• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu: początek rewolucji torowej na Dolnym Tarasie

Krzysztof Koprowski
21 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (294)

Koncepcja z 2015 r. autorstwa Alter Polis (współpraca BPBK) tramwaju od al. Grunwaldzkiej do al. Legionów przez dworzec Wrzeszcz PKP. Zawiera wariantowanie przebiegu przez ul. Kościuszki

Budowa trasy tramwajowej przez ul. KlonowąMapka do dworca we WrzeszczuMapka, która ma towarzyszyć realizacji trasy Nowa Politechniczna, to dopiero początek wielkiej rewolucji torowej. Docelowo tramwaje dojadą do al. RzeczypospolitejMapka, a nawet al. HalleraMapka i przez Letnicę do Nowego Portu. W efekcie powstanie całkowicie nowy układ połączeń szynowych pomiędzy dzielnicami Dolnego Tarasu. Realizacja tak ambitnego planu zajmie kilkadziesiąt lat.



Który wariant połączenia tramwajowego między Wrzeszczem a Zaspą jest najlepszy?

O budowie trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca pisaliśmy kilkukrotnie. Pomysł ten przewijał się od lat w różnych koncepcjach - zarówno na poziomie analiz urbanistycznych, jak i bardziej amatorskich rozważań akademickich.

Brak wygodnego powiązania sieci tramwajowej na Zaspie i Przymorzu (ciąg ul. ChłopskaMapka - al. RzeczypospolitejMapka) z Wrzeszczem Górnym (al. GrunwaldzkiejMapka) jest od dekad utrapieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu.

Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca we Wrzeszczu Wizja zmian placu Czerwonych Gitar. Tramwaj przez Klonową do dworca we Wrzeszczu
  • Docelowy układ sieci tramwajowej we Wrzeszczu. Tramwaj do dworca jest tylko początkiem inwestycji.
  • Koncepcja ZTM Gdańsk odejścia torowiska od al. Grunwaldzkiej pod dworzec we Wrzeszczu (2022 r.).
  • Koncepcja ZTM Gdańsk układu torowego przed dworcem we Wrzeszczu (2022 r.).
  • Przebieg trasy Nowa Politechniczna (Gdańsk Południe-Wrzeszcz), której towarzyszyć będzie budowa trasy tramwajowej przez ul. Klonową do dworca we Wrzeszczu.

Zwiększenie przepustowości układu sieci tramwajowej



Na istniejących liniach autobusowych notorycznie dochodzi do opóźnień w realizacji kursów. Ponadto zdolności przewozowe autobusów są niższe od tramwajów, które w razie potrzeby można jeszcze wydłużyć. Przykładowo eksploatowane w Gdańsku przegubowe Mercedesy Conecto G zabierają na pokład do 149 pasażerów, zaś Pesy Jazz Duo - 215.

Nie bez znaczenia jest także potrzeba zwiększenia przepustowości poszczególnych odcinków szlakowych poprzez większą elastyczność prowadzenia linii tramwajowych w ruchu regularnym oraz nowe możliwości organizacji ruchu w sytuacjach awaryjnych lub dłuższych remontów.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Wizualizacja ul. Klonowej z tramwajem i potencjalną nową zabudową przy dworcu.
  • Wizualizacja możliwego kształtu zabudowy w obrębie dworca we Wrzeszczu. Po prawej wjazd na wiadukt tramwajowy nad torami kolejowymi.
  • Przekroczenie torów kolejowych niezależnie od dalszego przebiegu rozważane jest wyłącznie wiaduktem.

Koncepcja tramwaju zaprezentowana siedem lat temu



Koncepcja budowy trasy tramwajowej przez ul. Klonową i dalej do al. Legionów została oficjalnie zaprezentowana w 2015 r. w ramach nowego podejścia do tematu trasy Nowa Politechniczna.

To właśnie wówczas wprowadzono nazwę "Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz" (w skrócie GP-W), aby podkreślić nowe spojrzenie na cały projekt, w ramach którego zawarto również odcinek przez środek Piecek - Migowa (Moreny) jako alternatywy wobec przejścia pod estakadą ul. RakoczegoMapka (rezerwa terenowa pod tramwaj nie została wykreślona, lecz nie ma określonych terminów realizacji).

Morena. Powstaje plan strategiczny dla dzielnicy Morena. Powstaje plan strategiczny dla dzielnicy
  • Tramwaje z al. Grunwaldzkiej w ul. Klonową będą skręcać w prawo jeszcze przed przystankiem.
  • Wstępnie przewiduje się na pl. Czerwonych Gitar urządzenie wspólnej przestrzeni pieszej z torowiskiem tramwajowym wzorem np. rynku w Katowicach.
  • Torowisko będzie poprowadzone środkiem ul. Klonowej.
  • Na wysokości dworca we Wrzeszczu (po prawej w przebudowie) powstanie w pierwszym etapie przystanek końcowy z torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych.

Trasa wpisana do strategicznych dokumentów planistycznych



Tramwaj przez ul. Klonową na Zaspę i Przymorze następnie zawarto w studium uwarunkowań kierunków i zagospodarowania przestrzennego Gdańska w 2018 r. W ramach prac nad tym dokumentem o tramwaju przez ul. Klonową pisaliśmy także w 2016 oraz w 2017 r.

Obecnie na bazie tych ustaleń planistycznych trwają przygotowania do realizacji pierwszego bardzo krótkiego odcinka towarzyszącego trasie Nowa Politechniczna - od al. Grunwaldzkiej do dworca we Wrzeszczu wraz z torami odstawczymi.

Pozwoli on na zakończenie biegu tramwajów dwukierunkowych w jednym z najważniejszych punktów na mapie komunikacyjnej Trójmiasta (na stacji Wrzeszcz zatrzymują się wszystkie pociągi, w tym regionalne, dalekobieżne) bez potrzeby kierowania ich do pętli StrzyżaMapka, gdzie są zaledwie dwa tory lub znacznie bardziej odległej OliwyMapka, która już przy obecnej liczbie tramwajów "pęka w szwach".

  • Realizacja układu torowego przy dworcu będzie wiązała się także z przebudową pętli autobusowej.
  • Pomiędzy ul. Dmowskiego przy Galerii Bałtyckiej a torami kolejowymi planowana jest budowa najazdu do nowego wiaduktu dla tramwajów.
  • Niezagospodarowany teren przy Galerii Bałtyckiej, gdzie możliwa jest budowa najazdu na nowy wiadukt dla tramwajów nad torami kolejowymi.
  • Nowy wiadukt dla tramwajów planowany jest tuż obok istniejących wiaduktów drogowych.

Którędy połączyć Przymorze i Zaspę z Wrzeszczem?



Dalszy przebieg tramwaju rozpatrywany jest w dwóch wariantach. Od dworca tramwaj będzie wjeżdżał na nowy wiadukt poprowadzony nad torami kolejowymi, skąd zostanie skierowany:

Dokładny przebieg torów względem jezdni nie jest ustalony na poziomie planistycznym. Brane pod uwagę są różne warianty - zarówno położenia względem jezdni, jak i ewentualnego łączenia ruchu tramwajowego z osobowym na wybranych fragmentach.

- Ponieważ nie dysponujemy szczegółowymi analizami dotyczącymi obu wariantów przebiegu nowej trasy tramwajowej, trudno wypowiadać się na temat docelowej organizacji ruchu. Przestrzeń w korytarzu ul. Hynka, jak i ul. Kościuszki jest ograniczona istniejącą zabudową i dlatego potencjalna realizacja każdego z wariantów będzie najprawdopodobniej wiązała się z ograniczeniami dla ruchu samochodów - wyjaśnia Katarzyna Błaszkowska z Zespołu Komunikacji Społecznej Biura Rozwoju Gdańska.
Warianty rozbudowy układu tramwajowego w obrębie Letnicy (2021 r.). Warianty rozbudowy układu tramwajowego w obrębie Letnicy (2021 r.).

Tramwajem z Wrzeszcza przez Letnicę do Nowego Portu



Na tym jednak nie kończą się plany miasta, bowiem w 2021 r. przedstawiono koncepcję dalszego wydłużenia trasy tramwajowej aż do al. Hallera przez tzw. ul. Nową Kościuszki oraz następnie przez Drogę Zieloną (al. Płażyńskiego)Mapka - Letnicę do ul. Marynarki PolskiejMapka.

Nowy układ torowy będzie w efekcie stanowić powiązanie poprzeczne aż pięciu tras tramwajowych na Dolnym Tarasie:
  1. wzdłuż Grunwaldzkiej - Wojska Polskiego - Wita Stwosza,
  2. wzdłuż Chłopskiej - Rzeczypospolitej - Legionów,
  3. wzdłuż Hallera,
  4. wzdłuż Marynarki Polskiej (z wykorzystaniem fragmentu al. Hallera),
  5. (planowana) wzdłuż Drogi Zielonej w pasie nadmorskim (jw.).

Jak będzie wyglądać tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej w pasie nadmorskim? Poznaliśmy oczekiwania urzędników Jak będzie wyglądać tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej w pasie nadmorskim? Poznaliśmy oczekiwania urzędników
  • Skrzyżowanie Trasy Słowackiego z ul. Kościuszki i Nad Stawem.
  • Trasa Słowackiego (ul. Hynka).
  • Trasa Słowackiego (ul. Hynka).
  • Skrzyżowanie Trasy Słowackiego (ul. Hynka) z al. Rzeczypospolitej.
  • Ulica Kościuszki.
  • Ulica Kościuszki.
  • Skrzyżowanie ul. Kościuszki z al. Legionów.
To oznacza możliwość wprowadzenia całkowicie nowej siatki połączeń np. linii tramwajowej Nowy Port - Letnica - Droga Zielona (Płażyńskiego) - Hallera - Nowa Kościuszki - Trasa Słowackiego (Hynka) - Wrzeszcz PKP - Klonowa - Grunwaldzka - Nowa Politechniczna - Piecki-Migowo (Morena) - Adamowicza - Ujeścisko - Nowa Warszawska - Havla - Łostowice Świętokrzyska

To jednak melodia bardzo odległej przyszłości, która nawet nie jest w pełni zawarta w rysunku studium, choć w pełni dopuszczona jego treścią.

- W ramach studium dopuszczono możliwość realizacji innych tras tramwajowych niż wskazane na rysunku i tekście dokumentu "Niezależnie od tras tramwajowych wskazanych na rysunku kierunków dopuszcza się planowanie innych połączeń, o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji". W związku z powyższym taki przebieg nowych tras tramwajowych nie jest wykluczony - zwraca uwagę Błaszkowska.
Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance Tramwaje dojadą do przystanku SKM na Żabiance
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (294) 5 zablokowanych

  • Najlepiej zróbmy po gdańsku, najważniejsze, żeby nie przeszkadzał kierowcom! (26)

    Przystanki należy, standardowo, umieścić tak, żeby biedapasażerom było z nich daleko wszędzie i najlepiej za wieloetapowym przejściem dla pieszych, albo lepiej - tunelem. Musimy trzymać się naszych tradycji.

    • 71 77

    • Piotrki z magistratu lubią to :)

      • 12 2

    • Zgadzam się - linia tramwajowa powinna być zbudowana tak, żeby nie przeszkadzała kierowcom (7)

      Niestety pewnie powstanie zgodnie z gdańskimi tradycjami, czyli:
      -powstaną tam i tunele i przejścia naziemne,
      -tramwaj będzie miał priorytet na światłach tylko po to, żeby zatrzymać się na przystanku 15 metrów za nimi, ale dostając priorytet zepsuje cykl świateł jak przy Chmielnej i trzeba będzie czekać kilka cykli na skręt w lewo,
      -przejazdy tramwajowe przez jezdnię zostaną zaprogramowane tak, jak przy UM czy na Witosa, czyli po przejeździe tramwaju kierowcy będą mieli przez 10 minut czerwone aż do następnego tramwaju, bo czujniki nie wykryją że poprzedni tramwaj już zjechał z przejazdu

      • 13 13

      • napisał troll, który nie potrafi zauważyć, że to kierowcy (ich nadmiar w ich samochodach prywatnych) (4)

        są podstawowym - głównym źródłem utrapień innych kierowców, nie mówiąc o mieszkańcach, dla których ich style jazdy oraz parkowania są także ważnym źródłem utrapień.

        • 19 16

        • Pójdźmy dalej, problemem są ludzie. Byli już tacy co ponoć mieli na to rozwiązanie...

          • 15 8

        • Bla bla bla a głównym problemem pasażerów w zatłoczonych tramwajach jest nadmiar pasażerów

          • 13 5

        • A może jednak głównym źródłem problemów jest słaby stan komunikacji miejskiej? Wiem że lubicie wmawiać sami sobie ze jest inaczej, ale wybierzcie się do jakiegoś europejskiego miasta na pare dni i wypowiedzcie się po powrocie.

          • 9 0

        • jak mi przykro że nie masz samochodu i ciśniesz się jak szprotka w tramwaju....buuuu

          • 2 1

      • (1)

        Tramwaj powinien mieć przystanek właśnie za światłami - dlaczego? Ponieważ jadąc stałą prędkością od wcześniejszego skrzyżowania system może precyzyjnie ustalić z dokładnością do kilku sekund kiedy przyjedzie i wtedy podać zielone światło. Tak to projektowano na zachodzie. U nas niestety perony są przed skrzyżowaniem, co uniemożliwia wprowadzenie wydajnego projektu priorytetu - dochodzi niewiadoma dotycząca czasu wymiany pasażerów. To chodzi o niewielką skalę czasu, ale jednak robi różnicę. Czytałem o tym w prasie branżowej jeszcze przed wielkim remontem sieci tramwajowej.

        • 7 4

        • Powinien mieć przed skrzyżowaniem, bo czekając na przejazd może otworzyć drzwi i wymienić pasażerów. Poza tym jakoś tramwajom da się zamontować sekundniki i te 10 sekund to akurat czas na to, żeby zamknął drzwi i przygotował się do przejazdu przez skrzyżowanie. Motorniczy w Gdańsku i tak nie czekają na pasażerów, ostatnio była o tym dyskusja i argumenty typu "to pasażer ma czekać na tramwaj a nie na odwrót", więc nie ma żadnej niewiadomej z czasem wymiany pasażerów. Wszystko bez zaburzania cyklu skrzyżowania.

          • 3 2

    • Dobra ironia. (8)

      Jeszcze:
      - zaorać Długą i Długi Targ tak aby kierowczyki mogły swobodnie wjeżdżać dizlakami pod Neptuna.
      - wyasfaltować Monciak i molo aby kierowczyki mogły swobodnie podjechać do plaży.
      - w Gdyni i tak kierowczyki mogą wszystko wszędzie więc zmian nie potrzeba. Ew. Można poszerzyć ulice w centrum do 10 pasów w każdą stronę a jeśli zabraknie miejsca to trzeba zburzyć zabudowania.

      • 16 16

      • (6)

        Kiedyś "kierowczyki" mogły jeździć w tych wszystkich miejscach, oprócz wjazdu na Molo. Dzisiaj to są deptaki, ale to nie dotyczy rowerowczyków, bo rowerowczyki mogą wszystko i nic nie muszą.

        • 13 9

        • najważniejsze, że rowerofczyki potrafią chodzić czyli wybierać najmniej terenochłonne sposoby poruszania się po mieście (5)

          kierofczykom (na szczęście nie wszystkim) się wydaje, że to rowerofczyki są głównym źródłem utrapień pieszych na ulicach i placach, które, na całe szczęście, są w Gdańsku, Sopocie i Gdyni powoli, ale jednak w miarę konsekwentnie, uwalniane od nadmiaru jeżdżących i parkujących samochodów: najbardziej terenochłonnych środków transportu w miastach wszystkich szerokości i długości geograficznych.

          • 5 13

          • Rowerowczyki potrafią chodzić?

            Przecież oni nawet nie potrafią roweru przez przejście przeprowadzić, muszą przejechać. Tak samo jak dokądś jadą to muszą zaparkować pod samymi drzwiami, bo przecież nie będą iść 50 metrów od stojaka, lepiej zaparkować w drzwiach klatki utrudniając przejście. Obserwując jak blisko celu rowerzyści parkują swoje rowery widać, że kierowcy więcej chodzą niż rowerzyści, bo muszą przejść te 100 metrów od najbliższego wolnego miejsca parkingowego.

            • 12 8

          • najmniej terenochłonne?! (2)

            Przejdź się uliczkami skanynawskich dzielnic mieszkaniowych... Trzeba chodzić jezdnią, bo chodniki zastawione rowerownym złomem... Dosłownie...

            Spróbuj odnaleźć swój rower przed centrum handlowym...
            Przed tym nie ma ucieczki, ludzie potrzebują przestrzeni i komunikacji...

            • 7 2

            • taaa... ale to że do zawalenia tej samej uliczki trzeba 10 aut albo z 60 rowerów już ci nie robi różnicy? (1)

              Ale też się nie zgodzę że to najmniej terenochłonne rozwiązanie, bo pod tym kątem najlepszy jest spacer.

              • 4 6

              • najlepiej to nie chodzić, nie jeździć...tylko siedzieć na kanapie. Mam rację?

                • 1 0

          • chyba pedałować....

            • 0 0

      • Najlepiej cofnąć sie do jaskinii

        tam nie było blachosmrodów przecież

        • 0 0

    • Hej, chyba zapomniałeś o ważnym elemencie gdańskiej szkoły inżynierii ruchu (1)

      A mianowicie - do przystanku powinien prowadzić możliwie wąski i zastawiony przez hulajnogi i pakujące jednym kołem samochody - najlepiej tylko na chwilkę. Niech dodatkowo w skrajni, czyli 1/3 tego chodnika stoją znaki drogowe.

      • 8 3

      • Najlepiej spowodować korki

        nazywając to świętym uspokojeniem ruchu

        • 0 0

    • (3)

      biedakierowczyk się znalazł, skasować wszystkie auta-złomy 15 letnie i od razu będzie mnie WAS na drogach to i korków tyle nie będzie...

      • 2 7

      • Przeczytaj jeszcze raz, tym razem ze zrozumieniem

        • 4 0

      • w rumunii mieszkasz? Ile osób w mieście ma dziś 15-letnie auta?

        Chyba dopiero Cię rozmrozili po 1991 co?

        • 0 1

      • spokojnie - będzie nas mniej jak skończą się głupie pomysły rozbierania linii kolejowych po to by budować tam ścieżki rowerowe

        • 0 0

    • Ja zaproponuję rozwiązanie zastosowane pod Manhattanem

      Przystanek uczyniono tak wąskim, aby ludzie wchodzący i wychodzący z przystanku się nie mieścili i musieli w drodze do przejścia dla pieszych wchodzić pod ruszający tramwaj. Byliśmy gotowi na takie poświęcenie w imię zachowania czterech szerokich pasów drogi, aby nikt przejeżdżając samochodem nie musiał zwalniać do śmiesznej predkosci 50km/k, której limit tam ustanowiono tylko po to by okradać kierowców mandatami, dyskryminując ich tym samym.

      • 6 6

    • po co to trolowanie

      większość mieszkańców tego miasta to kierowcy

      • 0 0

  • Gdyby Borawski i Grzelak żyli w XIX wieku...

    To pisaliby bajki jak bracia Grimm. A że żyją w Gdańsku XXI w. to rysują wizualizacje. I mają one tyle wspólnego z rzeczywistością co baśnie

    • 11 2

  • Rewolucja...

    ... będzie taka że jeśli miasto nie da wreszcie godziwych podwyżek pracownikom komunikacji miejskiej to jeździć będą musiały roboty!

    • 6 2

  • Najpierw trzeba będzie zawęzić al. Grunwaldzką do dwóch pasów w każdym kierunku i rozbudować torowisko tak aby skręt w Klonową był niezależny. Mam nadzieję że obok powstanie deptak i ścieżka rowerowa.

    • 3 2

  • Miejscowe żule nie będą miały się gdzie podziać

    • 2 3

  • Ambitny plan kilka torow

    Może niech zarządzający miastem zajmą się czymś innym skoro to ich przerasta. Plan oczywiście super ale to trzeba teraz a nie za kilkadziesiąt lat

    • 4 1

  • Kończyć temat tych tramwajów!

    W Gdańsku panuje jakieś chore uwielbienie dla tego niepraktycznego, nieelastycznego środka transportu.
    Moim zdaniem trzeba iść w kierunku wymiany na autobusy elektryczne lub wodorowe. Już nawet trolejbusy byłyby lepsze od tramwajów, bo przynajmniej, jak się jeden zepsuje, to inne nie są zablokowane.
    A tory należy powoli przerabiać tak, aby służyły jako buspasy, a docelowo powinny zostać takimi właśnie buspasami. To, że kiedyś były tramwaje nie oznacza, że jesteśmy na to dziadostwo skazani.

    • 14 6

  • (1)

    Pięknie wygląda wizualizacja na pierwszym zdjęciu. Piękny, szklany wieżowiec przy dworcu, a tuz przed nim wspaniały, komunistyczny relikt- budynek Rzemieślnika. Jeżeli tak miałoby to wyglądać to ja cię przepraszam.

    • 3 2

    • Dokładnie, nie stawiać szklanego ohydztwa:) czy my musimy każde wolne miejsce zabudować? Jest skwer u niech zostanie, z tej komunikacji, która zawsze się spóźnia, ciągle awarie, nikt niedługo nie będzie korzystał

      • 0 0

  • Nareszcie! Ale przy okazji wizualizacji:

    1. kto zwróci pieniądze za bezcelowe przebudowanie baraku dworca w nowy barak, gdy (jak wynika z wizualizacji) ma powstać nowy dworzec, mocno rozbudowany, w którym oczywiście nie ma miejsca na obecny barak?
    2. Jak długo trzeba będzie czekać na realizacje tych wizualizacji? Nie chodzi o sam tramwaj ale też o zabudowania dworca i w bezpośredniej bliskości dworca?
    3. PKS w podziemia jak w Krakowie?

    • 6 1

  • Gdyby w takim tempie robiono po wojnie, to do tej pory by planowano. A taka bida była..

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane