• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tłok w tramwajach i autobusach na południu Gdańska. Co na to ZTM?

Maciej Naskręt
17 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tak niemal każdego dnia rano wygląda wnętrze tramwaju jadącego z Chełmu do centrum Gdańska. Tak niemal każdego dnia rano wygląda wnętrze tramwaju jadącego z Chełmu do centrum Gdańska.

Mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska uskarżają się na przepełnione tramwaje i autobusy miejskie. ZTM zapowiada zmiany: już od środy wraca linia numer 1 z Chełmu do centrum Gdańska.



Ogromny ścisk w tramwajach i autobusach łączących południe Gdańska z centrum miasta to od kilku tygodni codzienność. Niemal każdego dnia dostajemy maile od czytelników, którzy z trudem wchodzą do pojazdów, nawet tych, które dopiero ruszyły z pętli.

- Nie można wsiąść do autobusu linii 154, około godziny 6:30. Każdego dnia połowa pasażerów zostaje na przystankach na ul. Małomiejskiej. Muszą czekać na kolejne autobusy, które też są pełne, i do których też nie łatwo jest wsiąść. Lepiej już chyba chodzić piechotą - denerwuje się pan Marek, mieszkaniec Oruni Górnej.

Pani Ania mieszka na Osiedlu Wilanowska, a pracuje w śródmieściu Gdańska. Samochodem dojeżdża na Chełm, a tam przesiada się w tramwaj. - Robię tak, bo nie chcę stać w korkach na Armii Krajowej, no i skusiła mnie kampania "zamień wóz na bus". Ale chyba przestanę skoro na pierwszym przystanku za pętlą tramwaje podjeżdżają tak pełne, że nie można się do nich zmieścić.

Jak sprawić, by tramwaje i autobusy z południa Gdańska nie były tak zatłoczone?

Co na to Zarząd Transportu Miejskiego? - Trwa przebudowa kilku torowisk, podczas której duże autobusy zastępują tramwaje na remontowanych odcinkach. [Nowe Ogrody - pętla na Siedlcach, Hynka -Pomorska - przyp. red.] Po zakończeniu remontów autobusy przegubowe pojadą nie tylko na Orunię Górną, ale i do innych dzielnic, gdyż i tam pasażerowie zgłaszają nam takie potrzeby - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM.

Co natomiast dzieje się z tramwajami? Nasz czytelnik uważa, że tłok w "siódemkach" (łączą Chełm z Nowym Portem) spowodowany jest ograniczeniem częstotliwość kursowania "dziesiątek" (łączą Śródmieście z Nowym Portem) do trzech na godzinę w porannym szczycie. - Nie można wsiąść do tych tramwajów na Chełmie, a już przy dworcu PKP w centrum Gdańska to nawet igła się nie wciśnie - przekonuje pan Marek.

- Faktycznie jest mniej "dziesiątek", ale za to dwukrotnie więcej "siódemek". W godzinach szczytu łączna częstotliwość obu linii wynosi ok. 6 min, zmieniły się wyłącznie proporcje - przekonuje zastępca dyrektora ZTM.

Jak więc pomóc pasażerom, którzy od początku września jadą w ścisku do centrum Gdańska? - Tramwaje pojadą częściej, gdy do ZKM otrzyma dodatkowy tabor i gdy znajdą się pieniądze na zwiększenie liczby kursów - wyjaśnia Sebastian Zomkowski.

Wraca linia nr 1

Nowe tramwaje - PESY i Dortmundy - sprawiły, że ZTM wznawia od środy, 20 października, kursowanie linii nr 1 na trasie Chełm - Hucisko. Tramwaje będą jeździły w szczycie co 10 minut. Łączna częstotliwość kursowania tramwajów z i na Chełm w godzinach szczytu wyniesie średnio ok. 3 minut. Pasażerowie będą mieli na tej trasie trzy linie: "jedynkę", "siódemkę" i "jedenastkę".

Opinie (421) ponad 10 zablokowanych

  • aaa!!! (2)

    na VII dworze znów grasują i straszą ludzi dziki!!!!!! może ktoś z nimi zrobi wreszcie porządek nim dojdzie do nieszczęścia??????

    • 1 3

    • Należy je zapędzić do.....

      tramwaju.

      :DDD

      • 0 0

    • na witominie też :D

      • 0 0

  • (2)

    Własny samochód to wartość nie do przecenienia. Od czasu jak porzuciłem SKM i autobusy na rzecz 4 kółek, nie posiadam się ze szczęścia, nawet jak czasem postoję w jakimś korku. Planuję trasy tak, by zminimalizować stanie w nich. Wypadki losowe się zdarzają, podobnie zresztą jak z komunikacją publiczną. Ale naprawdę, higiena fizyczna i psychiczna podróży własnym środkiem transportu jest na nieporównywalnie wyższym poziomie. Do tego pełna elastyczność, możliwość załatwienia wielu spraw po pracy w różnych miejscach, choćby zakupów. Komunikacja to syf - jeden śmierdzi, drugi chrząka, trzeci słucha debilnej pseudomuzyki dla czarnuchów na cały wagon, itd. itp. Uwielbiam własne auto!!! Ono oznacza wolność!

    • 4 2

    • (1)

      widziałem Cię dziś rano jak zasuwałeś ze skrobaczką przy szybach :>

      • 0 1

      • Nie używam skorbaczki, szkoda szyb, rysują się. Tylko chemia, najlepiej Sonax. Do tego nadmuch i chwila cierpliwości. A jak tam awaria SKM-ki? ;-)))

        • 0 0

  • Tłok :-( (2)

    A wszstko to przez tę masę ludzi z innych województw , na nowych osiedlach co drugi człowiek jak nie z Torunia to z Grudziądza no i mamy efekty...

    • 1 1

    • jakis problem?

      a to jakiś problem , że z Torunia czy innego miasta? to chyba normlane, że ludzie zmieniają miejsca zamieszkania, przenoszą się, zyją w różnych miejscach, płaca podatki, kupują mieszkania, rozwija się handel i itd itd więc nie marudż gdanszczaninie...

      • 0 0

    • Grudziądz górą ;)

      mimo że w nim mieszkałam 16 lat, a w Gdańsku dwa razy dłużej

      • 0 0

  • Dlaczego tylko Chełm?

    • 0 2

  • Dotyczy linii 9 (5)

    Dlaczego 9 nie jeździ od 5 rano, żeby rozładować ścisk w 3 i 8? Czy tylko na Chełmie są tłoki w tramwajach? Stogi i Przeróbka też jeżdżą w ścisku i co drugi tramwaj od rana ma awarię a autobusy wszystkie do Akademi Muzycznej tylko.
    Czy to się w końcu żmieni? Niech chociaż w godzinach szczytu wszystkie tramwaje i autobusy funkcjonują na całych trasach i też chcemy nowy tabor jak ma Chełm, bo traktowani jesteśmy zawsze po macoszemu. Dlaczego?

    • 2 0

    • bo stary tabor nie podjedzie na chełm pod te gore, bo jest za slaby:) (1)

      ot dlatego wlasnie, dlatego na chelm jezdza nowe tramwaje, co oczywiscie nie zmienia faktu ze w koncu Twoje rejony tez powinni wziac pod uwage!

      • 1 0

      • Mylisz się, stary tabor bez problemu wjechałby na Chełm. Problemem jest to, że nie zdołałby zahamować zjeżdżając.

        • 0 0

    • nowe tramwaje (2)

      jeżdze z chełmu i powiem jedno, czasem wolę stare tramwaje niz te niby nowe-stare bomardiery..ciągle sie psujące na trasie...a tych pieknych swingów to prawie nie widać..wiec nie ma czego żałować..

      • 0 0

      • (1)

        Jak ma być widać nowe Swingi kiedy one stoją odstawione w zajezdni (nieznana usterka, podobno drzwi się otworzyły podczas jazdy)?

        • 1 0

        • Tak, dzwi sie otwierały podczas jazdy budząc kontrernację aż dwóch (??) motorniczych.

          • 0 0

  • Tramwajem 11 Wrzeszcz Gdańsk (1)

    Po ostatnich zmianach rozkładowych 11 jeździ zapakowana , szczególnie na odcinku Wrzeszcz - Gdańsk, a w tym czasie w 9 albo 6 luźno. Coś nie tak z tym rozkładem.
    Może prostym rozwiązaniem był by przejazd 11 przy przez 3 Maja

    • 1 1

    • nie ma sensu pchać 11-ke przez 3-maja

      1-ka tamtędy pojedzie już od środy YEEAAAH!!!

      • 0 0

  • Nie narzekajcie na "pokrywające się" linie. To nie jest błąd tylko celowe działanie. Często jest tak, że na dwóch liniach autobusy jeżdżą co 20 minut a ich trasy różnią się na przykład tylko końcówką (jeden skręca w lewo, drugi w prawo). To tak samo jakby była jedna linia z częstotliwością 10 minut i dwiema wariantami końcówki. Proponuję zbadać linie 23 i 24 w Gdyni - jest dokładnie tak jak napisałem.
    Tak naprawdę, to na przykład jadącym z Gdańska Głównego tramwajem do Wrzeszcza wszystko jedno czy jest jedna linia z 20 kursami w ciągu godziny, czy kilka różnych linii z 20 (w sumie) kursami w ciągu godziny... prawda?

    • 0 0

  • ujeścisko

    czy ktoś kiedyś wpadnie na pomysł, żeby z Piotrkowskiej jeździł autobus na pętle na Chełmie? często? bo 118 co 15 minut to taka żenka, że brak słów.

    • 1 0

  • totalna kiszka :) (2)

    Przywrócenie linii 1 nie uzdrowi sytuacji Południa, linia 10 nie jest alternatywą na problemy 11 i 7. Przecież z Chełmu te zatłoczone tramwaje nie wiozą ludzi do Śródmieścia, a tam nie następuje wymiana większości pasażerów. Ludzie z Południa w znacznej przewadze podrozują tymi tramwajami dalej. Super, że te linie utworzono i tak powinno zostać.... tylko niech te tramwaje jeżdżą częściej (w godzinach szczytu). Nowe linie autobusów z Południa do Centrum ... SUPER... ale bezpośrednio ul. AK, tzn. z pominięciem Chełmu. To dla Południa byłoby bardzo dobre rozwiązanie. Dodatkowo wydłużyć trasę 118 do ul Porębskiego (Zakoniczyn) rozładuje Łódzką, Wilanowską i Świętokrzyską.

    • 1 1

    • a właśnie, że wiozą ludzi do Śródmieścia (1)

      i teraz ludzie jadący do Centrum nie będą musieli ściskać się z ludzmi co zasuwają dalej, mało tego mam wysiadam pod samą pracą, o!

      • 0 0

      • No to masz farta :) i mozesz sie cieszyc z powrotu 1 ... nie mniej, (w mojej ocenie) jestes w mniejszosci.

        • 0 0

  • Linia 1 ma być skorelowana z linią 12, która z przystanku Urząd Miejski rusza prawie pusta obecnie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane