- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (95 opinii)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (75 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (433 opinie)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (38 opinii)
- 5 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (67 opinii)
- 6 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (84 opinie)
To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku
Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.
Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.
![Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1570/150x100/1570504__kr.webp)
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
Nowoczesne rozwiązanie
Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.
Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowej
Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.
- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.
Jaka trasa, jaki koszt?
- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.
Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.
Piękne widoki
Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.
- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.
Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji
Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.
Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.
W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.
Opinie (464) ponad 10 zablokowanych
-
2024-04-13 06:57
tricityline
Super pomysł. Jedna uwaga. Stację pośrednią należałoby też zrobić przy pętli w Oliwie aby można było się przesiąść do innych środków komunikacji miejskiej
- 3 0
-
2024-04-13 07:06
Pilot
A nie prościej samolotem podlecieć z Osowy do Gdańska? Też korki ominiemy
- 4 1
-
2024-04-13 07:49
Ścieżka rowerowa!!!
Po pierwsze konkretne przejście z Osowy przez obwodnice, a po drugie konkretna ścieżka rowerowa przez las wzdłuż Spacerowej. Gwarancja zdrowia, aktywności, braku korków, świeże powietrze. I zaoszczędzone pieniądze.
Projekt kolejki super. Ekologiczny. Noe mniej ktoś wspomniał o PKM. Czemu tak rzadko z Osowy do Gdańska?- 6 0
-
2024-04-13 08:08
Metro! (2)
Zamiast takich zabawek wybudujcie METRO! szkoda pieniędzy na takie coś. to dobre na narty w górach.
Te pieniądze przeznaczycie na metro. Cóż za zachcianki!- 0 0
-
2024-04-13 10:42
(1)
Tereny podmokłe, metro nigdy nie powstanie. A pomysł z kolejką linowa w mieście to jak zrobienie z niego Kambodży
- 0 0
-
2024-04-13 21:48
no to wysuszyc te tereny, albo przeniesc je gdzie indziej
- 0 0
-
2024-04-13 08:33
a nie możecie się w końcu wziąć w garść
i zwyczajnie zrobić czteropasmowe wyjazdówki z miasta zamiast bawić się w takie bajki?! ludzie ogarnijcie się! miasto jest całe zakorkowane codziennie minimum trzy razy! do roboty!!!!!!
- 2 0
-
2024-04-13 08:44
Tylko ten wiatr (1)
Dzięki temu że mamy wietrzna pogodę mamy czyste powietrze w Gdansku. Jak się chodzi to się mniej to odczuwa. Wystarczy pojeździć na rowerze i zaraz wiesz że to głowy urywa. Wieje u nas z 10mies w roku. Tuluza ma trochę inna pogodę. Wrocław też jest polskim biegunem ciepła. Radzę pomyśleć zanim rzuci się jakikolwiek pomysł na wydanie pieniędzy mieszkańców. Za cudze bawi się najlepiej.
- 5 1
-
2024-04-13 14:20
Wiatr nie jest problemem
Dzięki technologii 3 lin (dwie służą jako tory) kolejka może kursować nawet przy wietrze 108 km /h (dane z Tuluzy).
- 0 1
-
2024-04-13 10:40
Tu ledwo jeździ skm ,pkm,autobusy i tramwaje. Wszystko się psuje. Kolejka nowa w mieście ...no Kambodża normalnie .
- 0 0
-
2024-04-13 11:33
Wybrzeze wygląda jak pijany poeta
Brak słów szkoda,zmarnowane 30 lat
- 1 0
-
2024-04-13 12:03
Wspaniały pomysł
Szkoda tylko że rzàdzàcy miastem nie widzà jaka byłaby to ulga dla ludzi mieszkajàcych w Osowej i okolicy.
Mieszkam w tym rejonie od niedawna i jestem zszokiwana jak opuszczona jest ta okolica jeśli chodzi o infrastrukturę: połàczenie z Oliwà kiepskie, drogi beznadziejne, komunikacja od czasu do czasu. I gdzie tu ochrona środowiska jaki tak wszyscy muszà jeździć samochodami aby się z tàd wydostać.- 2 0
-
2024-04-13 13:20
To jest obowiązkowa atrakcja turystyczna
Powinna być wybudowana jak najszybciej ale do lotniska a nie na zabitą dechami osowę (ewentualnie Majaland mogłby sie dorzucic by mieć przystanek)
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.