• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Bohaterów Getta. Jak pogodzić miasto i mieszkańców ulicy?

Członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego
15 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
Południowy fragment ul. Bohaterów Getta Warszawskiego w Gdańsku. Mieszkańcy bronią się przed poprowadzeniem nią tramwaju. Członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego proponują rozwiązania, które mają przekonać mieszkańców do zmiany zdania. Południowy fragment ul. Bohaterów Getta Warszawskiego w Gdańsku. Mieszkańcy bronią się przed poprowadzeniem nią tramwaju. Członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego proponują rozwiązania, które mają przekonać mieszkańców do zmiany zdania.

Wpięcie trasy tramwajowej z Piecek-Migowa do Wrzeszcza przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego wzbudza kontrowersje wśród jej mieszkańców. Słyszane są głosy, że tramwaj oznaczać będzie śmierć ulicy i wiekowych, pięknie zdobionych kamienic. Postanowiliśmy przyjrzeć się tej sprawie oraz zaproponować działania, które mogą pogodzić dążenie władz miasta do zapewnienia sprawnej komunikacji miejskiej i mieszkańców chcących zachować urok swojej ulicy - piszą członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.



Świat pokazuje, że tramwaj może być przyjaznym środkiem transportu dla wszystkich - zarówno pasażerów, jak i jego sąsiadów. Na początek pragniemy przedstawić kilka wybranych przykładów pokazujących symbiozę tramwaju z gęstą zabudową.

Tramwaj wśród miejskiej zabudowy - da radę to zrobić



Ulica Wybickiego w Grudziądzu jest przykładem poprowadzenia ruchu tramwajowego w towarzystwie historycznych budynków i wbrew pozorom nie jest to element miejskiej "starówki". Piękne zdobione pierzeje, ustawione dość blisko siebie, a pośrodku trasa tramwajowa obsługiwana dość wiekowym taborem.

Ulica Wybickiego w Grudziądzu. Ruch tramwajowy nie wpływa tu na stabilność budynków równie wiekowych, jak te na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego w Gdańsku. Ulica Wybickiego w Grudziądzu. Ruch tramwajowy nie wpływa tu na stabilność budynków równie wiekowych, jak te na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego w Gdańsku.
Mimo to wśród mieszkańców nie słychać głosów oburzenia, a ulica jest w pełni funkcjonalnym miejscem tętniącym życiem. Znaleźć tam można sklepiki, stragany i produkty lokalne - całość stanowi niezwykle klimatyczne miejsce.

Tramwaj nadaje ulicy miejski charakter, jednocześnie w pełni komponując się z działalnością mieszkańców i dawnymi budynkami.

Podobnie rzecz ma się we francuskim Montpellier. Tramwaj wijący się powoli wśród bogatej architektury i zieleni uzupełnia charakter mieszkalnego deptaka. Pełno tutaj działalności gastronomicznej i towarzyszących ogródków letnich.

Tramwaj we francuskim Montpellier porusza się wąskimi uliczkami centrum miasta. Tramwaj we francuskim Montpellier porusza się wąskimi uliczkami centrum miasta.
Montpellier pokochało tramwaje stosunkowo niedawno - sieć zaczęto budować w 2000 roku i wciąż intensywnie stawia się na jej rozrost. Linie kursują z wysoką częstotliwością, a niegdyś zakorkowane ulice centrum zamieniły się w odwiedzane tłumnie deptaki z tramwajem w roli głównej.

Przykładów nie trzeba jednak szukać daleko. Ulice Strajku Dokerów, Oliwska, Rybołowców, Władysława IV i Wolności w Nowym Porcie to przykład z naszego rodzimego gdańskiego podwórka. Tramwaje jeżdżą tu w zasadzie "od zawsze", frekwencja dopisuje, a narzekań nie słychać.

Wieloletnia obecność tramwajów na wąskich ulicach i w otoczeniu dawnych budynków Nowego Portu nie wywołuje żadnych krytycznych głosów ze strony mieszkańców. Wieloletnia obecność tramwajów na wąskich ulicach i w otoczeniu dawnych budynków Nowego Portu nie wywołuje żadnych krytycznych głosów ze strony mieszkańców.
Wieloletnie przyzwyczajenie i dobra oferta połączeń tramwajowych sprawiły, że głosy krytyczne są praktycznie niezauważalne.

Obawy mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są zrozumiałe



Rozumiemy jednak obawy mieszkańców ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego i lęk przed nowym środkiem transportu pod ich oknami. Prawdopodobnie pochodzi on z upowszechnianych stereotypów, że tramwaj jest brzydki, głośny, nie daje ludziom spać i zrzuca szklanki z półek.

Co wpływa na taki obraz tramwaju w oczach mieszkańców? Jak temu zaradzić i sprawić, żeby z tramwaju czerpać maksymalnie wiele korzyści?

Najważniejsze negatywne czynniki wymieniane w dyskusjach o możliwościach budowy tramwaju na BGW



Czy zaprezentowane rozwiązania przekonają mieszkańców ul. Boh. Getta do zaakceptowania tramwaju?

Pierwszym z nich jest głośność przejazdu przez długie proste odcinki. Na małej przestrzeni między kamienicami dźwięki generowane przez przejeżdżający tramwaj kumulują się, przez co wydaje się być głośniejszy niż na otwartej przestrzeni.

Aby nie generować zbyt dużego natężenia hałasu, a jednocześnie zapewnić bezpieczeństwo ruchu ulicznego, warto rozważyć ograniczenie dopuszczalnej prędkości na odcinku ulicy Boh. Getta Warszawskiego. Tramwaj jadący powoli wytwarza mniejszy szum silników trakcyjnych, a wolniej toczące się koła przekazują mniejsze siły na konstrukcję toru. Byłby to przykład dostosowania prędkości do warunków otoczenia.

Oprócz zmniejszonego hałasu pozostaje jeszcze problem wibracji. Można jednak je istotnie ograniczyć, ale najpierw musimy poznać, jakie dokładnie częstotliwości drgań mogłyby negatywnie wpływać na otaczające budynki.

Aby to określić, niezbędne będzie przeprowadzenie analizy geologicznej oraz analizy drgań własnych budynków. Na tej podstawie zostanie ustalone, jakie częstotliwości mogą wpływać na erozję budynków.

Dzięki temu jest możliwe zastosowanie technologii ograniczających wibracje, dopasowanych indywidualnie wedle potrzeb mieszkających w budynkach osób.

Dobór rozwiązań wibroizolacyjnych, dedykowanych danej organizacji ruchu (tutaj zapewne będą to tramwaje i samochody osobowe) to zadanie dla specjalistów, którzy pomogą w dobraniu skutecznych rozwiązań. Należy unikać prób stosowania najtańszych zamienników dla materiałów wibroizolacyjnych, gdyż może skończyć się to negatywnie dla mieszkańców i ich budynków - na takich wieloletnich inwestycjach nie warto oszczędzać.

Kolejnym istotnym aspektem, budzącym niepożądane wrażenia dźwiękowe (piszczenie), jest przejazd tramwaju po ciasnym łuku.

Lokalne przykłady łuków przy przystanku Twarda lub przy Galerii Bałtyckiej pokazują, że z biegiem eksploatacji tramwaje same potrafią zwiększyć szerokość toru na łuku, ścierając krawędzie szyn, co w dłuższej perspektywie ogranicza hałas. Takie wtórne odkształcenie jest jednak szkodliwe dla szyn, których wytrzymałość obniża się.

Przykład zużycia bocznego na łuku na przystanku Twarda w Gdańsku. Przykład zużycia bocznego na łuku na przystanku Twarda w Gdańsku.
Aby uniknąć takiego działania i z góry wyeliminować niekorzystny hałas, można zastosować zwiększenie rozstawu szyn. Takie rozwiązania można zastosować w przypadku nawierzchni bezpodsypkowej, wylewanej na mokro.

Faktem jest, że budowa w takim przypadku trwa długo i jest problematyczna, ale jest to konieczne celem zapewnienia najwyższej jakości i maksymalnej redukcji hałasu.

Jeśli uda się przekonać inwestorów do zastosowania najlepszych rozwiązań na etapie budowy, kolejnym elementem jest dbałość o powierzchnię toczną główek szyn oraz o powierzchnie kół pojazdów w czasie eksploatacji.

Bardzo niebezpieczne może być zużycie faliste, którego wielkość musi być kontrolowana w czasie regularnych badań oraz likwidowana poprzez szlifowanie szyn. Nie można też dopuścić do wjazdu na ten odcinek tramwajów z odkształconymi obręczami kół - z płaskimi miejscami lub nalepami, które powodują powstanie bardzo silnych drgań.

Aby w należyty sposób zadbać o ul. Boh. Getta Warszawskiego w czasie prowadzenia wieloletniego ruchu tramwajowego, należałoby opracować dokumenty w postaci instrukcji eksploatacyjnych, wyszczególniających regularne badania zużycia falistego czy stosowanie prewencyjnych szlifowań szyn.

W przypadku taboru tramwajowego trzeba zadbać o regularność przeglądów stanu obręczy, zapobieganie odkształceń, mogących wpłynąć na potencjalne zniekształcenie toków szynowych.

To ostatnie zagadnienie nie dotyczy jedynie ul. Boh. Getta Warszawskiego, ale powinno zostać zastosowane globalnie na całym gdańskim taborze na wszystkich trasach.

Elementem infrastruktury tramwajowej, o którym nie możemy zapomnieć, jest sieć trakcyjna.

Najestetyczniejszym rozwiązaniem, stosowanym przy gęstej historycznej zabudowie, jest zawieszanie sieci na fasadach pobliskich budynków. Dzięki temu unikamy stawiania słupów trakcyjnych, mogących negatywnie wpływać na wygląd ulicy.

Takie rozwiązanie wymaga jednak zgody właściciela budynku. Jako że zawieszenie sieci trakcyjnej na budynku wymaga prac budowlanych na elewacji, być może mieszkańcy na północnym odcinku ulicy byliby skłonni podjąć rozmowy w zamian za wyremontowanie frontów ich budynków? Taka symbioza często wychodzi na dobre.

Ostatecznością byłby montaż słupów trakcyjnych, które z kolei można ucharakteryzować na historyczny wygląd, pełen zdobień i dekoracji.

W północnej części ulicy, gdzie budynki stoją bliżej siebie, sieć trakcyjna mogłaby zostać rozciągnięta między ścianami kamienic. W części południowej słupy trakcyjne byłyby niezbędne. No chyba że tramwaje jechałyby tędy na akumulatorach. W północnej części ulicy, gdzie budynki stoją bliżej siebie, sieć trakcyjna mogłaby zostać rozciągnięta między ścianami kamienic. W części południowej słupy trakcyjne byłyby niezbędne. No chyba że tramwaje jechałyby tędy na akumulatorach.
W odcinku południowym ulicy słupów raczej nie da się uniknąć, ale można ograniczyć ich negatywne oddziaływanie poprzez ulokowanie pomiędzy drzewami. Sprawiłoby to, że słupy nie będą rzucały się w oczy, a główną rolę w wyglądzie ulicy grałaby roślinność. Można też rozważać instalację w tramwajach specjalnych akumulatorów, ale jest to rozwiązanie niezwykle drogie i mało efektywne.

Parking dla mieszkańców w zamian za likwidację miejsc na ulicy



Faktem jest, że poprowadzenie ruchu tramwajowego przez ul. B.G.W. uniemożliwiłoby parkowanie samochodów na jezdni. Logicznym jest też, że mieszkańcy z dnia na dzień nie pozbędą się swoich pojazdów, o ile w ogóle byliby chętni to uczynić.

Propozycja utworzenia parkingu wyłącznie dla mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Propozycja utworzenia parkingu wyłącznie dla mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Rozwiązaniem problemu mogłoby być utworzenie parkingu na gminnej działce, znajdującej się w południowym odcinku ul. B.G.W. Obecnie jest to niewykorzystane klepisko, pełniące rolę dzikiego parkingu, które nie jest wizytówką tego miejsca.

Nowy, uregulowany i utwardzony parking mógłby pomieścić nawet około 30 samochodów. Aby uniknąć zabetonowania terenu, nawierzchnię parkingu można wykonać z ażurowych płyt, pozwalających na wzrost roślinności w otworach. Celem zmaksymalizowania korzyści z nowego parkingu powinien być on dostępny wyłącznie dla mieszkańców ulicy.

Dodatkowym aspektem ograniczającym negatywne oddziaływanie na budynki powinna być strefa uspokojonego ruchu samochodowego, z wyłącznym dopuszczeniem ruchu dla mieszkańców. Dostawy do sklepów i postój użytkowników przyjezdnych powinny odbywać się na ulicach poprzecznych (głównie na ul. Politechnicznej), na których należy w pierwszej kolejności zadbać o stan nawierzchni.

Ulica Bohaterów Getta Warszawskiego ma być elementem trasy GPW, z której korzystać będą dziesiątki tysięcy ludzi każdego dnia. Naturalnym jest, że pasażerowie obserwują otoczenie w czasie podróży, a okolice tras tramwajowych zawsze powinny reprezentować wysoki standard. Można więc przypuszczać, że władzom miasta zależeć będzie na pozytywnym odbiorze ulicy B.G.W. wśród pasażerów. Dofinansowanie remontów zabytkowych kamienic powinny być więc uzupełnieniem obrazu ulicy, która dzięki tramwajowi mogłaby wypięknieć.

Podsumowując, europejskie przykłady pokazują, że tramwaj wśród gęstej, zabytkowej zabudowy jest czynnikiem korzystnym i może wpływać pozytywnie na rozwój lokalnych centrów. Podobnie może stać się na ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego, która dzięki tramwajowi może zyskać na znaczeniu i stać się jedną z wizytówek Górnego Wrzeszcza.

Aby tramwaj nie był utrapieniem, lecz szansą na lepsze, należy skupić się na przygotowaniu kosztownych i zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Tylko wysoki standard i jakość wykonanych prac mogą wykreować ulicę B.G.W. na perełkę, chętnie odwiedzaną i prezentującą oryginalną klasę. Przygotowana wyżej argumentacja wskazuje, że Mieszkańcy i Władze Miasta powinni podjąć rozmowy, aby tramwaj przyniósł dla nich maksimum korzyści, proponując konkretne pomysły.

Liczymy, że uda się wspólnie z mieszkańcami i władzami miasta wypracować optymalny model realizacji inwestycji, w którym tramwaj wejdzie w pełną symbiozę z otoczeniem, z korzyściami dla wszystkich stron.

Artykuł pierwotnie opublikowany na stronie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego

Tramwaj z Piecek-Migowa do Wrzeszcza


W marcu tego roku miasto wybrało firmę BPBK z Gdańska, która w ciągu dwóch lat ma przygotować ostateczny projekt całej trasy. Otrzyma za to ponad 4,8 mln zł.

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wciąż rozpatruje jednak odwołanie od decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, która wcześniej zgodziła się na poprowadzenie tramwaju ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

W lutym GDOŚ poinformował, że decyzję wyda do 30 lipca.

Przeciwko poprowadzeniu tramwaju tą ulicą protestują jej mieszkańcy.
Członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego

Miejsca

  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5

Opinie (297) ponad 10 zablokowanych

  • warto było odpytać panią od pizzy, blogerkę, niemal etatową komentatorkę rządowego radia

    co to pizzeria jest przy tej ulicy.

    • 9 4

  • "jak pogodzić miasto i mieszkańców ulicy"

    Zmieniając zarząd i radę miasta.

    • 25 6

  • Podziwiam miłośników

    Merytoryczna rozmowa z pieniaczami z BGW? Powodzenia

    • 11 19

  • Ulica Bohaterow, a boja sie tramwaju.

    Tez bym sie bal, wiec nie ma w tym zlosliwosci. Jechalem ostatnim nocnym tramwajem 8-ka przez Lakowa przed zajezdnia wyskoczylem na Torunskiej. "Ten tramwaj juz dalej nie pojechal", bo linie rano zlikwidowano. Wagonem rzucalo jak na morzu w czasie najwiekszego sztormu. Biedni mieszkancy przeklinali ten tramwaj, bo rozpadaly sie ich domy nad czym szeroko i czesto rozpisywalasie prasa. Gdansk to nie Grudziadz, ani Francja. W nim oocalale kamienice sa weteranami II wojny swiatowej i tu wiele sie dzialo. Cywilizowany swiat odwraca sie od przecinakow, bo sa wolne, klopotliwe, awaryjne, niebezpieczne i kosztowne w eksploatacji.

    • 26 8

  • (23)

    Czemu z uporem maniaka wlodarze upierają się przy tej koncepcji dlaczego nie przez Smoluchowskiego gdzie z każdego punktu można by było dostać się wygodnie do UCK a dalej przy Szkole rzemiosl do nowej bulońskiej, bo?

    • 182 41

    • bo trzeba by się narazić włascicielom posesji przy Smoluchowskiego (1)

      Bo przecież GUMed każdy centymetr wycenia na wagę złota.
      I działaczom MOSiR, aby zagospodarować część terenu po dawnym stadionie Lechii.

      • 30 7

      • Ale pełna zgoda

        To najlepszy wariant ze wszystkich dotychczas rozpatrywanych.

        • 27 8

    • 666

      Super opcja pod sam szpital tramwajem.

      • 33 6

    • bo ktoś w UM ma chore ambicje (2)

      i chce za wszelką cenę udowodnić, że da się tam wcisnąć ten tramwaj - a jak wiadomo, cel uświęca środki...

      • 32 11

      • nie chore ambicje

        a raczej chore interesy.

        • 24 5

      • brednie

        w Stolicy Szwajcarii tramwaj jedzie tak, że się prawie ociera o kamienice ... - więc akurat TU argument, że jest za ciasno z du...szy wzięty!

        • 7 7

    • Południe- Wrzeszcz (2)

      Nazywa się ta koncepcja. Jak ktoś chce pojechać z Moreny do Głównego - to trasa tramwajowa już istnieje. Cały cel budowy tej to oszczędność czasu i transport do wrzeszcza, a nie przez GUMed i zabytkowe Aniołki z powrotem do centrum xD

      • 25 7

      • to proszę bardzo, Brętowo PKM czeka (1)

        Tyle się mówiło, że na Słowackiego nie ma tramwaju, bo pojedzie nasypami razem z PKM.
        Potem, że nie pojedzie, bo dubluje PKM.
        A jeszcze później zlikwidowano linie autobusowe, bo dublują tramwaj i PKM.

        Efekt jest taki, że zbudowano wiadukty, na których nie ma tramwajów i teraz po taniości szuka się dziury w całym.

        Piecki są świetnie skomunikowane z Wrzeszczem, choć zarząd komunikacji stara się ze wszystkich sił to zepsuć.

        Smoluchowskiego to nie Aniołki (są równie zabytkowe jak kamienice przy Studzienki i Bohaterów) i nie do centrum a właśnie kierunek do Wrzeszcza. Z bardzo oczekiwaną komunikacją szpitala. A onegdaj były pomysły przekopu do Marynarki Polskiej i Klinicznej, co przy kurczącym się torowisku kolejowym na większe szanse na powodzenie.

        • 22 3

        • Haha

          Świetnie skomunikowane to ty masz auta na lotosie. Aby zjechać z piece na dolny taras to praktycznie masz jeden autobus abo 2 przesiadki i 50 minut jazdy no chyba że chcesz jechać do Gdańska centrum by potem pojechać do Wrzeszcza. Brawo ty. Kolejny ból tyłka jak coś mają budować. Jaki skowyt był przy budowie wiaduktu koło galerii bałtyckie. Zabierają polską godność, wysiedlają jak za 2 wojny tak skomleliscie. A teraz ślicznie codziennie i wesoło jedziesz jeden z drugim tym wiaduktem bo bez tego był co dzień korek do obecnego salonu bmw. Zostaw słoiki w domu i docen miasto które musi się rozwijać by nie zostać łodzią PS zawsze jak się nie podoba to możesz wyjechać do siebie.

          • 0 1

    • (1)

      To nie jest droga dla samochodów, a torowisko tramwajowe (więc nie poprowadzisz trasy przez Smoluchowskiego). Ważne są łuki pionowe oraz poziome dlatego na papierze wszystko pięknie, ale w praktyce nierealne. Najlepiej by było przez Siedlicką no ale teraz skoro to teren PG to się uczelnia nie chce zgodzić. A tak to by była idealna trasa dla studentów - wprost na campus.

      • 16 7

      • na łuki to są odpowiednie budowle

        jak, nie przymierzając, na Potokowej.
        Tylko nie bardzo wyszło, bo ktoś się w pół drogi wystraszył albo rozmyślił. I stoi sobie beton, taki ładny, w zieleni...
        Oraz na łuki jest niwelacja.
        Od tego są inżynierowie alby problemy rozwiązywać.
        I lepsi ze studentów będą inżynierowie, jak się trochę poruszają i przewietrzą...

        • 7 2

    • temat wrecz ignorowny - ludzie sami widza co dla nich najlepsze ale (4)

      UM z wrecz kryminogennymi zamiarami pcha w najbardziej irracjonalna opcje bo z tygo sa pieniadze z najdrozszej koncepcji. ich nie interesuje wygoda i praktycznosc ich interesuje zysk z inwestycji. to widac po ich aktywnosci. stac ich na szol ze wstazka za 3500zlotych nazywajac tramwaj kimkolwiek ale zrobic akcje czyscimy wejscie na plaze w Brzeznie to nie a tam syf, syf syf ze nawet trojmiasto pl zapomniajo jak wyglada cos czystego

      • 17 3

      • (3)

        Każda lokalizacja ma swoich zwolenników i przeciwników. Nie da się uniknąć protestów , bo idealnej lokalizacji po prostu nie ma. Rezygnacja z tramwaju w ulicy do studzienki, to też rezygnacja z podciągnięcia go w kierunku Zaspy. Nie ma chyba wątpliwości, że łącznik do Grunwaldzkiej przez Miszewskiego miałby dużo zwolenników mieszkańców Zaspy i Przymorza i przeciwników wśród mieszkających na Miszewskiego.

        • 9 6

        • ale ze Smoluchowskiego też taki łącznik może istnieć (2)

          Zwolenników mieć raczej nie będzie (łącznik jako taki), bo tramwaj nie jest rozwiązaniem na takie dystanse...
          I takim łącznikiem miała być nowa Słowackiego, nowa Abrahama, tylko albo zabrakło kasy, albo było jej za dużo do wzięcia ze sprzedaży terenu. I teraz jeszcze się mówi o nowej Bażyńskiego.
          Wrzeszcz jest doskonale komunikowany za pomocą autobusów, jak ktoś jest eko-skrzywiony, niech stosuje elektryczne.
          A resztki zabudowy zostawić w spokoju.

          • 3 4

          • właśnie tylko tramwaj jest rozwiazaniem Na Dystanse (1)

            spójrz na Belgię - ~tam tramwaj popyla brzegiem morza w poprzek całego kraju! od granicy do granicy.

            • 0 3

            • "Bo Paryż często mody odmianą się chlubi

              A co Francuz wymyśli, to Polak polubi. "

              Jak ja uwielbiam takie bezkrytyczne zamiany własnego mózgu na obce pomysły.
              Powstałe w innych uwarunkowaniach i w innym celu. Kto bogatemu zabroni się bawić?
              Niecałe 70km w ponad 2,5h?
              Serio?!

              Przyklasnąłbym, gdyby takie coś było lansowane na naszej mierzei jednej i drugiej, ale w mieście?!
              Znaj proporcjum, mociumpanie...

              Już lepszym przykładem mógłby być lekki pociąg (tramwaj) z Jutlandii ale on również nie porusza się w mieście i po morenowych wzgórzach...

              Jednak to wszystko eksperymenty i to w krajach, które mają znacznie wyższą kulturę i doświadczenie w eksploatacji takich sieci.

              • 3 1

    • (2)

      bo czas przejazdu przez GUMed do wrzeszcze byłby taki ze nikt nie wybierze tramwaju. To jest droga z Południa do Wrzeszcza i Oliwy, a jazda przez GUMED dodaje nawet 9 minut przejazdu co przekresla sens tramwaju

      • 10 7

      • podróże z Południa tramwajem do Wreszcza z założenia są "krajoznawcze" (1)

        I takie obiecanki i lansowanie/poleganie na tak powolnym środku transportu jak tramwaj, jest, po prostu, oszustwem.
        Wiec te parę minut to o kant d... otrzaskać, bo szybciej jeżdżą autobusy Jaśkową.
        Które po ewentualnym uruchomieniu tramwaju, zostaną zlikwidowane.
        Będzie powtórka ze 142...

        Jak wy się, ludzie, dajecie nabierać...

        • 16 3

        • W korkach autobusy nie jeżdżą. Ignorant hahahha

          • 0 0

    • Bo mieszkańcom bez "pozycji" można wcisnąć wszystko... (2)

      Jak powstała koncepcja przejazdu przez teren PG to włodarze PG powiedzieli "nie" i to już wystarczyło. A jak mieszkańcy ulicy w znacznie większej ilości mówią "nie" to się na siłe stara ich przekonać że jednak "tak"... Ot taka "demokracja"...

      Po za tym przejazdy tramwajów to jedno. A prace budowlane to drugie - budowlańców nie obchodzi hałas i wibracje, swoje muszą zrobić, a to wtedy kamienice (i mieszkańcy) najbardziej ucierpią... Ale o tym oczywiście się nie mówi

      • 15 2

      • zjawisko z całą siłą ujawniło się gdy budowano nowy blok widoczny na zdjęciach. (1)

        On stoi na palach i ich wykonanie spowodowało pękanie murów okolicznych kamienic. Działa się to w latach 80/90 ubiegłego wieku.
        Więc ludzie tam mieszkający wiedzą co ich czeka.

        • 16 3

        • Sute odszkodowania? Remont na czyjs koszt? Co jeszcze ich czeka?

          • 2 3

    • Rozgałęzienie trasy Bohaterów Getta i Do Studzienki

      Ja bym poprowadził tramwaj:
      - w stronę Wrzeszcza ulicą Bohaterów Getta (tramwaj z ograniczoną prędkością i wyremontowana cała ulica oraz kamienice jak ulica Wajdeloty)
      - w stronę Moreny ulicą Do Studzienki (przez ogródek piwny na skrzyżowaniu ulic z Fiszera ),
      Obie trasy łączą się na wysokości Wydziału OiO na terenie PG.
      Ludziom zapłacił odszkodowania bo wartość ich nieruchomości spadnie (oczywista rzecz).

      • 0 3

  • "pochodzi on z upowszechnianych stereotypów, że tramwaj jest brzydki, głośny, nie daje ludziom spać i zrzuca szklanki z półek."

    Taki dokładnie jest.
    To twierdzenie podpieram doświadczeniem życia przy linii tramwajowej.
    Szczególnie utrzymywany przez to miasto i jego spółki, gdzie do interwencji w torowiska zmusza dopiero ciąg awarii. Bo najłatwiej postawić ograniczenie prędkości, niech się ludzie spóźniają do pracy i kisną w toczących się wozach.

    Ten tramwaj na Getta czy Studzienki nic nie zmieni, bo w zamian miasto zlikwiduje linie autobusowe i plebs nadal będzie się tłoczył w przeładowanych wozach, tak jak teraz robi to na Armii.

    Pomysł tak poprowadzonej linii nie ma żadnego związku z poprawnością. Jedynie "optymalizuje" wykorzystanie terenu w okolicach Sądu i Rakoczego.

    A miał być tramwaj na nasypach PKM? Dlaczego pominięto tramwaj na wiadukcie przy Galerii Bałtyckiej. Kasy nie stykło?

    • 21 5

  • I tak miasto zrobi co zechce,

    konsultacje po prostu muszą się odbyć, takie procedury

    • 9 7

  • Zobaczcie jak jedzie tramwaj w Brzeżnie na

    Mazurskiej praktycznie pod samymi blokami i od 40 lat już to funkcjonuje

    • 9 18

  • Lepszy tramwaj niż samochody

    ale ludzie u nas jeszcze nie dorośli do pewnych wniosków

    • 9 13

  • Miasto chyba nie rozumie, że problemem jest tramwaj w tym miejscu, a nie przeniesienie miejsc parkingowych...

    • 20 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane