• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

To nie prędkość przyczyną wypadków na Grunwaldzkiej

Szymon Zięba, Maciej Korolczuk
26 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W marcu na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa wprowadzono ograniczenie prędkości - 50 km/h. W marcu na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa wprowadzono ograniczenie prędkości - 50 km/h.

To nie prędkość, wbrew temu co twierdzą miejscy urzędnicy, była przyczyną większości śmiertelnych wypadków na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Przeanalizowaliśmy zdarzenia, do których doszło tam od 2015 roku.



Gdy w lutym urzędnicy przedstawili koncepcję ograniczenia prędkości na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa z 70 do 50 km/h powołali się na policyjne statystyki wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Tłumaczyli, że celem władz miasta jest ograniczenie takich zdarzeń do zera. Tymczasem w ostatnich latach (począwszy od 2015 r.) doszło do sześciu takich wypadków. Postanowiliśmy sprawdzić, do których z nich przyczyniła się nadmierna prędkość.

2015 rok



Do pierwszego tragicznego w skutkach wypadku doszło pod koniec kwietnia przy wysepce we Wrzeszczu. Kierujący samochodem osobowym, jadąc lewym pasem ruchu w kierunku Sopotu, zjechał na prawy pas ruchu i uderzył w jadący prawym pasem ruchu samochód osobowy, który siłą uderzenia zjechał na prawe pobocze, uszkadzając słupki oddzielające jezdnie od drogi dla rowerów i zderzył się z trzema kolejno jadącymi rowerzystami, jadącymi w kierunku centrum. W wyniku odniesionych obrażeń kierująca rowerem 40-letnia kobieta zmarła w szpitalu, a dwoje pozostałych rowerzystów zostało rannych.

Wyrok za śmiertelny wypadek po narkotykach



W 2015 roku zderzyły się trzy samochody we Wrzeszczu. W zdarzeniu uczestniczyło też troje rowerzystów. Utrudnienia w ruchu trwały ponad dwie i pół godziny. W 2015 roku zderzyły się trzy samochody we Wrzeszczu. W zdarzeniu uczestniczyło też troje rowerzystów. Utrudnienia w ruchu trwały ponad dwie i pół godziny.

2016 rok



Niespełna rok później do kolejnego śmiertelnego wypadku doszło w rejonie skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z Konopnickiej. Tuż przed godz. 4 nad ranem pieszy przebiegając przez jezdnię został potrącony przez autobus miejski. Na skutek odniesionych obrażeń 21-latek zmarł w szpitalu.

2017 rok



Jesień 2017 r. Na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z Jaśkową Doliną przechodzący przez torowisko w wyznaczonym miejscu 62-latek zignorował czerwone światło i został potrącony przez jadący wzdłuż al. Grunwaldzkiej tramwaj. Na skutek odniesionych obrażeń mężczyzna poniósł śmierć na miejscu.



2018 rok



Czwartą ofiarą wypadku na Grunwaldzkiej była 27-letnia kobieta, która w połowie lipca 2018 r. tuż przed północą postanowiła przebiec przez główną arterię w niedozwolonym miejscu. Kobieta została potrącona przez jadący środkowym pasem samochód osobowy. Na skutek odniesionych obrażeń poniosła śmierć na miejscu.

2019 rok



Kolejną osobą, która straciła życie w wypadku na al. Zwycięstwa jest 63-letnia pasażerka autobusu miejskiego. Do wypadku doszło pod koniec października 2019 r., gdy kierująca samochodem osobowym jadąc Traktem Konnym w kierunku ul. 3 Maja podczas wykonywania manewru skrętu w prawo z lewego pasa ruchu nie ustąpiła pierwszeństwa przejazdu jadącemu prawym pasem ruchu autobusowi komunikacji miejskiej. Gdy kierowca autobusu gwałtownie zahamował, jedna z siedzących w tylnej części pojazdu pasażerek upadła. W wyniku odniesionych obrażeń 63-letnia pasażerka zmarła w szpitalu.

2020 rok



Ostatnim śmiertelnym wypadkiem jest zdarzenie z września 2020 r. Po godz. 21 kierujący rowerem, jadąc od ul. Traugutta w kierunku al. Zwycięstwa, po wyznaczonym przejeździe dla rowerów, nie dostosował się do sygnalizacji świetlnej, w wyniku czego zderzył się z jadącym z jego lewej strony samochodem osobowym. Na skutek odniesionych obrażeń kierujący rowerem w wieku 24 lat poniósł śmierć na miejscu.

21:45 16 WRZEśNIA 20

PILNE! Poważny wypadek na skrzyżowaniu Traugutta z Traktem Konnym (106 opinii)

Poważny wypadek na skrzyżowaniu Traugutta z Traktem Konnym, z udziałem rowerzysty.

Od redakcji: Jak poinformowali strażacy, samochód osobowy potrącił rowerzystę. Na miejscu są cztery zastępy służb ratunkowych. Strażacy poinformowali, że - mimo reanimacji - nie udało się uratować rowerzysty. Lekarz stwierdził zgon.
Poważny wypadek na skrzyżowaniu Traugutta z Traktem Konnym, z udziałem rowerzysty.

Od redakcji: Jak poinformowali strażacy, samochód osobowy potrącił rowerzystę. Na miejscu są cztery zastępy służb ratunkowych. Strażacy poinformowali, że - mimo reanimacji - nie udało się uratować rowerzysty. Lekarz stwierdził zgon.
Zobacz więcej


Jak wynika z oficjalnych danych, udostępnionych na naszą prośbę przez Komendę Miejską Policji w Gdańsku, od 2016 roku żaden z wypadków, na które powołują się urzędnicy nie był spowodowany przez kierowcę jadącego z nadmierną prędkością.

- Zmiana organizacji ruchu polegająca na obniżeniu dozwolonej prędkości na al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej była od jakiegoś czasu omawiana na Komisji ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego, której uczestnikiem jest też policjant ruchu drogowego. 10 lutego 2021 roku gdańscy policjanci ruchu drogowego pozytywnie zaopiniowali projekt, którego inicjatorem jest Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, a który to projekt dotyczył zmiany organizacji ruchu polegającej na obniżeniu dozwolonej prędkość na wyżej wymienionych ulicach - wyjaśnia nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Pomogą gdy zepsuje się samochód. Pomoc drogowa Gdańsk, Gdynia, Sopot



Z danych wynika, że ograniczenie prędkości na obu arteriach było więc nie tylko nieuzasadnione, ale też - póki co - pozostaje fikcyjne. Wielu kierowców niezbyt przejęło się wprowadzeniem większego limitu prędkości. Udowodniliśmy to w naszym eksperymencie, sprawdzając ile pojazdów wyprzedzi samochód, który jedzie z przepisową prędkością.

Potwierdzają to także policyjne statystyki. Od 13 marca do 11 kwietnia 2021 roku, czyli od momentu wejścia w życie nowych przepisów, drogówka nałożyła 175 mandatów za przekroczenie dozwolonej prędkości.

50 km/h na Grunwaldzkiej to fikcja? Sprawdziliśmy.



Zatrzymano też 25 praw jazdy za rażące przekroczenie prędkości i jazdę powyżej 100 km/h w obszarze zabudowanym.

- Wśród tych kierowców był 32-letni motocyklista z Gdańska, który został zatrzymany do kontroli na al. Grunwaldzkiej 25.03.2021 r., po tym jak jechał z prędkością 117 km/ h. Dodatkowo wśród zatrzymanych do kontroli kierujących, którzy przekroczyli prędkość, byli dwaj, którzy nie mieli uprawnień do kierowania - wylicza nadkom. Magdalena Ciska.
Dodaje, że podczas prowadzonych kontroli, za wykroczenia polegające na przekroczeniu dozwolonej prędkości funkcjonariusze kierowców także pouczali. Ile razy - tego nie wiadomo, bo takich statystyk nie ma.

Zatem czy surowsze przepisy na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa przyniosły jakikolwiek pozytywny skutek? Z dużą dozą ostrożności można stwierdzić, że wymóg wolniejszej jazdy wpłynął na mniejszą liczbę kolizji.

W 2021 roku mniej kolizji niż w 2019 r.



Porównując statystyki drogówki z 13 marca a 16 kwietnia, 2019 r. do analogicznego okresu 2021 roku, można zauważyć znaczący spadek mniej groźnych incydentów drogowych.

- Pomiędzy 13 marca a 16 kwietnia 2019 roku na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa doszło do 82 kolizji i 2 wypadków drogowych. W analogicznym okresie 2021 roku na ulicach tych odnotowaliśmy 38 kolizji i 2 wypadki drogowe, w których ranne zostały dwie osoby - tłumaczy nadkom. Magdalena Ciska.
Wypadki i kolizje na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa na przestrzeni lat. Wypadki i kolizje na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa na przestrzeni lat.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że statystyki z 2020 roku (21 kolizji, bez wypadków) są niemiarodajne. Był to czas tzw. pierwszego lockdownu, kiedy ruch na drogach w Trójmieście praktycznie zamarł. Nie można więc mówić o wzroście incydentów w 2021 roku.

Co ciekawe, również wypadki z 2021 r. nie były efektem nadmiernej prędkości kierowców.

- Podczas pierwszego z nich, na drodze dla rowerów zderzyło się dwóch rowerzystów, ponieważ jeden z nich nieprawidłowo wykonywał manewr wyprzedzania. Podczas drugiego wypadku doszło do zderzenia kierującego samochodem z rowerzystą, a przyczyną tego było nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów - podsumowuje Magdalena Ciska.

Opinie (824) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    To może w końcu ktoś zajmie się pieszymi i rowerzystami, którzy nagminnie łamią przepisy ruchu drogowego, bo przecież kodeks drogowy jest tylko dla kierowców, a święte krowy mogą robić co chcą.

    • 4 4

    • piesi i rowerzyści nie zabijają! (1)

      • 0 2

      • Nie?

        A to ciekawa teoria.

        • 0 0

  • Po wprowadzeniu ograniczenia do 50km/h nie zauważyłem różnicy w czasie przejazdu. Ruch jest dużo bardziej płynny, zaś ci co poruszają się jak dawniej stają na każdych światłach.

    • 3 1

  • Jak to jest że świat może jeździć z prędkością 50 km /h a tylko Polak nie może ? Powiem Wam za niskie mandaty i nieprofesjonalna policja. Czasami oglądam programy o piratach drogowych i tam nierzadko widzę jak policjant przeprasza ze nakłada mandat!!!

    • 5 0

  • no nie do wiary, no kto by pomyslal ze to nie predkosc... (1)

    niestety prawda jest taka ze w Gdansku zalegli sie tzw. miejscy aktywisci, polecam przesledzic sobie dzialalnosc niejakiego pana Buciaka w Warszawie jesli ktos jest ciekaw co nas czeka w najblizszych latach. trudne czasy dla zmotoryzowanych (nie dla samochodow, jakby niektorzy chcieli nas postrzegac - tez jestesmy ludzmi i mieszkancami Gdanska, a nie maszynami).

    • 1 2

    • Ludzie i mieszkańcy nikomu nie przeszkadzają. Nadmiar samochodów już tak. Owszem czasy dla zmotoryzowanych będą trudne bo mamy ich za dużo w stosunku do możliwości.

      • 1 0

  • 50 jest ok, po mieście należy jeździć wolno - przyzwyczajajcie się

    • 8 1

  • Karta rowetowa i ... (1)

    Po przeczytaniu tego artykuły wyciągam jeden znaczący zniosek: rowerzyści powinni uzyskiwać uprawnienia do kierowania pojazdem jednośladowym. Ja będąc jeszcze w podstawówce, chyba w 7 klasie, zrobiłem kartę rowerową. Uważam, że wszystkie osoby powyżej 12 roku życia powinny przejść kurs w szkole i zdać egzamin. Dzieci poniżej 12 roku życia powinny poruszać się rowerem w obszarze wzmożonego ruchu miejskiego wyłącznie pod opieką dorosłego.
    Wniosek drugi to bezwzględne kaeanue pieszych za wtargnięcia na jezdnię, niestosiwanie się do sygnalizacji świetlnej i używanie urządzeń rozpraszających (telefony, słuchawki na uszach, itp.). Póki co obrywa się kierowcom, mimo to nie Ci są powodem najcięższych wypadkow. Poza tym chciałbym poznać statystyki wyoadkow na obwidnicy, ul. Słowackiego, Spacerowej, Kartuskiej czy Armii Krajowej. Może urzędasom będzie chciało się porównać ilość zdarzeń drogowych w miejscach z wyższą dozwoloną prędkością a tych gdzie jedzie się wolno i monotonnie.
    I tak na koniec, z strach pomyśleć co się będzie działo jak pieszo uzyskają pierwszeństwo przed wejściem na pasy... Większość przejść i chodników jest fatalnie oświetlona! Winny będzie oczywiście znów kierowca... a pieszy w najlepszym wypadku martwy, albo będzie przez resztę życia na wózku.
    Straszne jest to, że nikt nie myśli o tym jak realnie poprawić komfort i bezpieczeństwo tylko jako przepis wprowadzić, żeby od razu wskazać winnego...

    • 3 2

    • kierowcy mają prawko i co? nic to nie daje

      • 1 0

  • Nie rozumiem po co się tak podniecać tym ograniczeniem do 50 km/h??? (2)

    Czy ktoś z Was jedzie tyle w tamtym miejscu? Czy ktoś z Was zapłacił ostatnio mandat za jazdę 70 km/h?? Policja nie potrafi w nocy dać sobie rady ze ścigającymi się pod Halą Olivii a ma interesować się łamiącymi przepis o ograniczeniu prędkości?? Ludzie!! Póki nie ma jakiejś stłuczki, nie ma też policji! Bardzo dawno ich tam nie widziałem. Oni w 3mieście mają swoje ulubione miejsca, których nie zmieniają od lat bo im wygodnie i trzeba mieć albo pecha albo nie być z 3miasta żeby dać się złapać za prędkość.

    • 4 2

    • Fakt, nie da sie ukryć. Wszyscy jadą tak jak jeździli dotychczas. Jedni szybciej, drudzy wolniej. (1)

      Fizycznie nic się nie zmieniło, tylko na papierze. Do Gdańska dojeżdżam w dokładnie tym samym czasie i to bez manewrowania między samochodami. O pewnych godzinach są korki i to jedynie stopuje. Dopóki nie zrobią zapowiadanej od kilkunastu lat "Zielonej Fali", kompletnie nic się na choćby Grunwaldzkiej, nie zmieni.

      • 1 0

      • Zielona fala jest bardzo pożąda ale wydaje mi się (nie jestem specjalistą) że nie wszędzie da się tak ustawić. Jeśli potrzeby ruchu poprzecznego wobec głównej drogi są niewielkie (jeśli chodzi o wolumen ruchu) a obecność świateł wynika z kwestii bezpieczeństwa to można ustalić zieloną falę. Ci z poprzecznych mogą wtedy bezpiecznie pokonać skrzyżowania ale jest ich na tyle mało, że mogą sobie poczekać a problemem nie jest czy w ogóle pokonają. Jednakże jeśli z drogi innej niż główna mamy dużo wjeżdżających na skrzyżowanie pojazdów to ustawiele zielonej fali na głównej drogi może spowodować niewspółmierne utrudnienia dla innych. Bardziej obrazowo: boczna ulica stoi bo główna ma zieloną falę nawet jeśli ruch na głównej jest niewielki (bo jeśli jest spory to i tak jest korek). Więc pytanie czy dążenie do zielonej fali jest aż tak ważne? To takie moje przemyślanie bo jak zaznaczyłem - nie znam się.

        • 0 0

  • Piramowicza, brak Świętokrzyskiej, Tristar z pierwszeństwem dla pieszy zamiast komunikacji

    I oczywiście 50km/h Grunwaldzka, każda z tych zmian wiąże że się ogromnym sprzeciwem samych mieszkańców co widać choćby po ankietach na Trójmiasto.pl, a włodarze na czele z prezydent wmawiają nam że to europejskie realia i tak musi być.. Realia to wy zobaczycie przy wyborach bo nigdy odkąd sie tutaj urodziłem i żyje nie pamiętam takiej zgodnej wśród mieszkańców niechęci do prezydent ukochanego miasta.

    • 1 5

  • (1)

    Płynność ruchu = takie ustawienie świateł żeby dalej można było jechać szybko ale bezpiecznie, koniecznie powyżej dozwolonej prędkości bo wiaodmo że przepisowo to dla miękkiszonów.

    • 0 2

    • Oczywiście tylko tam gdzie zawsze jedziesz

      • 0 0

  • Oo jest i mit o tym jak to prędkość nie zabija.

    Szkoda tylko, że to właśnie prędkość jest głownym czynnikiem w przypadku energii uderzenia, jak i w kwestii opóźnienia i długości drogi w przypadku hamowania.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane