• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Targ Drzewny za 5 złotych

Jacek Grąziewicz
4 listopada 2003 (artykuł sprzed 20 lat) 
Sejm na ostatnim posiedzeniu uchwalił nową ustawę o drogach publicznych. Znalazły się w niej zapisy pozwalające na pobieranie dodatkowych opłat za przejazd mostami i tunelami dłuższymi niż 400 metrów (samochody osobowe - maksymalnie 10 zł, a autokary - 12 zł). Gminy będą mogły pobierać również opłaty za wjazd do stref śródmiejskich (maksymalnie 5 zł).

Za przyjęciem nowej ustawy opowiedzieli się prawie wszyscy pomorscy posłowie koalicji SLD-UP - nie głosowała jedynie Małgorzata Ostrowska. Od oddania głosu wstrzymał się Robert Strąk (LPR), natomiast jego klubowa koleżanka, Gertruda Szumska nie głosowała. Podobnie postąpił również Stanisław Kalinowski (PSL), chociaż zdecydowana większość parlamentarzystów Stronnictwa głosowała przeciwko przyjęciu ustawy. Od głosowania wstrzymali się również posłowie PiS. Pomorscy parlamentarzyści Platformy zgodnie zagłosowali przeciwko ustawie. Podobnie postąpił Maciej Płażyński (niezrzeszony) i Danuta Hojarska (Samoobrona). Dorota Arciszewska-Mielewczyk (SKL) nie głosowała, ponieważ nie pozwoliły jej na to problemy ze zdrowiem. Nie głosował również Lech Zielonka (PBL).

Według przyjętego projektu, wpływy z tytułu korzystania z mostów i tuneli, jak też i za korzystanie z promów wpływać będą do zarządców dróg, natomiast za wjazd do stref śródmiejskich - do kas gmin.

Marek Pol, wicepremier i minister infrastruktury w niedawnej wypowiedzi dla PAP stwierdził, że rozwiązania zawarte w nowej ustawie nie są niczym nowym.
- Możliwość pobierania takich opłat istnieje już w obowiązującym prawie. Ma jednak charakter fakultatywny.
W nowelizacji ustawy o drogach publicznych pozostawiono tamto rozwiązanie, modyfikując je wyłącznie w celu dostosowania do wymogów obecnie obowiązującego prawa.

Posłowie opozycji uważają jednak, że zapisy zawarte w ustawie de facto pozwalają na dodatkowe opodatkowanie kierowców.
- Płacimy już podatek drogowy, który miał być źródłem finansowania infrastruktury drogowej - powiedział "Głosowi" Tadeusz Maćkała (PO). - Tak więc dodatkowe opodatkowanie jest bez wątpienia zbyt daleko idące. Dalsze obciążanie ludzi, zwłaszcza teraz, w czasie kryzysu gospodarczego, powoduje zwiększenie kosztów życia mieszkańców. W Unii Europejskiej można spotkać się z pobieraniem opłat za przejazd niektórymi tunelami i mostami. Jednak w ich budowie partycypowały również samorządy oraz kapitał prywatny. I w tej sytuacji pobieranie opłat jest ze wszech miar logiczne. Natomiast możliwość pobierania opłat za przejazd mostami i tunelami wybudowanymi za państwowe pieniądze jest po prostu kolejnym opodatkowaniem.

Poseł Platformy dodał, że przebywał już w wielu europejskich miastach i nigdzie nie spotkał się z pobieraniem opłat za wjazd do centrów miast.
Przeciwnikiem wprowadzenia opłat w formie uchwalonej przez Sejm była również Dorota Arciszewska-Mielewczyk (SKL).
- Wnioskowałam, aby możliwość wprowadzenia opłat dotyczyła jedynie nowo budowanych mostów i tuneli. Wprowadzenie opłat w ramach istniejącej już infrastruktury byłoby bardzo kosztowne oraz spowodowałoby zakorkowanie miast. Jest to po prostu śmieszna propozycja.
Posłanka Stronnictwa Konserwatywno - Ludowego dodała również, że postulowała zwolnienie z opłat osób niepełnosprawnych.
- Szczególnie dla tych osób każda dodatkowa opłata jest dużym obciążeniem. Niestety, moja propozycja nie spotkała się z aprobatą komisji infrastruktury. Rząd mając bowiem arytmetyczną większość, jest w stanie przeforsować każdą głupią propozycję Ministerstwa Infrastruktury.

Jednak nie wszyscy posłowie SLD byli w stu procentach przekonani o słuszności propozycji zgłoszonych przez Marka Pola. Robert Smoleń, rzecznik klubu SLD w niedawnej rozmowie z "Głosem" nazwał pomysły ministra infrastruktury "mocno kontrowersyjnymi". Jednak podczas czwartkowego głosowania poparł on projekt ustawy.

- Premier Pol rozwiał moje wcześniejsze wątpliwości. W zapisach zawartych w nowo przyjętej ustawie chodzi bowiem o to, aby inwestor, w przypadku gdy jest nim samorząd, mógł odzyskiwać część kosztów poniesionych na wybudowanie mostu czy tunelu. Jest to więc pójście na rękę samorządom. Skoro więc intencją Ministerstwa Infrastruktury było stworzenie takiego ułatwienia dla budowania przepraw, to uznałem, że nie ma tutaj pola do nadużyć. Pamiętajmy bowiem, że są to bardzo kosztowne inwestycje i dzięki nowej ustawie samorządy będą bardziej skłonne podejmować się ich realizacji, ponieważ będą mogły liczyć na odzyskanie chociaż części zainwestowanych śroków.

Poseł Sojuszu nie zgodził się z twierdzeniem opozycji, że opłaty za przejazd mostami i tunelami będą kolejnym podatkiem.
- Wszystko rozbija się o to, czy ufamy samorządowi. Instytucja ta wyraża interes wspólnoty mieszkańców i w związku z tym żywię głębokie przekonanie, że władze samorządowe będą podejmować decyzje zbieżne z oczekiwaniami mieszkańców.



Głos WybrzeżaJacek Grąziewicz

Opinie (23)

  • Nie wiem dlaczego ten Poll jest jeszcze w rzadzie
    absolutnie wszystkie jego pomysly sa porazkami ktore
    szkodza Polsce
    ale tu pewnie role odgrywa arytmetyka sejmowa UP potrzebne jest LSD do utrzymania koalicji
    w plebiscycie na najgorszego polityka po 90 roku Poll ma 1 miejsce z gory zapewnione

    • 0 0

  • Tak nawiasem

    to posel Tadzik Maćkała nie powinien sie chwalic swoimi wojazami bo bo przywozi niescisle informacje .Kazdy rozgarniety wie, ze za wjazd do centrum Londynu jest oplata. Istnieje tam kamerowo-komputerowa siec czerwonej strefy za wiazd do ktorej odciagaja bezposrednio z banku.

    Oj mackala znowu chlaliscie na sluzbie.

    • 0 0

  • Nasz najnowszy Gdański most posiada najdłuższe, 230-metrowe przęsło podwieszane w Polsce. Całość konstrukcji ma prawie 400 m długości i 20,5 m szerokości.

    Jak się go jeszcze raz dokładnie zmierzy to okaże się że ma ponad 400 m. Co prawda prowadzi do "nikąd", ale opłatę można zainkasować. Wtedy będzie mostem do nikąd, którym nikt nie jeździ.

    • 0 0

  • Pol.

    Ten minister nie potrafi zagospodarować środków finansowych,które już w Polsce SĄ na budowę dróg i autostrad.I tak:w tamtym roku zbudowano w kraju 6(słownie sześć)km.autostrad,tj.licząc 5-cio dniowy tydz.pracy po niecałe 23m.dziennie!!!Przecierz to jest dyskwalifikacja takiego urzędasa.On nic tylko siedzi i wymyśla coraz to nowe formy opodatkowania społeczeństwa.W/g mnie to jest "cięko chora" osoba z jakąś manią prześladowczą.
    Proponuję oprócz opłat za wjazd,wprowadzić również opłaty "za wejście".Jak szaleć na koszt podatnika to zaszlelejemy,a co!

    • 0 0

  • ciaptak

    "Kazdy rozgarniety wie, ze za wjazd do centrum Londynu jest oplata."
    Tu chyba obraziłeś sporo ludzi.

    "Istnieje tam kamerowo-komputerowa siec czerwonej strefy za wiazd do ktorej odciagaja bezposrednio z banku."
    A jak ktoś nie poda nr konta to pewnie spalą go lasery.
    He! He! He!

    • 0 0

  • angol zwierzaczku

    moze kiedys wypuszcza cie z piwnicy to sie przekonasz ze niebo to nie tyklo dekiel durszlaka ale i niebieski kolor.
    Dlatego podam ze autko ma szydzik z numerkiem ktore sie laczy z kontem- tam niechodza po wyplate z siatka z hipermarketu.
    A na obcych zekaja czarne Bobi-asy

    Glabie niechce mi sie dalej tlumaczyc :-P

    • 0 0

  • Co to za ^&$%$^& cennik ?

    Sądząc po cenniku za przejazdy tunelami/wiaduktami to dlaczego auta osob. maja płacic niemalże tyle co ciężarówki i autobusy ??? Różnica 2 zł jest czysto symboliczna przecież. Przecież nieporównywalnie cięższe pojazdy znacznie bardziej niszczą m.in. te konstrukcje niż osobowe.

    • 0 0

  • gallux

    a jesli nawet to co?
    :]

    • 0 0

  • pola to bym powiesil na jajach i rozciagnal na takim 400 metrowym moscie, albo owinal centrum miasta. palant. no r3sp3ct

    • 0 0

  • jeżeli ustalą zwolnienie z opłat dla posłów, radnych....
    ###########!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane