- 1 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (198 opinii)
- 2 Prokuratura już nie chce ścigać Nergala (344 opinie)
- 3 Jak zmieniał się cmentarz na Westerplatte (50 opinii)
- 4 Złe parkowanie nie pozwoliło posprzątać ulic (141 opinii)
- 5 Jarmark św. Dominika startuje w sobotę (172 opinie)
- 6 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (187 opinii)
Tramwaj do dworca we Wrzeszczu. Krótka trasa, duże emocje
Krótki, bo niespełna 250-metrowy odcinek trasy tramwajowej między al. Grunwaldzką i dworcem Wrzeszcz PKP
ma zrewolucjonizować komunikację miejską w tej części Gdańska, ale budzi też wątpliwości części mieszkańców.
- Tramwaj na Klonowej: założenia znane od dawna, wątpliwości aktualne
- Urzędnicy: krótka trasa, duże oszczędności
- Krótka trasa, ale z możliwością przedłużenia
- Tramwaj na Klonowej ma pojechać przez deptak
- Czy tramwaj na Klonowej się opłaci?
- Biuro projektowe musi zaplanować połączenie tramwajowe pomiędzy al. Grunwaldzką a dworcem Gdańsk Wrzeszcz w ciągu ul. Klonowej
![Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3282/150x100/3282512__c_177_229_237_171__kr.webp)
Tramwaj na Klonowej: założenia znane od dawna, wątpliwości aktualne
Choć ta informacja nie powinna nikogo zaskoczyć, bo o budowie trasy tramwajowej z al. Grunwaldzkiej, przez ul. Klonową, do dworca Wrzeszcz PKP mówi się od wielu lat (w Trojmiasto.pl pisaliśmy o tym ostatnio jesienią 2022 r., w artykule Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie), to jednak wywołała sporą dyskusję w mediach społecznościowych.
Wiele komentarzy podawało w wątpliwość sens budowy trasy, która:
- będzie miała niespełna 250 metrów długości,
- pobiegnie po deptaku otoczonym budynkami stojącymi przy ul. Klonowej,
- pochłonie pieniądze, które - zdaniem niektórych - przyniosłyby większy efekt, gdyby wydać je na poprawę komunikacji w tej części miasta, ale w inny sposób.
Urzędnicy: krótka trasa, duże oszczędności
Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska, przekonuje, że budowa tramwajowej "odnogi" pozwoli znacznie efektywniej ustalać trasy tramwajów, które dziś - między Wrzeszczem i Strzyżą - często jeżdżą prawie puste.
- Tramwaje jadące z górnego tarasu będą kończyć tu [przy dworcu we Wrzeszczu - dop. red.] swój bieg. Dzięki temu zoptymalizujemy koszty pracy przewozowej i zakupu nowego taboru. Potoki pasażerów ciążą w stronę Wrzeszcza i bez tego łącznika tramwaje z dużą częstotliwością "będą wozić powietrze" do Jelitkowa i generować potężne i niepotrzebne koszty.
Tłumacząc to w sposób bardziej zrozumiały: tramwaje jadące dziś od strony Śródmieścia do Wrzeszcza są pełne pasażerów, ale za Galerią Bałtycką gwałtownie pustoszeją. By móc zawrócić, muszą jechać co najmniej do pętli Strzyża. Budowa torów do dworca we Wrzeszczu pozwoli uniknąć tych "pustych przebiegów". Tramwaje zawrócą bowiem właśnie tam, zmieniając kierunek jazdy.
Krótka trasa, ale z możliwością przedłużenia
Choć zapowiedziany przetarg dotyczy wyłącznie projektu trasy do dworca we Wrzeszczu, musi on zakładać możliwość przedłużenia trasy tramwajowej wzdłuż torów kolejowych, w kierunku Galerii Bałtyckiej. Na jej wysokości miałby powstać nowy wiadukt nad torami kolejowymi. To po nim tramwaj przejechałby do Wrzeszcza Dolnego, by następnie połączyć się z torowiskiem na al. Legionów lub jeszcze dalej - na al. Hallera.
- Żeby podjechać pod taki wiadukt, najazd musiałby zacząć się chyba przy Manhattanie - zauważył jeden z uczestników internetowej dyskusji.
- Nie musiałby. Nachylenie na wiadukcie, na który wjazd zacząłby się między dworcem i Galerią Bałtycką, wynosiłoby 5 proc. Polskie przepisy pozwalają już na większe nachylenia. Tymczasem gdańskie tramwaje "Dortmund", w czasach kursowania po Kassel, pokonywały podjazdy o nachyleniu nawet 8 proc. - przekonuje pracownik ZTM Gdańsk, zaangażowany w projekt.
Tramwaj na Klonowej ma pojechać przez deptak
Wątpliwości części mieszkańców budzi to, że tramwaj pojedzie nie jezdnią lub wydzielonym torowiskiem, lecz przez deptak. Po budowie trasy, zachowa on swoją funkcję, ponieważ tramwaj nie będzie wydzielony ani ogrodzony, będzie można też swobodnie przekraczać jego trasę w każdym miejscu.
- To bezpieczne rozwiązanie, praktykowane w wielu krajach. Ma wiele plusów. Po pierwsze nie pozbawiamy pieszych przestrzeni. Po drugie nie zabieramy jej też samochodom, co stałoby się, gdyby trasę poprowadzić ulicą - przekonuje jeden z miejskich urzędników.
Czy tramwaj na Klonowej się opłaci?
Dr Piotr Kuropatwiński, ekonomista związany z Uniwersytetem Gdańskim, zwraca uwagę, że korzyści z nowej trasy będą mniejsze, niż wydatki poniesione na jej budowę.
- Wskaźnik efektywności nakładów na zbudowanie tego ogryzka linii tramwajowej jest na pewno niższy, niż wskaźnik efektywności nakładów na poprawę komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do innych stacji SKM lub wielu innych codziennych celów podróży w Gdańsku. Rozwijanie sieci transportu zbiorowego (takiego jak tramwaj) nie jest jedynym sposobem wpływania na korzystne zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców dobrze zarządzanego miasta - napisał w dyskusji.
Gdańscy urzędnicy argumentują, że trasa tramwajowa ma być realizowany z unijnych środków, przeznaczonych na rozwój komunikacyjnych węzłów integracyjnych. Takie zadanie zaplanowane jest w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, nadzorowanych i dzielonych przez samorząd województwa. Zwracają uwagę, że albo miasto po nie sięgnie, albo one po prostu przepadną.
Przypomnijmy, że koszt budowy tramwaju przez ul. Klonową nie jest jeszcze znany.
Wizja tramwaju od al. Grunwaldzkiej, przez ul. Klonową, do al. Legionów
Opinie (362) ponad 10 zablokowanych
-
2023-03-31 10:31
Zimą to te tramwaje po szynach o nachyleniu 5% będą śmigać :-)
Już to widzę - portal trojmiasto/ Raport / Tramwaj znowu nie może podjechać na wiadukt XD
Pasażerowie pchają tramwaj XD- 16 5
-
2023-03-31 10:32
Nie podoba mi się ten projekt, jestem przeciw!!!
Rosa
- 15 2
-
2023-03-31 10:41
Bardzo potrzebny łącznik (2)
Dobrze, że zrobią chociaż kawałek do dworca, ale potrzebny jest cały łącznik do Legionów. Byłoby to pierwsze, nowe połączenie tramwajowe ponad torami kolejowymi - od razu daje o wiele większe możliwości poprowadzenia tras
- 7 14
-
2023-03-31 11:24
wyjatkowo szkodliwie bezmyslne i niepotrzebne
- 3 2
-
2023-04-01 11:06
I połączenia Nowego Portu z resztą miasta.
- 0 0
-
2023-03-31 10:44
kiedyś się mówiło papier wytrzyma wszystko, teraz można powiedzieć komputer i wizualizacje. Coś mi to pachnie zwiększonym wydatkowaniem pieniędzy publicznych przed wyborami, i symulacją działań miasta na rzecz mieszkańców. Chyba obecna ekipa w urzędzie miasta obawia się wyborów samorządowych.
- 15 1
-
2023-03-31 10:54
Januszex zrobi za 200 mln zł.
Oferta ważna 2 dni ze względu na wysokie ceny gazu. Taniej już było!
- 9 1
-
2023-03-31 10:54
To już n-ty raz to samo. A tymczasem zamiast baraku nazywanego dworcem mozolnie wznoszą kolejny barak.
Który będzie do zburzenia, bo jest za mały, tak jak i ten poprzedni. A budy dookoła jak były tak są nadal. A przystanki ZTM są chyba z epoki przed komuną. Rany, takie fajne centrum a my ciągle co najmniej 50 lat do tyłu w tym miejscu. A koleiny tam tak głębokie, że można by tam na desce pływać w czasie deszczu.
Tam potrzeba nowego planu zagospodarowania, obejmującego ogromny obszar. Więc do roboty nieroby z urzędu!- 21 1
-
2023-03-31 10:55
Pomysł kontrowersyjny ale... możliwy (4)
Ja widzę tu jedno ale : dlaczego nie planuje się wjazdu od strony Oliwy ?
Gdzie są najbliższe pętle na których
można skrócić ruch w razie zatrzymania we Wrzeszczu ? Są to pętle w Oliwie i na Klinicznej. Na taką pętlę idealne miejsce by było w miejscu Lidla.- 4 5
-
2023-03-31 13:25
Ale obecnie wystarczą łączniki międzytorowe (3)
np co 2- 3 kilometry. Lepiej przy co drugim przystanku. Tylko na pętli więcej zarobisz!
- 1 2
-
2023-03-31 17:08
Na pętli można zostawić uszkodzony tramwaj (2)
Lub czekający na ,,podmianę,, łącznik jest dobry awaryjnie i tylko dla sprawnych wozów 2 kabinowych.
- 1 0
-
2023-03-31 17:28
Jakoś po nakladkowych i stopiątki jeździły czyli z tymi kabinami bym nie wydziwiał. (1)
Popatrz, jak to zrobili na Pestce. Lepiej ominąć uszkodzony drugim torem, niż blokować kilkanaście wozów pełnych ludzi na godziny! A nie zawsze udaje się zwlec,, trupa do szopy,, w rozsadnym czasie. Lata temu na pl Komorowskiego stopiątkę zestawili z toru i zwieźli lawetą.
- 0 0
-
2023-04-01 00:47
105 na nakładkach na ul Hallera.
Jest to opisane w jednym z albumów o Gdańskiej komunikacji. To były połączone 2 wagony d...mi. Tylko jeden zabierał pasażerów ale...źle chamował. Wykolejoną 105 pamiętam przy operze. Po kilku godzinnej próbie nastawienia, przewrócono wagon i zepchnięto do zatoki autobusowej. Poszedł na złom.
- 1 0
-
2023-03-31 10:57
Budować, nie marudzić!
Moje uwagi dotyczą tylko dwóch zagadnień:
1) generalnie węzeł integracyjny pod dworcem Wrzeszcz powinien być zaprojektowany całościowo i docelowo, m. in. uwzględniać budynek ponad węzłem i mieć całościowe zadaszenie - na wizce znowu tramwaj ma przystanek bez zadaszenia! :(
2) przypominam, że w planie zagospodarowania przestrzennego jest przewidziany szeroki tunel dla pieszych i rowerzystów pod torami kolejowymi w kierunku hotelu Focus, który łączyć się ma bezpośrednio z poziomem -1 Galerii Bałtyckiej ( co było w projekcie GB przewidziane)- 6 16
-
2023-03-31 11:08
Ale to głupie
Kto wymyśla takie absurdy? Argumentacja całkowicie absurdalna i zmienią przestrzeń dla ludzi w przestrzeń dla pojazdów. Koszmar projektowy i ideowy.
- 17 1
-
2023-03-31 11:10
wrzeszczanin (1)
słaby pomysł
- 21 2
-
2023-03-31 15:08
człowieku, w Żukowie nie ma Wrzeszcza.
Zostaw dizla pod oborą i nie trolluj, kierowczyku. Wypędzą was z centrum miasta bo tam nie pasujecie, wszystko niszczycie i trujecie.
- 0 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.