• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj na Stogi: ponad 1 km barierek wymaga przebudowy

Krzysztof Koprowski
30 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Barierki wzdłuż torowiska tramwajowego na ul. Nowotnej.
  • Barierki wzdłuż torowiska tramwajowego na ul. Nowotnej.
  • Barierki wzdłuż torowiska tramwajowego na ul. Nowotnej.
  • Barierki wzdłuż torowiska tramwajowego na ul. Nowotnej.

Ponad kilometr barierek na Stogach wzdłuż niedawno wyremontowanej trasy tramwajowej będzie trzeba przebudować. Prace pochłoną ponad 200 tys. zł i będą polegały na dodaniu stalowej poprzeczki celem spełnienia norm bezpieczeństwa. Urzędnicy przekonują, że barierki zostały wykonane zgodnie z przepisami i sztuką budowlaną, a zmiany są m.in. efektem rozmów z mieszkańcami.



Czy na trójmiejskich drogach powinno być więcej barierek?

Wzdłuż ul. NowotnejMapka na tzw. odcinku leśnym trasy tramwajowej, prowadzącym do pętli Stogi Plaża, drogę rowerową od zlokalizowanego tuż obok torowiska oddzielają barierki.

Ich całkowita długość to dokładnie 1264,80 m i jak zapewniają urzędnicy, wszystkie barierki "zostały wykonane zgodnie z przepisami i sztuką budowlaną".

Mimo to urzędnicy zamierzają je przebudować, poprzez dodanie stalowej poprzeczki w każdej barierce wraz z malowaniem i odpowiednim zabezpieczeniem antykorozyjnym.

W dokumentacji przetargowej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska czytamy, że jest to działanie niezbędne celem "dostosowania barier ochronnych do obowiązujących norm bezpieczeństwa".

Urzędnicy: wsłuchujemy się w opinie mieszkańców



Na czym polega niespełnienie norm bezpieczeństwa i dlaczego od samego początku nie wybrano odpowiednich barier? Urzędnicy w tym zakresie nie udzielili nam odpowiedzi na pytania. Przekonują natomiast, że działają w oparciu o sygnały docierające od mieszkańców.

- Wsłuchując się w opinie mieszkańców w toku ewaluacji inwestycji związanej z modernizacją trasy tramwajowej na Stogach oraz w porozumieniu z zarządcą infrastruktury podjęto decyzję o udoskonaleniu elementów zabezpieczających - mówi Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Czytaj też:

Projekt planu zagospodarowania bulwaru nad Martwą Wisłą na Stogach



  • Przykładowe barierki wzdłuż torowiska tramwajowego w Gdańsku - dojście do przystanku Brama Wyżynna.
  • Przykładowe barierki wzdłuż torowiska tramwajowego w Gdańsku - al. Adamowicza.
  • Przykładowe barierki wzdłuż torowiska tramwajowego w Gdańsku - ul. 3 Maja.
  • Przykładowe barierki wzdłuż torowiska tramwajowego w Gdańsku - tzw. Wysepka we Wrzeszczu.

Barierki, które może sforsować bez problemu dziecko



Jakie konkretnie sugestie zgłaszali mieszkańcy? Tego również urzędnicy nie wyjaśnili. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że zmiany w konstrukcji barierek podyktowane są zamiarem likwidacji wolnej przestrzeń między kotwieniem bariery w gruncie a jej zwieńczeniem, przez którą na torowisko tramwajowe może bez problemu dostać się dziecko.

W standardowych barierach stosowanych na terenie Gdańska przestrzeń ta wypełniona jest szczelnie pionowymi szczeblami lub poziomą poprzeczką mniej więcej w połowie wysokości całej konstrukcji.

Dodatkowe oznakowanie przystanków z myślą o autobusach



To jednak nie wszystkie prace na Stogach. Urzędnicy chcą także poprawić oznakowanie przystanków. Na czterech wiatach wzdłuż torów zostaną dodatkowo zamontowane tablice D-15 informujące o przystanku autobusowym, bowiem oprócz tramwajów zatrzymują się tutaj także pojazdy linii autobusowych.

Wszystkie prace mają być wykonane w trybie "zaprojektuj i wybuduj" wraz z dokonaniem niezbędnych uzgodnień w zakresie szczegółowych rozwiązań technicznych.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Dwie próby wyłonienia wykonawcy wszystkich poprawek



Przetarg na prace ogłaszano dwukrotnie. W pierwszym postępowaniu realizacją obu zadań zainteresowane była tylko firma Polwar z Gdańska, która zaproponowała łączną kwotę ok. 197 tys. zł. Przetarg został jednak unieważniony ze względów na błędy formalne w złożonej ofercie.

W drugim postępowaniu wpłynęły dwie oferty:
  1. ponownie od firmy Polwar z Gdańska - łączna kwota ok. 230 tys. zł,
  2. Przedsiębiorstwa Remontowo - Usługowo - Projektowego Hydro-Rem z Gdańska - łączna kwota ok. 252 tys. zł

Przy ocenie ofert brano pod uwagę kryteria najniższej ceny (60 proc.) oraz przedłużenia okresu gwarancji (40 proc.). Ponieważ oba przedsiębiorstwa zadeklarowały pięć lat gwarancji na jakość robót, urzędnicy na początku września ostatecznie wybrali firmę Polwar.

Podczas otwarcia ofert poinformowano także, że na wszystkie prace planowano przeznaczyć nie więcej niż 280 tys. zł (w pierwszym postępowaniu zaplanowano identyczną kwotę).

Zgodnie z zapisami przetargu, na prace budowlano-montażowe wraz z wcześniejszym przygotowaniem projektu i jego uzgodnieniem przewidziano 70 dni od zawarcia umowy.

Wszystkie roboty sfinansowane z budżetu miasta



Czy zaplanowane prace będą w jakimś stopniu finansowane przez projektantów lub wykonawców zmodernizowanej infrastruktury tramwajowej? Urzędnicy nie przewidują takiej możliwości.

- Zadanie będzie finansowane ze środków budżetowych Gminy Miasta Gdańska - zapowiada przedstawicielka DRMG.
Czytaj też:

Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?



Miejsca

Opinie (185) 10 zablokowanych

  • Nie chodzi o bezpieczeństwo tylko o tresurę społeczeństwa

    Obecne barierki można łatwo pokonać i przejść na drugą stronę jezdni i torowiska - wystarczy prosty "ukłon". Jak zamontują odpowiednie barierki do tresowania społeczeństwa, to Posłuszny Obywatel będzie musiał dybać kilkaset metrów dalej, aby przekroczyć "rzekę" w namaszczonym przez urzędnika miejscu, bo inaczej by zginął!!!

    • 2 1

  • Skąd tam dzieci? (9)

    Przecież to jest droga dla rowerów więc skąd zagrożenie, że na torowisko może wejść dziecko? Skoro dziecka (jako pieszego) w ogóle na drodze dla rowerów nie powinno być? Sama obecność pieszych w tym miejscu jest niebezpieczna. A jeżeli mówimy o dziecku na rowerku to do 10 roku życia jest ono przez prawo traktowane jak pieszy i powinno również być na chodniku, a nie na drodze dla rowerów. Czy jest ryzyko, że 11 latek zjedzie rowerem pod barierką i wpadnie pod tramwaj? No nie sądzę...

    • 4 0

    • (7)

      Ale pieszy może chodzić po ddr jeśli obok nie ma chodnika, tylko musi "ustąpić miejsca" m.in. rowerzystom.

      • 0 0

      • (6)

        Ale na tej trasie jest przecież chodnik, obok jezdni.

        • 0 0

        • (5)

          Po drugiej stronie.

          • 0 0

          • (4)

            I dlaczego to jest problemem? Nawet zakładając, że ktoś po stronie drogi dla rowerów wyszedł z lasu i nią idzie z dzieckiem to musi jednak go pilnować bo uwaga... jeżdżą tam rowery.

            • 0 0

            • (3)

              Nie wiem, ja odnoszę się tylko do prawa, że pieszy może tam legalnie iść, a Ty napisałeś, że go tam nie powinno być.

              • 0 2

              • Napisałam, że nie powinno tam być pieszych bo jest chodnik. To, że jest on po drugiej stronie moim zdaniem nie ma znaczenia. Idąc Twoim tokiem myślenia to jeżeli mam jezdnię z chodnikiem po lewej stronie to mogę sobie iść jezdnią ponieważ nie ma chodnika po obu stronach?

                • 0 0

              • (1)

                Pieszy jest obowiązany:

                korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku z pobocza,

                korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone w razie braku chodnika lub pobocza albo niemożności korzystania z nich wówczas pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, jest obowiązany ustąpić miejsca rowerowi

                Tak mówią przepisy, nie jest wyszczególnione że chodnik po drugiej stronie jezdni jest niedobry i można iść drogą dla rowerów. Na tej trasie jest chodnik całą drogę i tam właśnie powinien być pieszy, na pewno nie na drodze dla rowerów.

                • 1 0

              • A policzyłeś ile tam jest przejść dla pieszych? Zawsze te kilkadziesiąt metrów trzeba po ddr przejść, jeśli ktoś wychodzi z lasu.

                • 0 0

    • Brawo!!

      • 0 0

  • Fuszerka to typowe w Gdańsku

    • 3 0

  • Te barierki sa bez sensu

    Tramwaj tam jezdzi bardzo bardzo rzadko, a barierki niepotrzebnie zwezaja sciezke rowerowa zmniejszac komfort i bezpieczenstwo korzystania z niej

    • 2 1

  • Ktoś tu dał d..y

    Faktycznie te barierki to niewypał ale dla rowerzystów spełniały swe zadania. Czy trzeba je zmieniać ? I tak i nie ale jedno jest pewne : ktoś to zaprojektował, zatwierdził więc dlaczego budżet miasta ma płacić 200 tys za 4 tablice i poprawki w barierkach ?

    • 1 0

  • O jakich dzieciach mowa skoro ścieżką rowerową mogą jeździć dzieci od 10 roku zycia? (2)

    Po co te wygłupy i wyłupywanie kasy miejskiej dla kolesiostwa? Drugie zdjęcie przedstawia barierkę przy ścieżce dla pieszych a nie dla rowerzystów więc szczelność barierek jest zasadna.

    • 0 0

    • Powie dziecku żeby nie biegało

      • 0 0

    • Taa, stoi tam cieć i sprawdza wiek dzieci. Wystarczyło chwile pomyśleć, gdy tworzono projekt. Fuszerka wcale nie jest tańsza od porządnej pracy.

      • 0 0

  • K. K

    Takkk wydajmy kolejne tyśące na bez urzteczne projekt przystanki by wyremontowali bo to wstyd i nie raz są za ciasne a teraz w dobie magicznej pandemie to trochę niebezpieczne.

    • 1 0

  • Dawniej

    wystarczyły słupki z łańcuchami pomalowanymi na biało-czerwono.

    • 1 1

  • Czy gdańscy urzędnicy

    Są wychowywani w izolacji i nie byli nigdy nigdzie dalej poza urzędem miejskim? Czy dlatego cała przestrzeń miejska musi być zniszczona milionem zardzewiałych barierek, molochami handlowymi w centrach miast, karczowaniem zieleni, zniszczeniem wszystkiego do czego się dotkną vide palma.
    Nie widzę nadziei...

    • 0 0

  • Sztuka budowlana

    Nie istnieje w prawie budowlanym takie stwierdzenie. Barierki są wykonane zgodnie z przepisami?
    To proponuje zapoznac się z prawem budowlanym a dokładniej z warunkami technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie. Są tam określone dopuszczalne prześwity w balustradach. Wiec jest niezgodnie.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane