdy ponad 80% cyklistów w Trójmieście to posiadacze samochodów.

          • 1 4

          • Skąd te dane o 80%?

            • 1 0

    • (2)

      I bardzo dobrze, nareszcie, przecież Starowiejską nie można było przejść na całej szerokości chodnika wszędzie stały samochody. Zachciało się kupić/jeździć samochodem to płać za parking w miejscu wyznaczonym, to jest zdecydowanie mniej niż koszt auta

      • 12 14

      • od lat samochody stoja przy chodnikach a nie na. Mieszkam na Zgody i nie ma niczego o czym piszesz. Przejdz się najpierrw.

        • 7 3

      • Chyba jeszcze nie wytrzeźwiałeś?

        • 1 1

    • Warszawa fajnie pokazuje na grafikach (1)

      Przy remontach ile miejsca procentowo z przestrzeni było dla samochodów przed i po
      Zazwyczaj przed dla samochodów było 80 -91% (ulica + miejsca parkingowe)
      a dla pieszych/rowerów/zieleni 9 - 20%...
      Dla samochodów jest przeznaczane zdecydowanie zbyt dużo przestrzeni

      • 10 11

      • na szczęście ludzie to w końcu zrozumieli

        szkoda, że tak późno

        • 7 6

    • Ja w tej metamorfozie widzę tylko jedno, mniej miejsc do parkowania po raz kolejny! (5)

      Każda miejska inwestycja w Gdyni zmniejsza ilość miejsc do parkowania. Kiedy usłyszymy o budowie jakiegoś parkingu wielopoziomowego jak to było obiecywane przez lata obok Batorego chociażby.

      • 10 8

      • parking podziemny (czyli praktycznie dwupoziomowy) budowany jest w pobliżu Urzędu Miasta Gdyni (3)

        warto pamiętać, że jedno miejsce w parkingu wielopoziomowym kosztuje ponad 100 tysięcy złotych. Skądinąd warto także wiedzieć, że szczodre tworzenie miejsc do parkowania samochodów w pobliżu centrum miasta zwiększa korki na dojazdach do niego. Przychody z opłat za parkowanie w takich parkingach nie pokrywają kosztów budowy ani utrzymania miejsc do parkowania w parkingach wielopoziomowych. Bez sensu.

        • 1 8

        • kierofczyki jak zwykle minusują, próbując spierać się z faktami (1)

          • 0 6

          • faktem jest brak twojego mózgu

            • 1 0

        • głupoty piszesz i po co???

          jaki dwupoziomowy geniuszu? na poziomie gruntu nie bedzie miejsc parkingowych w tym miejscu, doczytaj najpierw. Piszesz 100tys za jedno miejsce? W Gdyni z pewnościa z tego 50 dla szczura :)

          • 2 0

      • i po raz kolejny zmiana na lepsze!! :)

        • 1 5

  • Przykro się na to patrzy. Dewastacja i dramat. (2)

    15mln w błoto. Potem ( po wyborach) wszystko trzeba będzie przywracać jak było. Mieszkańcy mówią NIE. Kucyk i reszta mają swoje wizje.

    • 18 3

    • Jacy mieszkańcy mówią nie? Skąd te pseudo informacje? (1)

      • 4 4

      • Ci którzy niepracują dla um gdynia

        To chyba oczywiste.

        • 5 3

  • Masakra!!!

    • 5 3

  • Myślę, że już czas zapoczatkować akcję #mniej słupków więcej miejsc do parkowania

    Przykładowy mieszkaniec ma tylko 300m na zaparkowanie 1 samochodu, co będzie po likwidacji kolejnych miejsc? Co z inwalidami, emerytami, osobami prowadzącymi działalnośc w centrum? Gdzie mają parkować? We wrocławiu? Totalnie nieprzemyślana polityka niszczenia biznesu i działająca na szkodę miszkańców.

    • 21 4

  • Lekarz (6)

    Dokładnie na tym odcinku w jednym z budynków mam lekarza dla mojego syna. Rozumiem że jak mi przyjdzie do głowy pojechać na wizytę to mam zaparkować najlepiej przy Riverze i podjechac tam hulajnogą. Cieszę się że to już chodzące dziecko a nie maluch w wózku czy starsza babcia. To co miasto robi jest CHORE! mieszkam tu całe życie i czuję się jakby mi coraz to bardziej zabierano wolność wyboru gdzie i jak się poruszam

    • 30 6

    • Twoja wolność korzystania z terenochłonnego środka transportu (4)

      i nie obciążanie cię pełnymi kosztami korzystania z niego powoduje, że inni ponoszą koszty twoich wyborów. Przypuszczalnie nie wiesz, że domagasz się prywatyzowania korzyści i uspołeczniania kosztów twoich wyborów. Przejazd taksówką nie jest wyzwaniem, któremu nie będziesz w stanie sprostać.

      • 3 6

      • Jak zwykle (1)

        Upośledzony umysłowo nie zrozumie problemów innych chorych ludzi.

        • 4 3

        • Współczuję że jesteś chora

          • 2 2

      • Brawo trafna diagnoza, przy okazji niech lekarz też panią zbada

        • 2 2

      • Więc zabieraj swoje g*wniaki. Niech bawią się u ciebie w domu. Plac zabaw też jest terenochłonny i kosztowny.

        • 2 0

    • Kiedy wybory

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane