• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj (nie)zbędnym środkiem transportu w Gdańsku?

Krzysztof Koprowski
16 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych. Nowa linia tramwajowa na gdański Chełm - chluba gdańskich radnych.

Gdańscy włodarze od kilku lat podkreślają, że inwestują w transport publiczny. Jednak gdy zestawimy wydatki na nowe trasy tramwajowe z pieniędzmi wydanymi na drogi dla samochodów, okazuje się, że Gdańsk z pewnością nie jest przyjazny dla pasażerów komunikacji miejskiej.



Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową. Tramwaj w jezdni nie musi degradować przestrzeni miejskiej. We Wrocławiu doskonale udało się połączyć ciąg pieszo-spacerowy z trasą tramwajową.
Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów. Funkcjonująca pętla na Łąkowej pozwalałaby na lepszą organizację komunikacji tramwajowej w czasie remontów.
W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów. W Poznaniu zdecydowano się zbudować nową trasę tramwajową kosztem ograniczeń dla ruchu samochodów.
Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Specjalne rozjazdy pomiędzy torami pozwalają na wyminięcie uszkodzonych pojazdów na trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
Przez ponad 30 lat w Gdańsku z ogromnym trudem udało się wybudować zaledwie jedną zupełnie nową trasę tramwajową - na Chełm. Do tego zaplanowaną jeszcze na przełomie lat 70. i 80. Ale po jej otwarciu nikomu już nie zależy choćby na tym, by od czasu do czasu przyciąć trawę wystającą spomiędzy płyt na nowiutkich peronach.

Przybyło niewiele, trochę też ubyło. W latach 90. zlikwidowano (chociaż najpierw mówiono o "zawieszeniu") linię na ulicy Łąkowej zobacz na mapie Gdańska. Skutki tej decyzji mieszkańcy Stogów i Przeróbki mogli odczuć niedawno, kiedy podczas doraźnego remontu Mostu Siennickiego, musieli podróżować zastępczymi autobusami do centrum miasta.

Gdańskich planistów przeraża również myśl o ograniczeniu ruchu samochodowego kosztem tramwaju. W latach 50. planowano zbudować trasę, łączącą Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Dziś jest to jednak nierealne. Dlaczego? Tradycyjną odpowiedzią jest: "nie da się".

"Niedasizm" występuje również w przypadku połączenia al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, al. Legionów zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska. Linia ta scaliłaby trzy trasy tramwajowe, ułatwiłaby prowadzenie prac remontowych oraz byłaby ogromnym ułatwieniem dla mieszkańców Dolnego Tarasu podczas podróży do Wrzeszcza. Szyny tramwajowe można bez problemu ułożyć w nawierzchni ul. Kościuszki, która po wybudowaniu Nowej Kościuszki stanie się drogą lokalną. Na przeszkodzie ku realizacji stoi jednak przekonanie, że tras tramwajowych nie prowadzi się już w jezdniach (mimo że nawet w Polsce takie powstają!) oraz przekonanie, że transport prywatny jest ważniejszy. Zbudowanie estakad dla Trasy Słowackiego nad al. Grunwaldzką sprawi, że na tramwaj nie ma już po prostu miejsca.

Nie ma także szans na realizację trasy tramwajowej z ulicy Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska pod halę widowiskowo-sportową zobacz na mapie Gdańska na granicy z Sopotem. W zamian będzie ogromny parking oraz przelotowa Trasa Zielona.

Również na odcinku Trasy Zielonej równoległym do Zatoki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska- gdzie jeszcze w latach 70. planowano budowę... Przymorskiej SKM - nie powstanie niemal w pełni bezkolizyjna szybka trasa tramwajowa. Ponadto niedawno zlikwidowano najbardziej racjonalną rezerwę dla połączenia tej trasy z ulicą Chłopską. Przy poszerzaniu ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, nie pozostawiono między pasami ruchu miejsca pod tory tramwajowe.

Zapomnieć można także o szybkim tramwaju wzdłuż Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Wprawdzie przez kilka etapów utrzymywano pod tę trasę rezerwę terenową, to już na ostatnim etapie nie pozostawiono odpowiedniej ilości miejsca nie tylko pod szyny, ale nawet dla przystanków autobusowych. Pomyślano za to o ewentualnej rozbudowie trasy do trzech pasów w każdym kierunku.

W Gdańsku nie wykorzystuje się najprostszych rozwiązań, spotykanych w innych miastach. Nie dość, że brakuje awaryjnych pętli lub tzw. trójkątów torowych, to nie stosuje się także specjalnych rozjazdów między torami, które pozwoliłyby na wyminięcie sąsiednim torem zepsutego tramwaju.

Również przy remoncie tras, zamiast możliwie upłynnić ruch pojazdów szynowych, dostawia się kolejne sygnalizatory. Tak się stało na al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, gdzie postawiono dodatkowe sygnalizatory na przejściach dla pieszych. Piesi się do nich nie stosują, zaś tramwaje niepotrzebnie tracą czas w oczekiwaniu na zmianę światła.

Niestety, gdańskie planowanie tras tramwajowych zatrzymało się na etapie, gdy wierzono w przewagę transportu prywatnego nad publicznym. Taka strategia nie sprawdziła się w żadnym mieście, a doprowadziła jedynie do całkowitego zniszczenia tkanki miejskiej przez szerokie bezkolizyjne trasy, na których nadal tworzą się korki. Jeżeli gdańscy urzędnicy i planiści nadal będą postrzegać transport publiczny jako środek do przewożenia ubogiej części społeczeństwa, w przyszłości powtórzymy te same błędy.

Opinie (447) 9 zablokowanych

  • sama prawda

    bardzo dobry artykuł!!! brawo dla autora!

    • 3 0

  • Zauważyliscie ze zawsze na zdjeciach pokazywana jest linia tramwajowa na Chełm (1)

    ...natomiast np tory na Przeróbce i w innych czesciach miastach sa krzywe , z uzyte pod naporem czasu i badz co co badz 18 tonowej maszyny, ale poral zawsze pokazuje nowke i nowe tramwaje

    • 8 0

    • to chluba adamowicza choc raz wspiął się pod górke

      • 3 0

  • moim zdaniem tramwaj bije wszystkie inne srodki transportu na glowe. (1)

    jest lepszy od:

    -autobusu, bo nie musi stac w korku
    - metra, koszty sa wielokrotnie nizsze

    tak wiec nie za bardzo rozumiem, czemu gdansk skupil sie na kupowaniu nowych autobusow zamist modernizowac i budowac nowe linie tramwajowe (fakt, beda dwie nowe linie, na morene i na orunie gorna przez ujescisko) ale przydalo by sie modernizowac obecne, zamiast dokupywac coraz to nowe autobusy ktore korkuja i tak juz zakorkowane miasto....

    • 8 1

    • Autobusy wymagały wymiany na nowe już od lat - dziwne, że tego nie rozumiesz. Bardzo dobrze, przynajmniej tabor autobusowy jest w całości niskopodłogowy i można teraz myśleć o tramwajach. :)

      • 3 0

  • KTO ZAPŁACI ZA WCZEŚNIEJ WYKONANE PROJEKTY ? (4)

    TERAZ PAŃSTO POPATRZCIE ILE NAM OBIECANO ILE MIELSMY NADZIEJI Z TYM I OBIETNICAMI.TO KOSZTOWAŁO. ZAPŁACONE NASZYMI PIENIEDZMI

    SPÓJRZCIE PANSTWO KOGO MY UTRZYMUJEMY!! FANTAŚCI CZY KOMBINATORZY? NAPEWNO MANIPULANCI!!!!

    • 5 0

    • rad

      Wyłącz CapsLocka, bo daje po oczach.

      • 0 1

    • jak to kto, (2)

      TWÓJ STARY!

      • 0 1

      • nie kto a kogo? (1)

        • 0 0

        • kogo utrzymujemy?

          • 1 0

  • Zapytanie do radnych (4)

    Jestesm CIekaw jednej kwesti jesli transport publiczny jest dla społeczeństwa ubogiego to jakim cudem po moich szybkich obliczeniach posiadając niedrgoi samochud z cyklu fiat panda taniej jest mi dojeżdżać do pracy autem (wliczajac amortyzacje lekkie naprawy i ubespieczenie) a niżeli jezdzic autobusem ?? jak to ma sie do tego że powinnienem z auta przesiaść sie do autobusu !! ??

    • 7 0

    • nijak,

      brak alternatywy dla transportu prywatnego to jeden z wiekszych problemów gdańska.

      • 0 0

    • (2)

      no, bajerant, pokaż te kalkulacje, bo w życiu ci amortyzacja samochodu nie wyjdzie taniej niż komunikacja miejska....

      • 2 0

      • demagogia (1)

        Nawet, gdyby nabyć auto za darmo, jazda komunikacją miejską w 3-miescie jest według mnie tańsza. "Lekka naprawa" to zapewne wydatek rzędu ceny biletu kwartalnego :) Do tego dochodzą: obowiązkowe OC (bilet półroczny), paliwo (bilet 2-letni), płyny techniczne (bilet miesięczny), koszt przeglądu technicznego (bilet miesięczny), konserwacja i złomowanie (tu trzeba by zastosować zdyskontowana amortyzację :)). Niestety komunikacja jest: niewygodna, zawodna, powolna i niewystarczajaco pokrywa Trójmiasto.

        • 0 0

        • Mikuś

          Ale za to jest wygoda. Tu względy ekonomiczne nie odgrywają roli. To taki atawizm.

          • 0 0

  • transport publiczny, nie jest alternatywą

    dla transportu prywatnego. tak jak pisze autor, oprócz lini na chełm i zamknięcia kilku innych, nic się w gdańsku od wielu lat nie zmieniło! nie ma nowych, przemyślanych rozwiązań. miasto rozwija się w kierunkach, do których komunikacja nie dociera. brak jest planowania na przyszłość. no i brak jest kreatywności. komunizm zabił w urzednikach kreatywność i takie są tego skutki...

    • 10 0

  • No niestety...
    Prawda jest taka, że Adamowicz jako Prezydent zmarnował ostatnich 10 lat :(

    • 11 0

  • Wniosek jest jeden, zamiast walczyć w Gdańsku z wiatrakami o lepsze jutro należy (5)

    jak najszybciej przeprowadzić się do Wrocławia, Poznania lub Warszawy bo wszędzie będzie kolosalnie lepsze życie.

    • 2 4

    • dlaczego mamy głupim ustępować

      • 2 0

    • ja jednak zostanę

      i będę próbował. jak widze, jak nasze pięknie miasto się stacz, to jeszcze bardziej chce mi się zostać, żeby mu pomóc!
      na razie powoli, propagandą pisaną. w miare wzrostu mojego kapitału będę się angażował bardziej.

      • 0 0

    • Kolos

      Wyznajesz zasadę: Co ja z tego będę miał? Tak przyszłości nie zbudujesz.

      • 1 1

    • Ja proponuje za miedzę (1)

      czyli do Miasta z Marzeń i Morza. Tam masz ogrzewanie o połowę tańsze, także wodę, lepszą komunikacje publiczna, .....
      A przede wszystkim Władze Miasta:))

      • 1 1

      • Dokładnie

        Ja np. mieszkam w Sea Towers, ale do tego trzeba być bogatym.

        • 1 0

  • OSTATNIA EKIPA SPIEPRZYŁA INFRASTRUKTURE KOMUNIKACYJNA GDANSKA (2)

    SLOWACKIEGO - KOSCIUSZKI
    ŁOSTOWICKA - NA MORENE
    TRASAw-Z WCHODZACA W KARTUSKA
    "MODERNIZACJA " SPACEROWE
    i t d ................
    prosze dopisaćswoje spostrzerzenia mamy wolność słowa

    • 6 0

    • ZWEZENIE UL KARTUSKIEJ , ZAMIAST POSZEZYC NO ODCINKU DO SRZYZOWANIA Z ŁOSTOWICKA TO ZWEZONO I PRZEGONIONO CALY RUCH NA MORENE

      ZCENTRUM NA WASKA UL BETHOVENA

      • 1 0

    • Między Lostowicą a Moreną nie wykorzystano naturalnych wzniesień dla budowy mostu . Grunwaldzką można byłoby rozwiązać podobnie jak jest w Bremen - Niemcy tam tramwaje na dużym odcinku idzie "górą" Jeżdzą urzędasy po Europie i niczego się nie uczą.

      • 0 0

  • faktycznie nie ma w Gdansku studfium rozwoju transportu szynowego

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane