• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To jedyna szansa, by ta obwodnica powstała

Michał Sielski
18 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (248)
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Obecnie trwa remont ul. Chwarznieńskiej na Witominie. Budowa obwodnicy odciążyłaby tę drogę. Obecnie trwa remont ul. Chwarznieńskiej na Witominie. Budowa obwodnicy odciążyłaby tę drogę.

Dyskusja o budowie obwodnicy Witomina wraca zwłaszcza w okresie przedwyborczym. Wielu kierowców spodziewa się dwupasmowej drogi i taka ona będzie, ale pora wyjaśnić najważniejsze: obwodnica Witomina powstanie tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie na niej buspas. Bez niego nie ma szans na unijną dotację.



Obwodnica Witomina ma być drogą o przekroju 2 x 2 wraz z ciągiem pieszo-rowerowym. Połączy ul. Kielecką i Chwarznieńską. Jej początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Ma mieć długość 2,65 km. W ramach tej inwestycji będzie trzeba wybudować kładkę pieszo-rowerową na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, a także wiaduktu nad ul. Witomińską.

Jej koszt to co najmniej 100 mln zł, choć w momencie jej planowania wyceniano ją na 70 mln zł. Taka kwota jest zapisana w Wieloletniej Prognozie Finansowej, ale w budżecie na ten rok jej nie ma.

Wniosek o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej został jednak w ostatnich miesiącach złożony. Trwa procedura weryfikacyjna, która powinna zakończyć się w tym roku.



Budowy obwodnicy Witomina zgodnie chcą władze Gdyni, a nawet wszystkie partie opozycyjne.

- Radni Platformy Obywatelskiej już w 2014 r. zabiegali o budowę obwodnicy Witomina. Analizy techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, ale przede wszystkim zdrowy rozsądek wskazywały, że wariant budowy ulicy omijającej Witomino wydaje się najlepszy. Wtedy nasz postulat był wołaniem na puszczy. W 2019 r. urzędnicy zmienili zdanie i zapowiedzieli, że w ciągu 3-4 lat obwodnica powinna powstać. Mamy rok 2024, a obwodnicy nadal nie ma - podkreśla Mariusz Bzdęga z Platformy Obywatelskiej.
Projekt jest już gotowy, więc wiemy, że będą po dwa pasy w każdym kierunku. Tylko że wszyscy zapominają o jednym szczególe. Unia Europejska już nie dotuje projektów stricte drogowych, za to chętnie dzieli się pieniędzmi na rozwój komunikacji publicznej.

Jak więc otrzymać dotację na obwodnicę Witomina? Urzędnicy już wiedzą: muszą wybudować buspas, a obok pas dla indywidualnego transportu. Tylko wtedy będzie szansa, by to UE zapłaciła większość kosztów tej inwestycji. Bo co najmniej 100 mln zł na jedną drogę bez unijnej dotacji to kwota, którą trudno będzie wpisać do budżetu.

Miejsca

Opinie (248) 4 zablokowane

  • Inna sprawa

    Inna sprawa, że jak się ma takich głąbów odpowiedzialnych za planowanie i analizy w magistracie, to tu nigdy nie będzie dobrze zaplanowanych tras. Jak np. drugi dojazd na pustki, od ul. Owsianej.
    Tak u nas wygląda rozłożenie tras pomiędzy głównymi ulicami w. dzielnicach....
    ______________________________________
    +. +
    _____________|___________|____________

    A tak np w SE...
    ______________________________________
    ___+______+_______+_______+______+____
    Ilość tzw łączników, który możesz przejechać jest kilkukrotnie większa.

    • 7 1

  • Bus pas powinien zostac obowiazkowym elementem kazdej drogi gdzie moze wystapic zator, nawet kosztem pasa ruchu, a w wypadku braku opcji to i ruch wahadlowy dla samochodow. Jak pelen autobus pojedzie minute szybciej, to zysk czasowy na 60 aut.

    • 13 11

  • I oczywiście wytną drzewa ...

    • 6 3

  • Autobus omijający dzielnicę? (2)

    Po co autobus ma jeździć "obwodnicą" i omijać dzielnicę? jaki to ma sens?
    Rozumiem, że unia że dotacja. Wystarczy zrobić buspas który obowiązuje no od 10-12 i nie puszczać tamtędy autobusów tylko normalnie przez witomino.... Nie musicie dziękować ludki z magistratu

    • 16 3

    • Żeby spalać paliwo i generować koszty od których procentu ktoś zarobi. Proste.

      • 1 1

    • Bo to nie jest obdownica. To tylko dla picu na naiwnych.

      To kolejna przelotówa przez centrum dla kierowczyków.

      • 1 2

  • 16 hektarów TPK do wycinki

    Czy naprawdę chcemy płacić terenami leśnymi za poszerzenie korków do centrum??
    Dofinansowanie z UE to nie manna z nieba - wciąż jest szansa nie przepalić tej kasy na kompletnie nieefektywny projekt.
    Może spalinowy Marek zmieni agencje PR na sensownych doradców transportowych. Bardzo proszę!

    • 19 12

  • Byle by tego nie budowała firma MamyTrzyMaszyny, bo w 10 lat nie dadzą rady.

    • 16 0

  • I kolejne hektary lasu wycięte? Niedługo będziemy mieli sam beton, sklepy i drogi

    Jaka jest przyjemność mieszkania w takim miejscu?

    • 10 10

  • Jeśli brak buspasa to problem dla finansowania

    Może przedłużenie kontrpasa byłoby rozwiązaniem?
    Oby nie pozostał wariant o nazwie "Nie da się".

    • 6 2

  • ten "remont" jest tak samo bezsensowny jak "remont" na karwinach na wielkopolskiej

    Za to tylko dymisja! i rozlicznie pseudo inwstycji.

    • 19 1

  • Nie wyleczymy otyłości popuszczając pasa (54)

    Budowa kolejnych dróg nie rozwiąże problemu, bo tylko zachęci do zwiększenia ruchu samochodowego. I tak bez końca.
    Kolejne hektary lasu zostaną wycięte. Naprawdę chcemy mieszkać w betonowej pustyni, gdzie nawet nie będzie gdzie pójść na spacer, albo pobiegać.

    Zieleń jest coraz bardziej wartościowa, a Ci chcą ją znowu wycinać.

    • 158 415

    • Tak to właśnie widzę (3)

      Z jednej strony usuniemy tranzyt z witomina ale z drugiej strony doprowadzamy niemalże obwodnicę w same centrum miasta. Nowa droga spowoduje tylko to że zamiast korkować się na witominie będzie jeden wielki korek na węźle Cegielskiej. No i dodatkowo sprowadzimy sobie dodatkowy ruch samochodowy bo część osób zamiast autobus wybierze samochód

      • 20 27

      • Tak, bo każdy chce płacić 800 zl abonamentu w centrum Gdyni :D

        • 10 0

      • ktos promowal budowe satelitarnych osiedli "w zieleni"

        I glosno bil brawo takim inicjatywom. Ba!!!! Sam sie do tej zieleni przeniosl...
        Wielu ludzi w Gdyni dorobilo sie fortun na tych przedsiewzieciach

        Bo koszty zostaly "sprzedane" spoleczenstwu.

        • 15 0

      • XD

        Rozumiem że teraz komunikacja z okolic obwodnicy oraz dzielnic i gmin satelickich jest na 110%? Odstaw prochy bo ci szkodzą.
        Zieloni o ich eko pieprzenie o tym jak 3km nowej drogi spowodują że wszyscy kupią sobie samochód powinno się już dawno traktować jak terroryzm

        • 9 2

    • nie ma zgody na wycinkę  lasów. Jak chcą sobie wycinać lasy to niech sobie kupią ziemię, posadzą drzewa i za 100 lat wytną. (3)

      • 11 36

      • (2)

        Tyle ile chcą wyciąć pod budowę to kropla w morzu ile wyciął w ciągu 8 lat PiS ! Lasy państwowe w rękach przestępców z PiS to była rzeź ! I to była rzeź dla kasy a nie pod inwestycję jak w tym przypadku !!!

        • 20 10

        • masz rację z tym pisem. (1)

          Niestety wycinki trwają nadal. Pojedź do TPK i weź chusteczki na łzy. Rżną na potęgę cały czas. Nic nie uległo zmianie. Buldozęry tak rozwaliły drogi w lasach, że trzeba wziąć gumiaki i torować trogę.
          Taka to wielka kasa. Okradają nas i udają, że dobrze robią. Czemu ludzie tacy głupi?

          • 4 4

          • Bo w lasach państwowych pracują jeszcze pisowcy i pospiesznie wycinają ( umowy )co popadnie

            • 5 1

    • Póki co samochody latają w filmach fantastycznych! Czy to się komuś podoba ,czy nie aut będzie przybywać a nie ubywać !

      • 21 7

    • (2)

      Zwiększa się ilość ludzi w mieście, i powinno się do tego dostosować sieć dróg. Jeżeli chcesz to zacznij od siebie i jedź przepełnionym autobusem w godzinach szczytu.

      • 37 6

      • (1)

        Gdynia się od wielu lat wyludnia, a takie drogi jeszcze bardziej napędzają suburbanizację

        • 2 7

        • wyludnianie sie Gdyni spowodowane jest uciazliwoscia zycia w tym miescie i jego kosztem

          A nie dostepnoscia drog.

          • 2 0

    • Masz jakąś koncepcję, dlaczego ludzie nie chcą przesiadać się do gdyńskiej komunikacji miejskiej? (5)

      Dlaczego nie chcą korzystać z dobrodziejstw naszych fantastycznych buspasów wymalowanych gdzie popadnie i zakończonych blokującymi je prawoskrętami? Dlaczego nie chcą płacić zaporowych cen za samo wejście do pojazdu i finansować darmowych przejazdów dwóm innym pasażerom? Dlaczego nie chcą tracić czasu na jazdę do celu trasami okrężnymi? Dlaczego nie mają ochoty na krajoznawcze kilkusetmetrowe spacery z przystanków SKM do najbliższego przystanku ZKM? No jak to się mogło stać?

      • 41 3

      • Głównie dlatego że mają sprane przez okres PRL berety. (4)

        Dekady ślinienia się do samochodu powodują przyspawanie do foteli.
        A efektem tego są korki, powolna komunikacja i wycie na samą myśl o buspasach.

        Na szczęście młodsze pokolenie nie zostało skrzywdzone przez komunę i potrafi zostawić samochód w garażu, a nawet (o zgrozo!) zupełnie go nie mieć, chociaż średnie auto w Polsce jest warte ich jedną pensję.

        • 9 25

        • Sugeruję konsultację z lekarzem psychiatrą

          albo chociaż pierwszego kontaktu

          • 8 3

        • Zobaczymy co ci młodzi powiedzą jak już kręgosłup zacznie wysiadać i taszczenie zakupów z i do autobusu, a potem do domu już nie będzie takie łatwe.

          • 6 3

        • Dla sporej części młodego pokolenia barierą nie do przebicia jest już sam egzamin na prawo jazdy,

          Nie wspominając nawet o późniejszej konieczności samodzielnego myślenia na drodze bez pomocy smartfona. Ale to już zupełnie inna historia...

          • 12 3

        • nie wiem, gdzie Ty to widzisz z tym młodszym pokoleniem?

          Wielu ma własne auta już w wieku 19-20 lat (30 lat temu nie do pomyślenia), do tego carsharing na wyciagnięcie ręki, głownie młodzi korzystają.
          Nie chciałbym martwić zielonych, ale auto to dla większości normalnych, aktywnych ludzi niezbędny środek komunikacji. Pozwalający dużo szybciej i wygodniej przemieszczać się, załatwiać sprawy w drodze do/z pracy, itd.

          • 12 2

    • Sugeruję porównać sobie obecny stan zbiorkomu do jazdy samochodem (4)

      To nie Warszawa gdzie człowiek stwierdza "w sumie to jak za tyle jest bilet całodzienny to nie warto samochodem się pchać"

      • 28 0

      • Warszawa, swietne porownanie. Bilet na wszystko za 100-150zl. Do tego czestotliwosc co kilka minut. (3)

        Taki zbior kom wszedzie sie sprawdzi, takze i u nas. Do tego powinnismy dazyc.

        • 22 1

        • (2)

          Chłopie, na razie to nawet sensownego wspólnego biletu na Trójmiasto nie ma, to o czym ta rozmowa w ogóle? Zamiast tego zainwestowano w.... "Falę".

          • 22 1

          • A po co Ci wspólny bilet, kiedy Fala rozwiązuje problem jego braku? (1)

            Czy już tak narzekasz, żeby narzekać?

            • 0 17

            • Jak Fala rozwiązuje problem braku wspólnego biletu? Że nie wiesz czy ściągnie ci z konta 5zł czy 15zł czy 150zł?

              • 12 0

    • OK (2)

      To może należało by zburzyć budynki wzdłuż Chwarznieńskiej i Rolniczej aby pociągnąć dwupasmówkę ze skrzyżowaniami bezkolizyjnymi w każdym kierunku oraz chodniki i ścieżki rowerowe?
      Tylko Ciekawe co byś powiedział jak mieli by zburzyć twój dom lub pod oknami Twojego nowego bloku miał byś taką drogę?
      Jedynym rozwiązaniem jest taa obwodnica, ale także uważam że równolegle powinna także zostać zbudowana dodatkowo kolej SKM łącząca Śródmieście -> Witomino -> Chwarzno-Wiczlino -> Dąbrowe -> do przystanku Karwiny. Do tej kolei powinny być zbudowane przy przestankach parkingi Ride and Drive.

      • 3 9

      • ludzie przy Chwaszczyńskiej niespecjalnie protestowali (1)

        podczas modernizacji pod S6.

        To raczej miasto nie ma kasy na wywłaszczenie, bo Gdynia to prywatne miasto.
        W złym tego słowa znaczeniu.

        W ludzie przy Słonecznej raczej by się ucieszyli, zamiast ponosić koszty utrzymania starych budynków.
        Budowanych za PRL "z bele czego".

        SKM na Witomino... Chyba linowa...

        • 4 1

        • SKM co najwyżej może sobie pojechać od Kacka, wzdłuż potoków przez las do Wiczlina, czyli będzie linią przez las w pole, omijającą skrupulatnie po drodze skupiska ludzkie, piętrzącą ruch na trasie do Żukowa gdzie już dzisiaj jest problem. Takich bzdur to nawet Unia nie sfinansuje.

          A kolejki na Witomino to nawet w SimCity nie szło by wybudować

          • 4 0

    • (12)

      zminusowali ciebie ludzie co nie rozumieją ,ze dokładanie ulic nie zmniejsza korków. No ale takich mamy obywateli, nie przeskoczysz. Nie dla nich nauka.

      • 23 27

      • Jestes uposledzony (5)

        To co piszesz jest pozbawione logiki. Przeciez wedle waszej logiki kazdy ma juz samochod. Skoro tak, to nowe drogi nie wygeneruja nowych samochodow bo skad?

        • 21 5

        • Ludzie kupią auta bo zobaczą 2,65km drogi :) (2)

          • 12 2

          • (1)

            ludzie skorzystają z auta jeśli znacząco ułatwi się im jazdę właśnie przez budowę nowych dróg. Przykładowo Trasa Kaszubska ma sprawić łatwiejszy dojazd do Lęborka podczas gdy kolej przestaje być atrakcyjna. Te 3 km może sprawić że przesiądą się do aut gdyż komunikacja już nie spełni swego zadania.

            • 1 3

            • kolej rozwija predkosci 120km/h w gore.

              Zawsze bedzie konkurencyjna w stosunku do komunikacji samochodowej. Pod warunkiem, ze bedzie prawidlowo utrzymywana i rozwijana. Zbrodnia jaka popelniono na kolei w Polsce wynika z umyslowego ograniczenia, ktore "decydentom" nie pozwolilo na zauwazenie faktu, ze kolej to nie jest zlom, ktory odziedziczyli po komunie...

              Problem w tym, ze nie ma torow, tam gdzie sa potrzebne. A jak tory sa, to nie ma taboru... Jak jest tabor i tory, to samorzad nie potrafi znalezc kasy na uruchomienie komunikacji.

              • 2 1

        • Pusty asfalt rodzi samochody

          • 4 3

        • Ale nie każdy z niego codziennie korzysta. Dowiedz się co to suburbanizacja najpierw

          • 7 11

      • Nasłuchałeś się "mondrości jutuberów z USA" i myślisz że jesteś najmądrzejszy?

        Problemem drogowym Trójmiasta nie jest otyłość, tylko anoreksja. W USA mamy otyłość i tam rzeczywiście można zrobić zmniejszanie żołądka, ale nie w Trójmieście. Chcesz robić zmniejszanie żołądka anorektykowi!? Przecież to go zabije!

        Poza tym przypominam, że zawał, czyli korek, leczy się PoSZErZANiEM żył a nie zwężaniem.

        • 18 8

      • bzdury, chętnie. bezrefleksyjnie powtarzane przez nawiedzonych zielonych (3)

        Obwodnica Witomina zmniejszy radykalnie korek popołudniowy w kierunku obwodnicy. Może aktualny węzeł Chwarzno na obwodnicy nie w pełni pozwoli skorzystać, ale on prędzej czy później też będzie rozbudowany.
        OW wyprowadzi część ruchu z Witomina, co samo w sobie będzie cenne.
        Czy zmniejszy poranny korek w kierunku centrum? Pewnie tak, bo węzeł F.Cegielskiej wydaje się mieć duże możliwości rozprowadzenia tego ruchu, ale tu się niech planiści/drogowcy wypowiedzą.

        • 11 9

        • (2)

          Samochodoza wjeżdża na pełnej fali. A teraz pomyśl ile aut wjedzie do centrum, jak połączymy strumień z Witomina, zjazdowy z obwodnicy oraz z Chwarznem - Wiczlinem, w którym teraz nastąpi nowy boom budowlany, bo jest szeroka droga? Już nie mówiąc o tym, który dewwloper ma znaczna część gruntów heheh

          • 8 14

          • To gdzie mają budować nowe bloki? W Parku Centralnym czy na Kępie Redłowskiej? A może na plaży? (1)

            • 3 3

            • Tam gdzie jest kolej

              • 3 2

      • Nie wiem jaką szkołę Ty kończyłeś...

        Ale wypadałoby może chociaż myśleć.
        Korki w Witominie są od nadmiaru aut? A dodatkowe 2,65km drogi nakłoni ludzi do zakupu auta? :)

        • 13 12

    • Wszystko spoko, tylko problemem otyłości (2)

      są tu nowe budynki, osiedla wciskane na każdy jeszcze niezabudowany kawałek terenu etc.

      • 14 2

      • (1)

        A ty jesteś bezdomny ?

        • 0 6

        • co ma piernik...

          ...do wiatraka?

          • 6 0

    • Wyjedź na wieś.

      • 8 8

    • Lasy Państwowe przez ostatnie kilka lat wycięły setki tysięcy drzew to i te kilkaset nie uczyni już różnicy !!

      • 14 4

    • Żeby miasto jako-tako funkcjonowało

      to potrzeba podstawowej infrastruktury - czyli dróg. 2 pasy w każdą stronę. I jak masz to minimum, to sobie dodajesz buspasy, ścieżki rowerowe, w bocznych uliczkach strempy tempo30 itd. W Gdyni tego minimum nie ma - nie działa. Jest mnóstwo wąskich gardeł a dodatkowo specyficzna topologia miasta sprawia że z tych dzielnic okalających jest tylko parę dróg na krzyż do centrum.

      • 14 7

    • gdyby nasi prodkowie tak myśleli...

      nigdy byśmy z drzewa nie zeszli i mózg by człowiekowi nie urósł.

      Choć jak legenda mówi, człowiek nie zszedł z drzewa tylko spadł i nie potrafił na nie wejść.
      Ale widać ta trauma odrzucenia w wielu pozostała...

      • 18 3

    • "otyłością" w tym wypadku jest wzrost ilości ludzi i zagęszczanie ich skupisk bez podstawowej infrastruktury życiowej

      ...niezbędnej do tego, aby miejsce stało sie dzielnica miasta a nie sypialnią.

      "Otyłością" jest zmuszanie tysięcy ludzi do codziennej migracji "za chlebem" i innymi spawami, które są im życiowo potrzebne. Jest to "otyłość" oraz "ociężałość umysłowa" ludzi, którzy tym masom usiłują organizować życie nie pod ich korzyści a dla własnego, partykularnego interesu.

      "Miasto" usiłuje żyć z mieszkańców a nie dla mieszkańców, taka prosta konstatacja...

      • 24 2

    • mylisz skutki z przyczynami

      i ofierze wmawiasz winę.

      Bolszewicka manipulacja.

      • 15 5

    • Bo otyłość wyleczysz jeżdżeniem autobusem? (4)

      Przecież te dzieciaki obecnie ciągle siedzą w domu! U sąsiadów w moim bloku tylko dwie rodziny gdzieś idą po szkole. Reszta siedzi w domu przed komputerem lub telefonem przez cały czas, który im zostaje po szkole, bo właśnie rodzicom się nie chce ich wozić. Myślisz że autobusem chętniej gdzieś pojadą?

      • 11 5

      • Moja sąsiadka przez 2 miesiące jeździła z synem na treningi judo (2)

        Ale jak się okazało, że z dojazdem autobusem zajmuje im to łącznie 3 godziny dwa razy w tygodniu to zrezygnowała bo nie wyrabiała się czasowo. Auta ona nie ma w ogóle. I chłopak siedzi w domu, bo w jej okolicy takich zajęć nie ma. Autobusem sama go nie puści bo chłopak ma dopiero 7 lat. Przy takich czasach przejazdu komunikacją miejską w Gdyni odechciewa się po pracy w ogóle wychodzić na miasto, jeśli nie masz auta. Najwyżej do najbliższego spożywczaka jeśli już musisz. Ja od dawna jeżdżę komunikacją i zawsze są jakieś utrudnienia, remonty, imprezy i nigdy nie wiadomo co nowego wydłuży ci czas przejazdu: setny remont estakady, łatanie dziur, triatlony, przebudowa tego samego skrzyżowania po raz trzeci, malowanie pasów, śnieżyca itd.

        • 15 2

        • (1)

          Serio nie ma zajęć bliżej judo niz w Bydgoszczy??

          • 2 14

          • No niestety nie dostałem

            Mieszkania po babci w centrum. Piesiewicz terrorysta

            • 2 2

      • Bardziej niz jezdzac samochodem

        • 2 2

    • Tunel

      Ale pod obwodnica będą przejścia dla zwierząt, możesz tym tunelem iść do lasu na spacer

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane