• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tłumy na dniu otwartym tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
19 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Ponad 16 tys. osób odwiedziło w niedzielę tunel pod Martwą Wisłą.


1,5-kilometrowy dystans, jaki trzeba było pokonać w niedzielę podczas dnia otwartego tunelu pod Martwą Wisłą nie odstraszył chętnych. Ponad 16 tys. osób przeszło suchą stopą 35 metrów poniżej lustra Martwej Wisły.



To była niepowtarzalna okazja dla mieszkańców Trójmiasta, by zajrzeć do wnętrza tunelu pod Martwą Wisłą, który w czerwcu 2015 r. umożliwi przejazd pod rzeką między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu jeszcze w trakcie jego budowy.

Choć na budowie nie było "Damroki" - maszyny TBM, która wydrążyła dwie nitki tunelu o długości 1072,5 m to i tak zwiedzający byli pod ogromnym wrażeniem inwestycji. Zaskoczył ich najbardziej rozmiar prac i wielkość wywierconego przez maszynę TBM tunelu o średnicy 12,56 m.

Goście w tunelu mogli zobaczyć przede wszystkim trwające prace związane z wykonywaniem wszystkich siedmiu przejść poprzecznych miedzy dwiema nitkami tunelu. Pierwsze z nich, które zwiedzający obejrzeli tuż przed końcem trasy (najbliżej Węzła Ku Ujściu) zostały już obudowane tymczasową obudową, kolejnym krokiem będzie wykonanie tam obudowy stałej. Natomiast w przejściu numer dwa, także widać postęp prac, bowiem wycięte zostały już otwory w tubingach.

W obydwu rurach trwają prace związane z budową konstrukcji jezdni. W tunelu południowym, który był dostępny dla zwiedzających i został wydrążony wcześniej obecnie trwa zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych.

W tunelu północnym, którego drążenie zakończono w czerwcu, kończy się montaż prefabrykatów dennych, betonowanie zamków podłużnych i poprzecznych oraz zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych. Intensywne prace toczyły się nie tylko na budowie.

Goście, których było tak dużo, że przedłużono o 30 minut czas zwiedzania, mogli także podziwiać kontynuację prac przy tunelu prostokątnym i wannach żelbetowych na dojazdach. Wykonywana jest tam obudowa z płyt ognioochronnych. Już na powierzchni zaczęły się też roboty przy budowie obu budynków technicznych.

Czy impreza na terenie budowy nie zakłóciła prac? - Przygotowania i sam dzień otwarty nie wpłynęły w najmniejszy sposób na harmonogram robót prowadzonych na budowie - zapewnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Właśnie minęły trzy lata od rozpoczęcia budowy

Co ważne, dzień otwarty zbiega się nieco z trzecią rocznicą rozpoczęcia prac budowlanych. Przypomnijmy, że umowę na wykonanie robót budowlanych podpisano 14 października 2011 r. prace jednak toczą się dalej.

Warto zaznaczyć, że trudno przedłużyć czas realizacji inwestycji w ramach prawa zamówień publicznych, zwłaszcza gdy jednym z kryterium jego udzielenia jest czas (10 proc.). Ponadto może być zagrożona też dotacja z funduszu Unii Europejskiej. Jak z tego typu problemem radzi sobie spółka GIK?

- W najbliższym czasie podpiszemy aneks z OHL przedłużający termin prac do końca roku, nie ma mieć on jednak wpływu na termin oddania tuneli do ruchu, czyli połowa przyszłego roku. Roszczenia OHL są przez nas rozpatrywane i konsultowane z CUPT - Centrum Unijnych Projektów Transportowych - nie ma więc obawy utraty dofinansowania - mówi rzecznik prasowy spółki GIK.

Inwestor budowy tunelu nie przewiduje także wzrostu wynagrodzenia powyżej ustalonego w przetargu ryczałtu. Oczywiście tak jak i na innych budowach mogą nastąpić wewnątrz ryczałtu przesunięcia, ale w ramach zaoferowanej ryczałtem kwoty.

Czy chodzisz na dni otwarte inwestycji miejskich?

Inwestycja za 885 mln zł

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).

Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość jednej wydrążonej rury tunelu w metrach
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Zobacz plac budowy tunelu z góry


Zobacz rurę tunelu krótko po wydrążeniu

Miejsca

Opinie (392) ponad 10 zablokowanych

  • Adamowicz wybudował za własne pieniądze?

    szkoda pisać należy odejść od koryta

    • 9 5

  • Udany weekend (5)

    Z dużą satysfakcją obejrzałem budowę tunelu. Nie było tłoku ani ścisku a wielkie zaciekawienie i podziw dla zastosowanej najnowszej technologi. Wielkie na mnie wrażenie spowodował udział wielu starszych ludzi, wielu szło o laskach. Dużo było młodych ludzi z maluchami i z dziećmi. Było też wielu rowerzystów. Ci najbardziej skorzystali bo po wyjściu z tunelu do Przeróbki, przy letniej pogodzie przejechali się rowerami po nowej ścieżce rowerowej.

    • 12 3

    • co urzedasie od rana trzeba wazelina jechac !!

      i tłok i ścisk widać na zdjęciach pokazywali tez w telewizji Ludzie czekali w kilku kolejkach do tuneli a na koniec jak śledzie upychani do zatłoczonych autobusów!!

      • 2 6

    • Co za entuzjazm !

      To nie były laski tylko wbite pręty zbrojeniowe.

      • 0 0

    • Racja (1)

      Masz rację - nie ma to jak wypoczywać w weekend pod jakąś rzeką ... cudowne ...

      • 0 1

      • Wielu młodych energicznych ludzi w weekendy jeździ na rowerach po lasach, penetruje groty, wchodzi na turnie, a tylko lenie odpoczywają przy kompach i piszą jak durnie.

        • 1 0

    • no właśnie ta ścieżka była zasypana kamykami i gałęziami LOL
      doskonały pretekst by jechać po jezdni,
      zwl że prawie nie było samochodów
      super jazda z wiatrem
      żal że nas tak mało umie cieszyć się

      ale widzialem w tunelu człapał też dziadek o dwóch laskach
      powolutku, wszyscy go wyprzedzali, ale uparcie zapylał
      spytałem, czy go nie podwieźć to się fajnie, szczerbato śmiał
      niezły twardziel, mial pewnie z 80 i tyyyle frajdy !

      • 0 0

  • A kiedy

    budowa odcinka od Hynka/ETC do Hallera i dalej do trasy właściwej, a nie niszczenie dróg osiedlowych Zaspy (ciężkimi ładunkami portowumi) i chwalenie się w kampanii wyborczej tunelem

    • 10 4

  • zwiedzanie tunelu

    A może ktoś potrafi odpowiedzieč na pytanie kiedy zoatanie otwarta droga koło tunelu prowadząca. Do elektro ciepłowni i stoczni remontowej? Ponieważ zamknięcie tej drogi powoduje codzienne utrudnienie i korki. Może Pan panie Naskret bedzie w stanie odpowiedzieć w następnym artykule na to pytanie bo nie znalazłem na całym trojmieście wzmianki na ten temat.

    • 3 0

  • łaaaaaaaa (2)

    1000 lat za murzynami ale łaaaaaaaaa tu zdjecie tam zdjecie masakra jakas toz to szok ze wkoncu l taki tunel powstal w polsce łaaaaa .

    W Tromso lepsze widziałam.

    • 1 9

    • a nie pomylił się tobie tunel ze spawanym kadłubem? (1)

      • 0 1

      • faktycznie, tunele do norwerskich miast na wyspach są imponujące
        do Tromsoe, do Kirkenes, do Tananger
        tyle że oni tam mają lity granit
        pestka, łatwizna

        tu była glina, piach z wodą, kurzawki
        trudniej

        ciężko pracujmy, bogaćmy się, płaćmy uczciwie podatki, nie wybrerajmy rozrzutnych populistów, ani skąpych dusigroszy, to jeszcze niejeden taki tunelik tu zobaczymy

        kto wie, może pod Pachołkiem? albo na Wyspę Sobieszewską? albo pod portem w Gdyni? na południu pod Bochnią robią teraz 10 km tunel drogowy, nieostatni taki

        • 0 1

  • mój syn

    był zachwycony, bardzo mu się podobało. Dla mnie bezcenny był widok Budynia i Kudłatego, którzy w środku tunelu rozdawali autografy i pozowali do sweet foci ze zwiedzającymi ... kampania pełną gębą !

    • 1 1

  • Ile ta impreza kosztowała? (1)

    kto to finansował

    • 1 5

    • Milion pińcet z ogonkiem.

      Finansował Caritas do spółki z Fundacją Kopania Tuneli.

      • 3 2

  • Tłumów niw było aż takich

    Ale przez ten wyborczy spacerek plac budowy ma tydzień opóźnienia teraz .
    Kiełbasa wyborcza Adamowicza. Ja już na niego nie zagłosuję.

    • 2 7

  • Bieg po torach PKM (1)

    To teraz zróbcie bieg po torach PKM - przyjdą te same cebulaki co zawsze aby tylko dostać balonik.

    • 3 4

    • Zaproponuj coś wg Ciebie ciekawego.

      • 0 0

  • Miło popatrzeć

    Włażą bez wazeliny.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane