• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Bohaterów Getta. Jak pogodzić miasto i mieszkańców ulicy?

Członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego
15 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Południowy fragment ul. Bohaterów Getta Warszawskiego w Gdańsku. Mieszkańcy bronią się przed poprowadzeniem nią tramwaju. Członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego proponują rozwiązania, które mają przekonać mieszkańców do zmiany zdania. Południowy fragment ul. Bohaterów Getta Warszawskiego w Gdańsku. Mieszkańcy bronią się przed poprowadzeniem nią tramwaju. Członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego proponują rozwiązania, które mają przekonać mieszkańców do zmiany zdania.

Wpięcie trasy tramwajowej z Piecek-Migowa do Wrzeszcza przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego wzbudza kontrowersje wśród jej mieszkańców. Słyszane są głosy, że tramwaj oznaczać będzie śmierć ulicy i wiekowych, pięknie zdobionych kamienic. Postanowiliśmy przyjrzeć się tej sprawie oraz zaproponować działania, które mogą pogodzić dążenie władz miasta do zapewnienia sprawnej komunikacji miejskiej i mieszkańców chcących zachować urok swojej ulicy - piszą członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.



Świat pokazuje, że tramwaj może być przyjaznym środkiem transportu dla wszystkich - zarówno pasażerów, jak i jego sąsiadów. Na początek pragniemy przedstawić kilka wybranych przykładów pokazujących symbiozę tramwaju z gęstą zabudową.

Tramwaj wśród miejskiej zabudowy - da radę to zrobić



Ulica Wybickiego w Grudziądzu jest przykładem poprowadzenia ruchu tramwajowego w towarzystwie historycznych budynków i wbrew pozorom nie jest to element miejskiej "starówki". Piękne zdobione pierzeje, ustawione dość blisko siebie, a pośrodku trasa tramwajowa obsługiwana dość wiekowym taborem.

Ulica Wybickiego w Grudziądzu. Ruch tramwajowy nie wpływa tu na stabilność budynków równie wiekowych, jak te na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego w Gdańsku. Ulica Wybickiego w Grudziądzu. Ruch tramwajowy nie wpływa tu na stabilność budynków równie wiekowych, jak te na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego w Gdańsku.
Mimo to wśród mieszkańców nie słychać głosów oburzenia, a ulica jest w pełni funkcjonalnym miejscem tętniącym życiem. Znaleźć tam można sklepiki, stragany i produkty lokalne - całość stanowi niezwykle klimatyczne miejsce.

Tramwaj nadaje ulicy miejski charakter, jednocześnie w pełni komponując się z działalnością mieszkańców i dawnymi budynkami.

Podobnie rzecz ma się we francuskim Montpellier. Tramwaj wijący się powoli wśród bogatej architektury i zieleni uzupełnia charakter mieszkalnego deptaka. Pełno tutaj działalności gastronomicznej i towarzyszących ogródków letnich.

Tramwaj we francuskim Montpellier porusza się wąskimi uliczkami centrum miasta. Tramwaj we francuskim Montpellier porusza się wąskimi uliczkami centrum miasta.
Montpellier pokochało tramwaje stosunkowo niedawno - sieć zaczęto budować w 2000 roku i wciąż intensywnie stawia się na jej rozrost. Linie kursują z wysoką częstotliwością, a niegdyś zakorkowane ulice centrum zamieniły się w odwiedzane tłumnie deptaki z tramwajem w roli głównej.

Przykładów nie trzeba jednak szukać daleko. Ulice Strajku Dokerów, Oliwska, Rybołowców, Władysława IV i Wolności w Nowym Porcie to przykład z naszego rodzimego gdańskiego podwórka. Tramwaje jeżdżą tu w zasadzie "od zawsze", frekwencja dopisuje, a narzekań nie słychać.

Wieloletnia obecność tramwajów na wąskich ulicach i w otoczeniu dawnych budynków Nowego Portu nie wywołuje żadnych krytycznych głosów ze strony mieszkańców. Wieloletnia obecność tramwajów na wąskich ulicach i w otoczeniu dawnych budynków Nowego Portu nie wywołuje żadnych krytycznych głosów ze strony mieszkańców.
Wieloletnie przyzwyczajenie i dobra oferta połączeń tramwajowych sprawiły, że głosy krytyczne są praktycznie niezauważalne.

Obawy mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są zrozumiałe



Rozumiemy jednak obawy mieszkańców ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego i lęk przed nowym środkiem transportu pod ich oknami. Prawdopodobnie pochodzi on z upowszechnianych stereotypów, że tramwaj jest brzydki, głośny, nie daje ludziom spać i zrzuca szklanki z półek.

Co wpływa na taki obraz tramwaju w oczach mieszkańców? Jak temu zaradzić i sprawić, żeby z tramwaju czerpać maksymalnie wiele korzyści?

Najważniejsze negatywne czynniki wymieniane w dyskusjach o możliwościach budowy tramwaju na BGW



Czy zaprezentowane rozwiązania przekonają mieszkańców ul. Boh. Getta do zaakceptowania tramwaju?

Pierwszym z nich jest głośność przejazdu przez długie proste odcinki. Na małej przestrzeni między kamienicami dźwięki generowane przez przejeżdżający tramwaj kumulują się, przez co wydaje się być głośniejszy niż na otwartej przestrzeni.

Aby nie generować zbyt dużego natężenia hałasu, a jednocześnie zapewnić bezpieczeństwo ruchu ulicznego, warto rozważyć ograniczenie dopuszczalnej prędkości na odcinku ulicy Boh. Getta Warszawskiego. Tramwaj jadący powoli wytwarza mniejszy szum silników trakcyjnych, a wolniej toczące się koła przekazują mniejsze siły na konstrukcję toru. Byłby to przykład dostosowania prędkości do warunków otoczenia.

Oprócz zmniejszonego hałasu pozostaje jeszcze problem wibracji. Można jednak je istotnie ograniczyć, ale najpierw musimy poznać, jakie dokładnie częstotliwości drgań mogłyby negatywnie wpływać na otaczające budynki.

Aby to określić, niezbędne będzie przeprowadzenie analizy geologicznej oraz analizy drgań własnych budynków. Na tej podstawie zostanie ustalone, jakie częstotliwości mogą wpływać na erozję budynków.

Dzięki temu jest możliwe zastosowanie technologii ograniczających wibracje, dopasowanych indywidualnie wedle potrzeb mieszkających w budynkach osób.

Dobór rozwiązań wibroizolacyjnych, dedykowanych danej organizacji ruchu (tutaj zapewne będą to tramwaje i samochody osobowe) to zadanie dla specjalistów, którzy pomogą w dobraniu skutecznych rozwiązań. Należy unikać prób stosowania najtańszych zamienników dla materiałów wibroizolacyjnych, gdyż może skończyć się to negatywnie dla mieszkańców i ich budynków - na takich wieloletnich inwestycjach nie warto oszczędzać.

Kolejnym istotnym aspektem, budzącym niepożądane wrażenia dźwiękowe (piszczenie), jest przejazd tramwaju po ciasnym łuku.

Lokalne przykłady łuków przy przystanku Twarda lub przy Galerii Bałtyckiej pokazują, że z biegiem eksploatacji tramwaje same potrafią zwiększyć szerokość toru na łuku, ścierając krawędzie szyn, co w dłuższej perspektywie ogranicza hałas. Takie wtórne odkształcenie jest jednak szkodliwe dla szyn, których wytrzymałość obniża się.

Przykład zużycia bocznego na łuku na przystanku Twarda w Gdańsku. Przykład zużycia bocznego na łuku na przystanku Twarda w Gdańsku.
Aby uniknąć takiego działania i z góry wyeliminować niekorzystny hałas, można zastosować zwiększenie rozstawu szyn. Takie rozwiązania można zastosować w przypadku nawierzchni bezpodsypkowej, wylewanej na mokro.

Faktem jest, że budowa w takim przypadku trwa długo i jest problematyczna, ale jest to konieczne celem zapewnienia najwyższej jakości i maksymalnej redukcji hałasu.

Jeśli uda się przekonać inwestorów do zastosowania najlepszych rozwiązań na etapie budowy, kolejnym elementem jest dbałość o powierzchnię toczną główek szyn oraz o powierzchnie kół pojazdów w czasie eksploatacji.

Bardzo niebezpieczne może być zużycie faliste, którego wielkość musi być kontrolowana w czasie regularnych badań oraz likwidowana poprzez szlifowanie szyn. Nie można też dopuścić do wjazdu na ten odcinek tramwajów z odkształconymi obręczami kół - z płaskimi miejscami lub nalepami, które powodują powstanie bardzo silnych drgań.

Aby w należyty sposób zadbać o ul. Boh. Getta Warszawskiego w czasie prowadzenia wieloletniego ruchu tramwajowego, należałoby opracować dokumenty w postaci instrukcji eksploatacyjnych, wyszczególniających regularne badania zużycia falistego czy stosowanie prewencyjnych szlifowań szyn.

W przypadku taboru tramwajowego trzeba zadbać o regularność przeglądów stanu obręczy, zapobieganie odkształceń, mogących wpłynąć na potencjalne zniekształcenie toków szynowych.

To ostatnie zagadnienie nie dotyczy jedynie ul. Boh. Getta Warszawskiego, ale powinno zostać zastosowane globalnie na całym gdańskim taborze na wszystkich trasach.

Elementem infrastruktury tramwajowej, o którym nie możemy zapomnieć, jest sieć trakcyjna.

Najestetyczniejszym rozwiązaniem, stosowanym przy gęstej historycznej zabudowie, jest zawieszanie sieci na fasadach pobliskich budynków. Dzięki temu unikamy stawiania słupów trakcyjnych, mogących negatywnie wpływać na wygląd ulicy.

Takie rozwiązanie wymaga jednak zgody właściciela budynku. Jako że zawieszenie sieci trakcyjnej na budynku wymaga prac budowlanych na elewacji, być może mieszkańcy na północnym odcinku ulicy byliby skłonni podjąć rozmowy w zamian za wyremontowanie frontów ich budynków? Taka symbioza często wychodzi na dobre.

Ostatecznością byłby montaż słupów trakcyjnych, które z kolei można ucharakteryzować na historyczny wygląd, pełen zdobień i dekoracji.

W północnej części ulicy, gdzie budynki stoją bliżej siebie, sieć trakcyjna mogłaby zostać rozciągnięta między ścianami kamienic. W części południowej słupy trakcyjne byłyby niezbędne. No chyba że tramwaje jechałyby tędy na akumulatorach. W północnej części ulicy, gdzie budynki stoją bliżej siebie, sieć trakcyjna mogłaby zostać rozciągnięta między ścianami kamienic. W części południowej słupy trakcyjne byłyby niezbędne. No chyba że tramwaje jechałyby tędy na akumulatorach.
W odcinku południowym ulicy słupów raczej nie da się uniknąć, ale można ograniczyć ich negatywne oddziaływanie poprzez ulokowanie pomiędzy drzewami. Sprawiłoby to, że słupy nie będą rzucały się w oczy, a główną rolę w wyglądzie ulicy grałaby roślinność. Można też rozważać instalację w tramwajach specjalnych akumulatorów, ale jest to rozwiązanie niezwykle drogie i mało efektywne.

Parking dla mieszkańców w zamian za likwidację miejsc na ulicy



Faktem jest, że poprowadzenie ruchu tramwajowego przez ul. B.G.W. uniemożliwiłoby parkowanie samochodów na jezdni. Logicznym jest też, że mieszkańcy z dnia na dzień nie pozbędą się swoich pojazdów, o ile w ogóle byliby chętni to uczynić.

Propozycja utworzenia parkingu wyłącznie dla mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Propozycja utworzenia parkingu wyłącznie dla mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Rozwiązaniem problemu mogłoby być utworzenie parkingu na gminnej działce, znajdującej się w południowym odcinku ul. B.G.W. Obecnie jest to niewykorzystane klepisko, pełniące rolę dzikiego parkingu, które nie jest wizytówką tego miejsca.

Nowy, uregulowany i utwardzony parking mógłby pomieścić nawet około 30 samochodów. Aby uniknąć zabetonowania terenu, nawierzchnię parkingu można wykonać z ażurowych płyt, pozwalających na wzrost roślinności w otworach. Celem zmaksymalizowania korzyści z nowego parkingu powinien być on dostępny wyłącznie dla mieszkańców ulicy.

Dodatkowym aspektem ograniczającym negatywne oddziaływanie na budynki powinna być strefa uspokojonego ruchu samochodowego, z wyłącznym dopuszczeniem ruchu dla mieszkańców. Dostawy do sklepów i postój użytkowników przyjezdnych powinny odbywać się na ulicach poprzecznych (głównie na ul. Politechnicznej), na których należy w pierwszej kolejności zadbać o stan nawierzchni.

Ulica Bohaterów Getta Warszawskiego ma być elementem trasy GPW, z której korzystać będą dziesiątki tysięcy ludzi każdego dnia. Naturalnym jest, że pasażerowie obserwują otoczenie w czasie podróży, a okolice tras tramwajowych zawsze powinny reprezentować wysoki standard. Można więc przypuszczać, że władzom miasta zależeć będzie na pozytywnym odbiorze ulicy B.G.W. wśród pasażerów. Dofinansowanie remontów zabytkowych kamienic powinny być więc uzupełnieniem obrazu ulicy, która dzięki tramwajowi mogłaby wypięknieć.

Podsumowując, europejskie przykłady pokazują, że tramwaj wśród gęstej, zabytkowej zabudowy jest czynnikiem korzystnym i może wpływać pozytywnie na rozwój lokalnych centrów. Podobnie może stać się na ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego, która dzięki tramwajowi może zyskać na znaczeniu i stać się jedną z wizytówek Górnego Wrzeszcza.

Aby tramwaj nie był utrapieniem, lecz szansą na lepsze, należy skupić się na przygotowaniu kosztownych i zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Tylko wysoki standard i jakość wykonanych prac mogą wykreować ulicę B.G.W. na perełkę, chętnie odwiedzaną i prezentującą oryginalną klasę. Przygotowana wyżej argumentacja wskazuje, że Mieszkańcy i Władze Miasta powinni podjąć rozmowy, aby tramwaj przyniósł dla nich maksimum korzyści, proponując konkretne pomysły.

Liczymy, że uda się wspólnie z mieszkańcami i władzami miasta wypracować optymalny model realizacji inwestycji, w którym tramwaj wejdzie w pełną symbiozę z otoczeniem, z korzyściami dla wszystkich stron.

Artykuł pierwotnie opublikowany na stronie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego

Tramwaj z Piecek-Migowa do Wrzeszcza


W marcu tego roku miasto wybrało firmę BPBK z Gdańska, która w ciągu dwóch lat ma przygotować ostateczny projekt całej trasy. Otrzyma za to ponad 4,8 mln zł.

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wciąż rozpatruje jednak odwołanie od decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, która wcześniej zgodziła się na poprowadzenie tramwaju ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

W lutym GDOŚ poinformował, że decyzję wyda do 30 lipca.

Przeciwko poprowadzeniu tramwaju tą ulicą protestują jej mieszkańcy.
Członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego

Miejsca

  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5

Opinie (297) ponad 10 zablokowanych

  • torowiska są w fatalnym stanie np. na Mickiewicza (1)

    stan utrzymania pojazdów w naszym mieście także słaby, przykład z Francji nie do zastosowania przy takim niskim standardzie kultury technicznej, jakie panuje w naszym mieście w ztm, więc te argumenty nie mogą przekonać mieszkańców, ceny mieszkań na ul. Bohaterów Getta spadną, warunki życia się pogorszą, taka jest prawda reszta to zawracanie głowy

    • 94 15

    • Kultury technicznej, raczej agrarnej.

      Gorzej jak za PRL"u.

      • 3 0

  • Same rudery tam stoją (3)

    Budować linię i się protestanmi nie przejmować. Nie ma tam nic atrakcyjnego wartego zachowania.

    • 29 74

    • (1)

      Mieszkam przy torach tramwajowych, i to nie tak blisko, i nikomu nie życzę tego hałasu od wczesnych godzin rannych do późnej nocy.

      • 21 2

      • Serio ?

        Ja też mieszkam przy torach i nie wiem o czym mówisz. Wymień sobie okna to problem zniknie

        • 0 0

    • To jest (te rudery kawał historii) nie to co Twój apartament (30 metrów) na szadolkach

      • 5 0

  • (3)

    Mieliśmy przykład tramwajów jadących 2 km/h na stogach czy przeróbce nie pamiętam. Trochę mija się to z celem bo okaże się że szybciej będzie wysiąść dużo wcześniej i się przejść. Tramwaj toczący się też byl na Adamowicza i każdy się denerwował. To nie jest wyjście. To bezsens

    • 112 25

    • (1)

      A moze bys ruszył głowa i pomyślał że ograniczenie na stogach do 5km/h było tylko ze względu na roboty drogowe które wówczas trwały?

      • 13 10

      • ograniczenie prędkości to główne lekarstwo

        na stan torowisk.

        • 5 1

    • Tramwaj dla turystów

      "Tramwaj wijący się powoli wśród bogatej architektury" - o to chodzi mieszkańcom Moreny, Jasienia i dalszych dzielnic odwiedzających Wrzeszcz.

      • 4 0

  • rdza

    bes sensu na ... tramwaj w tym miejscu

    • 41 8

  • W normalnym mieście tramwaje w jezdni są ciche, a torowiska zadbane. W Gdańsku tramwaje tygodniami mają płaszczyzny na kołach, a torowiska remontuje się raz na 20-30 lat, a potem zapomina o bieżącym utrzymaniu. Wystarczy zobaczyć stan torów na Mickiewicza czy Hallera. Na Przeróbce nowe przystanki też się rozpadają.

    • 52 4

  • po co tam ten tramwaj.... i tak będzie jechał o wiele za długo i nie tu gdzie trzeba. (17)

    mieszkańcom Piecek-Migowa potrzebne jest szybkie połączenie z Oliwą przede wszystkim.
    a do Wrzeszcza tylko buspasy i tyle w temacie.

    • 75 64

    • I gdzie te buspasy? (3)

      Na Jaśkowej czy na Sobieskiego?

      • 14 5

      • Na obu

        Na obu w obie strony

        • 1 0

      • wystarczy zrobić w niektórych miejscach ruch jednostronny i elo

        • 0 0

      • Na Jaskowej jest mnostwo miejsca.

        no ale rowerzysci nie mieliby juz poltora metra chodnika wydzielonego kolorem, a piesi kolejnych szesciu, liczac obie strony.

        • 0 0

    • Kowale, Borkowo to tam jest potrzebny tramwaj na już! ...,a nie uszczęśliwiacie ludzi na siłę we Wrzeszczu (6)

      Do Kowal czy Borkowa tylko w nocy dojedziesz bez korków. I przyłączcie w końcu te dwie, nieoficjalne dzielnice Gdańska bo to zakrawa na kpinę, takie udawactwo. Za jakieś 10 lat to samo czeka Jankowo Gdańskie. Obwodnica nie jest już obwodnicą tylko normalną drogą dojazdową do pracy czy nowych dzielnic Gdańska

      • 15 9

      • Nie tramwaj a SKMka... od Kolbud po prostej do Śródmieścia.

        • 9 2

      • Ale to nie jest Gdańsk (2)

        • 13 4

        • Tylko formalnie (1)

          Mieszkam akurat na samej granicy Gdańska. Jedną przecznicę dalej jest rondo, na którym Borkowo spotyka się z Kowalami. Osiedla bloków płynnie przechodzą jedno w drugie, a z przystanku na Olimpijskiej korzystają i mieszkancy CPR i tych dwóch niby "wsi", które ze wsią jako taką, nie mają kompletnie nic wspólnego.

          • 0 2

          • Koszty tez ponosi sie bardzo formalnie.

            • 0 0

      • W tej sprawie (1)

        to pewnie powinny dogadać się Kolbudy z Pruszczem... Gdańska to nie dotyczy.

        • 11 3

        • Wg ciebie to za pętlą Łostowice-Świętokrzyska

          aż do granicy z Kowalami pewnie są pola z kapustą i nie ma tam żadnych mieszkańców Gdańska, prawda? Przetrzyj może oczy i nie pisz głupot.

          • 0 0

    • Najszybciej do Oliwy (1)

      Autobusem/tramwajem do PKM Brętowo -> PKM Strzyża -> przesiadka na tramwaj

      O dziwo autobus do Wrzeszcza i przesiadka na tramwaj dużo wolniejsze nie są.

      • 2 0

      • z "centrum" moreny w taki sposób 45min do uniwersytetu. żenada

        • 1 0

    • i ponieważ takie połączenia są potrzebne...

      ...likwiduje się autobus 142 i 129, ogranicza 162 i 262. 183 zamienia się w linię turystyczną...
      Wyłącza część pociągów z przystanku Brentowo.

      • 6 1

    • to jakis absurd i upor i**oty tylko moze tam pchac w ogole tramwaj.

      Po pierwsze wpychanie tego tramwaju tam gdzie sa siedliska ptaków, stacje podnoszenia wody

      i zerowe dzialanie wyobrazni odnosnie sprawnosci sieci trakcyjnej po takim kroku to pomysł bezmyslnych lizusów UM i dawnego prezia.

      • 5 0

    • w ogóle po co wszędzie pchać te tramwaje? (1)

      Kosztowna i obszerna infrastruktura (jedynego przeznacznenia), awaryjność, sztywne trasy (brak opcji zmiany trasy, całkowita bezużyteczność podczas remontu), hałas i wibracje - tymczasem buspasy są wielokrotnie tańsze i efektywniejsze, a także dyskretne i przez to bardziej estetyczne. Po buspasie może dodatkowo jechać taxi, służby, motocykle, skutery, rowery, itp. Czy nie prościej, taniej, szybciej i ładniej byłoby zrobić tam buspas z prawem wjazdu tylko dla mieszkańców i dostawców? Żeby było jasne, nie mieszkam tam. Ale nie widzę sensu wydawać grubych milionów, żeby UM mógł łapać się prawą nogą za lewe ucho, aby tylko postawić na swoim i udowodnić, że na siłę można tam wcisnąć tramwaj.

      • 8 1

      • Najlepiej furmankami wszędzie jechać

        I stać 20 minut na zapchanej Jaśkowej Dolinie

        • 0 1

  • (7)

    Zastanawiamy się nad uliczką gdzie mieszka 100 osob, a 100 tys. Mieszkańców nie ma jak dojechać do pracy.

    • 38 57

    • a gdzie oni pracują? we wrzeszczu? (3)

      raczej w oliwie, więc to nic nie pomoże

      • 15 6

      • Nie wszyscy pracują w Oliwie. We Wrzeszczu jest mnóstwo miejsc pracy, a do tego liczne sklepy i knajpy.

        • 3 9

      • A tramwaj przypadkiem nie pojedzie do Oliwy? (1)

        Nie rozumiem tego argumentu. Chyba nie sądzisz, że tramwaj będzie zwracał we Wrzeszczu? Zjedzie z tzw Moreny i pojedzie przez Wrzeszcz do Oliwy właśnie. I o to w tym chodzi, że jest to udogodnienie dla dziesiątek tysięcy mieszkańców miasta, które chce zablokować garstka pieniaczy twierdząc, że nienormalne jest to co w Polsce i na świecie działa w centrach miast. Amen.

        • 4 11

        • Do Oliwy to lepiej by było

          z Brętowa przez Srebrniki, starą Słowackiego i Hemara.

          • 5 0

    • Ktoś cię zmuszał do kupna mieszkania na granicy z kolbudami?

      • 14 4

    • Nie przesadzaj

      Mieszkam w Gdansku a nie w Jasieniu i mam blisko do pracy

      • 3 1

    • nikt nie mówi żeby w ogóle nie było tramwaju do Wrzeszcza tylko nie konieczne przez Bohaterów Getta. Nie mieszkam na tej ulicy ale w zupełności rozumiem obawy i obiekcje mieszkańców.

      • 8 0

  • Zrobili gburze wokół wpięcia linii do grunwaldzkiej jednocześnie...

    ... przykrywając to jak durnym pomyslem jest chęć puszczenia linii w kierunku Jaśkowej zamiast Adamowicza pod Rakoczego

    • 18 3

  • KTO tak ważny mieszka na Do Studzienki, że nie można tamtędy puścić tramwajów? (6)

    • 56 27

    • Obajtek ma tam pięć mieszkań.

      • 7 11

    • (4)

      Tramwaj jeżeli pojedzie Do Studzienki, to nie skręci w Grunwaldzką, w kierunku Manhattanu, Galerii Bałtyckiej, Wrzeszcza PKP czy choćby Oliwy (UG, OBC). Wynika to z ukształtowania terenu. Może ja się nie znam, ale to chyba dosyć popularne kierunki i ludzie raczej wolą tam dojechać bez przesiadki przy Miszewskiego. Powód jest całkiem prosty i nudny. Nie ma w tym żadnego spisku ani kolesiostwa :(

      • 9 16

      • Raczej się da tylko trochę trzeba się postarać.

        • 9 0

      • (2)

        Za to z łatwością skręci z i w wąską jak d*pa węża ul. Boh. Getta Warszawskiego... Czy ktoś w ogóle ruszył się zza klawiatury i widział jak wygląda szerokie ujście do ul. Do Studzienki, które pozwala na odsunięcie torów od budynków i wstawienie przystanku? I pofatygował się może na ul. Boh. Getta, która wygląda inaczej niż na lekko panoramicznych zdjęciach, jak te wrzucone do tego artykułu?

        No, ale może chodzi o ochronę działki pod Jantarem na końcu Do Studzienki, dla której jest już specjalne przeznaczenie. Jakiś deweloperski wieżowiec za parę lat, kto wie...

        • 23 0

        • Tylko o to chodzi i to w zasadzie w przypadku kazdej tego typu inwestycji w Polsce.

          O interesy ukladu trzymajacego lokalna wladze.

          • 6 0

        • Wyobrazilem sobie widok takiego wytaczajacego sie z BGW tramwaju,

          ktory niemilosiernie piszczac wjezdza na to biedne torowisko wzdluz Grunwaldzkiej :) Predkosc 3 km/h i telepanie na boki cala buda, tak waski bedzie to zakret :)

          • 3 0

  • Tory powinny przebiegać przez teren PG (8)

    PG (studenci i kadra) będą istotnym beneficjentem tego przedsięwzięcia. Tory powinny przejść przez ul. Siedlicką (przez środek PG), skręcić w prawo na Bracką i wyjść do Al. Zwycięstwa terenami zielonymi przy ul. Narutowicza. Na terenie PG byłyby 2 przystanki w okolicach Wydziału Elektroniki oraz bliżej Gmachu Głównego (do skonsultowania z PG).
    Da to najmniejszą uciążliwość dla mieszkańców i zwiększy atrakcyjność tramwaju dla studentów PG.

    • 55 6

    • Tak

      Przez audytorium maksimum 3 rzad

      • 11 4

    • I tak właśnie można byłoby pójść Bracką (2)

      i później Narutowicza, nawet przy obecnie proponowanej trasie wzdłuż Do Studzienki. Na wysokości Audytorium Maximum akurat jest parking, więc tu problemu nie ma. Najgorzej przy skręcie w Narutowicza, bo żeby wyrobić zakręt, trzeba byłoby pewnie wejść w park...

      • 2 0

      • a to już rzut beretem (1)

        od Smoluchowskiego...
        Więc po co kombinować?

        I po co w Siedlicką jak jest Traugutta?

        • 1 0

        • Jaką Siedlicką?

          Po dotychczas planowanej trasie. Tylko zamiast odbijać w BGW, to pójść dalej Bracką do Narutowicza. Nie taki rzut beretem od Smoluchowskiego - 2 przystanki...

          • 0 0

    • studenci pg jeżdzą samochodami

      to uczelnia techniczna

      • 5 1

    • PG powinno być a nie jest innowacyjną uczelnią

      Szczególnie urbanistyka na PG to lipa. Potem widzimy jak wygląda miasto. Mówienie o super czułych aparatach pomiarowych w Nano przy Siedlickiej to zwykły wykręt.

      • 3 2

    • Uczelnie na noc i w święta się zamyka (1)

      a całość terenu jest pod ochroną. Jakby miały jeździć tramwaje? od 6 do 22 w dni powszednie?

      • 2 1

      • Laski zadnej nie robia, sa mechanizmy prawne, zeby ich wywlaszczyc z pasa terenu i tak to powinno zostac rozwiazane.

        • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane