- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (94 opinie)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (75 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (431 opinii)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (38 opinii)
- 5 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (67 opinii)
- 6 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (84 opinie)
To wcale nie jest bujanie w obłokach. Wraca pomysł kolejki linowej w Gdańsku
Marzenia szybują wysoko, niektóre latają kolejką linową. O takiej myśli Michał Dworakowski z inicjatywy Kocham Gdańsk i myśli całkiem serio. Kolejka miałaby połączyć Osową z Oliwą oraz Jelitkowem i jednocześnie odciążyć zakorkowane trasy. Natchnienie przyszło z Francji.
Dzisiaj motywacja do budowy kolejki to przede wszystkim poprawa komunikacji i zwiększenie dostępności.
![Kolejka linowa na Górę Gradową? Jest taki plan](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/1570/150x100/1570504__kr.webp)
- Proponujemy strategiczne spojrzenie na rozwiązanie problemu komunikacji w naszym mieście. Warto skorzystać z doświadczeń innych miast, które zdążyły już popełnić błędy i obecnie szukają innych rozwiązań komunikacyjnych. Od wieków ludzie spoglądali w niebo. I my spojrzeliśmy w górę, i podobnie jak we francuskiej Tuluzie czy w Paryżu, proponujemy rozwiązanie komunikacyjne w postaci kolei linowej - mówi Michał Dworakowski.
Nowoczesne rozwiązanie
Jak wskazuje pomysłodawca, dzisiejsza technologia pozwala na wybudowanie nowoczesnego połączenia linowego w całkiem osiągalnej cenie.
Kolej linowa w Tuluzie, której przykład podaje, powstała kilka lat temu na odcinku 3 km i kosztowała 82 mln euro. Koszt tej gdańskiej na odcinku 10 km (w linii prostej) byłby z pewnością większy, ale warto zwrócić uwagę, że najdroższa jest budowa stacji, a kolejka miałaby ich trzy - tak jak ta w Tuluzie - lub dwie przy krótszej trasie kończącej się w Oliwie - najlepiej przy pętli tramwajowej
Ponadto odpowiednio wysokie pylony (te w Tuluzie mają 40-70 m) pozwoliłyby na ich rzadsze rozmieszczenie i uniknięcie wycinki zieleni w przebiegu trasy kolejki.
- Kolejka w Tuluzie zrobiona jest w technologii trzech lin. Dwie liny pełnią rolę torów, po których jedzie wagonik, a trzecia lina ciągnie wagonik. Dzięki temu jest on stabilny w sytuacji silnego wiatru - dodaje mieszkaniec Osowej.
Jaka trasa, jaki koszt?
- Trasa biegłaby z Osowej PKM Kukawka, gdzie powstanie ogromny parking dla przyjezdnych spoza Gdańska, do Oliwy, gdzie na wysokości zoo powstałaby dolna stacja i dalej, aż do Jelitkowa z nadmorską stacją końcową. Jedna gondola mieści 34 osoby, można do niej wejść z rowerem lub wjechać wózkiem inwalidzkim - wyjaśnia Dworakowski.
Jak wskazuje mieszkaniec Osowej, cała kolejka transportuje podróżnych z wydajnością równą przegubowemu autobusowi miejskiemu jadącemu z częstotliwością co 10 minut. Co najważniejsze, nie stoi w korkach i kursuje punktualnie.
Utrzymanie kolejki według wyliczeń jest porównywalne do wydatków funkcjonującej komunikacji miejskiej. W Tuluzie umowa z operatorem opiewa na 39 mln euro i zawarto ją na 20 lat - co daje ok 2 mln euro wydatków rocznie.
Piękne widoki
Dodatkowym argumentem przemawiającym za powstaniem takiego rozwiązania są też widoki na lasy, wzgórza i zatokę.
- W Tuluzie zbudowano kolej linową nad terenami zielonymi, rzeką, bez szkody dla środowiska naturalnego, tworząc inspirujące i wygodne połączenie komunikacyjne. Jakże inaczej inspirująco, bez frustracji, dojeżdżałoby się do pracy, szkoły czy na plażę - przekonuje Michał Dworakowski.
Kolejka służyłaby przede wszystkim mieszkańcom, ale też byłaby atrakcją turystyczną.
Myślenie "warstwowe" w projektowaniu komunikacji
Zwolennicy budowania kolei linowych w miastach przekonują, że warto myśleć "warstwowo" o współczesnym planowaniu komunikacji. To nie tylko tramwaj czy autobus, to także metro czy kolej linowa.
Warto mieć świadomość jak ogromne to wyzwanie, rozciągnięte w czasie. Budowa kolei w Tuluzie od pomysłu do pierwszego pasażera zajęła dekadę.
W Polsce przykładem miejskiej kolei linowej, choć w mikroskali, jest "Polinka" we Wrocławiu, która kursuje nad Odrą między campusami Politechniki Wrocławskiej.
Kolejka uruchomiona została w 2013 r. jej zasięg nie jest duży, kursuje na trasie liczącej niespełna 400 m. Czas trwania przejazdu to niecałe 2 min.
Opinie (464) ponad 10 zablokowanych
-
2024-04-12 20:48
Połączyć wszystkie wzgórza w trójmieście taką koleją linową.
Wzgórz jest wiele więc da się zrobić. A także turystów przyciągnie mnóstwo, bo widoki na morze piękne.
- 2 1
-
2024-04-12 21:33
Świetny pomysł. Trzymajmy kciuki za jego realizację! (1)
Pomysł odważny i bardzo trafiony w odniesieniu do potrzeb. Współpraca samorządów na szczeblu miejskim i wojewódzkim mogłaby przynieść wymierne korzyście nie tylko dla Gdańska ale również dla okolic kaszubskich miejscowości ościennych, mając na uwadze wspólną stację PKM i Kolei Linowej.
- 1 5
-
2024-04-13 14:22
Tak jest!
Dokładnie, trafny komentarz.
- 0 0
-
2024-04-12 21:43
Zakaz aut spalinowych, zielony bezład i kolejka linowa za miliony Euro
Potrzebny jest psychiatra, natychmiast!
- 6 0
-
2024-04-12 22:02
Aby takie cudo się opłacało to...
uwaga liczę... bilet na Kasprowy kosztuje ok.100zł w zamian cudowne widoki i zjazd na nartach. Obłożenie turystyczne do granic możliwości. Jak będzie w gdańsku? Obłożenie małe lub średnie ceny to rekompensujące wygórowane. Dacie 200 zł na durną i powolną przejażdżkę linówką do Osowej? Komu to ma zaimponować? Pomysłu bardziej durnego jeszcze tu nie widziałem. Skoro miasto ma nadmiar kasy to niech pobuduje parkingi i ogarnie do normalności komunikację zbiorową
- 7 0
-
2024-04-12 22:16
Fantazja (1)
uchwała nr xxxix/1214/2001 rady miasta
gdańska z dnia 27 września 2001 ROKU
w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego połączenia
drogowego dolnego tarasu Gdańsk Oliwa Sopot z obwodową Trójmiasta Nowa
Spacerowa
W 2001r. Uchwalono temat tunelu. Minęło 23 lata i... tylko zmodernizowano Spacerową. Miała być 2 pasmowa jak Słowackiego ze ścieżką rowerową. Finalnie jednak miało być pobocze i ścieżka. Jak jest: ścieżka rowerowa tylko do leśniczówki, pobocze żwirowe, które obecnie jest zarośnięte......- 3 0
-
2024-04-13 14:24
Dwujezdniowa Słowackiego i Armii Krajowej
A czy aby na Słowackiego i Armii Krajowej nadal nie tworzą się korki mimo dwóch pasów?
- 0 0
-
2024-04-12 22:19
W końcu!
Wreszcie ktoś na to wpadł!!! W dzieciństwie marzyliśmy o tym, żeby nie musiec dygać z górki a potem pod górkę żeby się pobawić ze sobą. Brawo! więcej jest takich górek w Gdańsku.
- 0 5
-
2024-04-12 22:28
chodniki lepiej wyremontujcie
- 4 0
-
2024-04-12 22:46
A moze
A może zacząć od budowy przystanku pkm na Zaspie? To nienormalne że pociąg przejeżdża tu po torach i się nie zatrzymuje.... aby wsiąść - należy jechać do Wrzeszcza. Ale po co? Dbacie o coraz dalsze osiedla, a co z tymi bliżej centrum???
- 2 1
-
2024-04-12 23:47
Ktoś tu nieźle popłynął...
Od lat nie udało się zrobić tunelu pod Pachołkiem, ani nawet udrożnić skrzyżowania ze światłami przy Auchan na Spacerowej, chociaż pewnie zwykłe rondo by zrobiło robotę. A do remontu Kielnieńskiej, który idzie jak krew z nosa też zabierano się przez długie lata.
O jakiej kolejce tu zatem mowa? Przy tej prezydentce? Co najwyżej festyn wam może zrobić na otwarcie Majalandu.
Lepiej zejdźcie na ziemię. Chciało się mieszkać w cichej i spokojnej okolicy bez dojazdu, to teraz nie pora na marudzenie i takie dyrdymały jak kolej linowa przez pół miasta, bo dojeżdżać ciężko.- 4 0
-
2024-04-12 23:52
Osowianie jacyś dziwni są...
Nic im nie pasuje i za wszelką cenę próbują naginać rzeczywistość, żeby zwrócić na siebie uwagę.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.