• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?

Krzysztof Koprowski
16 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych. Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych.

Gdańscy włodarze od kilku lat podkreślają, że inwestują w transport publiczny. Jednak gdy zestawimy wydatki na nowe trasy tramwajowe z pieniędzmi wydanymi na drogi dla samochodów, okazuje się, że Gdańsk z pewnością nie jest przyjazny dla pasażerów komunikacji miejskiej.



Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową. Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową.
Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów. Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów.
W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów. W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów.
Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
Przez ponad 30 lat w Gdańsku z ogromnym trudem udało się wybudować zaledwie jedną zupełnie nową trasę tramwajową - na Chełm. Do tego zaplanowaną jeszcze na przełomie lat 70. i 80. Ale po jej otwarciu nikomu już nie zależy choćby na tym, by od czasu do czasu przyciąć trawę wystającą spomiędzy płyt na nowiutkich peronach.

Przybyło niewiele, trochę też ubyło. W latach 90. zlikwidowano (chociaż najpierw mówiono o "zawieszeniu") linię na ulicy Łąkowej zobacz na mapie Gdańska. Skutki tej decyzji mieszkańcy Stogów i Przeróbki mogli odczuć niedawno, kiedy podczas doraźnego remontu Mostu Siennickiego, musieli podróżować zastępczymi autobusami do centrum miasta.

Gdańskich planistów przeraża również myśl o ograniczeniu ruchu samochodowego kosztem tramwaju. W latach 50. planowano zbudować trasę, łączącą Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Dziś jest to jednak nierealne. Dlaczego? Tradycyjną odpowiedzią jest: "nie da się".

"Niedasizm" występuje również w przypadku połączenia al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, al. Legionów zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Linia ta scaliłaby trzy trasy tramwajowe, ułatwiłaby prowadzenie prac remontowych oraz byłaby ogromnym ułatwieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu podczas podróży do Wrzeszcza. Szyny tramwajowe można bez problemu ułożyć w nawierzchni ul. Kościuszki, która po wybudowaniu Nowej Kościuszki stanie się drogą lokalną. Na przeszkodzie ku realizacji stoi jednak przekonanie, że tras tramwajowych nie prowadzi się już w jezdniach (mimo że nawet w Polsce takie powstają!) oraz przekonanie, że transport prywatny jest ważniejszy. Zbudowanie estakad dla Trasy Słowackiego nad al. Grunwaldzką sprawi, że na tramwaj nie ma już po prostu miejsca.

Nie ma także szans na realizację trasy tramwajowej z ulicy Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska pod halę widowiskowo-sportową zobacz na mapie Gdańska na granicy z Sopotem. W zamian będzie ogromny parking oraz przelotowa Trasa Zielona.

Również na odcinku Trasy Zielonej równoległym do Zatoki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska- gdzie jeszcze w latach 70. planowano budowę... Przymorskiej SKM - nie powstanie niemal w pełni bezkolizyjna szybka trasa tramwajowa. Ponadto niedawno zlikwidowano najbardziej racjonalną rezerwę dla połączenia tej trasy z ulicą Chłopską. Przy poszerzaniu ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, nie pozostawiono między pasami ruchu miejsca pod tory tramwajowe.

Zapomnieć można także o szybkim tramwaju wzdłuż Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Wprawdzie przez kilka etapów utrzymywano pod tę trasę rezerwę terenową, to już na ostatnim etapie nie pozostawiono odpowiedniej ilości miejsca nie tylko pod szyny, ale nawet dla przystanków autobusowych. Pomyślano za to o ewentualnej rozbudowie trasy do trzech pasów w każdym kierunku.

W Gdańsku nie wykorzystuje się najprostszych rozwiązań, spotykanych w innych miastach. Nie dość, że brakuje awaryjnych pętli lub tzw. trójkątów torowych, to nie stosuje się także specjalnych rozjazdów między torami, które pozwoliłyby na wyminięcie sąsiednim torem zepsutego tramwaju.

Również przy remoncie tras, zamiast możliwie upłynnić ruch pojazdów szynowych, dostawia się kolejne sygnalizatory. Tak się stało na al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, gdzie postawiono dodatkowe sygnalizatory na przejściach dla pieszych. Piesi się do nich nie stosują, zaś tramwaje niepotrzebnie tracą czas w oczekiwaniu na zmianę światła.

Niestety, gdańskie planowanie tras tramwajowych zatrzymało się na etapie, gdy wierzono w przewagę transportu prywatnego nad publicznym. Taka strategia nie sprawdziła się w żadnym mieście, a doprowadziła jedynie do całkowitego zniszczenia tkanki miejskiej przez szerokie bezkolizyjne trasy, na których nadal tworzą się korki. Jeżeli gdańscy urzędnicy i planiści nadal będą postrzegać transport publiczny jako środek do przewożenia ubogiej części społeczeństwa, w przyszłości powtórzymy te same błędy.

Opinie (447) 9 zablokowanych

  • zmniejszona częstotliwość kursowania linii 148 !!!!!

    Dlaczego została zmniejszona częstotliwość kursowania tak bardzo obciążonej linii 148 ?????

    Widać, że ZTM robi wszystko aby utrudnić pasażerom dotarcie do szkół i pracy, nawet w godzinnach rannych i popołudniowych autobus kursuje co 12, 13 minut.

    "Jeżeli gdańscy urzędnicy i planiści nadal będą postrzegać transport publiczny jako środek do przewożenia ubogiej części społeczeństwa" - takie jest myślenie włodarzy i odpowiedzialnych za infrastrukturę ale tylko w biednych krajach jak nasz.
    Bo w mądrzejszych krajach np. zachodniej europy nawet "białe kołnierzyki" (urzędnicy, bankowcy) zostawiają swoje auta na parkingach i przesiadają się do autobusów i pociągów. W ten sposób mają czyściejsze środowisko i mniej zatłoczone centrum miasta.

    Należy przyglądać się innym i czerpać dobre przykłady, a nie mówić "nie da się".

    • 7 2

  • teoretycznie te pojazdy sa czyszczone co noc ;D ale jak ztm malo płaci to nikt nie bedzie za 5/ h wypruwał sobie flaków i lizał wszystkich elemntów. gdyby zapłacili tym babciom uczciwa kase to i tramwaje by lśnily. tylko jesli babciom zapłacom więcej to znowun podniosą ceny biletów :/

    • 1 1

  • CHCĘ SIĘ BIĆ Z TRAMWAJEM

    • 4 1

  • TEN ANTYCHRYSTYCZNY WEHIKUŁ SZATANA STANIE PRZEDEMNĄ BO TAK CHCE OJCIEC TADEUSZ !

    DZWONIŁ DO MNIE I MI KAZAŁ GŁOSEM Z LUSTRA BIĆ TRAMWAJ

    • 5 2

  • BRAWO PANIE KRZYSZTOFIE - ZA PRAWDĘ W ARTYKULE!!! (7)

    Pozdro,

    • 14 2

    • dobrze ze mieszkasz w gdyni (6)

      tylko nie pisz ze wrzeszczanin, wstyd mi troche, popodniecaj sie domem towarowym na chyloni i halą ziemianką

      • 0 2

      • A ja też mieszkam w Gdyni (5)

        ale w Sea Towers

        • 0 1

        • (4)

          Chwalisz się czy skarżysz?

          • 0 0

          • (3)

            Jestem szczęśliwy gdyż mam apartament w Sea Towers. Mam piękną żonę i ładny widok z okna. Więc się nie skarżę. Kosztowało mnie to dużo, ale warto było. Zjęcie moje i mojej żony oraz mojego apartamentu jest na banerze przy północnym wejściu do ST.

            • 1 0

            • (2)

              poczekaj, aż weźmie z Tobą rozwód... skończą się tłuste lata ;D jeszcze w międzyczasie pewnie jakiegoś bękarta urodzi i będziesz na niego musiał łożyć później. : )

              • 0 0

              • D (1)

                Ale wtedy poślubię inną piękną długonogą kobietę. Pamiętaj rynek ureguluje wszystko. Za pieniądze możesz kupic wszystko: mieszkanie w Sea Towers, Hummera, piękną żonę, zdrowie itd.

                • 0 0

              • ta, ale połowa zgarnie ex-luba. ;p

                • 0 0

  • pochwała dla autora (1)

    za ciekawy artykuł.

    Nie bez złośliwości piszę, że jednak redakcja potrafi czasem wykrzesać troche dziennikarskiej inicjatywy. Bo np. artykuły na temat gospodarki morskiej i infrastruktury portowej są często wyssane z palca.

    • 4 2

    • no nie żartuj zenua kompletna, tylko takie bujanie w obłokach

      • 0 1

  • TRAMWAJ BUDOWAĆ GDZIE SIĘ DA ! (1)

    Gdzie się da tramwaj powinien jechac - wszedzie ! mówienie o likwidacji czy braku ozbudowy jest tak głupim działem ze az nie wiem jak je określić. Zobaczie ile miast miało tramwaje przed rokiem 1960 a ile jest dzis?! zaledwie 13 miast + gop. SKORO na metro nie stac masta to budowac tramwaj !! na Orunie na morene i łostowic. Budujcie rozjazdy przejazdy zwrotnice .... Ruszcie sie, pomyślcie o przyszłości a nie tylko o dniu kolejnym...

    • 13 1

    • gd

      My biznesmeni, zgodnie z zasadą wolnorynkowej gospodarki liberalnej, kierujemy się zasadą Tu i Teraz. Przyszłość w kapitaliźmie nie istnieje. Dlatego myślimy wyłącznie o dniu dzisiejszym. Resztę ureguluje rynek. Tako rzecze guru liberałów

      • 0 3

  • a widzieliście ekspozycję Trako w Oliwie? obok porządnych nowoczesnych składów wystawili "modernizowaną" SKM. Takiego zgrzytu (1)

    poruty już dawno nie widziałem wstyd to pokazywać, a oni się jeszcze chwalą tak zmarnowanymi pieniędzmi.

    • 3 1

    • Akurat ta modernizacja jest w miarę OK

      Bądźmy szczerzy, nie będzie nas stać na wymianą wszystkich pociągów za jednym razem więc modernizowane stare muszą być. Ta modernizacja jest o tyle dobra, że znacznie podnosi przyśpieszenie co z czasem pozwoli skrócić czas przejazdu.

      • 0 0

  • my jesteśmy mistrzami (4)

    w powielaniu błędów poprzedników. to już chyba takie współzawodnictwo, kto więcej błedów zrobi.

    jakoś, w Krakowie (np. Karmelicka), czy Amsterdamie, tramwaje jeżdżą po ulicach, tory połozone są świetnie, nie ma wybojów, uskoków, dziur. Ba, w Amsterdamie sa mosty, ktore otwierają się z trakcją! dla nas to science fiction!

    a mama zawsze mówiła, ucz się na błedach!

    • 4 1

    • Mad Max (3)

      Ależ Amsterdam, a Polska to przepaść (mentalna)

      • 3 0

      • no wiem (2)

        ale mozna stamtąd czerpac wzorce. skonsulltowac się co do technologii. podpatrzeć co nieco. po prostu skorzystać z doświadczenia krajów rozwinietych.

        • 1 0

        • Mad Max (1)

          I to się powoli robi. Patrz ścieżki rowerowe. Ta moda przyszła też z Zachodu. I jak to moda, ścieżki powstają, ale kto je projektuje? Urzędasy, którzy nigdy rowerem nie jeździli. Ale w bólach następują zmiany na lepsze.
          W latach 70-ych byłem pierwszy raz w Danii i co mnie urzekło to to, że przy przejściach dla pieszych są obniżenia krawężników dla wózków, a w Polsce panowały wtedy normy, że krawężnik to krawężnik. Więc panie z wózkami się męczyły. Po prostu urzędniczy, chłopopańnszczyźniany beton umysłowy. I proszę, w latach 90-tych zaczęło się to zmieniać.
          Podobnie będzie z transportem miejskim i liniami tramwajowymi. Przyjdzie moda z Zachodu i urzędnicy oraz media stwierdzą, że tramwaj na ulicach jest trendy. Zaczną powstawać buspasy, choć jeszcze rok temu nikt o tym nie wspominał, bo by go zatłuczono kijami za ograniczanie motoryzacji. A teraz proszę. Wystarczy, że ludzie zaczęli trochę jeździć i się to zaczyna zmieniać. Szkoda tylko, że zmiany następują w wyniku ślepego naśladownistwa Zachodu, a nie w wyniku logicznych przemyśleń.

          • 2 0

          • dokładnie,

            zawsze musimy być te 20 lat za....:(

            dobrze, że ludzie zaczynają co raz więcej podróżować. podróże kształcą.

            • 2 0

  • mamy tylko ADMINISTRATORÓW a nie ludzi z WIZJĄ! (1)

    kiepscy włodarze, kiepskie pomysły a właściwie to ich brak. Oni nic nie tworzą, nie ma kreatywności.

    • 11 1

    • komuna

      zabiła kreatywność i teraz sie to odbija:(

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane