• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Taka może być Gdynia widziana od wody

Michał Sielski
29 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu
  • Koncepcja Frontu Morskiego nawiązuje do dominującego budynku Morskich Wież. Wprawdzie architektura tej budowli budzi sporo emocji, ale bezdyskusyjnie stała się ona punktem odniesienia.

Trwają prace koncepcyjne dotyczące zabudowy terenów po Stoczni Nauta w Gdynizobacz na mapie Gdyni. Rozwój miasta planowano tu już w 1926 roku. - Historia zatoczyła koło i jesteśmy tego świadkami - mówi autor koncepcji, architekt Jacek Droszcz, którego projekty publikujemy jako pierwsi.



Jakie funkcje powinny dominować w obszarze Frontu Wodnego?

To dopiero faza koncepcji urbanistycznej, ale właśnie ona wyznaczy kierunki, w których będzie podążała Gdynia. Praca powstaje na potrzeby stworzenia planu zagospodarowania przestrzennego, który ostatecznie określi, jaką zabudowę zobaczymy na styku morza z lądem. Tereny po Stoczni Nauta zajmują obszar 8,5 hektara. To pole do popisu dla architektów i urbanistów. Za nim rozciąga się tzw. Międzytorze, które ma być nowym centrum miasta.

Pierwszy zabudowany będzie jednak pirs dalmorowski, którego właścicielem jest Polski Holding Nieruchomości. Tam jednak zmieniono pierwotne plany. Początkowo zakładano, że 40 proc. zabudowy będą stanowiły inwestycje mieszkaniowe, a resztę szeroko pojęte usługi. Po badaniach rynku okazało się, że proporcje należy odwrócić.

- I bardzo dobrze, bo w każdej koncepcji najważniejsi muszą być ludzie. To dla nich powstaje przecież architektura. Podobnie powinny też wyglądać proporcje na byłych terenach Stoczni Nauta. Najtrudniejszym zadaniem będzie jednak włączenie ich w istniejącą tkankę miasta, by ludzie chcieli tam mieszkać, spędzać wolny czas i by nie musieli stać w korkach - mówi Jacek Droszcz, architekt gdyńskiego Studia Kwadrat, które opracowuje koncepcję urbanistyczną tego terenu.

Śródmieście Gdyni zaanektuje obszar po Stoczni Nauta i nowa tkanka miejska powstanie tam, gdzie miała istnieć już według planów z 1926 roku. Wtedy dynamiczny rozwój portu zniweczył te plany, dziś wygląda na to, że obie funkcje da się pogodzić.

- Historia zatoczyła koło, a my jesteśmy tego świadkami. Gdynia od początku powstawała na krawędzi wody i najważniejsze będzie jak to wykorzystamy. Nie wolno zapominać o ogólnodostępnych terenach rekreacyjnych, to m.in. one stworzą szkielet pod przyszły kształt architektury tego terenu - podkreśla Jacek Droszcz.

Miejsca

Opinie (244)

  • fajnie tylko kiedy???

    • 2 2

  • Gdynia sie rozwija, to cudownie. Wspaniałe miasto morza :))
    A co do kontenerów to moim zdaniem dodają one klimatu morskiego. (oczywiście te metalowe)

    • 5 9

  • Ładnie bardzo ładnie ... tylko gdzie Gdynia przesunie swoje tereny portowe???Port umiera..a znim umrze przemysł portowy a

    Gdy zabudujemy wszystkie pirsy, mola nad morskie budynkami port Gdyński umrze!!! Gdańsk ma tereny do rozwoju Portu Północnego Gdynia nie.

    • 15 5

  • Gdynia potrzebuje ochrony terenów portowych,przemysłowych przed deweloperką...!!! Inaczej port umrze a miasto zuborzeje... (1)

    Gdańsk ma tereny portowy - Port Północny ..Gdynia nie więc tereny portowe powinny być nadzwyczaj chronione!!!

    • 19 3

    • slash, miasto bez portu nie zubożeje

      miasto bez portu umrze

      • 11 1

  • Taki widok beda mieli gdyńscy emigranci (3)

    odpływający za chlebem. Wszak te piękne szklane wieżowce powstaną tam, gdzie były kiedyś miejsca pracy.

    • 29 3

    • 10/10

      • 4 0

    • muzeum emigracji bedzie interaktywne (1)

      kazdy wyjezdzajacy bedzie mogl na odchodnym zostawic jakas pamiatke - odcinek renty, albo kwitek z rata kredytu;)

      • 4 0

      • albo głos który wrzucał do urny na peło

        • 0 4

  • Ehe, drugie Monte Carlo.. ;)

    • 7 2

  • fajny koncept, ale ... (1)

    realizacja może za 50 lat. Jesli miasto ma gigantyczny problem z estakadą rowerową, to o czym tu mówimy ? Może moje wnuki doczekają ....

    • 7 5

    • Chodzi o to, by dać ludziom zatrudnienie przy budowie tych obiektów

      Miasto, które miało liczące się zakłady pracy, zatrudniające mnóstwo ludzi nie na rok czy dwa, ale na całe dziesięciolecia, z woli unijnych decydentów zostało ich pozbawione. Przekształcone w kurort. I władze miasta dwoją się i troją, by dać ludziom j a k ą k o l w i e k pracę.

      • 1 3

  • Kolejny, w ciągu kilku dni, arytkuł promujący p.architekta Droszcza.

    O co chodzi ? Czy może, przy okazji, p.Droszcz opowie w jakim celu, zapłodniony światłą wizją prezydenta Gdyni, zaprojektował Infoboks w Gdyni ? O co w tym chodzi ?

    • 15 0

  • Współczesna architektura

    jak dla mnie nic specjalnego, chociaż uwielbiam to miasto. architekci walną metal i szkło i wielkie zachwyty, podczas gdy np. Gaudi tworzył budynki totalnie abstrakcyjne wykorzystując różne materiały i zachwycają po dziś dzień. To po 50 latach od postawienia będzie straszyć jak stare hangary...

    • 10 1

  • To miejsce jest mi szczególnie bliskie (5)

    Dlatego już nie tylko proszę, ale wręcz błagam nie skopcie go. Jeśli przed wojną Gdynia potrafiła wnieść dla Świata tyle nowego i niepowtarzalnego, dlaczego by nie mogła wnieść właśnie dziś? Zbudowanie tak nowoczesnych stadionów w Polsce okazało się zadaniem, które zakończyło się połowicznym sukcesem. Stadiony co prawda powstały, jednak koszt ich zbudowania okazał się zdecydowanie zbyt wysoki. Stadiony mają też szereg wad konstrukcyjnych oddawanie do użytku przedłużał się kilka tygodni. Euro 2012 jest to impreza jednorazowa, a TU to nasze całe i przyszłe życia codzienne. Wszędzie także doszło również do innych inwestycji w Gdyni na przykład doszło do rozbudowania nowego terminalu lotniczego oraz do wyremontowania Dworca Głównego. Dlatego miejsce to musi być nacechowane nie tylko ładną wysoką nowoczesną architekturą, ale i FUNKCJONALNĄ, ponieważ nie możemy zapominać Morskości Gdyni. Zresztą szereg budowli w tym miejscu można będzie dalej wykorzystywać jak; baseny, pirsy, slip, ...
    A w nich powinien powstać nowoczesny port dla większych i największych jachtów z pełnym zakresem usług oraz piętrowymi miejscami ich pakingowania.
    Stałe i czasowe miejsc postojowych dla jachtów i statków turystycznych. Składane i rozkładane pomosty z doprowadzeniami; woda, prąd,... ustawione polery cumownicze, zainstalowane drabinki wyjściowe, odbojnice drewniane i inne. Obiekty kompleksowo-sanitarne z toaletami, prysznicami, budynkami klubowymi z salą konferencyjno-wystawienniczą, z pomieszczeniami gospodarczymi, biurowymi i innymi służebnościami. To wszystko połączone z nowoczesną w wysokim standardzie przestrzenniej w centrum miasta

    Miasto także może by u czknęło coś dla siebie i powstałaby część aktywna przestrzeni publicznej w ramach Interreg 4a?

    • 7 5

    • "Gdynia potrafiła wnieść dla Świata tyle nowego i niepowtarzalnego" (3)

      a niby co? megalomański bełkot znowu tu wklejasz

      • 5 7

      • no chyba nie

        te gomułkowskie zabytki, udające oryginały i całą tę niby patetyczno-hanzeatycką szmirę łykających lemingów

        • 5 5

      • pooglądaj 31-go TV (1)

        a zobaczysz ciekawe gdyńskie nowinki, m.in.: przykłady światowej botaniki architektonicznej" .

        • 3 0

        • no ale to po 6-stej

          kto o tak wczesnej porze wstaje rano?

          • 0 0

    • Takiemu ciulowi wydaje się, że składane pomosty...drabinki i inne bzdury zapewnią obsługę statków na zabudowanych mieszkaniówką pirsie po-dalmorowskim! Zgłoś się na odpowiednie przyuczenie do portu i potem próbuj coś bazgrać na ten temat, bałwanie i d*powłazie miejski.

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane