• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Bulońskiej znowu za drogi

Krzysztof Koprowski
10 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Tory tramwajowe przewidziano w rezerwie terenowej między jezdniami. Docelowo trasa zostanie przedłużona w rejon ul. Warszawskiej i Jabłoniowej. Tory tramwajowe przewidziano w rezerwie terenowej między jezdniami. Docelowo trasa zostanie przedłużona w rejon ul. Warszawskiej i Jabłoniowej.

Ponownie, wbrew oczekiwaniom urzędników, przekroczony został budżet na realizację odnogi trasy tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej. Tym razem najtańsza oferta, złożona przez konsorcjum WPRD Gravel i Tor-Kar-Sson wyniosła 22,9 mln zł, czyli o ok. 4,6 mln zł więcej, niż zaplanowano na ten cel.



Przetarg dot. etapu 2. Ostatecznie zrezygnowano w nim z trójkąta torowego w rejonie ul. Myśliwskiej. Na końcu trasy powstaną rozjazdy międzytorowe dla tramwajów dwukierunkowych. Przetarg dot. etapu 2. Ostatecznie zrezygnowano w nim z trójkąta torowego w rejonie ul. Myśliwskiej. Na końcu trasy powstaną rozjazdy międzytorowe dla tramwajów dwukierunkowych.

Co miasto powinno zrobić w sytuacji, gdy ceny wykonawców znowu przekroczyły budżet na inwestycję?

W środę otwarto oferty w przetargu na budowę krótkiej, ok. 700-metrowej trasy tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska. Jest to już drugie podejście do tej inwestycji, gdyż w lipcu potencjalni wykonawcy przekroczyli budżet inwestycji o 7 mln zł.

Tym razem również nie udało się zmieścić w przewidzianym budżecie, choć po aktualizacji wyceny projektu przez urzędników zwiększono budżet na inwestycję z 15,9 mln zł do 18,3 mln zł. W przetargu wystartowały cztery firmy, przy czym najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyło konsorcjum WPRD Gravel i Tor-Kar-Sson - 22 989 618,74 zł brutto.

We wcześniejszym przetargu najniższą ofertę złożyło konsorcjum MTM i Rajbud - 23 369 346,92 zł brutto. Czy zatem miasto wycofa się z inwestycji?

- Zdecydowanie za wcześnie mówić o decyzjach, jakie zostaną podjęte. Obecnie skupimy się na sprawdzeniu wszystkich ofert pod względem formalnym. Następnie przedstawimy informacje finansowe na tzw. komitecie sterującym projektami w Urzędzie Miejskim, gdzie zostanie podjęta decyzja co do dalszych losów tej inwestycji. Musi ona zapaść najpóźniej w listopadzie, aby wykonawca zmieścił się w terminie dziesięciu miesięcy na wykonanie projektu [tramwaj wzdłuż ul. Bulońskiej ma być gotowy razem z "główną" trasą na Piecki-Migowo do przystanku PKM Brętowo - dop. red.] - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, które odpowiadają za ten projekt.

Realizacja tramwaju w ciągu ul. Bulońskiej jest ważna przede wszystkim ze względu na planowany dalszy rozwój sieci tramwajowej w Gdańsku.

To właśnie od skrzyżowania ul. Bulońskiej z Myśliwską zobacz na mapie Gdańska ma być realizowana kolejna trasa przez tzw. ul. Nową Bulońską Północną do pętli w rejonie ul. Jabłoniowej i Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska (pętla zwana jest roboczo Nowa Warszawska). Na ul. Nowej Bulońskiej Północnej przewidziano też możliwość wjazdu w ul. Nową Politechniczną, a stamtąd przejazd do Wrzeszcza i na Zaspę.

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Z tego powodu w dokumentacji przetargowej na końcu ul. Bulońskiej nie zaprojektowano tradycyjnej pętli czy trójkąta torowego, a rozjazdy międzytorowe, które pozwolą "zawracać" tramwajom dwukierunkowym. W ramach inwestycji przewidziano dwa przystanki o roboczych nazwach: Budapeszteńska oraz Myśliwska.

Oprócz torów, zaplanowano też przebudowę infrastruktury kolidującej i sąsiadującej z inwestycją, w tym m.in.: układu drogowego, przejść dla pieszych, chodników, zatok autobusowych, utworzenie przejazdów rowerowych, przebudowę oświetlenia oraz infrastruktury podziemnej. Wraz z budową trasy dla tramwajów przewidziano też realizację drogi rowerowej i ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Bulońskiej.

Dodatkowo wykonawca jest zobligowany do uzupełnienia infrastruktury powstającego już przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska. Tam będzie musiał zrealizować toaletę publiczną, budynek socjalny oraz zadaszenie przejścia między przystankiem PKM a autobusowym przy ul. Rakoczego.

Oferty złożone na realizację trasy tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej od Rakoczego do Myśliwskiej wraz z doposażeniem przystanku PKM Brętowo

1. Budimex SA - 25 307 456,43 zł brutto,
2. MTM Gdynia i Rajbud Tczew - 23 318 823,40 zł brutto,
3. WPRD Gravel i Tor-Kar-Sson - 22 989 618,74 zł brutto,
4. Strabag - 23 701 672,08 zł brutto.

Budżet zarezerwowany na inwestycję wynosi 18 347 020,94 zł brutto

Miejsca

Opinie (70) 2 zablokowane

  • Stogi! (1)

    Proponuję nadwyżkę przerzucić na remont torowiska lub jego częsci na Stogach. Jak się patrzy na dojazd na plażę to za chwilę nie dojedziemy tam ani tramwajem, ani samochodem.....

    • 5 4

    • Spoko, tramwaj tam obecnie nie jeździ, a dzisiaj dzielna Zieleń kosiła twardo trawę na torach. To dopiero wyrzucanie pieniędzy w błoto.

      • 0 5

  • Widać do tępych głów w mieście nie dociera, że nie da się zrobić taniej i bez sensu ogłaszają kolejne przetargi.

    • 6 3

  • GIK dodaje robót i dziwi się, że cena nie spada. Czemu uzupełnienia infrastruktury przy przystanku Brętowo oddalonej o jakieś 1000m od przedmiotowej trasy tramwaju ma wykonywać nowy Wykonawca? Zapomniało się w przetargu obecnie realizowanym? Wykonywanie takich rzeczy przez dwóch rożnych wykonawców niesie ze sobą same problemy oraz rozmycie odpowiedzialności za ewentualne usterki.

    • 12 3

  • Najlepiej żeby za darmo wybudowali a kasę dla siebie przytulili. Co za kraj

    • 5 4

  • nie ma odpowiedzi:

    1. Napuścić CBA na ściganie zmowy cenowej

    2. Rozpisać nowy przetarg ujawniając budżet,
    cenę max. Wybrać ofertę, która za stałą cenę
    da najwięcej, a nie odwrotnie.

    jak za dawnych czasów, gdy się szło do sklepu z forsą
    a jak coś było za drogie, to się nie brało lichwiarskiego kredytu,
    jak dziś, tylko albo nie kupowało wcale, albo szukało w tańszym sklepie.

    • 5 3

  • Re trawaj

    Moim zdaniem, urzędnicy z GIK, którzy przygotowali inwestycję powinni wykonać robotę za cenę 15,9, lub 18,3mln. Najwyższy czas Panowie urzędnicy wziąć się do pracy, ale niestety trzeba mieć głowę na karku i trochę spędzonego czasu na budowach.

    • 5 5

  • Podwóch nierozstrzygniętych przetargach można wprowadzić tryb bezprzetargowy.

    W związku z czym spodziewałbym się teraz rozpoczęcia negocjacji z wybranymi firmami.

    • 5 2

  • 33 miliony oszczędności

    Jak to?!! Przecież jeszcze rok temu chwalono się wszem i wobec, że na budowie głównej trasy zaoszczędzili 33 miliony złotych:

    trojmiasto.pl/wiadomosci/Tramwaj-na-Morene-za-nieco-ponad-116-mln-zl-n71852.html

    Teraz powinni znaleźć te 4 mln. i przeprosić. Ogłaszanie kolejnych przetargów nic nie da, bo ceny za każdym razem są podobne.

    • 5 2

  • Widocznie taniej się nie da !! Celem firmy jest zysk, a celem pracy jest zarobek.

    Jeśli ktoś uparcie chce znaleźć firmę, która DOPŁACI do roboty oznacza to jedno: JEST IDIOTĄ !!

    • 11 1

  • Budapeszteńska?

    Dlaczego "o roboczych nazwach: Budapeszteńska oraz Myśliwska" skoro i ulica i przystanek autobusowy mają nazwę Budapesztańska?

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane