• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Te przystanki PKM Południe przyciągną najwięcej pasażerów

Szymon Zięba
7 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • PKM Kowale, PKM Wielkopolska i PKM Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska - to najprawdopodobniej będą najpopularniejsze przystanki PKM Południe.

Z planowanej linii PKM na południe Gdańska najczęściej będą korzystać uczniowie i osoby dojeżdżające do pracy. Największej liczby pasażerów można się spodziewać na przystanku Łostowice-Świętokrzyska - tak wynika z ankiet przeprowadzanych w ramach konsultacji społecznych.



Czekasz na budowę PKM Południe?

Przypomnijmy: Trasa PKM Południe to zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.

W pierwszym etapie, do 2030 r., powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.

Do końca 2023 r. trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedź, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.

By wyjść naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, kolejarze sukcesywnie przeprowadzają konsultacje społeczne na temat przyszłej trasy PKM. Głosy oddawać można również w internetowej ankiecie (w sumie wypowiedziało się w ten sposób już ponad 5 tys. osób).

Rozkłady PKM i SKM



Z badania wynika, że przyszłe przystanki PKM, które będą najbardziej oblegane, to:

Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska



Korzystanie z tego przystanku zadeklarowało ponad 26 proc. pytanych.

  • 3+995 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: pod istniejącą pętlą tramwajową Łostowice - Świętokrzyska.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 12 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: tramwaj, autobus, rower, samochód osobowy (kiss&ride).

Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska.
Lokalizacja przystanku Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska.

Wielkopolska



Korzystanie z tego przystanku zadeklarowały ponad 24 proc. pytanych.

  • Nowy przystanek powstanie na niezagospodarowanym aktualnie terenie w rejonie skrzyżowania ul. Wielkopolskiej z ul. Hokejową.
  • Peron znajdować się będzie 8 m poniżej poziomu obecnego terenu - w związku z tym wybudowana zostanie kładka dla pieszych oraz winda.
  • Kolejarze zapowiadają także zintegrowanie go z innymi środkami transportu: autobusem, rowerem, ale też samochodami osobowymi (budowa miejsc kiss&ride oraz park&ride).

Lokalizacja przystanku Wielkopolska. Lokalizacja przystanku Wielkopolska.

Świętokrzyska - węzeł Kowale



Korzystanie z tego przystanku zadeklarowały ponad 22 proc. pytanych.

  • 7+288 km linii kolejowej.
  • Lokalizacja przystanku: na niezagospodarowanym aktualnie terenie pod skrzyżowaniem ul. Świętokrzyskiej z projektowaną ul. Nową Bulońską Południową.
  • Lokalizacja peronu: w tunelu, 10 m poniżej poziomu istniejącego terenu.
  • Dojście do peronu: schody z tunelu kolejowego + winda.
  • Integracja z pozostałymi środkami transportu: autobus, tramwaj, rower, samochód osobowy (kiss&ride, park&ride).

Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale.

 

 Lokalizacja przystanku Gdańsk-Świętokrzyska węzeł Kowale.


- Wyniki ankiet potwierdzają, że tam, gdzie są największe osiedla, jest też największe zainteresowanie ich mieszkańców posiadaniem jak najbliżej przystanku PKM Południe. Dotyczy to całej pierwszej trójki najpopularniejszych - zdaniem głosujących mieszkańców - przystanków na projektowanej przez nas linii: Łostowice-Świętokrzyska, Wielkopolska i Świętokrzyska - węzeł Kowale. Tylko te trzy przystanki zebrały blisko 75 proc. wszystkich głosów - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Podkreśla, że widać to także od kilku lat na pierwszej linii PKM, gdzie najpopularniejszymi przystankami są Jasień i Kiełpinek - czyli właśnie te leżące przy dużych, nowych osiedlach mieszkaniowych.

"PKM-ką" codziennie do pracy i szkoły



Dla zdecydowanej większości odpowiadających na pytania w ankiecie PKM, składy na południe Gdańska, będą codziennym środkiem transportu do szkoły i pracy (ponad 75 proc. odpowiedzi).

Najważniejszą kwestią przy projektowaniu przystanków jest natomiast ich dobra dostępność (ponad 50 proc. pytanych).



Miejsca

Opinie (118) 2 zablokowane

  • a jak tam Gdyńska PKM

    Tak szumnie... tak radośnie było...
    A wyszło jak zwykle...

    • 0 0

  • Taa... (1)

    Tak samo jak najpopularniejsze mialy byc pkm niedzwiednik i Bretowo. No i nie zapominajmy o rebiechowie w srodku pola...

    • 2 0

    • Akurat ten środek pola ma więcej pasażerów niż Matarnia nie wspominając o Brętowie czy Niedźwiedniku.

      • 0 0

  • gdynia...aż 2 przystanki

    kiedy rozwqój pkm tutaj???tylko nie kasować posta.

    • 0 0

  • Przyjdzie kryzys ...

    I (kolejną) rezerwę terenową opyli się deweloperom.
    A ciemnemu ludowi powie się że piechotą zdrowiej.

    • 6 0

  • P+J

    Dobrze by było, gdyby włodarze pomyśleli o parkingach parkuj i jedź, które pomieszczą jakąś sensowną liczbę aut. Co ludziom po tej PKMce jak nie będą mieli gdzie zaparkować? A chyba też między innymi o to chodzi, aby wzorem zachodnich krajów, ludzie nie jeździli masowo po centrum miasta w celu wyłącznie dom-praca-dom tylko właśnie korzystali z komunikacji miejskiej.

    • 23 0

  • Ale po co? (1)

    Przecież podobno klimat się ociepla, lodówce topnieją, to po kowalach będzie można łódką pływać

    • 0 0

    • może się podniesie

      ale nie 100m
      Na takiej wysokości są Kowale.

      • 0 0

  • Wyciaganie kasy, nic wiecej

    Podziemne dworce, trasa przez estakade kolejowa? To wyglada jak wyciaganie kasy na piekne projekty, na ktore nie bedzie nigdy srodkow, w Trojmiescie nie ma dobrych drog (miejskich), a co dopiero taka inwestycja, niestety....

    • 3 0

  • Miło się czyta o tych planach

    Milej by sie czytało raport z ich realizacji

    • 4 0

  • Najpopularniejsza nieistniejąca stacja

    Jak TOP 10 największych nieżyjących gwiazd rocka.

    Chociaż nie, to drugie ma większy sens.

    • 2 0

  • Straszne marnotrastwo terenu i pieniedzy

    Ta kolej powinna byc pod ziemia szkoda dzialek
    Braki terenow pod budownictwo a tu takie marnotrastwo
    Po za tym jak udowodnila wojna na ukrainie metro ratowalo ludnosc cywilna przed bombardowaniami
    Ile jest schronow w gdansku?
    Sa w tych konkretnych dzielnicach?
    Budowa na morenie az sie prosi o tunel aby zejsc na poziom morza.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane