• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To jedyna szansa, by ta obwodnica powstała

Michał Sielski
18 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (248)
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Obecnie trwa remont ul. Chwarznieńskiej na Witominie. Budowa obwodnicy odciążyłaby tę drogę. Obecnie trwa remont ul. Chwarznieńskiej na Witominie. Budowa obwodnicy odciążyłaby tę drogę.

Dyskusja o budowie obwodnicy Witomina wraca zwłaszcza w okresie przedwyborczym. Wielu kierowców spodziewa się dwupasmowej drogi i taka ona będzie, ale pora wyjaśnić najważniejsze: obwodnica Witomina powstanie tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie na niej buspas. Bez niego nie ma szans na unijną dotację.



Obwodnica Witomina ma być drogą o przekroju 2 x 2 wraz z ciągiem pieszo-rowerowym. Połączy ul. Kielecką i Chwarznieńską. Jej początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Ma mieć długość 2,65 km. W ramach tej inwestycji będzie trzeba wybudować kładkę pieszo-rowerową na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, a także wiaduktu nad ul. Witomińską.

Jej koszt to co najmniej 100 mln zł, choć w momencie jej planowania wyceniano ją na 70 mln zł. Taka kwota jest zapisana w Wieloletniej Prognozie Finansowej, ale w budżecie na ten rok jej nie ma.

Wniosek o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej został jednak w ostatnich miesiącach złożony. Trwa procedura weryfikacyjna, która powinna zakończyć się w tym roku.



Budowy obwodnicy Witomina zgodnie chcą władze Gdyni, a nawet wszystkie partie opozycyjne.

- Radni Platformy Obywatelskiej już w 2014 r. zabiegali o budowę obwodnicy Witomina. Analizy techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, ale przede wszystkim zdrowy rozsądek wskazywały, że wariant budowy ulicy omijającej Witomino wydaje się najlepszy. Wtedy nasz postulat był wołaniem na puszczy. W 2019 r. urzędnicy zmienili zdanie i zapowiedzieli, że w ciągu 3-4 lat obwodnica powinna powstać. Mamy rok 2024, a obwodnicy nadal nie ma - podkreśla Mariusz Bzdęga z Platformy Obywatelskiej.
Projekt jest już gotowy, więc wiemy, że będą po dwa pasy w każdym kierunku. Tylko że wszyscy zapominają o jednym szczególe. Unia Europejska już nie dotuje projektów stricte drogowych, za to chętnie dzieli się pieniędzmi na rozwój komunikacji publicznej.

Jak więc otrzymać dotację na obwodnicę Witomina? Urzędnicy już wiedzą: muszą wybudować buspas, a obok pas dla indywidualnego transportu. Tylko wtedy będzie szansa, by to UE zapłaciła większość kosztów tej inwestycji. Bo co najmniej 100 mln zł na jedną drogę bez unijnej dotacji to kwota, którą trudno będzie wpisać do budżetu.

Miejsca

Opinie (248) 4 zablokowane

  • Chodzą słuchy, że ex-prezydent Gdyni po (1)

    Wyborach ma trafić do Arki. Ktoś coś wie?
    Z tą obwodnicą to wyborczy paszkwil

    • 7 1

    • Tak, to prawda. Na obronie będzie grał

      • 0 0

  • Kiedy tunel pod pachołkiem?

    Pani Dulkiewicz, kiedy tunel pod pachołkiem ? Dusimy się w spalinach w oliwie, Żabiance i Przymorzu . Proszę dogadać się z Sopotem i działajcie. Gdyby żył Śp. Paweł Adamowicz pewnie coś by się działo. Proszę zostawić coś po sobie dla Gdańska, bo jak dotychczas, to słabo to wygląda !!!!

    • 6 4

  • Żenuła

    Wybory samorządowe już za chwilę więc po raz kolejny mamy odgrzewany kotlet w postaci obwodnicy Witomina. Tymczasem mamy remont Chwarznieńskiej, który miał zakończy się bodajże w sierpniu. Dodam, że zdaniem niektórych mieszkańców niczego nie usprawni bo wąskie gardła pozostały. Osobiście mam wrażenie, że remont jest wykonany pod bus pasy. Dlaczego np. na odcinku od ronda przy Sokółce praktycznie do obwodnicy nie wykonano dodatkowego pasa dla samochodów zjeżdżających na obwodnicę?
    Ktoś może się nie zgodzić i powie żeby przsiadać się na autobus - i owszem ma racje ale do tego potrzebna jest odpowiednia infrastruktura drogowa, z której korzystają równiez autobusy. Moje dziecko z Chwarzna Polanki do szkoły na Wolności jedzie czasami 1h i 40 minut - taka komunikację to niech sobie włodarze miasta wsadzą...

    • 18 0

  • Juz ktos kiedys pisal ze wielkim bledem bylo to ze obwodnica nie powstala

    Zanim byly te wytyczne odnośnie buspasow wzgledem nowych inwestycji przy dofinansowaniu z ue (kiedys takiego wymogu nie bylo). Ubych, lucyk i szczurek przespali ten moment ale wazne ze maja wspolne zdjecie.

    • 15 0

  • Z PO tak zawsze , swoje zaniedbania i

    świństwa które chcą zrobić innym przypisują przeciwnikom POlitycznym . Tak uwalili port lotniczy w Gdyni , pisząc paszkwile do Brukseli . nigdy poko i cieciej nogi u władzy w Gdyni . Chcecie miec takie bezprawie jakim teraz nierządzi koalicja 13 grudnia u siebie w mieście ? Chyba byście musieli stracić instynkt samozachowawczy.

    • 8 5

  • Szkoda Lasu (4)

    trzeba inwestować w zbiorkom, inaczej utoniemy w korkach.

    • 30 44

    • (1)

      Bo przecież zbiorkom nie generuje korków! xD

      • 1 1

      • Na wymioty mi się zbiera, kiedy do transportu komunikacji miejskiej wsiadają bezdomni, pijaki ze zdeformowanymi od wódy ryjami, więc jak najszybciej wysiadam z tego syfu. Dzięki za taki transport!

        • 3 3

    • zbiorkom to masz w Leningradzie

      • 4 0

    • Spróbuj dojechać z Witomina na Karwiny albo na lotnisko, z Chwarzna na Łużycką czy do Redłowa.

      Brak połączeń do linii PKM itp. przejazd z Witomina do centrum 1 przystanek to 5zł w jedną stronę...

      • 5 0

  • A kiedy tunel na Puckiej? Wybory ida

    • 11 0

  • (1)

    Macie swoją unie biedni umysłowo Polacy którzy mysla ze Polska by była biedna gdyby nie ten kołchoz !! Wyjść z uni !!!

    • 7 3

    • Lepiej do Putina? :p

      • 0 0

  • Szczur zrujnowal Gdynie

    Miasto jedt calkowicie zalezne od decyzji z zewnatrz. Samo juz o niczym nie decyduje bo nie ma kady. Szczur utopil z 200 mln w nieczynnym lotnisku, muzeum emigracji, parku naukowo-technologicznym. Klasyczne przeinwestowanie. W kwietniu trzeba go odsunac od wladzy

    • 11 2

  • Panie prezydencie Szczurek co z pańskim słowem ?

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane