- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (271 opinii)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (330 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (208 opinii)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (52 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli
Trasa tramwajowa na Morenę będzie pierwszą współcześnie budowaną w Gdańsku, na końcu której nie powstanie tradycyjna pętla. Pojadą nią trzy linie, kursy będą co 15 minut. Pojawią się też nowe tramwaje.
Wiadomo, że po budowie linii tramwajowej z ul. Rakoczego - Nowolipie zniknie większość linii autobusowych.
- Zamiast nich planujemy uruchomienie trzech linii tramwajowych. Wszystkie będą kursować co ok. 15 minut. Dwie pojadą do zakończenia trasy przy ul. Bulońskiej , a trzecia będzie skoordynowana z odjazdami pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i będzie zatrzymywać się na końcowym przystanku przy stacji Brętowo - zapowiedział Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM Gdańsk.
Nowa trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami lecz tzw. trójkątem torowym oraz torem odstawczym. Zdaniem władz miasta takie rozwiązanie jest po prostu tańsze.
- Odchodzimy od budowy pętli tramwajowych, które są drogie. Pętla na Oruni Górnej była ostatnim takim rozwiązaniem w Gdańsku - zapowiedział Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
W jaki więc sposób tramwaje będą zawracać? Pojazdy, które będą kursować do pętli przy planowanym przystanku PKM Brętowo wjadą na tory odstawcze z dwoma rozjazdami międzytorowymi. Pozwoli to na jednoczesny postój do trzech pojazdów, przy czym każdy będzie mógł niezależnie opuścić pętlę.
Niestety dla takiego rozwiązania konieczny jest tabor całkowicie dwukierunkowy. Gdańsk posiada 46 takich pojazdów, zwane potocznie Dortmundami. Są one jednak stare (ok. 30 lat) oraz niskopodłogowe wyłącznie w okolicach środkowych drzwi. Dlatego też wraz z realizacją projektu planuje się kupno czterech - pięciu sztuk zupełnie nowych dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów.
Natomiast tramwaje kończące bieg w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z ul. Rakoczego (skrzyżowanie zostanie przebudowane na wyspę centralną) będą wykonywać tzw. manewr trójkątowania. W Gdańsku będzie on realizowany nietypowo - bo nie na końcu trasy, a z wykorzystaniem głównej toru (czyli w ciągu ul. Rakoczego).
Trójkątowanie będzie odbywać się w dwojaki sposób - tramwaj będzie wjeżdżać w ul. Bulońską bez pasażerów (ci opuszczą pojazd na planowanym przystanku Warneńska ), a następnie motorniczy przejdzie na koniec składu i wykorzystując dodatkowy dżojstik (nastawnik jazdy) schowany przy tylnych siedzeniach, wycofa tramwaj w kierunku stacji PKM, a następnie wróci do "właściwiej" kabiny i poprowadzi tramwaj z powrotem do ul. Kartuskiej (patrz grafika).
Trójkątowanie pozwoli na wprowadzenie na nową trasę tramwajów Pesa. Niestety prędkość jazdy do tyłu w tych pojazdach ograniczona jest zaledwie do 15 km/h.
Władze miasta przekonują, że taki sposób zawracania należy traktować jako rozwiązanie prowizoryczne - do czasu budowy tramwaju wzdłuż ul. Bulońskiej (II etap tramwaju na Morenę), gdzie w rejonie ul. Myśliwskiej zaplanowano także trójkąt torowy. Tu będzie to jednak koniec trasy, a więc nie dojdzie do sytuacji blokady ruchu tramwajów innych relacji.
Docelowo tramwaj z ul. Bulońskiej ma być przedłużony aż do ul. Jabłoniowej/Nowej Warszawskiej , jednak jest to melodia dalekiej przyszłości.
Przy projektowaniu nowej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz przebudowie pętli na Siedlcach wzięto pod uwagę także stworzenie parkingów przesiadkowych typu Park & Ride - w obu przypadkach będzie to ok. 40 - 50 stanowisk dla aut. Do pętli Siedlce skrócone zostaną także kursy większości autobusów z zachodnich dzielnic Gdańska, które obecnie jeżdżą ul. Kartuską.
W kolejnym etapie planowane jest przedłużenie trasy wzdłuż ul. Bulońskiej do nowego trójkąta torowego w rejonie skrzyżowania z ul. Myśliwską. Termin realizacji drugiego etapu nie jest znany.
Opinie (167) ponad 10 zablokowanych
-
2011-11-15 17:44
Pytania: (3)
1. Jak kształtuje się cena tramwaju dwukierunkowego w stosunku do jednokierunkowego - logika wskazuje że dwie kabiny strujace i podwójna ilość drzwi musi być droższa2. O ile mniej miejsc siedzących jest w tramwaju dwukierunkowym ? Komentarz:obydwie poprawne odpowiedzi wskazują, ze pętla lub trójkąt jest rozwiązaniem WŁAŚCIWYM. A jeśli chodzi o oszczędności to najtańsze są platformy ciągnięte po szynach przez elektryczną drezynę. Wszak w czasie deszczu pasażerowie mogą otworzyć parasole, a siedzieć mogą na własnych składanych krzesełkach. Można również na przystankach otworzyć wypożyczanie zarówno parasoli jak i krzesełek.
- 8 2
-
2011-11-15 18:08
Trójkąt-zgoda,ale nie taki jak zaprojektowano.W tym projekcie "trójkątowanie" ma być na ruchliwym skrzyżowaniu z wykorzystaniem toru szlakowego linii do przystanku Brętowo.Wystarczy jakieś wykolejenie,albo kolizja podczas takiego manewru i cała linia od Siedlec do Brętowa i Bulońskiej jest zablokowana
- 2 2
-
2011-11-15 18:32
Panie, daj pan spokoj z takimi glupotami
Dwukierunkowy tramwaj to SZYBKOSC, KOMFORT I OSZCZEDNOSC PIENIEDZY. Tylko skrajnie bez rozumu ludzie oszczedzili na drugiej kabinie by raz na 100 lat przewiez 4 osoby wiecej, a codziennie miec co godzine problem z zawracaniem.W Niemczech tramwaje dwukierunkowe. Tam mieszkaja rozumni.
- 2 2
-
2011-11-15 18:33
Smieszne sa gadki o cenie tramwaju gdy kupuje sie go na 20 lat...
po prostu SMIESZNE. Cena podobna, a mozliwosci nieporownywalnie wieksze, przy obnizce kosztow.
- 3 1
-
2011-11-15 18:00
gdy sprawa jest niejasna to budyn nie wstawia swojej facjaty (2)
tutaj tez posłał Bojanowskiego no bo przeca wiadomo ze z finansowaniem wszelkich inwestycki po 2012 roku - NIC NIEWIADOMO
- 1 1
-
2011-11-15 18:07
(1)
no rewelacja - co 10-15 min. Szału to nie robi żeby ludzi przekona do komunikacji miejskiej. Czemu np. w Londynie, Berlinie albo innych miastach komunikacja zasuwa z większą częstotliwością i jakoś to funkcjonuje???
- 2 2
-
2011-11-15 18:18
Trzy linie,każda z częstotliwością co 10-15 minut,przy odpowiednim ułożeniu rozkładu na wspólnym odcinku trasy od Dworca Głównego do skrzyżowania Bulońska/Rakoczego da to tramwaj co 3-5minut,podobnie jak we Wrzeszczu,gdzie na odcinku od pętli Strzyża do Śródmieścia tramwaje kursują co ok 2-3 minuty,mimo,że każda z linii ma częstotliwość co 10-15 minut.
- 0 0
-
2011-11-15 18:15
Czegoś nie rozumiem
"Natomiast tramwaje kończące bieg w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z ul. Rakoczego (skrzyżowanie zostanie przebudowane na wyspę centralną) będą wykonywać tzw. manewr trójkątowania"czyli trójkątowanie na ruchliwym skrzyżowaniu jest tylko dla tramwajów kończących trasę na wysokości Bulońskiiej ... ale czemu one mają tam kończyć trasę, to nie mogą wszystkie nowe linie jechać do przystanku PKM Brętowo ? Jeśli nie mogą z tegop powodu, że tam nie będzie pętli i się wszystkie nie pomieszczą, to jednak należałoby ją ceną większych kosztów zrobić, a nie prowizorkę polegającą na zawracaniu na ruchliwym skrzyżowaniu.
- 2 2
-
2011-11-15 18:21
Tylko proszę niech to nie będzie drzwi w drzwi..
Bo będzie identycznie jak na Chełmie - Ci którzy już wsiedli mogliby sobie jechać np. do pracy ( następny tramwaj czeka z tyłu ) ale nieeee.. muszą czekać bo jeszcze ktoś biegnie, bo się obudził że może jednak ten jeden przystanek podjedzie tramwajem.I tak wszyscy pasażerowie, którzy już poczekali swoje na przystanku muszą czekać aż gwiazda lub też szanowny emeryt (nie generalizuje - może być gwiazdor lub szanowna emerytka ) dobiegnie czyt.im bliżej tramwaju tym wolniej idzie..światła się zmieniają i co?I dalej czekamy na możliwość zjechania do Centrum..Dla mnie rewelacja..Idea jeden za wszystkich - wszyscy za jednego;)
- 1 3
-
2011-11-15 18:30
Komedia, bo tak sie skonczylo ciulanie i oszczedzanie na dwukierunkowej Pesie (1)
Zamiast zamowic jak w cywilizowanym kraju tramwaj, gdzie motoryniczy przysiada sie na drugi koniec i odjezdza, to pomysleli o kupnie jednokierunkowego by zyskac 4 siedzenia wiecej w tramwaju. Bezmyslnosc totalna. w Niemczech wszystkie pociagi i tramwaje sa dwukierunkowe....
- 5 3
-
2011-11-15 20:31
I nie...
..tylko w Niemczech.Pętla zajmuje zdecydowanie za dużo miejsca i jest znacznie kosztowniejsza w budowie jak i póżniejszym utrzymaniu.Hmmm może trochę komplikuje życie motorniczym :-)))
- 2 0
-
2011-11-15 18:38
40-50 miejsc
haha chyba jakiś dowcip
- 4 2
-
2011-11-15 18:52
"Dlatego też wraz z realizacją projektu planuje się kupno czterech - pięciu sztuk zupełnie nowych dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów."Byleby były tak dobre i śmigały po torach tak cicho, jak stare ALE! jare "Dortmundy".
- 6 0
-
2011-11-15 19:15
Czyli ze Stogów znikną nawet te namiastki tramwajów niskopodłogowych, jakimi są "Dortmundy".
- 4 2
-
2011-11-15 19:29
a nie dało się zrobić takiego koła do góry nogami
jak w wesołym miasteczku?
- 5 2
-
2011-11-15 19:55
a co /
a jakby zadbac o wygodę pasażerów i zrobić więcej siedzeń w tramwaju? te pesy z wierzchu są duże a w srodku ... a na stojąco ? nie łaska? kto to wymyslił?
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.