• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tłumy na dniu otwartym tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
19 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Ponad 16 tys. osób odwiedziło w niedzielę tunel pod Martwą Wisłą.


1,5-kilometrowy dystans, jaki trzeba było pokonać w niedzielę podczas dnia otwartego tunelu pod Martwą Wisłą nie odstraszył chętnych. Ponad 16 tys. osób przeszło suchą stopą 35 metrów poniżej lustra Martwej Wisły.



To była niepowtarzalna okazja dla mieszkańców Trójmiasta, by zajrzeć do wnętrza tunelu pod Martwą Wisłą, który w czerwcu 2015 r. umożliwi przejazd pod rzeką między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu jeszcze w trakcie jego budowy.

Choć na budowie nie było "Damroki" - maszyny TBM, która wydrążyła dwie nitki tunelu o długości 1072,5 m to i tak zwiedzający byli pod ogromnym wrażeniem inwestycji. Zaskoczył ich najbardziej rozmiar prac i wielkość wywierconego przez maszynę TBM tunelu o średnicy 12,56 m.

Goście w tunelu mogli zobaczyć przede wszystkim trwające prace związane z wykonywaniem wszystkich siedmiu przejść poprzecznych miedzy dwiema nitkami tunelu. Pierwsze z nich, które zwiedzający obejrzeli tuż przed końcem trasy (najbliżej Węzła Ku Ujściu) zostały już obudowane tymczasową obudową, kolejnym krokiem będzie wykonanie tam obudowy stałej. Natomiast w przejściu numer dwa, także widać postęp prac, bowiem wycięte zostały już otwory w tubingach.

W obydwu rurach trwają prace związane z budową konstrukcji jezdni. W tunelu południowym, który był dostępny dla zwiedzających i został wydrążony wcześniej obecnie trwa zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych.

W tunelu północnym, którego drążenie zakończono w czerwcu, kończy się montaż prefabrykatów dennych, betonowanie zamków podłużnych i poprzecznych oraz zbrojenie, szalowanie i betonowanie ścian zewnętrznych. Intensywne prace toczyły się nie tylko na budowie.

Goście, których było tak dużo, że przedłużono o 30 minut czas zwiedzania, mogli także podziwiać kontynuację prac przy tunelu prostokątnym i wannach żelbetowych na dojazdach. Wykonywana jest tam obudowa z płyt ognioochronnych. Już na powierzchni zaczęły się też roboty przy budowie obu budynków technicznych.

Czy impreza na terenie budowy nie zakłóciła prac? - Przygotowania i sam dzień otwarty nie wpłynęły w najmniejszy sposób na harmonogram robót prowadzonych na budowie - zapewnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Właśnie minęły trzy lata od rozpoczęcia budowy

Co ważne, dzień otwarty zbiega się nieco z trzecią rocznicą rozpoczęcia prac budowlanych. Przypomnijmy, że umowę na wykonanie robót budowlanych podpisano 14 października 2011 r. prace jednak toczą się dalej.

Warto zaznaczyć, że trudno przedłużyć czas realizacji inwestycji w ramach prawa zamówień publicznych, zwłaszcza gdy jednym z kryterium jego udzielenia jest czas (10 proc.). Ponadto może być zagrożona też dotacja z funduszu Unii Europejskiej. Jak z tego typu problemem radzi sobie spółka GIK?

- W najbliższym czasie podpiszemy aneks z OHL przedłużający termin prac do końca roku, nie ma mieć on jednak wpływu na termin oddania tuneli do ruchu, czyli połowa przyszłego roku. Roszczenia OHL są przez nas rozpatrywane i konsultowane z CUPT - Centrum Unijnych Projektów Transportowych - nie ma więc obawy utraty dofinansowania - mówi rzecznik prasowy spółki GIK.

Inwestor budowy tunelu nie przewiduje także wzrostu wynagrodzenia powyżej ustalonego w przetargu ryczałtu. Oczywiście tak jak i na innych budowach mogą nastąpić wewnątrz ryczałtu przesunięcia, ale w ramach zaoferowanej ryczałtem kwoty.

Czy chodzisz na dni otwarte inwestycji miejskich?

Inwestycja za 885 mln zł

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).

Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość jednej wydrążonej rury tunelu w metrach
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Zobacz plac budowy tunelu z góry


Zobacz rurę tunelu krótko po wydrążeniu

Miejsca

Opinie (392) ponad 10 zablokowanych

  • a poswiecili tumel? (1)

    bo w tym laickim kraju bez poswiecenia nic nie robia

    • 0 2

    • flaszka chory a gocłoś też nieruchawy bo na zeznania do niego musieli jechać

      a jakiemuś wikaremu za "co łaska" nie dadzą przeca. Musi być na bogato no nie?

      • 0 2

  • Wybory wybory wybory (1)

    głosujcie na mnie

    • 1 1

    • a owszem, będziemy

      • 0 1

  • Czekać godzinę w tłumie ludzi (2)

    by przejść się jakimś z****nym tunelem. Ja w tym czasie zrobiłem sobie fajną wycieczkę rowerową korzystając z pięknej pogody.

    • 4 2

    • bo wszyscy (1)

      uwielbiają rower. zaraz ci go rąbną jak mój i będziesz po tunelach latał

      • 1 1

      • Zdunie
        ależ to była moja najciekawsza przejażdżka rowerkiem od wielu tygodni!
        Wszedlem do tunelu na początku, jak jeszcze nie był zatloczony, chwilami mogłem wsiadać i po kilkaset metrów podjechać
        a potem mialem okazje jechac pustym (bez samochodów) mostem wantowym
        pychota i z wiatrem!

        • 1 0

  • super inwestycja...ja bardzo sieę cieszę..chociaż korzystać z niego nie będę-brak prawa jazdy...ale fakt ,że jest taki tunel w moim mieście..bardzo mnie ciesz
    1

    • 3 0

  • Naprawdę wielka rzecz!

    Podziw i gratulacje. A przy okazji - mam nadzieję, że stoczniowcy z Remontowej, budowlańcy-drogowcy i energetycy uzgodnili przepuszczenie tym tunelem linii energetycznej wysokiego napięcia z jednej strony Martwej Wisły na drugą, żeby nie wisiała jak do tej pory nad tym kanałem portowym i przeszkadzała w wejściu do stoczni bardzo wysokich obiektów - np. platform wiertniczych czy wydobywczych.
    Bardzo jestem ciekaw!

    • 4 0

  • to bylo bardzo niebezpieczne. (2)

    zaden ze zwiedzajacych nie mial kasku. zaden nie podpisal 'karty zasad bezpieczenstwa'. gasnice, znaki ewakuacyjne i lista wejsc i wyjsc, apteczka.

    to jest budowa /czyli obiekt nie skonczony/. paru 'stuardow' to za malo.

    do wszystkich zwiedzajacych nastewpnym razem prosze BARDZO UWAZAC bo na wlasne zyczenie narazacie ZYCIE DLA CZYIS PROPAGANDOWYCH ZAGRAN.

    • 3 2

    • a nieprawda!
      wielu miało kaski, sam miałem taki budowlany, inni rowerowe :-)

      • 1 0

    • no tam nadzieję, że tam nie wchodziłeś

      gdybym miał podejrzenie że grozi to mojemu zdrowiu to bym nie wszedł. Ale wszedłem bez kasku, ochraniaczy i butów ze stalowym czubkiem.
      Po co ta histeria? Do lasu też chodzisz w kasku z powodu kleszczy?

      • 0 0

  • Zasłona dymna - gra pozorów- kłamstwa. (1)

    Rozpoczynając budowę tunelu ( 1 rury ) Adamowicz ze swoim otoczeniem obiecał publicznie oddać w dwóch kierunkach (od M.Polskiej do Sucharskiego) 1 zadanie do końca 2014r. jako dopuszczone do ruchu samochodowego. Mieszkańcy gdańska nie mają amnezji . Co się stało , że obiecany termin został zawalony - może do końca 2015r. uda się przekazać ? Spacer jesienią 2014r (w niedzielę ) miał zatuszować nie dotrzymanie słowa przez Pawła Adamowicza - jeszcze prezydenta do końca listopada 2014 r. !!!

    • 3 2

    • A jeszcze jest sporo roboty, bowiem trzeba wybudować konstrukcję żelbetowa na której będzie jezdnia. Sama "rura" to ledwie połowa inwestycji, na pewno ta ważniejsza le jednak niecała.

      • 1 0

  • Nigdy więcej...

    ~jan zabrowo : nigdy więcej faszyzmu ! Nigdy więcej wojny ! Nigdy więcej komuny ! Nigdy więcej platformy !

    • 2 0

  • Eurotunel (1)

    20 lat temu 50 km wydrążyli w 3 lata i nie robili z tego powodu afery.
    My w XXI wieku wydrazylismy 1 km i wielka feta......

    • 4 2

    • tamto jest nie a to nasze
      to duuuza roznica!
      i jak pozwoli to wiecej zarobic
      zaplacic wiecej podatków
      (więceni nie w % tylko w bezwzglendnej sumie)
      to moze w koncu kiedys

      zrobimy cos po czym nie bedziesz juz marudzila

      • 0 0

  • Co na to Nadzór Budowlany?

    Co na to Nadzór Budowlany? Kto wpuścił dzieci na budowę? Kierownik wiedział?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane