• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To jedyna szansa, by ta obwodnica powstała

Michał Sielski
18 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (248)
Najnowszy artykuł na ten temat Dziewięciu chętnych na budowę obwodnicy Witomina
Obecnie trwa remont ul. Chwarznieńskiej na Witominie. Budowa obwodnicy odciążyłaby tę drogę. Obecnie trwa remont ul. Chwarznieńskiej na Witominie. Budowa obwodnicy odciążyłaby tę drogę.

Dyskusja o budowie obwodnicy Witomina wraca zwłaszcza w okresie przedwyborczym. Wielu kierowców spodziewa się dwupasmowej drogi i taka ona będzie, ale pora wyjaśnić najważniejsze: obwodnica Witomina powstanie tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie na niej buspas. Bez niego nie ma szans na unijną dotację.



Obwodnica Witomina ma być drogą o przekroju 2 x 2 wraz z ciągiem pieszo-rowerowym. Połączy ul. Kielecką i Chwarznieńską. Jej początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Ma mieć długość 2,65 km. W ramach tej inwestycji będzie trzeba wybudować kładkę pieszo-rowerową na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, a także wiaduktu nad ul. Witomińską.

Jej koszt to co najmniej 100 mln zł, choć w momencie jej planowania wyceniano ją na 70 mln zł. Taka kwota jest zapisana w Wieloletniej Prognozie Finansowej, ale w budżecie na ten rok jej nie ma.

Wniosek o wydanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej został jednak w ostatnich miesiącach złożony. Trwa procedura weryfikacyjna, która powinna zakończyć się w tym roku.



Budowy obwodnicy Witomina zgodnie chcą władze Gdyni, a nawet wszystkie partie opozycyjne.

- Radni Platformy Obywatelskiej już w 2014 r. zabiegali o budowę obwodnicy Witomina. Analizy techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, ale przede wszystkim zdrowy rozsądek wskazywały, że wariant budowy ulicy omijającej Witomino wydaje się najlepszy. Wtedy nasz postulat był wołaniem na puszczy. W 2019 r. urzędnicy zmienili zdanie i zapowiedzieli, że w ciągu 3-4 lat obwodnica powinna powstać. Mamy rok 2024, a obwodnicy nadal nie ma - podkreśla Mariusz Bzdęga z Platformy Obywatelskiej.
Projekt jest już gotowy, więc wiemy, że będą po dwa pasy w każdym kierunku. Tylko że wszyscy zapominają o jednym szczególe. Unia Europejska już nie dotuje projektów stricte drogowych, za to chętnie dzieli się pieniędzmi na rozwój komunikacji publicznej.

Jak więc otrzymać dotację na obwodnicę Witomina? Urzędnicy już wiedzą: muszą wybudować buspas, a obok pas dla indywidualnego transportu. Tylko wtedy będzie szansa, by to UE zapłaciła większość kosztów tej inwestycji. Bo co najmniej 100 mln zł na jedną drogę bez unijnej dotacji to kwota, którą trudno będzie wpisać do budżetu.

Miejsca

Opinie (248) 4 zablokowane

  • To miasto ( Gdynia ) to kpina

    Obwodnica? Z jednym pasem ? Bo bus pas tylko dla paru autobusów. 2,65 km za 100 mln????? Kawałek dróżki w stylu Szczura - Niszczyciela.
    Ta droga miałaby sens gdyby wychodziła za obwodnica a tak to kasa wyrzucone w błoto. Tzn dalsze zadłużenie miasta

    • 3 0

  • wmawianie mieszkańcom ze buspasy są potrzebne to klasyczny przykład hipokryzji po otwarciu ich na odcinkach dwupasmowych przyniosło jedynie zwiększenie zakorkowania miasta. Natomiast w miejscach gdzie zanika taki buspas pojazdy komunikacji tak i tak utykają w korkach. Buspasy jedynie spełniają swoje znaczenie tam gdzie wydzielono dla nich trzeci pas.

    • 2 1

  • Bezsens

    Po ch buspas na trasie omijającej dzielnice dużą ( witomino),

    • 3 0

  • Skończcie z tą obwodnicą - nie ma jej i nie będzie. Temat odgrzewany co wybory

    • 5 0

  • KORKI

    Korki się tworzą z Redłowa na Witomino i z Dąbrowy na Wiczlino. Bo albo jadą do Wejherowa albo Chwarzno Wiczlino. Tunel z dołu na Wiczlino. Estakada z Dąbrowy na Wiczlino . Autobus 147 , który z Chwarzna o 5tej rano kiedy nie ma kompletnie ruchu po Hodowlanej nie może zdążyć na erkę przy SKM wzgórze przez durne światła na remontowanym odcinku Chwarznieńskiej .W ciągu dnia autobus nie może skręcić do centrum przy Wstawię bo cwaniaczki jeżdżą skrótem za Witawą po Słonecznej.Dlaczego autobus X nie może mieć przystanku na Chwarznie, żeby móc dotrzeć na Dąbrowę w 5 min.?
    Tunele i esstakady rozwiązują problem a nie kolejne światła i przejścia naziemne. Mieszkałem w Szwecji to wiem.

    • 5 0

  • Przedłuzyć Hodowlaną przez Słoneczną do lasu

    I zrobić jednokierunkowymi Chwarznieńską i Hodowlaną.

    Wtedy można będzie bawić się w buspasy...
    Nawet kontr...

    • 3 1

  • Robić a nie gadać.

    • 1 1

  • metro

    trojmiejskie metro nas uratuje

    • 1 2

  • Cena obwodnicy to niecałe 2 lotniska w Gdynia/Kosakowo

    Gdyby nie puszczenie kasy na lotnisko w Gdyni, to prawie była by obwodnica.
    Ale włodarze podjęli decyzje, że komfort Gdynian jest najważniejszy i należy im się lotnisko.
    Dzięki temu prywatne samoloty Gdynian mogą sobie latać z Gdyni. No i ci biedniejsi mieszkańcy bez własnego samolotu by lecieć w świat nie muszą jechać do tego złego Gdańska.
    Wybudowanie lotniska zdecydowanie rozkorkowało Gdynię i ułatwiło życie mieszkańcom.

    • 5 0

  • buspasy to świetne rozwiązanie, ale jaki jest sens by autobusy jeździły obwodnicą, zamiast zbierać pasażerów z Witomina?

    to akurat kuriozum, planowane tylko po to, by dostać dofinansowanie.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane