- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Tereny poprzemysłowe. Wzory z miast zachodniej Europy
W całej Europie pod zabudowę z sukcesem wykorzystywane są tereny poprzemysłowe, takie jak gdańskie Młode Miasto. Pokazujemy kilka przykładów zagospodarowania zdegradowanych terenów w europejskich miastach.
Według wyliczeń ONZ w 2050 roku dwie trzecie ludności świata mieszkać będzie w miastach. Jednocześnie maleje liczba osób, które pracują w rolnictwie i przemyśle. Niemal każde miasto w Europie jest "placem budowy", przygotowującym się na przyjęcie wciąż nowych mieszkańców i pracowników. Tereny poprzemysłowe, często zlokalizowane blisko centrum, doskonale nadają się do kreowania nowych, wielofunkcyjnych dzielnic.
Hamburg. Hafen City
Na terenie Hafen City zrealizowanych zostało 68 projektów, 71 jest w trakcie budowy albo na etapie planowania. Powstało tu do tej pory około 3 tys. apartamentów, a na co dzień w powstałych tu biurowcach pracuje 14 tys. osób zatrudnianych przez ponad 730 firm. Do 2025 r. ma tu powstać docelowo ponad 5,5 tys. mieszkań i 40 tys. nowych miejsc pracy, a dzielnicę ma zamieszkiwać 12 tys. osób.
Za projektowanie odpowiadają różne pracownie architektoniczne zatrudniane przez deweloperów odpowiedzialnych za zabudowę poszczególnych kwartałów, a jednocześnie obligatoryjne stworzenie dokładnie określonej na etapie planowania przestrzeni publicznej. Dla terenu Hafen City uchwalone są miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, jednak są one zmieniane w miarę kształtowania się nowych potrzeb i idei. Zgodnie z miejscowym prawem, jeśli budynek mieszkalny ma więcej niż 30 mieszkań, to 30 proc. z nich poświęcone musi być na cele socjalne. W kwartałach Hafen City, które dopiero powstaną będzie to, zgodnie z nowymi planami miejscowymi, nawet 39 proc.
Kopenhaga. Nordhavn
Rankingi od lat pokazują, że Duńczycy są najszczęśliwsi w Europie, a sama Kopenhaga stawiana jest za przykład miasta urządzonego na ludzką miarę, które służyć ma przede wszystkim pieszym i rowerzystom.
W związku z przewidywanym rozwojem miasta (18 proc. ludzi więcej do 2025 roku) w 2001 r. władze miasta z dyrekcją portów i ministerstwem środowiska zaczęły planować rozwój miasta na terenach portowych. Sukcesywnie przekształcane są one w kompletne dzielnice. Plany zagospodarowania przewidują powstanie nie tylko budynków mieszkaniowych i biurowych, ale także szkół, obiektów sportowych, sklepów i terenów rekreacyjnych. Tereny poprzemysłowe podzielone zostały na kluczowe obszary, które są sukcesywnie rewitalizowane lub zabudowane. Projekty powstają przy współpracy władz miasta, władz portu i pracowni architektonicznych. Nad wodą powstały m.in. nowoczesne, monumentalne budynki opery, teatru narodowego, biblioteki. Ich wyróżnikiem jest nie tylko przemyślana architektura, ale też jej jakość, przejawiająca się jakością materiałów używanych do wykończenia budynków - budynki mają dobrze wyglądać przed dziesiątki lat. O zwykłym rynku na elewacji w zasadzie nie ma mowy.
Obecnie prace intensywnie toczą się w Nordhavn. Funkcje portowe przenoszone są na peryferie miasta, natomiast na terenie Nordhavn istnieje bodajże największy plac budowy w Danii. Teren położony nad samą cieśniną Oresund musiał zostać podniesiony - wykorzystano do tego ziemię z budowy linii metra City Circle. Najpierw powstały biurowce, dalej sukcesywnie realizowana jest zabudowa o mieszanych funkcjach. Docelowo zamieszkać ma tam 40 tys. osób, tyle samo ma mieć tam swoje miejsce pracy. Pomiędzy budynkami powstają przestrzenie publiczne. Za część wspólnej przestrzeni uważane są także kanały, które mają być miejscem rekreacji.
Kopenhaga rewitalizuje się nie tylko na terenach nadwodnych. Na terenie dawnego browaru Carlsberg (skojarzenie z Browarem Gdańskim nasuwa się samo)jest realizowany przez kilku inwestorów projekt rewitalizacji terenu po działającym tu niegdyś browarze. Docelowo na 600 tys. m kw. 50 proc. powierzchni przeznaczonych zostanie na mieszkania, 35 proc. na biura, lokale handlowe i edukację, a 15 proc. na usługi kultury i sportu. Powstanie tu około 3 tys. mieszkań, 10 tys. nowych miejsc pracy i 4,5 tys. miejsc parkingowych.
Gandawa. Old Dockyards
W liczącej około 250 tys. mieszkańców belgijskiej Gandawie wyliczono, że w ciągu najbliższych 10 lat potrzebne będzie około 8,5 tys. nowych mieszkań i domów. Powstać one mają m.in. na terenach poportowych i poprzemysłowych (port w Gandawie sukcesywnie wycofuje się z terenów śródmiejskich). Od kilku lat trwają prace na terenie Old Dockyards, gdzie powstać ma nowa, kompletna dzielnica miasta. Prace rozpoczęły się od zmiany przeznaczenia terenu z przemysłowego na mieszkalno-usługowy wraz z terenami zielonymi oraz przygotowania nowego planu zagospodarowania (masterplanu) dla 16,5 ha terenu. Trwało to aż siedem lat. Niezależna agencja rozwoju miasta postanowiła, że powstanie tu ok. 1,5 tys. mieszkań, w tym ok. 20 proc. mieszkań socjalnych, ok. 20 proc. niedrogich lokali mieszkaniowych, ok. 60 proc. mieszkań, które będą mogły zostać sprzedane po cenach rynkowych. Prawo miejscowe w Gandawie przewiduje, że na jednego mieszkańca ma przypadać 10 m kw. terenów zielonych. W ramach przygotowania terenu instytucje publiczne znalazły środki i zajęły się umocnieniem nabrzeży. Bardzo ważne było także wybudowanie pierwszego łącznika zagospodarowywanych terenów z pozostałą częścią miasta, tj. ruchomego mostu dla pieszych i rowerzystów - to również zostało sfinansowane ze środków publicznych, w tym częściowo pozyskanych z budżetu UE.
Na 16,5 ha terenu Old Dockyards, 10 ha ma być przeznaczone na tereny rekreacyjne. Mimo to deweloperom nadal opłaca się tu budować.W następnym kroku agencja rozwoju miasta wybrała prywatnych partnerów - deweloperów, który w oparciu o swoje doświadczenie i zaplecze finansowe, we współpracy z pracowaniami architektonicznymi, byli w stanie przedstawić szczegółowe plany zagospodarowania poszczególnych fragmentów terenu (ten proces nadal jest w toku). Po negocjacjach i akceptacji (na tym etapie odbyły się także warsztaty z mieszkańcami; wzięło w nich udział ok. 100 osób) otrzymują oni pozwolenia na budowę poszczególnych budynków. W następnej kolejności sprzedawany jest im grunt pod inwestycję. Realizują oni powierzchnie biurowe, mieszkalne, handlowe oraz tereny zielone i układ drogowy wraz z podziemną infrastrukturą. Równocześnie powstają: przedszkole, szkoła podstawowa i hala sportowa - za ich budowę płaci miasto. Portowe żurawie, które niegdyś stały w tym miejscu są odnawiane i wracają na swoje miejsce. Wartość gruntu, który jest sprzedawany inwestorom prywatnym jest tak wyceniony, by z jego sprzedaży możliwe było wybudowanie wszystkich obiektów celu publicznego.
Prace na terenie Old Dockyards w Gandawie trwają. W 2016 roku zrealizowany został pierwszy duży biurowiec - Quantum (deweloperem było Alides - współwłaściciel terenów Stoczni Cesarskiej w Gdańsku), który przyciągnął ludzi w ten zapomniany rejon miasta. Na przełomie 2019 i 2020 roku oddany do użytkowania zostanie pierwszy park, w budowie jest także przedszkole, żłobek, szkoła podstawowa i hala sportowa oraz - oczywiście - mieszkania.
Bruksela. Tour&Taxis
Będąca urzędniczą stolicą Unii Europejskiej Bruksela rozbudowuje się na wielu poprzemysłowych terenach. Jeden z nich jest szczególnie ciekawy, bo jest nie tylko zabudowywany na nowo, ale także remontowane są piękne, stare budynki; nadawane są im nowe funkcje.
Teren Tour&Taxis położony jest nad Kanałem Brukselskim, który w kolejnych fragmentach przystosowywany jest do nowych funkcji - tereny przemysłowe zamieniają się w dzielnice mieszkaniowe przeplatane hotelami, instytucjami kultury i rozrywki. Do Parlamentu Europejskiego jest stąd ok. 5 km. Historycznie w XVI wieku świadczone były tu pierwsze w Brukseli usługi pocztowe. Potem powstał tu dworzec celny z towarzyszącymi zabudowaniami, gdzie trafiały dobra z całego świata. Na terenie znajduje się zabytkowy Magazyn Królewski i Dworzec Morski ze wspartymi na ozdobnych stalowych słupach halami długości 300 m.
Wielokondygnacyjny magazyn został pieczołowicie odnowiony, zachowano w nim maksymalnie dużo oryginalnych elementów świadczących o historii tego miejsca. Na parterze powstały sklepy, lokale usługowe, restauracje ze stolikami rozlewającymi się w holu. W ogromnych halach z początku XX wieku (słupy i dach po odnowieniu pozostały oryginalne) powstają w tej chwili przestrzenie biurowe - trzykondygnacyjne, w całości drewniane budynki, wbudowywane są pod dachami ogromnych hal. Bedą tu biura dla młodych przedsiębiorców. Partery będą miały funkcję usługową, a w środkowej części, gdzie hale mają największą wysokość, zaplanowana została przestrzeń wystawiennicza na sezonowe wydarzenia.
Cały teren ma 37 hektarów, na znacznej części deweloper zobowiązany jest urządzić park. Części niezabudowane, które w odległej historii były pastwiskami pańskich dóbr, zabudowywane są biurowcami o nowoczesnej, a nawet nieco futurystycznej architekturze. Nowe budynki ogrzewane i chłodzone są przy zastosowaniu podziemnych pomp ciepła, energia elektryczna pochodzi z ogniw fotowoltaicznych.
Malmo. Vasta Hamnen
Projekt realizowany w Malmo, na terenie dawnej stoczni, jest jednym z pierwszych w Europie tak dużych przedsięwzięć, których zadaniem jest wprowadzenie miejskiego życia na tereny poprzemysłowe.
Znaczna część zabudowy powstała z okazji Europejskiej Wystawy Mieszkaniowej, która odbyła się tutaj latem 2001 roku. Realizacja zabudowy miała pokazać, że zdegradowane tereny przemysłowe mogą tętnić miejskim życiem, na dodatek w duchu zrównoważonego rozwoju. Powstały tu budynki nie tylko o różnej funkcji, ale też zróżnicowane architektonicznie - obok budynków mieszkalnych wielorodzinnych powstały domy jednorodzinne, a w środku tej zabudowy stanął (nieukończony na samą wystawę) 190-metrowy wysokościowiec Turning Torso, który swoim kształtem przypomina łańcuch DNA. Na kanałach przecinających zabudowane tereny stanęły także domy na wodzie.
Dzisiaj osoby spacerujące po zabudowanych w celach pokazowych terenach, mogą mieć wrażenie, że skala zabudowy jest nieco zbyt mocno zróżnicowana (od budynków jedno- do sześciokondygnacyjnych plus wysokościowiec), ale całość połączona jest terenami rekreacyjnymi wykończonymi w charakterystyczny dla Skandynawii, bliski naturze, sposób.
Cała zabudowa planowana była także jako miasto w pełni ekologiczne - takie, w którym ograniczone jest zużycie energii i emisji CO2. Pod kontrolą władz miasta i organizatora tragów projekty przygotowały 22 różne pracownie architektoniczne. Vastra Hamnen jest w tej chwili najdroższą, pożądaną przez mieszkańców, dzielnicą miasta.
Czytaj także: jaka architektura mogłaby zastąpić dawny budynek LOT-u
Opinie (322) ponad 10 zablokowanych
-
2019-05-04 10:34
baju baju befziemy w raju
Ruskie nas napadna szybciej niz tam zbuduja
Albo atomowka wybuchnie w gdansku jak wpadnie papiez- 1 7
-
2019-05-04 10:35
na zdjęciach przemyślane rozwiązania pod handel turystykę wypoczynek i biznes z architektonicznie ciekawymi relatywnie wysokimi budynkami
a tymczasem w Gdyni na morskim nabrzeżu stawia się kurniko-apartamenty z ogródkami dla bogaczy - to tyle jeśli chodzi o perspektywy na rozwój terenów poprzemysłowych u "nas"- 7 3
-
2019-05-04 10:44
Przykłady ... (1)
z tej części zachodniej Europy, której o ile nic się nie zmieni, nie będzie w tym kształcie.
Nie rozumiem skąd ten kompleks bycia mieszkańcem jej środkowe części i przynależności bardziej do wschodu niż zachodu- 6 4
-
2019-05-04 14:25
"W każdym budynku powyżej 60 mieszkań, 30% musza stanowić mieszkania socjalne"
I tam wprowadzają się imigranci, za socjal duńczyków
- 3 1
-
2019-05-04 10:50
Przedewszystkim zachodnie miasta są dla ludzi a nie dla balchosmrodów i deweloperów jak w Polsce i w Gdańsku! (1)
Likwiduje się tam miejsca parkingowe i dofinasowuje komunikacje miejską i stawia na dojazd elektryczny i rowerowy! Unas niszczy się zieleń i betonuje parkingami!
- 14 9
-
2019-05-04 23:23
gonić trolla
Odpuść sobie chociaż ten weekend, gaciosmrodzie.
- 2 0
-
2019-05-04 10:53
a w Gdyni d*pa ! developerzy robia co chca o gdzie chca
- 8 5
-
2019-05-04 10:59
pranie mózgu (1)
Nikt z tworzących takie artykuły nie zająknął się o fakcie, że w świecie tereny przemysłowe sa oddawane pod zabudowę mieszkaniową po wybudowaniu nowych miejsc, gdzie przemysł się przenosi.
Doskonale to widać właśnie w duńskich portach, gdzie miasta wychodzą w morze na skutek permanentnego procesu zabudowy morza.
U nas developerzy ślinia się na tereny zajęte przez zniszczone resztki podmiotów przemysłowych, bo to łatwy i szybki zysk z prostej działalności na przygotowanym terenie. Jednocześnie, bardzo skutecznie niszczącej i blokującej jakiekolwiek możliwości rozwoju działalności nieco bardziej ambitnej (i dochodowej) niż przewalanie papierów na biurkach.
A alternatywy nie ma, bo plany "Portu Centralnego" istnieją od lat 70 ubiegłego wieku i tak jak regulacja Wisły, giną jako ofiary w biurokratycznych wojenkach. Bo kołdra jest krótka i 50 lat zaniedbań nie naprawi jedna kadencja.
Pokazuje się zaaranżowane obrazki ze starych nabrzeży ale nie pokazuje się tych, które je zastapiły i które powstają codziennie a nie jako efekt narodowego zrywu. Które np. w duńskim miescie wielkości Gdyni są 4x większe niż DCT, który tak chwalą niektórzy w Gdańsku. Nie pokazuje się skandynawskich i holenderskich stoczni, które przejęły polskich pracowników...
A to jest pieniądz na lata a nie szybki deal "na zawał".
"Parcie miast na tereny portowe nie jest zjawiskiem, które występuje tylko u nas; mają z nim do czynienia inne europejskie i nie tylko europejskie porty. Gdy w Hamburgu, postanowiono przejąć pod zabudowę miejską część tamtejszych terenów portowych, zrekompensowano to z nawiązką terenami położonymi w innym miejscu. Na ogół, we władzach miast portowych istnieje pełna świadomość korzyści, jakie te miasta czerpią z portów. Stosunek naszych gmin portowych do portów świadczy, że u nas z tą świadomością nie jest najlepiej."
Komunalizacja tych terenów bez wybudowania alternatywy to podwójna szkoda. Samorząd pozbawiony źródeł dochodów zachowuje się jak pijak wynoszący do karczmy cokolwiek ma wartość.
Bo "lud" musi mieć igrzyska i "wrażenie" postępu.- 19 6
-
2019-05-04 11:25
Jedyny komentarz , który obrazuje prawdę o zmianach w porcie gdańskim. Brawo !!!
- 7 4
-
2019-05-04 11:05
(1)
"Rankingi od lat pokazują, że Duńczycy są najszczęśliwsi w Europie, a sama Kopenhaga stawiana jest za przykład miasta urządzonego na ludzką miarę, które służyć ma przede wszystkim pieszym i rowerzystom."
Należało by dodać iż jest to zupełne przeciwieństwo Gdańska!!!- 10 5
-
2019-05-04 23:21
Baza
Nikt w Kopenhadze nie odważył się sp...yć dobrych rozwiązań komunikacyjnych. Przez miasto przejeżdża się samochodem wygodnie i bez wielkiego stresu. Niestety nie da się tego powiedzieć o Gdańsku. A ile tam autostrad, mostów i tuneli? I to wcale nie dla pieszych czy cyklistów.
- 3 0
-
2019-05-04 11:10
Te bzdury słyszałem 25 lat temu, dobrze że opuściłem ten padół.
- 6 3
-
2019-05-04 11:14
(3)
Jeśli do 2050 r 2/3 ludzi ma mieszkać w miastach, to kto będzie pracował dostarczał żywność? Wszyscy chcą do miasta.
- 9 5
-
2019-05-04 11:34
roboty, tylko w Unii i pewnym środkowe eu kraju będą rolnicy bo to skansen (1)
- 3 2
-
2019-05-06 07:11
Robot niedługo będzie ci posuwał twoją kobietę,bo normalnie to skansen.
- 0 0
-
2019-05-04 12:50
Bedziesz kupowal w Danii
Tradycyjna sile tego kraju, czyli maslo I wieprzowine.
- 7 0
-
2019-05-04 11:17
Jak się za r
Jak się wezmą za to narodowi developerzy to będzie tynk szlachetny na elewacjach i dramat gotowy...
- 2 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.