• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Morenę za nieco ponad 116 mln zł

Krzysztof Koprowski
6 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Torowisko na skrzyżowaniu ul. Kartuskiej z ul. Nowolipie i Łostowicką to jedyny fragment trasy, który powstał wraz z poszerzeniem ul. Łostowickiej. Torowisko na skrzyżowaniu ul. Kartuskiej z ul. Nowolipie i Łostowicką to jedyny fragment trasy, który powstał wraz z poszerzeniem ul. Łostowickiej.

Nieco ponad 116 mln zł kosztować będzie budowa trasy tramwajowej z Siedlec na osiedle Morena - to o 33 mln zł mniej, niż zakładano. Najniższą ofertę w przetargu złożyło konsorcjum firm MTM Gdynia i Rajbud Tczew.



W przetargu na budowę nowej trasy między pętlą Siedlce zobacz na mapie Gdańska (wraz z jej przebudową) a powstającym już przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska, wystartowało osiem konsorcjów. Najniższą cenę za wybudowanie trasy zaproponowało konsorcjum firm MTM Gdynia i Rajbud Tczew, które zażądało 116 mln 315 tys. zł.

To oznacza oszczędności dla miasta, które na tę inwestycję zarezerwowało w budżecie 149,4 mln zł.

Otwarcie ofert w przetargu na budowę nowej trasy przekładano dwukrotnie. Pierwotnie wykonawcę mieliśmy poznać jeszcze pod koniec sierpnia, ale zainteresowane firmy zasypały Gdańskie Inwestycje Komunalne ponad 260 pytaniami. Dodatkowo pojawiły się odwołania trzech firm, które wskazywały, ich zdaniem, nieprawidłowe zapisy w procedurze przetargowej. Jednak Krajowa Izba Odwoławcza uznała te skargi za niezasadne.

Projekt budowy tramwaju zakłada przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus. Następnie tramwaje pojadą wzdłuż ul. Kartuskiej i pomiędzy jezdniami ul. Nowolipie - Rakoczego. Na nowej trasie pojazdy zatrzymają się na przystankach: Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska, Kolumba oraz PKM Brętowo.

Przystanek PKM Brętowo będzie stanowić nietypowe zwieńczenie trasy w postaci torów odstawczych, gdzie motorniczy będzie kończył bieg podobnie jak pociąg i zmieniał kabinę, aby po przejechaniu rozjazdów między torami powrócić w kierunku Siedlec.

Czy nowa trasa tramwajowa na os. Morena wpłynie na twoje codzienne podróże?

Nowością będzie też utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego Warneńska. Z jednej platformy korzystać będą zarówno autobusy poruszające się po specjalnie przygotowanym torowisku, jak i tramwaje. Ułatwi to znacznie przesiadki pasażerom pomiędzy tymi środkami transportu.

Taki sposób zawracania, choć niewymagający budowy kosztownej pętli, szczególnie przy PKM Brętowo, gdzie istnieje znaczna stromizna wzgórza, wymaga jednak wykorzystania taboru dwukierunkowego. Oprócz 46 tzw. Dortumundów, do końca przyszłego roku w Gdańsku będzie pięć zupełnie nowych dwukierunkowych pojazdów Pesa Jazz Duo, za które ZKM Gdańsk zapłaci ok. 54,1 mln zł.

Jeszcze jesienią ogłoszony zostanie przetarg na budowę odcinka tramwajowego od skrzyżowania ul. Rakoczego i Bulońskiej do ul. Myśliwskiej. To krótki, kilkusetmetrowy odcinek z dwoma przystankami. Na jego końcu powstaną tory odstawcze, takie jak przy przystanku PKM Brętowo, a nie jak wcześniej zapowiadano, tory do trójkątowania.

GIK chciałoby, aby obie inwestycje zakończyły się w tym samym terminie, czyli do 30 września 2015 r.

Docelowo, tramwaj z ul. Bulońskiej ma być przedłużony do tzw. ul. Nowej Warszawskiej, gdzie ponownie zaplanowano wielką "tradycyjną" pętlę tramwajową połączoną z możliwością przesiadek na linie autobusowe.

Złożone oferty na realizację trasy tramwajowej z Siedlec do PKM Brętowo z fragmentem torowiska w ciągu ul. Bulońskiej

1. Intercore: 135 435 654,76
2. Balzola Polska i Construcciones y Promociones Bazola: 154 451 491,69
3. MTM Gdynia i Rajbud Tczew: 116 315 256,08
4. Rubau Polska Warszawa: 136 264 020,96
5. Budimex Warszawa: 119 096 224,40
6. Aldesa Constructiones: 117 689 709,55
7. Strabag Polska: 184 356 790,77
8. WPRD Gravel, Tor-Kar-Sson i ZUE: 119 678 129,72

Opinie (207) 4 zablokowane

  • Uff

    Już myślałem, że tyle będzie trzeba zapłacić za bilet...

    • 1 0

  • Przystanek Warneńska (1)

    Ciekawe jak autobusy będą wjeżdzać na ten przystanek i go opuszczać, zwłaszcza 129 jadący w kierunku Bulońskiej ale nie tylko, również przegubowe 210 czy 227. Zaraz za przystankiem jest skrzyżowanie z Bulońską i prawie permanentnymi korkami więc pzrewiduję że manewr zmiany trasy autobusu na tory tramwajowe i z powrotem moze być czasochłonny i zaburzać ruch innych pojazdów (znając inklinacje kierowców autobusów do robienia sobie wzajemnych uprzejmości wbrew kodeksowi drogowemu).

    • 4 2

    • Tam będzie spora przebudowa tych węzłów

      Korki obecnie w tym miejscu wynikają ze źle zaprojektowanego skrzyżowania nie przystosowanego do obecnego ruchu.

      • 2 0

  • NO O W KOŃCU !! (1)

    Tylko co firmy z tczewa i gdyni wiedzą o tramwaju. No ale cóz.. Ważne , że zaczynają wreszcie. Pytanie

    kiedy remont ulic bulońskiej i rakoczego ?

    • 2 3

    • Poczytaj a zrozumiesz

      Bo to nie tylko budowa linii tramwajowej, ale właśnie przebudowa tych ulic.

      • 4 1

  • kupia kilka tramwai i beda stały po kilka lat bo się im koła skończą.

    banda debili.

    • 2 5

  • Niedrogo w sumie.

    jakieś 30 mln euro.

    Jestem za , ale w koncu odwalcie się od aut.

    Przecież mamy wolność.

    • 4 1

  • partu urzędników zamknięto za korupcję i już przetargi tanieją

    ot polska rzeczywistość

    • 1 4

  • HMMM górki (1)

    Mnie tylko zastanawia jak tramwaj wjedzie pod górę między przystankiem kolumba a końcem swojej trasy. Jeżeli dobrze patrzę na mapę to jest ten podjazd od strony Niedźwiednika na Morenę tam nawet autobusy mają problem z podjazdem.

    • 7 1

    • będzie wykop

      i się górka zmniejszy :)

      • 2 1

  • a nie taniej zrobić w miejscu torów, drogę dla autobusów, też będzie bez korków, autobusy są tańsze, a droga raczej też by wyszła taniej niż tory, ale nie lepiej tramwaj za kupę kasy , a jak ma być ekologicznie to są trolejbusy również. bart

    • 6 3

  • Przeczytałam

    Tramwaj na Morenę za nieco ponad 116 lat..

    • 8 0

  • no jak znowu ma coś w Gdańsku budować firma ze wsi no to wiadomo czym się to skończy...LIPA i PŁACZ!!!!!!!

    • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane