• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Stogi: ponad 1 km barierek wymaga przebudowy

Krzysztof Koprowski
30 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Barierki wzdłuż torowiska tramwajowego na ul. Nowotnej.
  • Barierki wzdłuż torowiska tramwajowego na ul. Nowotnej.
  • Barierki wzdłuż torowiska tramwajowego na ul. Nowotnej.
  • Barierki wzdłuż torowiska tramwajowego na ul. Nowotnej.

Ponad kilometr barierek na Stogach wzdłuż niedawno wyremontowanej trasy tramwajowej będzie trzeba przebudować. Prace pochłoną ponad 200 tys. zł i będą polegały na dodaniu stalowej poprzeczki celem spełnienia norm bezpieczeństwa. Urzędnicy przekonują, że barierki zostały wykonane zgodnie z przepisami i sztuką budowlaną, a zmiany są m.in. efektem rozmów z mieszkańcami.



Czy na trójmiejskich drogach powinno być więcej barierek?

Wzdłuż ul. NowotnejMapka na tzw. odcinku leśnym trasy tramwajowej, prowadzącym do pętli Stogi Plaża, drogę rowerową od zlokalizowanego tuż obok torowiska oddzielają barierki.

Ich całkowita długość to dokładnie 1264,80 m i jak zapewniają urzędnicy, wszystkie barierki "zostały wykonane zgodnie z przepisami i sztuką budowlaną".

Mimo to urzędnicy zamierzają je przebudować, poprzez dodanie stalowej poprzeczki w każdej barierce wraz z malowaniem i odpowiednim zabezpieczeniem antykorozyjnym.

W dokumentacji przetargowej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska czytamy, że jest to działanie niezbędne celem "dostosowania barier ochronnych do obowiązujących norm bezpieczeństwa".

Urzędnicy: wsłuchujemy się w opinie mieszkańców



Na czym polega niespełnienie norm bezpieczeństwa i dlaczego od samego początku nie wybrano odpowiednich barier? Urzędnicy w tym zakresie nie udzielili nam odpowiedzi na pytania. Przekonują natomiast, że działają w oparciu o sygnały docierające od mieszkańców.

- Wsłuchując się w opinie mieszkańców w toku ewaluacji inwestycji związanej z modernizacją trasy tramwajowej na Stogach oraz w porozumieniu z zarządcą infrastruktury podjęto decyzję o udoskonaleniu elementów zabezpieczających - mówi Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Czytaj też:

Projekt planu zagospodarowania bulwaru nad Martwą Wisłą na Stogach



  • Przykładowe barierki wzdłuż torowiska tramwajowego w Gdańsku - dojście do przystanku Brama Wyżynna.
  • Przykładowe barierki wzdłuż torowiska tramwajowego w Gdańsku - al. Adamowicza.
  • Przykładowe barierki wzdłuż torowiska tramwajowego w Gdańsku - ul. 3 Maja.
  • Przykładowe barierki wzdłuż torowiska tramwajowego w Gdańsku - tzw. Wysepka we Wrzeszczu.

Barierki, które może sforsować bez problemu dziecko



Jakie konkretnie sugestie zgłaszali mieszkańcy? Tego również urzędnicy nie wyjaśnili. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że zmiany w konstrukcji barierek podyktowane są zamiarem likwidacji wolnej przestrzeń między kotwieniem bariery w gruncie a jej zwieńczeniem, przez którą na torowisko tramwajowe może bez problemu dostać się dziecko.

W standardowych barierach stosowanych na terenie Gdańska przestrzeń ta wypełniona jest szczelnie pionowymi szczeblami lub poziomą poprzeczką mniej więcej w połowie wysokości całej konstrukcji.

Dodatkowe oznakowanie przystanków z myślą o autobusach



To jednak nie wszystkie prace na Stogach. Urzędnicy chcą także poprawić oznakowanie przystanków. Na czterech wiatach wzdłuż torów zostaną dodatkowo zamontowane tablice D-15 informujące o przystanku autobusowym, bowiem oprócz tramwajów zatrzymują się tutaj także pojazdy linii autobusowych.

Wszystkie prace mają być wykonane w trybie "zaprojektuj i wybuduj" wraz z dokonaniem niezbędnych uzgodnień w zakresie szczegółowych rozwiązań technicznych.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Dwie próby wyłonienia wykonawcy wszystkich poprawek



Przetarg na prace ogłaszano dwukrotnie. W pierwszym postępowaniu realizacją obu zadań zainteresowane była tylko firma Polwar z Gdańska, która zaproponowała łączną kwotę ok. 197 tys. zł. Przetarg został jednak unieważniony ze względów na błędy formalne w złożonej ofercie.

W drugim postępowaniu wpłynęły dwie oferty:
  1. ponownie od firmy Polwar z Gdańska - łączna kwota ok. 230 tys. zł,
  2. Przedsiębiorstwa Remontowo - Usługowo - Projektowego Hydro-Rem z Gdańska - łączna kwota ok. 252 tys. zł

Przy ocenie ofert brano pod uwagę kryteria najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenia okresu gwarancji (40 proc.). Ponieważ oba przedsiębiorstwa zadeklarowały pięć lat gwarancji na jakość robót, urzędnicy na początku września ostatecznie wybrali firmę Polwar.

Podczas otwarcia ofert poinformowano także, że na wszystkie prace planowano przeznaczyć nie więcej niż 280 tys. zł (w pierwszym postępowaniu zaplanowano identyczną kwotę).

Zgodnie z zapisami przetargu, na prace budowlano-montażowe wraz z wcześniejszym przygotowaniem projektu i jego uzgodnieniem przewidziano 70 dni od zawarcia umowy.

Wszystkie roboty sfinansowane z budżetu miasta



Czy zaplanowane prace będą w jakimś stopniu finansowane przez projektantów lub wykonawców zmodernizowanej infrastruktury tramwajowej? Urzędnicy nie przewidują takiej możliwości.

- Zadanie będzie finansowane ze środków budżetowych Gminy Miasta Gdańska - zapowiada przedstawicielka DRMG.
Czytaj też:

Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?



Miejsca

Opinie (185) 10 zablokowanych

  • zgodnie ze sztuką

    normalnie padam, jak to słyszę. te barierki zaczęły zwracać większą uwagę u mnie, odkąd mam dziecko. Są zrobione tak, że w sumie każdy rower może pod nimi przelecieć, a małe dziecko razem z nim. Ogólnie parodia. Teraz za dwieście tysięcy złotych będą dokładać poprzeczki :) 200 000 zł.

    • 10 5

  • Bariery ograniczające prędkość są już zniszczone (1)

    Jak wykeźdza się z stryjewskiego w stronę górek . Autobusy szorują tam za każdym razem . Miasto zkm nic z tym nie robi

    • 9 1

    • Autobusu szorującego nie widziałem ani razu, natomiast osobówki owszem

      • 1 1

  • Kto to odebra ?? Czemu nikt nie ponosi konsekwencji

    • 15 1

  • Opinia wyróżniona

    Troche dziwi mnie to barierkowanie (13)

    np w Pradze tory idą rownolegle z chodnikiem albo weń wkomponowane, nie ma żadnych barierek, jakoś tam ludzie rozumieją że jak jedzie tramwaj to schodzi się z torów. Chyba podobne tez rozwiązania w Warszawie, Wrocławiu, drogi są generalnie wąskie, czasami tylko na jeden tor dwukierunkowy, nie ma miejsca na barierki, obok toru jest pół metra chodnika i jakoś wszyscy żyją
    W Gdańsku to wszystko trzeba pogrodzić, osłonic, zakazać. a przecież średnia prędkość tramwaju tutaj to 14km/h, to nie pendolino
    Czy te barierki wynikaja z przepisów budowlanych? Czy to widzimisię naszych urzędników?

    • 115 13

    • (2)

      Skąd wiesz że nikt nie ginie?

      • 1 4

      • (1)

        Sprawdzałem

        • 3 0

        • śladów krwi na bruku nie stwierdzono

          flaczków ciągnionych kilometr po asfalcie też śladu nie było

          • 2 0

    • Kanały (1)

      Dodatkowo w Niederlandii czy w Niemczech nie stoduje się barierek przy kanałów (a kanałów tam pełno). Jeśli już ma być ta barierka, to proponuję przeciągnąć drut kolczasy po środku barierki. Będzie taniej (nie trzeba tego malować) no i będzie spełniało swoją rolę :)

      • 8 1

      • Niedługo będziemy góry grodzić, bo ktoś może spaść. No i oczywiście setki utonięć mniej jeśli ogrodzimy morze, rzeki i jeziora. Do dzieła!

        • 2 0

    • Wytłumacz to małemu dziecku. (3)

      Druga sprawa, dziecko jadąc na rolkach czy rowerem może się przewrócić i wpaść pod tramwaj. Jak będziesz dorosły i miał dzieci to zrozumiesz o czym pisze.

      • 3 22

      • (1)

        Jadąc chodnikiem także może się przewrócić i wpaść pod samochód lub autobus. Czy w takim razie mamy odgrodzić chodniki od ulic barierkami?

        • 16 2

        • Tak

          • 1 5

      • to swojego kaszojada prowadzaj na smyczy - to ci nigdzie nie wskoczy i pod nic ci nie wpadnie

        • 2 1

    • Jak nie wiadomo o co chodzi to wiadomo o co chodzi co nie ?

      • 3 0

    • W wielu cywilizowanych, zabytkowych europejskich miastach tak jest. Nawet u nas było - przykład tramwaju na długiej czy Targu Weglowym. A jakby ozywiloby to deptak ! Nie, u nas tylko wschodnie standardy, autostrada, tramwaj pośrodku, kilkuetapowe przejścia i wszystko obarierkowane.

      • 4 0

    • (1)

      Dokładnie, w melbourne to tramwaje zatrzymują się na ulicy. Większość nie ma nawet krótkiej barierki. Ale też kierowcy nie są tak dzicy jak w Polsce.

      • 7 0

      • nie w polsce, nie w polsce... tylko w Katowicach

        i to tylko jeden trafił się taki lekko dziki

        • 0 0

  • Przetargi

    Kiedy skończy się era przetargów kiedy najważniejsza jest cena a nie wykonanie. Co gorsze nie ważne jest czy chodzi o budowę drogi torowiska czy wymiany windy w mieście.
    5 Wind na Armii Krajowej nadal nie skończone
    Obok lotu 3 platformy dla niepełnosprawnych nie działają od początku a teraz budują przejście naziemne po co te platformy było montować?
    Remont słowackiego trwa i trwa ale pół roku była przerwa w budowie booo trzeba było projekt zmienić.
    Adamowicza super droga tylko tramwaje muszą chować lusterka bo słup im je urywa

    Naprawdę tak mają wyglądać przetargi a potem ich realizacja i kontrola?
    Może czas aby Panowie z miasta odpowiadali własnym majątkiem za kontrolę to by się poprawiło bo za wszelkie poprawki nadal płacimy my podatnicy.
    Łatwo wydaje się pieniądze nie swoje.

    • 11 1

  • Fuszerka

    Cba powinno wejść po takich opóźnieniach miasto nie wyciągnęło konsekwencji finansowych za opóźnieia za zniszczony tramwaj za zniszczone drogi dojazdowe

    • 9 1

  • W Zurychu czy Genewie nie ma żadnych barierek przy torowiskach, w centrach miast i ludzie jakoś masowo pod tramwaje nie wpadają (13)

    Może dlatego, że nie wydają pieniędzy na pierdoły są takim bogarym krajem.

    • 126 4

    • (8)

      Nie, po prostu jest tam mało Polaków, więc nie trzeba wszystkiego ogradzać i zamykać.

      • 35 7

      • W Gdyni też nie ma żadnych barierek przy torowiskach, nawet w centrum (5)

        Scooter Alvarez

        • 9 3

        • Bo w Z lub G nie ma patologii 500+ która nie wie gdzie lezie (4)

          • 3 12

          • Mój komentarz będzie krótki . (3)

            Błazen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

            • 7 0

            • (2)

              Tu nie chodzi o bezpieczeństwo tylko o pieniądze. Gdańsk wieczne miasto wiecznych poprawek do poprawek i remontów do już wykonanych remontów oraz braku odpowiedzialności urzędniczej.

              • 7 3

              • Racja, nie powinni naprawiać.

                Zamiast tego powinni dać od groma pieniędzy na telewizję która powie że jest idealnie, a za Tuska było gorzej.

                Fur Deutschland!

                • 7 2

              • A w jakim mieście nie ma poprawek?

                • 2 3

      • (1)

        Tam jest inna mentalność. Tam to ludzie muszą wiedzieć, że się nie wchodzi na tory albo jak się wchodzi to się rozgląda czy nie jedzie tramwaj. U nas jest za dużo błaznów którzy na amerykańską mode uważają, że skoro nie ma barierek to można wejść a to innych problem by albo mi na to nie pozwolić albo uważać by mi nie zrobić krzywdy. 20-30 lat temu po prostu się wychowywało dzieci tak by wiedziały, że się nie przechodzi w niedozwolonym miejscu a nawet przechodząc w dozwolonym to się upewnia czy można bezpiecznie przejść. Dzisiaj każdy leniwy nie może nawet kilku metrów podejść do przejścia a jak już wchodzi to z założeniem, że kierowca/motorniczy/maszynista/pilot musi "zachować szczególną ostrożność" a więc oni nie muszą. W nagłówkach coś tam pisali , że mają pierwszeństwo.

        • 4 4

        • Te same dzieciaki dorosły i nagle nie rozumieją że jadąc samochodem przed przejściem dla pieszych mają się rozejrzeć i ustąpić pierwszeństwa.

          • 3 0

    • 1

      Tak samo w Pradze

      • 1 1

    • W Bremie tramwaje jeżdżą po deptaku i nie ma co 5 minut potrąceń, wypadków

      Na Islandii punkty widokowe czy krawędzie przy wodospadach są bez barierek. Tam też ludzie notorycznie nie wpadają. Należy wychowywać dzieci, że trzeba uważać a bardzo małe dzieci trzeba pilnować.

      • 6 0

    • (1)

      Bo Krzysiu i Zdzisiu z zaprzyjaźnionej firmy muszą "wygrać" przetarg i zarobić trochę. Trzeba jakoś żyć.

      • 2 1

      • ale po co się męczyć z barierkami?

        Pis dobrze wie i robi to na dużą skalę - kradnie państwową kasę na potęgę!

        • 2 1

  • Czy temu remontowi nie powinno się przyjrzeć (2)

    Centralne biuro antykorupcyjne ?

    • 18 2

    • To biuro powinno być pod obserwacją nik!!!!!!

      • 1 2

    • Przyjrza sie, jak tylko znajda te miliony, ktore im ich ksiegowa gdzies schowala.

      • 0 1

  • Czyli urzędole spaprały i dopiero mieszkańcy im powiedzieli.

    jest to działanie niezbędne celem "dostosowania barier ochronnych do obowiązujących przepisów bezpieczeństwa".
    Urzędnicy: wsłuchujemy się w opinie mieszkańców

    Gratulacje. W prywatnej firmie już by was nie było.

    • 14 1

  • Proszę od razu wymienić na płot wysokości 5m

    Wszak nawet po waszej interwencji na torowisko może dostać się nastolatek, fretka, dzik, pijany tzw. bezdomny na wczasowych występach i bąż woa.

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane