- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (271 opinii)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (330 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (208 opinii)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (52 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli
Trasa tramwajowa na Morenę będzie pierwszą współcześnie budowaną w Gdańsku, na końcu której nie powstanie tradycyjna pętla. Pojadą nią trzy linie, kursy będą co 15 minut. Pojawią się też nowe tramwaje.
Wiadomo, że po budowie linii tramwajowej z ul. Rakoczego - Nowolipie zniknie większość linii autobusowych.
- Zamiast nich planujemy uruchomienie trzech linii tramwajowych. Wszystkie będą kursować co ok. 15 minut. Dwie pojadą do zakończenia trasy przy ul. Bulońskiej , a trzecia będzie skoordynowana z odjazdami pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i będzie zatrzymywać się na końcowym przystanku przy stacji Brętowo - zapowiedział Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM Gdańsk.
Nowa trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami lecz tzw. trójkątem torowym oraz torem odstawczym. Zdaniem władz miasta takie rozwiązanie jest po prostu tańsze.
- Odchodzimy od budowy pętli tramwajowych, które są drogie. Pętla na Oruni Górnej była ostatnim takim rozwiązaniem w Gdańsku - zapowiedział Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
W jaki więc sposób tramwaje będą zawracać? Pojazdy, które będą kursować do pętli przy planowanym przystanku PKM Brętowo wjadą na tory odstawcze z dwoma rozjazdami międzytorowymi. Pozwoli to na jednoczesny postój do trzech pojazdów, przy czym każdy będzie mógł niezależnie opuścić pętlę.
Niestety dla takiego rozwiązania konieczny jest tabor całkowicie dwukierunkowy. Gdańsk posiada 46 takich pojazdów, zwane potocznie Dortmundami. Są one jednak stare (ok. 30 lat) oraz niskopodłogowe wyłącznie w okolicach środkowych drzwi. Dlatego też wraz z realizacją projektu planuje się kupno czterech - pięciu sztuk zupełnie nowych dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów.
Natomiast tramwaje kończące bieg w rejonie skrzyżowania ul. Bulońskiej z ul. Rakoczego (skrzyżowanie zostanie przebudowane na wyspę centralną) będą wykonywać tzw. manewr trójkątowania. W Gdańsku będzie on realizowany nietypowo - bo nie na końcu trasy, a z wykorzystaniem głównej toru (czyli w ciągu ul. Rakoczego).
Trójkątowanie będzie odbywać się w dwojaki sposób - tramwaj będzie wjeżdżać w ul. Bulońską bez pasażerów (ci opuszczą pojazd na planowanym przystanku Warneńska ), a następnie motorniczy przejdzie na koniec składu i wykorzystując dodatkowy dżojstik (nastawnik jazdy) schowany przy tylnych siedzeniach, wycofa tramwaj w kierunku stacji PKM, a następnie wróci do "właściwiej" kabiny i poprowadzi tramwaj z powrotem do ul. Kartuskiej (patrz grafika).
Trójkątowanie pozwoli na wprowadzenie na nową trasę tramwajów Pesa. Niestety prędkość jazdy do tyłu w tych pojazdach ograniczona jest zaledwie do 15 km/h.
Władze miasta przekonują, że taki sposób zawracania należy traktować jako rozwiązanie prowizoryczne - do czasu budowy tramwaju wzdłuż ul. Bulońskiej (II etap tramwaju na Morenę), gdzie w rejonie ul. Myśliwskiej zaplanowano także trójkąt torowy. Tu będzie to jednak koniec trasy, a więc nie dojdzie do sytuacji blokady ruchu tramwajów innych relacji.
Docelowo tramwaj z ul. Bulońskiej ma być przedłużony aż do ul. Jabłoniowej/Nowej Warszawskiej , jednak jest to melodia dalekiej przyszłości.
Przy projektowaniu nowej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz przebudowie pętli na Siedlcach wzięto pod uwagę także stworzenie parkingów przesiadkowych typu Park & Ride - w obu przypadkach będzie to ok. 40 - 50 stanowisk dla aut. Do pętli Siedlce skrócone zostaną także kursy większości autobusów z zachodnich dzielnic Gdańska, które obecnie jeżdżą ul. Kartuską.
W kolejnym etapie planowane jest przedłużenie trasy wzdłuż ul. Bulońskiej do nowego trójkąta torowego w rejonie skrzyżowania z ul. Myśliwską. Termin realizacji drugiego etapu nie jest znany.
Opinie (167) ponad 10 zablokowanych
-
2011-11-15 19:57
lubię trójkąty:)
JA+2K
- 3 2
-
2011-11-15 20:26
tylko po co? (1)
Zamiast wydawać pieniądze na tramwaje na Morenę i okolice,to powinno się je wydać na lepsze i sprawniejsze połączenie Osowy,Rębiechowa i Banina ...
- 1 7
-
2011-11-16 13:46
Będzie PKM
Co za...
- 0 1
-
2011-11-15 21:08
Tramwaj postokroć i wszędzie!
jedyny środek kom. z największą szansą punktualności!
- 1 0
-
2011-11-15 21:08
tramwaj na morena
wydłurzysz linia 12 10 ma morena a nowy lina dał numerem 1 . 12 oliwa do morena 10 nowy port do morena 1 jeliskowo prz przymorza do morena ja dał linia 14 stogi do moreny to jest łatwo
- 1 2
-
2011-11-15 21:13
park&ride to wielopiętruś na min 1,5 tys DLATEGO ŻĄDAM weryfikacji urzędasów
jeśli któryś z nich legitymuje się dyplomem - to albo sfałszowany lub zdobyty u badaczy pisma w dwa tygodnie
- 5 1
-
2011-11-15 21:42
Węzeł Prezydenta BOJANOWSKIEGO (1)
Proponuję już dziś tak nazywać skrzyżowanie ulic Bulońskiej i Rakoczego, które stanie się WĘZŁEM GORDYJSKIM po wprowadzeniu nań tramwajów WYCOFUJĄCYCH SIĘ z prędkością max 15 km / h. Autorytatywnym orędownikiem takiej koncepcji jest miłościwie nam panujący Prezydent Bojanowski odpowiedzialny za finanse miejskie i również .... samozwańczy ekspert od transportu publicznego i ruchu drogowego. Jesteśmy świadkami, jak pozostaje głuchy na ostrzeżenia ze wszystkich środowisk projektantów transportowych o niedopuszczalności takiego rozwiązania tramwajowego akurat na tym, już dziś niebezpiecznym i niewydolnym skrzyżowaniu. Ma jeszcze czas na opamiętanie się. Mam nadzieję, że pomogą mu w tym opamiętaniu dziennikarze branżowi, żądając od niego wyliczeń przepustowości tego skrzyżowania i analiz bezpieczeństwa ruchu w realnym związku z nietypowymi manewrami tramwajów oraz wzrostem natężenia ruchu samochodowego z kierunku „poligonu” i z kierunku przyszłej Nowej Bulońskiej. A póki co, wszystkim stojącym na co dzień rano w kilkusetmetrowych korkach na dojeździe do Węzła Prezydenta Bojanowskiego zalecam jego wspominanie. Nie ma nic gorszego dla jego kariery politycznej-samorządowej jak wspominanie go w kontekście tego węzła gordyjskiego.
- 10 0
-
2011-11-16 08:02
Popieram! A na środku obelisk w kształcie korka!
Wszystko za co się pan Bojanowski nie weźmie to schrzani!
- 2 0
-
2011-11-15 22:39
I Każda z tych "jednych pup" nie musi siedzieć w takim smrodzie jak ty "ew112"
- 0 1
-
2011-11-16 00:00
parking przesiadkowy dla 40-50 kierowców????? bez jaj
- 3 1
-
2011-11-16 01:57
yfg;kjb/
manewr trójkątowania??? dortmundy stare??? no... takie kupiliście... podobno są ślyczne fantastyczne bo tanie i takie po remoncie... się chwaliliście, że super... a tera stare...
- 1 2
-
2011-11-16 09:37
BZDURA taniej nie znaczy lepiej
Czy w tym mieście ktoś bez zarzutów może się przyznać, że jest inteligentny ? czy kłamstwa muszą zawsze promować to miasto co ?Jazda tyłem jazda przodem i co jeszcze w book ?Po kosztach miasto zbudowało odcinek na Chełm nie minęło 3 lata połowa torów jest popękana i nie nadaje się do użytku lepiej wstawić znak 15 km/h i niech motorniczowie jeżdżą według rozkładów. Hałas który jest na Chełmie słyszalny aż w kościele to efekt tanich szyn z większą zawartością węgla i tego samego jest efekt.Może miasto postawi na wykonawcę co robił odcinek przy Zieleniaku lub odcinek Mickiewicza Kościuszki co ?Zapłacili ale stoi 20 lat bez żadnych niedoróbek szyny nie pękają nie piszczą są proste i komfortowo się jedzie ale za drogo lepiej wybrać bajzel.Co do tramwajów. N8C są w prawdzie bezpieczniejsze ale są awaryjne jak i 105. Urzędnicy tego miasta chyba nie mają pojęcia o taborze i myślą, że wszystko będzie jeździć w te i nazat.Nikt nie bierze pod uwagę postojów wyrównawczych, awarii mijanek.Ludzie zacznijcie myśleć głowami a nie zadami. I wydajcie wiecej kasy żeby mieć spokuj na kolejne 40 lat a nie na 5 lat.Urzędnicy popiszcie sie inteligencją i tym, że nie jesteście kłamcami bo mówicie tak a robicie co innego.
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.