• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To jedyna szansa, by ta obwodnica powstała

Michał Sielski
18 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (248)
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Obecnie trwa remont ul. Chwarznieńskiej na Witominie. Budowa obwodnicy odciążyłaby tę drogę. Obecnie trwa remont ul. Chwarznieńskiej na Witominie. Budowa obwodnicy odciążyłaby tę drogę.

Dyskusja o budowie obwodnicy Witomina wraca zwłaszcza w okresie przedwyborczym. Wielu kierowców spodziewa się dwupasmowej drogi i taka ona będzie, ale pora wyjaśnić najważniejsze: obwodnica Witomina powstanie tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie na niej buspas. Bez niego nie ma szans na unijną dotację.



Obwodnica Witomina ma być drogą o przekroju 2 x 2 wraz z ciągiem pieszo-rowerowym. Połączy ul. Kielecką i Chwarznieńską. Jej początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Ma mieć długość 2,65 km. W ramach tej inwestycji będzie trzeba wybudować kładkę pieszo-rowerową na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, a także wiaduktu nad ul. Witomińską.

Jej koszt to co najmniej 100 mln zł, choć w momencie jej planowania wyceniano ją na 70 mln zł. Taka kwota jest zapisana w Wieloletniej Prognozie Finansowej, ale w budżecie na ten rok jej nie ma.

Wniosek o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej został jednak w ostatnich miesiącach złożony. Trwa procedura weryfikacyjna, która powinna zakończyć się w tym roku.



Budowy obwodnicy Witomina zgodnie chcą władze Gdyni, a nawet wszystkie partie opozycyjne.

- Radni Platformy Obywatelskiej już w 2014 r. zabiegali o budowę obwodnicy Witomina. Analizy techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, ale przede wszystkim zdrowy rozsądek wskazywały, że wariant budowy ulicy omijającej Witomino wydaje się najlepszy. Wtedy nasz postulat był wołaniem na puszczy. W 2019 r. urzędnicy zmienili zdanie i zapowiedzieli, że w ciągu 3-4 lat obwodnica powinna powstać. Mamy rok 2024, a obwodnicy nadal nie ma - podkreśla Mariusz Bzdęga z Platformy Obywatelskiej.
Projekt jest już gotowy, więc wiemy, że będą po dwa pasy w każdym kierunku. Tylko że wszyscy zapominają o jednym szczególe. Unia Europejska już nie dotuje projektów stricte drogowych, za to chętnie dzieli się pieniędzmi na rozwój komunikacji publicznej.

Jak więc otrzymać dotację na obwodnicę Witomina? Urzędnicy już wiedzą: muszą wybudować buspas, a obok pas dla indywidualnego transportu. Tylko wtedy będzie szansa, by to UE zapłaciła większość kosztów tej inwestycji. Bo co najmniej 100 mln zł na jedną drogę bez unijnej dotacji to kwota, którą trudno będzie wpisać do budżetu.

Miejsca

Opinie (248) 4 zablokowane

  • buspas na obwodnicy!

    unijna głupota znów bije rekordy!

    • 7 0

  • Żenada (10)

    Po 20 latach w UE miasto nie ma 100 mln zł na budowę 2 km drogi, argumentacja rodem z lat 90. To nie będzie autostrada za grube miliarda. W momencie w którym Polska stanie się płatnikiem Netto i będzie trzeba płacić na obwodnice w Rumunii czy Bułgarii będzie polexit w ciągu roku.

    • 162 17

    • Nie pow 20 latach w UE, a po 8 latach rządów PiS. (1)

      2 biliony długu nie wzięły się z powietrza.

      • 5 16

      • po 25 latach rządów Szczura

        W 2014 PiS nie rządził ale był ten sam prezydent. Od tego czasu 'pieniędzy nie ma i nie będzie'.
        Obniżenie stawki PIT to ostatnie parę lat.
        Przez zły PiS prezydent polikwidował linie autobusowe, a jak wygrała koalicja to przywrócił chociaż fiskalne nic się nie zmieniło.

        • 15 1

    • Miasto ma 100mln. żeby wybudować lotnisko które nie działa.

      • 19 2

    • (2)

      Rumunia i Bułgara są już w tej chwili na wyższym poziomie rozwoju niż Polska.

      • 16 2

      • Byłem i w Rumunii i Bułgarii (1)

        Nie pisz nic jak nie nie wiesz o czym piszesz. To są kraje, którym do Polski jeszcze ze 30 lat. Takie tam zacofanie infrastrukturalne. Latam po świecie, Europie od co najmniej 10 lat. Taką mam pracę. Swoje widziałem i wiem jedno, Polska tak mocno odskoczyła byłym krajom z pod sowieckiego buta żebyś się zdziwił!

        • 0 0

        • Sam nie pisz, jak nie wiesz

          Wyższy poziom rozwoju to nie znaczy, że są to kraje bardziej rozwinięte, tylko że się szybciej rozwijają i to akurat jest prawda. Polska praktycznie w ogóle się nie rozwija.

          • 1 0

    • Trójmiasto to niestety trzeci świat

      W ogóle nie wykorzystaliśmy funduszy europejskich, bo prawie każdy projekt to była klapa tworzona bez ładu i składu. My dopiero teraz zaczynamy myśleć o rozwiązaniach, które w innych dużych miastach działają już często od 15 lat.

      • 23 1

    • Tak, głosuj na polexit będziesz 365 dni rąbał samą marchewę co do już na eksport nie wyjdzie (1)

      Pojechać do UK i zobaczyć jak tryskają tym szczęściem :)

      • 12 15

      • UK bedac poza UE ma takie same wyniki gospodarcze jak DE ktorej jest w UE. to tak gwoli europropagandy dobrobytu UE.

        brytyjczyk zanim zbiednieje poza UE to polak bedacy w UE dawno zdechnie z glodu

        • 15 7

    • 100 mln na 'lotnisko' kolejne 100 na przerobienie parku w park, dzisiątki rocznie na promocję były i są

      dług ponad miliard, drogi dziurawe, sieć wodociągowa się sypie co kawałek, prawie zero nowych inwestycji - wizja miasta a morza i marzeń jednego pana od kilkunastu lat

      • 12 0

  • Przecierz znaja obejścia w UM

    No przecież od lat żeby dostać dotacje do inwestycji drogowych na terenie gdyni powstało wiele i**otycznych inwestycji współtowarzyszących. Sorki wiodących wiele ścieżek rowerowych Fo nikąd, lub beż pojęcia no i bus pasy co niektóre konczace sie nie w tym co trzeba miejscu hijiji

    • 7 0

  • Gdyby ta droga powstała 10-15 lat temu (1)

    To byłaby duża szansa na dotację z UE w ramach wyrównywania szans. Ale jakoś rządzący Gdynią mieli to gdzieś. A teraz po raz kolejny obudzili się przed wyborami i kolejną ściemę chcą sprzedać.

    • 10 0

    • Teraz niech tam doprowadzą kolej, a nie kolejne buspasy

      • 0 0

  • Trzeba pamiętać że bez

    względu ile będzie pasów to korek przesunie się z Chwarznieńskiej na kielecką w pobliżu węzła Cegielskiej na Wzgórzu więc pewnie będzie potrzeba zbudowania tam skrzyżowania bezkolizyjnego! Ciekawe czy ktoś to przeanalizował?

    • 4 1

  • Położyć płyty betonowe i będzie alternatywa i będzie tanio i bezpiecznie bo po woli

    Czy będzie tanio , będzie.... czy będzie dobrze tak bo lepiej jechac 40 km/h po płytach niż stać godzinę w korku

    • 0 2

  • taki to prezydent !...

    jak była kasa to się szalało , air showy, zloty żaglowców , Sylwestry na Skwerze ! i wszystko co tylko przyszło do łba ! A basen na Polance Redłowskiej? , co z Maximem , co z Domem Zdrojowym w Orłowie przy Molo? długo by tuwymieniać i pisać ! -ale po co? Idżcie na wybory wybrać cwaniaka na siódmą kadencje !!!

    • 7 1

  • Wszystkie drogi główne łączące poszczególne dzielnice powinny być minimum 2 pasmowe (8)

    a główna oś spinająca Gdańsk/Sopot/Gdynię - najlepiej 3 pasmowa. Pozostałe drogi niech tam będzie 30km/h, woonerfy i inne cuda, tak aby faktycznie ludzie mieszkający w danej dzielnicy mieli spokój i bezpieczeństwo.

    • 104 24

    • Absolutnie, ale jednym z tych pasów powinien być obowiązkowo buspas. (2)

      • 1 3

      • Wzdłuż dróg głównych nie powinno być buspasów tylko linie metra albo SKM (1)

        • 4 3

        • Kanał na tramwaj wodny

          • 7 0

    • 8!

      Ośmiopasmowa. I żadnych ograniczeń. To gwarantuje bezpieczeństwo, ciszę i płynność ruchu. Wiem, bo się znam.

      • 6 5

    • Buspasy

      Każda główna droga powinna mieć buspasy po to, żeby komunikacja zbiorowa miała szansę być alternatywą dla prywatnego auta... w tej chwili to jest kpina z pasażerów i samochodziarzy naraz.

      • 8 3

    • Yahoo (1)

      Trzypasmowe

      • 2 0

      • Czteropasmowe

        • 0 0

    • Niepilnowana władza gnije...

      Zasób mieszkań komunalnych w Gdyni powoli zamienia się w liczne hostele... A ludzie za miliony wyprowadzają się na "wieś dla pływających" (Chwarzno i Wiczlino, bo działa tylko jak do pracy jeździ się raz na kilka tygodnia)

      • 0 0

  • A jedni marzą już od ponad 20lat

    by tak też załatwić drogę z Oruni Górnej do Gdańska. Dwa pasy w dwie strony.

    • 2 1

  • Mam nadzieję, że za projekt nie będzie odopowiadała ta sama niekompetentna osoba, która zaprojektowała estakadę kwiatkowskiego

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane