- 1 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (96 opinii)
- 2 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (405 opinii)
- 3 50 lat pracuje w jednym zakładzie (174 opinie)
- 4 700 stoisk i 1 mln gości w Gdańsku (204 opinie)
- 5 Twórca Amber Gold pisze list do dziennikarzy (186 opinii)
- 6 Autobus nie przyjechał? Oddadzą za taxi (120 opinii)
To oni czuwają nad komunikacją miejską
Ponad 60 osób dba o to, by komunikacja miejska kursowała punktualnie i komfortowo. To pracownicy nadzoru ruchu, którzy dyżurują przed komputerami, jak i w terenie. Nakładają kary, pospieszają kierowców oraz udzielają informacji pasażerom.
W Gdańsku najważniejszą jednostką tego typu jest działająca całodobowo "Centrala Ruchu Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku". Zatrudnionych jest w niej piętnaście osób, z czego dwie w zależności od pory dnia dyżurują na stanowisku dyspozytorskim, obsługując telefoniczną infolinię dla pasażerów (pod numerem 58 309-13-22), kontrolując i wprowadzając stosowne komunikaty do tablic elektronicznych Systemu Informacji Pasażerskiej oraz koordynując działania pracowników w terenie. Operatorzy infolinii są także w stanie udzielić pasażerom informacji o tym, gdzie znajduje się pojazd i za ile minut powinien być na przystanku.
- Pracownicy CR-u korzystają z dwóch radiowozów, które ułatwiają szybki dojazd do miejsca zdarzeń, celem podjęcia działań, takich jak: kierowanie pojazdów na trasy zastępcze, organizacja komunikacji zastępczej, informowanie pasażerów, sterowanie bezpośrednie ruchu autobusów i tramwajów. Ponadto, inspektorzy w terenie działają interwencyjnie (np. gdy jest zakłócenie porządku) oraz kontrolują jakość świadczonych usług (czystość pojazdów, czy kierowca posiada bilety na stanie itp.) - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Co ciekawe, pracownicy CR-u są przeszkoleni także z zasad udzielania pierwszej pomocy, a w samochodach zawsze znajdują się defibrylatory, co umożliwia ratowanie życia pasażerom w razie nieszczęśliwych wypadków.
Kiedy warto zadzwonić do Centrali Ruchu ZTM? Najlepiej wówczas, kiedy mamy zastrzeżenia w zakresie punktualności realizacji danego kursu, stanu technicznego pojazdu czy też nawet stanu trzeźwości kierowcy. ZTM Gdańsk jest bowiem tym organem, który może nakładać kary na wszystkich przewoźników realizujących usługi transportowe w gdańskiej komunikacji (czyli ZKM Gdańsk, PKS Gdańsk oraz Warbus).
Sumarycznie na wszystkich gdańskich przewoźników nałożono aż 2319 kar na łączną kwotę 248 744,41 zł, z czego lwią cześć stanowią kary dla miejskiego przewoźnika ZKM Gdańsk - ok. 113,6 tys. zł na usługi tramwajowe i prawie 44 tys. zł na autobusowe. Warto tu dodać, że prywatni przewoźnicy autobusowi nie ustępują pod tym względem ZKM-owi: PKS Gdańsk musiał zapłacić ok. 45 tys. zł (oraz dodatkowo ok. 2,4 tys. zł za błędne zalogowanie do SIP), zaś Warbus ok. 43 tys. zł (oraz dodatkowo 345 zł za SIP).
Oprócz ZTM-u, wielu pasażerów w Gdańsku z pewnością nieraz widziało radiowozy Zakładu Komunikacji Miejskiej. Łącznie ZKM posiada ich trzy, a pełnią one funkcję wspomagającą działanie wewnętrznego nadzoru ruchu, zwanego formalnie jako "Zespół Utrzymania Ruchu". Ponadto pracownicy ZUR również pracują na stanowiskach stacjonarnych, gdzie śledzą przemieszczanie się pojazdów, ich punktualność oraz aktualną prędkość. Łącznie w ZKM ruch pojazdów (wyłącznie autobusów ZKM i tramwajów) nadzoruje 15 osób. ZUR działa też w systemie pracy całodobowej przez siedem dni w tygodniu.
- Nasi pracownicy jako jedyne służby w Gdańsku, mają uprawnienia do prowadzenia i obsługi tramwaju. Mają także uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych, wyposażonych w maski i kombinezony ochrony osobistej, do wykorzystania w przypadku potrzeby wyprowadzenia tramwaju z pasażerami ze strefy zagrożenia chemicznego. Pracownicy ZUR cyklicznie podlegają szkoleniom z zakresu usuwania skutków awarii w pojazdach szynowych oraz przepisów ruchu drogowego, jak również w treningach w ramach Zintegrowanego Systemu Bezpieczeństwa Miasta Gdańska - mówi Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Pracownicy ZKM-u zajmują się techniczną stroną likwidacji awarii, a więc wykolejeń tramwajów, zerwaniem sieci trakcyjnej, awariami taboru, likwidacją kolizji i wypadków, kontrolą stanu technicznego tramwajów, sieci trakcyjnej, zwrotnic oraz czystości i porządku na torowiskach tramwajowych (w tym odśnieżania) oraz innymi nieprawidłowościami, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo ruchu pojazdów i pasażerów.
- ZKM pełni generalnie zadania służb obsługi technicznej swoich pojazdów, zaś ZTM nadzór nad funkcjonowaniem komunikacji miejskiej, kontroli jej jakości oraz regulacji pojazdów w przypadku zakłóceń. W sytuacjach awarii często ekipy ZKM starają się usunąć np. uszkodzony pojazd, zaś ZTM w tym czasie organizuje objazdy i informuje pasażerów o utrudnieniach. Reasumując, ZKM koncentruje się nad technicznymi aspektami nadzoru własnych pojazdów, zaś ZTM logistyką obsługi pasażerskiej - dodaje Zomkowski.
Pracownicy CR ZKM Gdynia posiadają trzy pojazdy - patrole samochodowe. - Zmotoryzowani Inspektorzy Nadzoru Ruchu kontrolują stan techniczny, eksploatacyjny i estetyczny pojazdów, sprawność kasowników, prawidłowość oznakowania pojazdów i przygotowanie kierowców do pracy (posiadanie karnetów, badanie trzeźwości). Rolą inspektorów jest także obsługa kolizji i wypadków z udziałem pojazdów komunikacji miejskiej oraz zabezpieczanie miejsc uszkodzeń i zerwań sieci trakcyjnej - informuje Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.
W Gdyni pracownicy CR nie mają natomiast wglądu w bezpośrednią lokalizację autobusów i trolejbusów na mapie. Wdrożenie takiego systemu to jednak już nieodległa przyszłość, a to za sprawą systemu sterowania ruchem Tristar. Jak informuje ZKM, w najbliższych tygodniach rozpocząć się ma instalacja urządzeń pokładowych w pojazdach przewoźników.
- W chwili obecnej w części pojazdów funkcjonuje także system biletu elektronicznego, który m.in. dostarcza informacji na temat realizacji rozkładów jazdy. System ten będzie w dalszym ciągu rozwijany, przede wszystkim pod kątem sprzedaży - dodaje Gromadzki.
ZKM Gdynia, podobnie jak ZTM Gdańsk, posiada oczywiście możliwość nakładania kar finansowych za niewywiązanie się z pracy poszczególnych przewoźników. I tak w 2012 r. tylko za "niewykonania kilometrów" obciążano budżet przewoźników kwotą ok. 193,4 tys. zł (z reguły za równowartość kar zatrudniano rezerwy innego operatora celem wykonania kursów dla pasażerów). Na kwotę ok. 49 tys. zł wystawiono mandaty za "parametry techniczno-użytkowe pojazdów" (z czego ok. 19 tys. zł za liczbę kilometrów wykonanych niewłaściwym taborem), zaś 55 tys. zł kosztowały przewoźników opłaty karne wynikające z niewłaściwej jakości usług (1099 kar tego typu).
- Wśród najczęstszych uchybień w parametrach jakościowych występowały: przyspieszony odjazd w stosunku do rozkładu jazdu: (27 proc. kar jakościowych), brak estetyki pojazdu (10 proc.), nieobniżona podłoga (na pętli podczas podstawienia pojazdu lub wchodzącej osobie niepełnosprawnej) lub nie wyciągnięcie pochylni dla osoby na wózku (9 proc.). Łączna suma nałożonych kar wyniosła w 2012 r. 298 111,60 zł - uzupełnia Gromadzki.
Uwagi dot. uchybień w wykonaniu usług transportowych w Gdyni oraz informacje nt. przejazdów można przekazywać bezpośrednio Centrali Ruchu (na stronie internetowej ZKM stosuje się też nazwy Centrala Nadzoru i Regulacji Ruchu oraz Centrum Dyspozycji Ruchem), dzwoniąc pod numer telefonu 58 620-89-10 oraz 58 621-86-11.
Miejsca
Opinie (160) 3 zablokowane
-
2013-02-10 08:50
DOBRA JAKOŚĆ
Nie Centrala ZTM ani ZKM --TYLKO P....ONE ROZKŁADY ! Jeśli mam 1 min.żeby dojechać od przystanku do przystanku wymienić pasażerów, sprzedać bilet i znowu 1 min. do następnego przystanku a potem 3 min. na przystanku końcowym czasu wyrównawczego i muszę skorzystać z toalety.- ZAWSZE BĘDZIEMY ZAMYKAĆ DRZWI PRZED DOBIEGAJĄCYM PASAŻEREM,- dopóki ktoś mądry nie zmieni rozkładów. TO JEST TAJEMNICA JAKOŚCI USŁUGI- Panie Redaktorze.
- 24 0
-
2013-02-10 08:51
Dotyczy ZKM Gdańsk (2)
W Zespole Utrzymania Ruchu pracuje 20 osób oraz ich szef Pan J.N to daje 21 osób a samochodów posiadają 4 oznakowane . W artykule podano 15 osób i 3 samochody.
- 6 4
-
2013-02-10 10:54
Powinni ich konkretnie okroić i ograniczyć prawa na rzecz CR ZTM.
- 2 5
-
2013-02-10 16:33
gość...
ty jesteś z ZTM -u nieuku,nieudaczniku,co ty wiesz o tramwaju albo autobusie....człowieku bez kompetencji zawodowych.powinieneś przejść szkołę przetrwania w ZKM-ie.....
- 5 4
-
2013-02-10 10:49
Kiepsko czuwają (2)
To dlaczego tramwaje linii 11 często samowolnie zmieniają sobie trasę i omijają przystanek na 3 Maja przy urzędzie, jadąc przez przystanki Centrum i Brama Wyżynna? Czy nie zdają sobie sprawy, że osoba na wózku inwalidzkim ma spory problem z dotarciem do przystanków innych linii, nie mówiąc już o niemożliwości dotarcia na przystanek przy Locie (ciasne, wysokie schody).
- 2 3
-
2013-02-10 19:09
Patrz na rozkład (1)
Niektóre kursy są akurat przez Bramę Wyżynną...
- 2 0
-
2013-02-11 16:37
Wyrażnie jest napisane samowolnie.
Inwalidzi na pewno znają ten rozkład na pamięć.
- 0 0
-
2013-02-10 11:08
Kary dla ZKM w Gdańsku ....
i już znamy, jedną z przyczyn ,drożejących biletów.
- 3 2
-
2013-02-10 11:15
,,To oni czuwają nad komunikacją miejską'' (1)
aby nadzorować komunikację to trzeba się na tym znać !
ZKM Gdańsk wykonuje całą czarną robotę a ZTM -spija śmietanę- lepiej niech się nie chwalą bo nie maja czym jakoś nie widać inspektorów ZTM przy organizowaniu autobusów za tramwaje i informowaniu pasażerów,obiecywali że jak powstanie Centrala Ruchu to będą przekierowywali autobusy z Innych firm (Warbus ,PKS)w celu załatania braków na liniach ,autobusy wypadają a ZTM ma się dobrze,ktoś na chama chce aby pasażerowie uwierzyli w zasadność istnienia ZTM- 9 0
-
2013-02-10 23:22
A to zależy od ZTM? Przecież - jeszcze - organizowaniem komunikacji zastępczej za tramwaj zajmuję się ZKM, ZTM jest tylko informowany (jeżeli już jest). Tak samo z przekierowaniem od innych operatorów, przecież na to muszą być umowy inne. A niestety te sprawy raczej zależą od wyżej postawionych ludzi niż od ZTMu.
- 2 0
-
2013-02-10 12:04
Ale kiedy mi tak uciekały, to wychodziłem 5 minut wcześniej. Wsiadam do przyspieszonego tramwaju i widzę czas na kasowniku - 3 minuty za szybko, 2 minuty za szybko. A jeżeli chodzi o rozkłady, to zawsze na bieżąco z neta.
Moi znajomi z Siedlec też na to narzekali...- 0 2
-
2013-02-10 12:47
autobusy 118 i pętla na Piotrkowskiej (4)
Szanowni Kierowcy tej linii!!!!
Już większość z Was zatrzymuje się, gasi silnik na końcowym przystanku na Jeleniogórskiej i tylko przejeżdża przez pseudo rondo na Piotrkowskiej i zajeżdża na przystanek początkowy (kierunek Jana z Kolna) - tak powinno być. Niestety niektórzy z Was nie przestrzegają tych zasad i zatrzymują się na pętli na włączonym silniku i przeszkadzają mi żyć. Hałas - szczególnie rano i wieczorem nawet przy zamkniętym oknie nie daje możliwości wyspania i godnego wypoczynku. Proszę zatem służby Kontroli Ruchu o doszkolenie tych kierowców.- 2 10
-
2013-02-10 17:16
za młodzi na sen, za starzy na grzech
wypijmy przy stole(...)- 2 0
-
2013-02-10 19:12
Masz namiot (1)
Masz namiot obok przystanku że przeszkadza Ci to? Czy po prostu taki wrażliwy/a jestes?
- 2 1
-
2013-02-10 20:45
10/10
- 1 0
-
2013-02-18 09:39
Re: autobusy 118 i pętla na Piotrkowskiej
nie umieszczać pętli autob. w rejonach mieszkalnych obok budynków i sprawa załatwiona a nie traktować autob. jak taksówkę i mieć pod klatką przystanki.jakoś tyle lat jeździły i nie przeszkadzało aż raptem komuś nogi by odpadły jakby się kawałek przeszedł. tak samo jest paranoją na innych liniach gdzie puszcza się autob. w osiedle gdzie te drogi nie są przystosowane żeby poruszała się komunikacja i nawet nie wiem czy można drogę z płyt nazwać drogą. gdzie tu bezpieczeństwo pasażerów? coż widać tak już jest w Polsce że musi się coś stać żeby było dobrze tylko ci którzy są za to odpowiedzialni pozostają bezkarni.
- 0 0
-
2013-02-10 12:48
(1)
To ktoś nad tym czuwa? Ja mam wrażenie, że ZKM to jeden wieki przypadek. Rozkład jest tylko orientacyjny, jedni kierowcy grzeją inni nie itp./
- 4 7
-
2013-02-10 19:46
Za rozkłady odpowiada ZTM. Jeśli marudzisz i masz pretensje to sprać do kogo i dopiero wtedy pisz.
- 0 0
-
2013-02-10 12:50
(2)
Dlaczego kontrola ruchu ma niebieskie koguty jak pojazdy uprzywilejowane? Dlaczego notorycznie stoją na ścieżkach rowerowych i chodnikach?
- 3 6
-
2013-02-10 17:06
bo tak
Zkm mial koguty ma i bedzie miec. Dotarcie na miejsce zdarzenia ( tramwajowego ) trwa niekiedy kilkanascie min. pilitowanie uszkodzonych skladow wypadki wykolejenia zerwanie sieci trakcyjnej itp. A ZTM ma deflibrylatory ha ha ha ja sie pytam po co? Do chorych wzywa sie karetke a nie ZTM! Osoby ktore patrza na to z boku czyli pasazerowie sa wsciekli ze tak marnuje sie pieniadze. Panie Dobaczewski, Zomkowski i Gasiorowski dosc z tym zegnamy. Wasza praca to tzw. ukryte bezrobocie. Marnujecie pieniadze podatnikow a waszej pracy i pracownikow wogole nie widac. Banda przebierancow.
- 8 1
-
2013-02-10 23:27
Kontrola ruchu?
Chodzi o Centralę Ruchu czy Nadzór Ruchu (ZUR)?
Niebieskie koguty najprawdopodobniej tylko służą albo mają służyć gdy zagrożone jest życie ludzkie-wypadek drogowy.- 0 0
-
2013-02-10 13:00
OPERATOR!!! (3)
Co za idiota z ZKM Gdynia wymyślił dla przewoźników nazwę Operator? Przecież to jest przewoźnik... Operator to może być koparki, dźwigu, operator sieci komórkowej, ale nie operator jako właściciel autobusów. Pewnie Pan Gromadzki jak zwykle wymyślił nowe słówko i teraz stara się wszędzie je wprowadzić. Pewnie tak samo jak "konwersja trolejbusu"... Panie Gromadzki nie popisuj się...
- 12 2
-
2013-02-10 23:36
te znawca, ustaw nie czytasz? (1)
zwłaszcza tej o publicznym transporcie zbiorowym?
- 4 3
-
2013-02-11 00:26
tylko...
Tylko ustawa ta obowiązuje od 2011 roku, a Pan Gromadzki zaczął tak mówić i używać tego określenia dopiero od początku 2013 roku. Czyżby taka persona nie wiedziała o tym wcześniej?
- 4 0
-
2013-02-11 07:06
operator
baranie przeczytaj ustawę to będziesz wiedział skąd wzięła się nazwa operator, a może nie umiesz czytać? tylko pisać
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.