• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal pod specjalnym nadzorem

Bartosz Gondek
21 listopada 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Rozbudowa terminalu promowego na Westerplatte odbywała się bez zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków. - Wysłałem tam natychmiast archeologa i od teraz wszystkie cenne znaleziska muszą być zinwentaryzowane, a doszły do mnie sygnały, że tak się nie działo - mówi konserwator Marian Kwapiński.

Na Westerplatte trwa intensywna rozbudowa portu. W sąsiedztwie powstaje morski terminal kontenerowy, który od przyszłego roku będzie mógł przeładować blisko 1400 kontenerów dziennie. Rozbudowywany jest także terminal promowy Westerplatte. Nowa inwestycja rośnie na terenie, na którym we wrześniu 1939 roku toczyły się ciężkie walki o Polską Wojskową Składnicę Tranzytową. Niegdyś znajdowała się placówka Prom, blokująca 1 września przez pięć godzin Niemców wdzierających się na teren składnicy. Tutaj stała też pierwotnie wartownia nr 1, której górną część w 1967 roku odcięto i przesunięto w głąb lądu. Na miejscu zostało jednak przyziemie z izbą bojową.

- Inwestor zapomniał, że w takim miejscu ciągle można spodziewać się wielu interesujących eksponatów, dlatego, kiedy ciężarówki zaczęły bez żadnego nadzoru archeologicznego wywozić ziemię, Stowarzyszenie Rekonstrukcji Historycznej WST na Westerplatte zawiadomiło o tym wojewódzkiego konserwatora zabytków - mówi Mariusz Wójtowicz Podhorski, pełnomocnik wojewody pomorskiego do spraw rewitalizacji Westerplatte.

Wojewódzki konserwator zabytków zdecydował, że budowa terminalu musi być objęta nadzorem konserwatorskim. Na placu budowy pojawił się archeolog. - Nie wiedzieliśmy, że prace na tym terenie muszą być traktowane w specjalny sposób. Dobrze się więc stało, że zainterweniował konserwator - mówi Roman Kolicki z Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku. - Teraz działamy w zgodzie ze wszystkimi wymogami.

- Na razie ziemia oddaje drobne przedmioty, łuski i elementy wyposażenia wojskowego. Wśród nich znalazł się nawet XVIII-wieczny kartacz, pochodzący najprawdopodobniej z okresu, kiedy toczyły się tu walki Rosjan z Francuzami. Należy jednak pamiętać, że jakiekolwiek prace na terenie będącym pomnikiem historii nie mogą się odbywać bez nadzoru konserwatora - mówi wojewódzki konserwator zabytków Marian Kwapiński.

Według konserwatora, jeżeli podczas prac robotnicy natrafią na pozostałości umocnień z 1939 roku, trzeba będzie je zinwentaryzować, a potem w jakiś sposób odznaczyć na terenie terminalu.

Koszt rozbudowy terminalu promowego to ok. 68 mln zł. Część pieniędzy pochodzi z dotacji Unii Europejskiej. Powstaną tu stanowiska dla dwóch kolejnych statków. Projekt zakłada też powstanie nowych dróg wewnętrznych i placów postojowych.

O autorze

autor

Bartosz Gondek

Historyk, dziennikarz, kierownik Domu Wiedemanna w Pruszczu Gdańskim

Gazeta Wyborcza

Miejsca

Opinie (57) ponad 20 zablokowanych

  • Brawa dla Stowarzyszenia!

    Jak zwykle jak coś się dzieje pozytywnego na Westerplatte to tylko dzięki działalności Stowarzyszenia Rekonstrukcji Westerplatte. Gdyby nie oni to miejsce już by całe zaorali (pod inwestycje) i zdewastowali.

    • 0 0

  • MŁODZI DLA POMORZA

    Czas najwyższy zadbać o to co Nasze Polskie.

    • 0 0

  • dlaczego pod artykułem jest link do muzeum historycznego miasta Gdańska które dla i na Westerplatte nic nie robi?? tam powinien być link do strony www.westerplatte.org

    • 0 0

  • Już widzę tą inwentaryzację obiektów historycznych. Jak znam życie to skończy się budowa, a nic się dziwnym trafem nie odnajdzie choć wszystkie znaki na ziemi i niebie wskazują, że coś tam jest.

    • 0 0

  • Może te znaleziska ktoś przekaże Stowarzyszeniu Rekonstrukcji WST, a nie MHMG bo tam przepadną głęboko w magazynach.

    • 0 0

  • Po co komu

    porty promowe , nowe drogi wewnetrzne i place postojowe ? Nic nie pisza o drodze dojazdowej na Westerplatte , a ta przypomina czasy wojny .
    Wszysto odbudowac zgodnie ze stanem z 1939 roku , a turysci niech przyjezdzaja do Gdanska rowerami.

    • 0 0

  • Proponuję odsunąć jak najdalej o WST Muzeum Historyczne Miasta Gdańska. Ludzie z muzeum nie robią od kilkudziesięciu lat nic by było na tym terenie lepiej.
    Należy oddać teren Stowarzyszeniu Rekonstrukcji WST i dać im pieniądze, które marnotrawi MHMG

    • 0 0

  • Westerplatte

    poprostu Adamowicz znowu dal ciala mysli panisko ze wolno mu wszystko

    • 0 0

  • Stowarzyszenie Rekontrukcji WST...

    Banda schizoli i starych prykow co potrafia tylko szczekac i ujadac! Co ma wspolnego Muzeum do calego terenu Westerplatte? Ano wlasnie nic! MHMG ma tylko wartownie nr 1 na westerplatte wiec nie rozumiem laczenia muzeum z wszystkimi problemami tego terenu?! Radze panowie wziac powazne psychotropy albo udac sie do najblizszego lekarza w celu leczenia konczyn bo na glowe juz za pozno! PS. nadzor archeologiczny nad pracami budowlanymi? buahahaaa tzn ze archeolog bedzie wertowal te ciezarowki wywozace masy ziemi na wysypisko? Bardzo dokladny ten nadzor bedzie! gratulacje!

    • 0 0

  • kaligula, lecz się chłopcze o ile nie jest za późno, a pewnie jest. Pewnie pracujesz w MHMG? Zobacz co Stowarzyszenie własnymi siłami i za własne pieniądze zrobiło dla Westerplatte przez ostatnie dwa lata. Tu masz link: http://www.westerplatte.org/glowna/index.php?kod=0 A co robi MHMG nawet w tej "ich" Wartowni Nr 1? Nic.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane