- 1 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (225 opinii)
- 2 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (350 opinii)
- 3 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (34 opinie)
- 4 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (184 opinie)
- 5 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (127 opinii)
- 6 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (23 opinie)
Tramwaj na Morenę za nieco ponad 116 mln zł
Nieco ponad 116 mln zł kosztować będzie budowa trasy tramwajowej z Siedlec na osiedle Morena - to o 33 mln zł mniej, niż zakładano. Najniższą ofertę w przetargu złożyło konsorcjum firm MTM Gdynia i Rajbud Tczew.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
To oznacza oszczędności dla miasta, które na tę inwestycję zarezerwowało w budżecie 149,4 mln zł.
Otwarcie ofert w przetargu na budowę nowej trasy przekładano dwukrotnie. Pierwotnie wykonawcę mieliśmy poznać jeszcze pod koniec sierpnia, ale zainteresowane firmy zasypały Gdańskie Inwestycje Komunalne ponad 260 pytaniami. Dodatkowo pojawiły się odwołania trzech firm, które wskazywały, ich zdaniem, nieprawidłowe zapisy w procedurze przetargowej. Jednak Krajowa Izba Odwoławcza uznała te skargi za niezasadne.
Projekt budowy tramwaju zakłada przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus. Następnie tramwaje pojadą wzdłuż ul. Kartuskiej i pomiędzy jezdniami ul. Nowolipie - Rakoczego. Na nowej trasie pojazdy zatrzymają się na przystankach: Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska, Kolumba oraz PKM Brętowo.
Przystanek PKM Brętowo będzie stanowić nietypowe zwieńczenie trasy w postaci torów odstawczych, gdzie motorniczy będzie kończył bieg podobnie jak pociąg i zmieniał kabinę, aby po przejechaniu rozjazdów między torami powrócić w kierunku Siedlec.
Taki sposób zawracania, choć niewymagający budowy kosztownej pętli, szczególnie przy PKM Brętowo, gdzie istnieje znaczna stromizna wzgórza, wymaga jednak wykorzystania taboru dwukierunkowego. Oprócz 46 tzw. Dortumundów, do końca przyszłego roku w Gdańsku będzie pięć zupełnie nowych dwukierunkowych pojazdów Pesa Jazz Duo, za które ZKM Gdańsk zapłaci ok. 54,1 mln zł.
Jeszcze jesienią ogłoszony zostanie przetarg na budowę odcinka tramwajowego od skrzyżowania ul. Rakoczego i Bulońskiej do ul. Myśliwskiej. To krótki, kilkusetmetrowy odcinek z dwoma przystankami. Na jego końcu powstaną tory odstawcze, takie jak przy przystanku PKM Brętowo, a nie jak wcześniej zapowiadano, tory do trójkątowania.
GIK chciałoby, aby obie inwestycje zakończyły się w tym samym terminie, czyli do 30 września 2015 r.
Docelowo, tramwaj z ul. Bulońskiej ma być przedłużony do tzw. ul. Nowej Warszawskiej, gdzie ponownie zaplanowano wielką "tradycyjną" pętlę tramwajową połączoną z możliwością przesiadek na linie autobusowe.
1. Intercore: 135 435 654,76
2. Balzola Polska i Construcciones y Promociones Bazola: 154 451 491,69
3. MTM Gdynia i Rajbud Tczew: 116 315 256,08
4. Rubau Polska Warszawa: 136 264 020,96
5. Budimex Warszawa: 119 096 224,40
6. Aldesa Constructiones: 117 689 709,55
7. Strabag Polska: 184 356 790,77
8. WPRD Gravel, Tor-Kar-Sson i ZUE: 119 678 129,72
Opinie (207) 4 zablokowane
-
2013-09-06 13:23
to się sąsiad ucieszył że może przedłużyć wynajem mieszkania
i jego 2 samochody firmowe MTM jednak nie znikną ze wspólnego parkingu
- 8 0
-
2013-09-06 13:34
ciekawe ile i kto w łape dostał
- 5 1
-
2013-09-06 13:42
Tramwaje w całym Trójmieście
Niepotrzebnie zamówili pięć zupełnie nowych dwukierunkowych pojazdów Pesa Jazz Duo - Gdańsk ma 46 Dortumndów, na razie one by starczyły na Morenę, a na trasy tradycyjne trzeba było dokupić tramwaje jednokierunkowe-tradycyjne. Przecież te linie będą wydłużane do tradycyjnej pętli.
Jedynka z Moreny na plażę Stogi.
Dziesiątka do Nowego Portu.- 1 3
-
2013-09-06 13:42
Naszczeszcie wybrali najtansza opcje, j
- 2 1
-
2013-09-06 13:53
MTM Gdynia i Rajbud Tczew ........... (1)
Super, tylko czy oni wiedzieli chociaż tramwaj na oczy ??
Bo żadne z tych pipidówek nie ma tramwajów !- 9 5
-
2013-09-06 14:47
A kto niby robił tramwaj na Chełmie??
- 2 2
-
2013-09-06 14:14
Przystanek tramwajowo-autobusowy
"Ułatwi to znacznie przesiadki pasażerom pomiędzy tymi środkami transportu.
Pomysł jest debilny, to raz.
Dwa, że ułatwia się przesiadkę z jednego środka transportu do drugiego, utrudniając przy tym dostęp do autobusów dla okolicznych mieszkańców, których jest zdecydowanie więcej niż będzie przesiadających się.- 4 6
-
2013-09-06 14:43
3.60zł za godzinny przejazd kogo na to stać? (1)
Drogi budować a nie zawali drogi którymi są tramwaje.
- 6 6
-
2013-09-06 15:04
.
Mam w d*pie ceny biletów , płacę za kartę miejską raz w miesiącu i jeżdze 24\7 ,bez płacenia za bilety !
- 3 3
-
2013-09-06 14:47
Bajer
Według mnie położenie tego odcinka torów w trakcie przebudowy skrzyżowania to najlepszy z możliwych pomysłów.
Nie wyobrażam sobie jakby teraz mieli to wszystko znów rozkopać.- 4 2
-
2013-09-06 15:01
Strabag, firma doświadczona i solidna wyceniła na 180 mln a to coś na 116, hmmm to dośc znaczna różnica więc będzie znów remont po 2 miesiącach.
- 8 3
-
2013-09-06 15:08
Ciekawe na co pójdzie te 8 groszy
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.